Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja topperharley »

No niin. Muutaman vuoden harhailun jälkeen ostin jo aiemmin omistamani tontun takaisin. Vuodet poissa meinasivat koitua autolle turmioksi. Voidaan sanoa että green milea ajettiin.
Laitetaas tonttu takaisin iskuun ja siitä vielä paremmaksi.

Mistä saa tilattua kaikki mosan ja laatikon tukikumit kerralla?
2.0lpt 5v man - 96.

Ps. Katso myös ostoilmoitus mikäli nurkissa pyörii turboa ja vauhtipyörää.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Pro-Car Service. Kerralla hyvät.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

.Jos kaikki vakiona ja parempilaatusena ainakin ja powerflexiäki ja muutakin speedpartsilta saa pro- car servicen kautta hankittua myös.
Ottanu speedpartsiltakin aina heidän kautta niin on varmasti juurikin omaan -93 " väli" malliin täsmälleen osuvat.

Omassa uusitut koneen etu- ja takakumi orkkis, momenttituen ja laatikon taas uretaaniset powerflex.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Kiitos
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ihan alkuperäisiä hydraulisia moottorin tukityynyjä ei Orion kautta mielestäni enää saa. Osat saa kyllä tilattua (jokunen viikko sitten tuollaiset tilasin), mutta ovat Professional Parts Swedenin pakkauksissa - todellinen valmistaja on minulle epäselvä. Hinnasta päätellen ei kuitenkaan ole enää ihan aito OEM. OEM-valmistaja ilmeisesti oli Hutchinson, ja ko. firman valmistama (minulla on myös Hutchinsonin valmistama taaempi tyyny ja pystyin siksi vertaamaan osia) on erilainen kuin tuo Propartsin osa. Mutta jollakullahan voi olla oikeaa tietoa näiden osien valmistajista. Moottorin ylemmäksi tukityynyksi ja vaihteiston tukityynyksi kannattaa laittaa uretaaniset, ne tosiaan saa kätevästi ainakin Procarservicen kautta.
Matti
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse nuo orkkikset otin jo yli kolme vuotta sitten ja silloin sai vielä saab pakkauksessakin, osan ulkonäössä oli selvää eroa motonetin vastaavaan tarvikeosaan.
Taitaa useat mm maptuninkin oem myytävät osat olla pro parts sweden pakkauksessa tänä päivänä, ainakin etuiskarien ylätuet oli vuosi sitten noin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Nykyään moni OEM-osa on Pro Partsin valmistama. Siis sitä samaa mitä vaikkapa Motonetistä saa. Veli tilaili vuosi sitten tonnarin hammastangon suojakumin. Ajateltiin että nyt tulee laatua, kun hintaakin oli varmaan joku 70 euroa. Pro parts sieltä tuli. Lemförderin kumin sai motonetistä alle kymppiin. En siis itse tuijottaisi pelkästään enää sitä OEM-mainintaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pitää tähän väliin mainita, et siinä vaiheessa ku vaihdatin laatikon ja moottorin tukikumit polyuretaaniin, muuttui autokin dieseliksi tietyillä kierroksilla :mrgreen:. Jos haluaa pitää alkuperäistä mukavuutta yllä, en voi omien kokemuksien perusteella suositella.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei mulla tunnu dieseliltä kuin tyhjäkäynnillä jolloin vähän täristääkin, tp- ketju on poistettu niin selittää pääosin sen. Vetopäällä tai tasakaasullakaan ei tunnu ylimääräisiä resonointeja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mulla tuntuu se resonointi liikkeelle lähdöissä selvimmin. Ku nostaa kytkintä siis. Lievemmin sit tyhjäkäynnil.

Ei varsinaisesti vaihde päällä maantienopeudessa mitään tunnu kyllä, onneksi.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Jatkan tästä kun liittyy aiheeseen. Eli olen moottorin tyynyjä MY98 tonnariin etsimässä.

Parts For Saabilla kohtuuhintaisia osia ja kun kysyin vastasivat että nämä ovat Profession Parts Swedenin valmistamia osia. Onko nämä nyt kelvollisia vai samaa "laatua" kun ne herjatut Scan-Techit? Onko muita kun näitä Professional Partsin valmistamia saatavilla? Jos parempia on niin kenen valmistamia ne sitten ovat? Entä Speedpartsin myymät kannakkeet, kenen valmistamia ne on?

Haluaisin kannakkeet/tyynyt jotka kestiäisivät ainakin muutaman vuoden mutta ei tämmöseen "romuun" voi aälyttömiä summia laittaa kiiinni.

Tässä vielä tuo Partsfor saabin vastaus:

"These are bought from Professional Parts Sweden, we've sold many without any problems what so ever.

Offered with a 12 month warranty against manufacturers defect."
og900i MY93 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja jus »

Ovatko alkuperäiset kannatinkumit rikki? Tarkoitatko nyt niitä hydraulisesti vaimennettuja kannattimia, joita on apurungossa oikealla kaksi vai niitä muita (vaihteiston tuki, momenttituki ylhäällä)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Sandels »

jus kirjoitti:
Ma Loka 26, 2020 16:28
Ovatko alkuperäiset kannatinkumit rikki? Tarkoitatko nyt niitä hydraulisesti vaimennettuja kannattimia, joita on apurungossa oikealla kaksi vai niitä muita (vaihteiston tuki, momenttituki ylhäällä)?
En ole varma onko kaikki kannakkeet rikki, mutta ainakin tuo moottorin päällä olevan tuen kummatkin helat. Nyt huomaa moottorin ja vaihteiston heilunnan hyvin selkeästi vaihtaessa ja liikkeelle lähössä. Koska autolla ajettu 400tkm ja alakannakkeet/tyynyt öljyn peitossa oletin kaikkien kumien olevan loppu. En pääse nosturille tai muuten helposti vääntämään noista kannakkeista.

Tuo moottorin heilunta on sen verran häiritsevää että pitäisi korjata. Mutta ono mahdollista/todennäköistä että vain tuon ylätuen kumit on murtuneet ja muuta kannakkeet ehjät?
og900i MY93 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa aloittaa vaihtamalla ne selvästi rikki olevat momenttituen kumit.
viewtopic.php?f=12&t=144985

Tarvikemallisten hydraulisten alatukien on epäilty olevan halpoja kopioita, joista öljyvaimennuskammiot on jätettu pois ja että koriin välittyvät tärinät niillä lisääntyisivät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Voi olla joko yksittäinen tai useampi.
Momenttikumit ylhäällä näkee helposti ihan silmillä onko revenneet
Laatikon tukikumin omassa raudalla avustaen näki selkeästi repeämät kumissa
Alakumit edessä olevan mulla liikkui jo niin paljon että otti 3" putki apurunkoon kiinni, myö liikettä edessä näkyi selvästi jarrua vasten paikallaan kaasua antaessa..Pcs jyväskylässä tuon kunnon vielä tsekkasi ja uusi tp- ketjun poiston yhteydessä.
Taaempi alakumi uusittu seuraavaksi varmuudeksi kun sillä alueella muutakin hommaa oli, vanhan kunto noin arvioiden oli tyydyttävä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin