Saab 90 2. käyttis

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Snabe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 21:54

Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja Snabe »

Hei,

Toivottavasti tuleva saabisti taas kirjoittelee. Og900:sia enemmän olen katsellut, mutta 90:setkin ovat olleet mielessä. Nyt moni 900 vaan mennyt alta oman sairastelun takia ja ruvennut katselemaan myös noita 90:jä. Onko noista mahdolliseksi ympäri vuotiseksi toiseksi käyttöautoksi vai onko vain hyvän auton pilaamista? Matala kulutuksinen farkku jo löytyy taloudesta. Uskon että vuosittaiset kilometrit jää alle 5 tuhannen.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Jos 60-luvun ominaisuuksista tykkää, niin mikäs siinä.

5tkm ajolla tuskin hyväkään yksilö menee pahasti pilalle. Aika perusvarma kulkine. Kannattaa katsoa oikeasti kerralla hyvä, 35v vanhat on kaikki yksilöitä, mutta kaikille yhteistä on ruoste. Etsi siis se ruosteeton jos löydät. Muuten saa ostaa hitsikoneen samalla kertaa.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja pela »

Mulla itselläni on käyttöautona juurikin kyseinen noppa,josta voisi sanoa että käytöautona se on yksinkertainen ja varmatoiminen. Lapin kuivaan ja kylmään talveen auto sopii loistavasti,hyvät valot moneen nykyautoon verrattunakin vielä tänäkin päivänä ja kun suolaa ei teillä ole korikin kestää.

Mutta joo aika raskas ohjaus parkkipaikkapyörittelyyn on ja meillä ei vaimoväki tykkää autosta lainkaan.2 ovisuus ei tue lapsiperhekäyttöä.
Kulutus ei mielestäni ole merkittävä ongelma.Kaikkia osia löytyy ja on helppo itsekin korjata. Omalla autollani on ajettu vasta 130tkm öljyvuotojen laittelut ovat olleet suurimpia korjauksia tähän asti+kytkimen pääsylkän vaihto eli ei juuri mitään.

Sanoisin että hyvä noppaa on aika vaikea löytää alle 2k€ eli halvemmallakin voi käyttiksen löytää mutta se ei todennäköisesti voi olla vaihtoehto Saabille :)
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyvä ja kevyt ohjaus oikein käytettynä eli rengas paine jne jne
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja heti kevenee kun vähänkin liikkuu, nopeasti oppii olemaan vääntämättä ruoria paikallaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Mulla on ollut 2 OG900:sta käyttöautona, enkä voi kyllä moittia. Varmatoimisia, ja ennenkaikkea talvella lämpimin auto mikä itsellä on koskaan ollut. Ehkä ohjaus on nykymenoon tottuneelle hieman raskas, mutta niinkuin edellä todettu, pienikin liike auttaa. En itse kokenut ongelmaksi, sen koommin kuin emäntäkään.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja rr »

Kyllä tuo 99/90/OG900 pakkasessa ja lumessa on aika takuuvarma kuljetin. Ei tarvitse tapella jäätyvien ovenkahvojen, tuulilasin alareunaan ryytyvän lumen, tehottoman lämmityksen tai vanteisiin paakkuuntuvan sohjon kans. Maavaraakin on riittävästi, eikä pohjamuovit hajoa, jos osuu jää/lumimöykkyyn. Ainut mikä estää ajamasta, juurikin teiden suolaus ja siitä seuraava korin ruostuminen. Rapa- ja kurakelit ajellaan VAG-tuotteella :D

Jos ohjaus on raskas, voi vahvistaa käsivoimia. Etunojapunnerruksia/leuanvetoja :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Saabnostalgia
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 12:02

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja Saabnostalgia »

Edellisiä komppailen. Ohjaus tosiaan ei paha hyvillä renkailla ja oikeilla paineilla, sekä pienessä liikkeessä kääntäen. Maantieajossa tarkka ja tunnokas verrattuna moniin tehostettuihin. Lisäksi 90:ssä satkuunkin verrattuna vielä tiettyjä etuja, kuten lyhyempi ulkomitta, erilainen käteensopivuus. Kojelauta ergonomialtaan vanhakantainen, mutta myös erittäin yksinkertainen kaikenlaisia korjauksia ajatellen. Lapsiperhekäytössä kaksiovisuus monasti toki hankalaa, mutta toisaalta korirakenne on sieltä turvallisimmasta päästä tämän ikäluokan autoja.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 90 2. käyttis

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Ei ehjän nopan ohjaus raskas ole, perkuleen hidas se kyllä on! Enkä tuota ohjausta nyt niin maan tunnokkaana pitäisi tehostamattomien sarjassa, traktorimainen se on kaikin puolin. Toki sähköservotehostettuun tottuneelle voi tulla yllätyksenä, että urat tuntuvat ratissa.. Etenemiskyky on kyllä auton vahvoja puolia, kapeat renkaat ja malmikasa vetävän akselin päällä auttaa hangessa kummasti.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Vastaa Viestiin