Auto:
2008 TTID Automaatti, DPF ja EGR poistettu (+stage 1 ohjelmointi). Mittarissa 280tkm, eli ei

Helpot niksit/havainnot jotka jo kokeiltu:
- uusi imuputki (se joka tulee koneen oikealle puolelle ja suoraan IC:ltä)
- uusi ilmansuodatin
- suuttimien puhdistusaine
- my dieselin käyttö (oli 99% katsastushetkellä tankin koostumuksesta)
- autossa ei vikakoodeja/ei mitään vikavaloa mittaristossa (tarkastettu esid)
- moottori tuntuu persdynolla yhtä tehokkaalta kuin ennenkin
- lisähavaintona käytin moottoria hetken tyhjäkäynnillä kun imuputki oli irti, tuo "ilmaläppä" oli koko ajan auki asennossa riippamatta siitä painaako kaasua? Kuuluko tämän siis olla koko ajan auki mikä funktio sillä on jos on aina auki?
- autossa ei mitään outoja ääniä moottorista/turbosta
Ongelman tarkempi diagnoosi: erityisesti ajettaessa kovemmilla ahdoilla nousee takaa musta savu, tämä tulee 1) tilanteissa joissa kiihdytetään täys kaasulla 2) esim jos moottoritiellä pakotan 5 vaihteen päälle ja kaasu pohjaan jolloin ahto on kovimmillaan. Mielestäni tässä on outoa se että ongelma ei näytä viittaavaan jompaan kumpaan turboon sillä savua tulee riippumatta ollaanko ison vai pikkuturbon kierrosluku alueella.
Kuva imusarjasta, tässä ilmeisesti on vähän öljyä reunoissa, ei kuitenkaan pahasti mielestäni ottaen huomioon että tänne tuskin koskaan on kurkistettu aikaisemmin.
https://ibb.co/tmGPM8D
Mitenköhän vikaa kannattaisi alkaa selvittämään? Ei huvittaisi 1000eur+ laittaa heti uuteen turbopakettiin kiinni.
1) suuttimien penkitys? Voiko vaikuttaa että täydellä teholla "ruuttaisi liikaa"?
2) kaikkien imuputkien vaihto (ne hankalemmissa paikoissa olevat?