Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä noissakaan esimerkeissä tarvi motarin tai kehätien liikennettä häiritä, jos pitäis sen viereisen sillan kautta kiertää toiselle puolelle. Se kadulla valuva paska sen sijaan vois aiheuttaa pahennusta, mutta ei sitä kai sais valutella millekään yleisille teille, on ne sitten noita turhia siltoja tai vähän enemmän käytettyjä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Noissa taitaa aika monessa olla kohta, jossa on vanha linjaus olemassa ja suunnitelmassa/kaavoituksessa sitä ei ole muutettu, vaikka tielinjan katkova tie laajennetaan isosti. Siinä kohtaa sitten tehdään silta, jotta päästään eroon liikennevaloista ja risteyksistä. Voi myös olla, että on ollut suunnitelmia vaikka asuinalueelle mutta ei olekaan realistoitunut.

Historia kertoo totuuksiaan.

Vuoden 1986 ilmakuvassa Kiveläntien päässä näkyy kiinteistö, jota ei enää 1998 ilmakuvassa näy. Jostain tuonne on pitänyt päästä ja varmaan mieluummin oman kunnan puolelta (saadaanko naapurikuntaa velvoitettua tientekoon kuinka helposti?), kun taitaa olla ihan länsirajan vieressä. Idässä vastaan tulee joki, joka pitäisi ylittää ja toisaalta, muuten kyseiselle tielinjalle on ollut valmis pohja, on tarvinnut tehdä vaan se silta.

Vuoden 1986 ilmakuvassa näkyy kyllä Orhikune tahi vastaava polku, mutta ei siltaa vaan risteys...

Lakimiehenkadun risteyssilta onkin hauskempi kierto. Siellä yhteys mainitulle kiinteistölle on 1986 kulkenut Autoilijankatua jatkuen, mutta vuoteen 1998 mennessä on rakennettu Helsingin valtatie, tuo silta ja kierretty kiinteistön kulkuyhteys sitä kautta. Jo vuonna 1986 Kaarinantie on kuitenkin kulkenut vierestä niin, että olisi tarvinnut pohjustaa paljon vähemmän uutta tietä kiinteistölle kulkua varten. Mitä kaikkea muuta lie tapahtunut välilä 1986-1998?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ma Syys 07, 2020 13:59
Vuoden 1986 ilmakuvassa näkyy kyllä Orhikune tahi vastaava polku, mutta ei siltaa vaan risteys...
1958 ja 1939 ilmakuvissa näkyy Orhikune, mutta ei sillan kohdalla risteävää tietä. Sen sijaan Orhikunetta pitkin on vissiin tuolloin kuljettu sinne nykyisen sillan itäpuolelle. Orhikune on siis ollut seudulla keskeinen väylä jo kauan ennen siltaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ma Syys 07, 2020 13:59
Jostain tuonne on pitänyt päästä ja varmaan mieluummin oman kunnan puolelta (saadaanko naapurikuntaa velvoitettua tientekoon kuinka helposti?), kun taitaa olla ihan länsirajan vieressä.
Jos suurennat karttaa, niin huomaat, että sinne Kiveläntien päähän ainoa reitti on Turun kautta sillasta huolimatta. Samoin kehätien eteläpuolella olevaan maalaiskylään (Suutela/Särvä/Mattila) pääsee ajamaan vain Särväntietä pitkin Turun puolelta. Eli sinänsä se, että Kiveläntien päähän ei ole rakennettu ajoyhteyttä esimerkiksi Pitkäsaarenkadulta Turun puolelta, ei ratkaise tuota kuntarajaongelmaa.

Toinen vastaava paikka Turun ja Kaarinan rajalla on Rientolan pieni omakotialue, joka on käytännössä osa Turun Vaalaa, mutta onkin rajan toisella puolella Kaarinassa. Sinne ei pääse ajamaan muuten kuin Vaalan läpi, jonne taas ajetaan joko Turun Lausteen tai Huhkolan läpi. Rientolasta on itse asiassa hyvin pitkä automatka Kaarinan puolelle, koska sinne joutuu kiertämään kilsakaupalla Turkulaisia teitä. Hauskasti esim 200 m päässä linnuntietä olevalle Kaarinan Paaskunnan alueelle pitää Rientolasta ajaa autolla 4,5 kilometriä, josta noin puolet Turkua.

Rakenteilla oleva omakotialue Turun ja Kaarinan rajalla vaatii taas ajamisen Kaarinan kautta, vaikka alue Turkua onkin. Eli kyllä kai Kaarina ja Turku tällaisista asioista osaavat tarvittaessa sopia.

Historia tietenkin sanelee noita linjauksia, mutta luulis että kun tehdään isoja tielinjauksia ja sen vuoksi joudutaan uusimaan niitä vanhoja linjoja, niin muutaman miljoonan silta jäisi herkästi rakentamatta, jos vaihtoehtona on rakentaa uutta tietä puoli kilsaa, joka näissäkin tapauksissa olisi riittänyt hyvin sillan rakentamisen välttämiseen. Ja muutenkin siltoja ja muita liikennejärjestelyjä pitäisi tehdä tulevaisuuden eikä historian takia.

Vaikka siltojen toiselle puolelle olisikin ollut suunnitteilla rakentamista, niin nämä sillat on kaikki sellaisissa paikoissa, josta lapsikin näkee, että muilla samaan aikaan rakennetuilla silloilla olisi pärjätty ihan fiksusti. Jos Kiveläntien maastoon olisi ollut suunnitteilla rakentamista, niin Topinojan liittymä palvelisi sitä oikein hyvin, varsinkin kun siitä liittymästä pääsee sentään liittymään Kehätielle. Sama juttu Ykköstien ylittävällä sillalla, jonka takana suunnitellulta alueelta liittymä Kaarinantielle olisi historiassakin ollut loogisin liikennereitti, on sitten matkalla mihin suuntaan tahansa.

Toki se sillan korvaavan tienpätkän rakentaminen vaatii taas omat maanlunastuksensa ym. mutta näissäkin paikoissa ei siltojen rakennusaikaan (eikä nyt oikein edelleenkään) maan hinta ole ollut päätä huimaava, ja luulisi tasaiseen maastoon olevan halvempi rakentaa puoli kilsaa kapoista tietä kuin tehdä parisataametrinen leveä silta. Lisäksi Kehätie ja Ykköstie on valtion maanteitä, joten tietä on kuitenkin ollut tekemässä joku muu kuin yksin sijaintikunta (tai -kunnat), jolloin luulisi että esim. tuon Kiveläntien kohdalla naapurikunnan kautta kiertävät tienlinjat olisi yhteistyössä selvitettävissä helposti.
Viimeksi muokannut AZP, Ma Syys 07, 2020 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Ma Syys 07, 2020 13:15

Samoin Kaarinan puolella on Turun Kehätien ylittävä Kiveläntien silta. Tuli tästä ajettua viime viikolla fillarilla, ja en ymmärrä miksi tuollainen iso silta on tehty. Sillan pohjoispuolella oikealle kaartava tie kulkee vain hetken pellonlaitaa ja loppuu siihen. Kiveläntien pohjoispäässä en ole käynyt, mutta ei siellä karttojen ja ilmakuvan perusteella ole mitään, tie loppuu peltoon. Ainoa syy mitä keksin on, että kehätien eteläpuolella asuvan maajussin pitää päästä kehätien pohjoispuolella oleville pelloilleen, mutta onko sitten vain sen takia rakennettu veronmaksajien rahoilla silta?
Nyt en tarkkaan muista kun tuo seutu muuttuu joka päivä parhaillaan mut eikös tuossa ole kevytväylä siten että vaikka piikkiöstä raisioon ajellessa joutuu vaihtaa puolta tuon yli?
Enne ravattulan cittarii/aurajokee turun puolta ohikulkutietä ja joen jälkee liedon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

On joo, Kaarinasta päin tullessa tuohon siltaan asti ajetaan etelän puolta, sitten sillan yli ja jatketaan oikeaa pohjoispuolella. Periaatteessa silta vois olla rakennettu tuota varten ja kun kerran rakennetaan niin tehdään saman tein iso silta jotta maajussikin pääsee Valtralla yli. Mutta varmaan taas se edullisempi tapa olis ollu vetää jo joella se kevyenliikenteen väylä kehätien pohjoispuolelle, taikka vetää se pyörätie Topinojan liittymään saakka eteläpuolelle ja siitä yli, jolloin tuo silta ei fillareille olis ollut välttämätön.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Audeissa joku vika vai ominaisuus töötissä kun saabilla ajaa ohi 80kmh alueella audi ostokseensa pettyneestä keski-ikäisestä ukkelista, joka ei näyttänyt kiihtyvän tuohon 80kmh tuntivauhtiin vaan ajeli 60kmh, joten pyyhkäsin ohi? Varoittiko se kuljettajaa että nopeammat tulee ohi vai mikä se oli 8O en ymmärtänyt kyseistä piip piip ääntä.... :o

Edit:Vai onko niin että näitä teiden "kuninkaita" ei saa ohittaa? Jos se käy vaikka itsetunnon päälle.... :lol:
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Noiden kohdalla kannattaa huolehtia omasta ja muiden turvallisuudesta eli pese tuulilasi ohituksen jälkeen ja laita takasumari päälle.

Kyllähän näitä kuninkaita riittää, stage 2 ratkasee ainakin suurimman osan ongelmista.
Tooni kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 13:53
Audeissa joku vika vai ominaisuus töötissä kun saabilla ajaa ohi 80kmh alueella audi ostokseensa pettyneestä keski-ikäisestä ukkelista, joka ei näyttänyt kiihtyvän tuohon 80kmh tuntivauhtiin vaan ajeli 60kmh, joten pyyhkäsin ohi? Varoittiko se kuljettajaa että nopeammat tulee ohi vai mikä se oli 8O en ymmärtänyt kyseistä piip piip ääntä.... :o

Edit:Vai onko niin että näitä teiden "kuninkaita" ei saa ohittaa? Jos se käy vaikka itsetunnon päälle.... :lol:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Hahhah ei viitsinyt raasun takia provosoitua :lol: ja tuo ohi pääseminen ei ole ongelma tosiaan softattuna 8) lähinnä alko vaan huvittamaan moinen käytös :D
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tooni kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 16:11
Hahhah ei viitsinyt raasun takia provosoitua :lol: ja tuo ohi pääseminen ei ole ongelma tosiaan softattuna 8) lähinnä alko vaan huvittamaan moinen käytös :D
Huvitus oli suurehko kun yksi yaris rupes about satasen vauhdissa haastamaan turbotonnaria ohituksessa - varis ajeli sitä 95:ttä - menin ohi siis, heittämällä :lol:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, se voikin huvittaa jos jokin Varis haastaa ja sen kanssa voi ottaa haasteen vastaankin.
Sitä vastoin ei ihan joka Audin kanssa kannata sitä tehdä vaikka olisi kuinka Stage 2 sisässä. Saattaa tulla "nokkiin" aika tylysti.

Niin, mutta eihän sitä nyt liikenteessä tosiaan haastetakaan ketään, hyi hyi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

petrisa kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 06:17
Joo, se voikin huvittaa jos jokin Varis haastaa ja sen kanssa voi ottaa haasteen vastaankin.
Sitä vastoin ei ihan joka Audin kanssa kannata sitä tehdä vaikka olisi kuinka Stage 2 sisässä. Saattaa tulla "nokkiin" aika tylysti.

Niin, mutta eihän sitä nyt liikenteessä tosiaan haastetakaan ketään, hyi hyi.
Todennäköisesti ainakin R ja S kirjaimilla varustetuissa versioissa voi olla turha pyristellä :lol: eikö tuo variksella haastaminen mene jo liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi? 8O :mrgreen:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Totta.. tSfi ja lähdössä häviää aika monelle Quattrolle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ratapäivät lähestyy eikä halpa ratapeli kelpaa kellekkään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tooni »

nalleolut kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 19:31
Ratapäivät lähestyy eikä halpa ratapeli kelpaa kellekkään.
Missä ja milloin ratapäivät ja saako sinne ei jäsen tulla pällistelemään vai onko pelkästään klubilaisten ns.suljettu tapahtuma :?: Mitsuklubilla kävin kerran töllistelemässä menoa kun oli evo omistuksessa :D
Vastaa Viestiin