Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Terve,
vanha kunnon saapikkaani (9-5, 1999) yllätti pahemman kerran. Saapikas alkoi äkisti puoltaa jarrutuksissa hyvin voimakkaasti ja terävästi (kolahtaen) ja ilman yhtään mitään ennakkovaroitusta. Sitten huomasin, että suoraan ajattaessa ratti oli välillä vinossa ja välillä normaalissa asennossaan. Eli klappia oli paljon, ainakin 1/3 kierrosta. Ajoin auton varovasti tienposkeen, jolloin huomasin eturenkaiden harittavan selvästi eri suuntiin. Paikallaan kun pyöriä koitin ravistaa, ei niissä tuntunut klappia. Siitä sitten vaan ajelin ihan hissun kissun muutaman kilsan lähihuoltamolle toivoen, ettei pyörä lähde irti tai tapahdu mitään muuta sellaista, josta riittää jälkipolville kerrottavaa. Kohtapuoleen sitten kuulen, mikä paikka saapikkaassa petti. Mutta mitä kaiken kokenut raati arvelee moisen syyksi? Pyöränpultit olivat kyllä kireällä.
vanha kunnon saapikkaani (9-5, 1999) yllätti pahemman kerran. Saapikas alkoi äkisti puoltaa jarrutuksissa hyvin voimakkaasti ja terävästi (kolahtaen) ja ilman yhtään mitään ennakkovaroitusta. Sitten huomasin, että suoraan ajattaessa ratti oli välillä vinossa ja välillä normaalissa asennossaan. Eli klappia oli paljon, ainakin 1/3 kierrosta. Ajoin auton varovasti tienposkeen, jolloin huomasin eturenkaiden harittavan selvästi eri suuntiin. Paikallaan kun pyöriä koitin ravistaa, ei niissä tuntunut klappia. Siitä sitten vaan ajelin ihan hissun kissun muutaman kilsan lähihuoltamolle toivoen, ettei pyörä lähde irti tai tapahdu mitään muuta sellaista, josta riittää jälkipolville kerrottavaa. Kohtapuoleen sitten kuulen, mikä paikka saapikkaassa petti. Mutta mitä kaiken kokenut raati arvelee moisen syyksi? Pyöränpultit olivat kyllä kireällä.
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Melkeimpä se pyöränlaakeri tai alapallo. Vai onko tolppa lähtenyt irti tornista? Kai hammastankokin voi jotenkin hajota tai lähteä irti apurungosta?
Ei niitä vikapaikkoja kovin montaa voi olla.
Laita reportaasia tänne mikä petti, ei leimatussa ja asianmukaisesti korjatussa autossa saisi tuollaista tapahtua.
Ei niitä vikapaikkoja kovin montaa voi olla.
Laita reportaasia tänne mikä petti, ei leimatussa ja asianmukaisesti korjatussa autossa saisi tuollaista tapahtua.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Juu, ei pitäisi. Mihinkään kuoppaankaan tms. en ole saapikkaalla osunut. Katsastuksessa se oli ihan hiljattain. Ei huomannut katsastusmieskään mitään vikaa.
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Renkaiden haritus melkeim viittaisi ongelmiin raide/hammastanko osastossa jos molemmat harittaa? Jos vain toinen haritti niin sitten vikaa yhdellä puolella.
Kaverilla tuli joskus renkaaseen runkovaurio kesken ajon, oli kuulemma melkoista touhua, mutta sillon ei pitäisi kolahtaa.
Kaverilla tuli joskus renkaaseen runkovaurio kesken ajon, oli kuulemma melkoista touhua, mutta sillon ei pitäisi kolahtaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Alatukivarsi ruostunut poikki tai alapallon pultteja katki.
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Komppaan edellistä, ei ole mitenkään tavatonta että alatukivarsi ruostuu poikki tuon ikäisessä autossa, varsinkaan jos ei ole alatukivarsia vielä koskaan vaihdettu. Itsekin vaihdoin ne molemmat kun olivat tosi pahasti ruostuneet ja kun Saabeja työkseen korjaileva henkilö muun korjaamokäynnin yhteydessä varoitti juurikin tuollaisesta mahdollisuudesta.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
No niin, oikeaan osuivat raatilaiset... Huoltamolla totesivat, että toinen etualatukivarsista on ruostumisen vuoksi pettänyt (ymmärsin, että osittain tai kokonaan katkennut) ja toinenkin aivan läpeensä ruostunut. Molemmat tietysti uusitaan. Totesivat vielä, että oli hyvä, etten ajanut yhtään pidemmälle.
Kyllä näitä vanhoja autoja on parasta tutkia tarkkaan, ettei mitään vakavaa vahinkoa pääse kenellekään sattumaan. Nyt oli onni myötä ja selvisin säikähdyksellä. Katsastuksen tuo läpäisi huomautuksitta kolmisen viikkoa sitten.Ja niin yllättäen tuo tosiaan meni, että aamulla töihin ajaessa kaikki vaikutti olevan täysin kunnossa, mutta kun töistä lähdin ja painoin ensimmäisen kerran jarrua, tuntui ohjauksessa nykäisy vasemmalle. Ja ratti oli miten sattui. Onneksi ei ollut nopeutta kuin ehkä 30 km/t.
Kyllä näitä vanhoja autoja on parasta tutkia tarkkaan, ettei mitään vakavaa vahinkoa pääse kenellekään sattumaan. Nyt oli onni myötä ja selvisin säikähdyksellä. Katsastuksen tuo läpäisi huomautuksitta kolmisen viikkoa sitten.Ja niin yllättäen tuo tosiaan meni, että aamulla töihin ajaessa kaikki vaikutti olevan täysin kunnossa, mutta kun töistä lähdin ja painoin ensimmäisen kerran jarrua, tuntui ohjauksessa nykäisy vasemmalle. Ja ratti oli miten sattui. Onneksi ei ollut nopeutta kuin ehkä 30 km/t.
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Mulla oli edellisellä omistajalla katsuri hylännyt toisen puolen tukivarren takia 2019 ja toisen puolen tukivarren hylkäsi minulta katsuri 2020, oli päivä paistanut läpi. Saatavuus vahnemman pään vuosimalliin oli pelottavan heikko, kaikki varaosaliikkeet ja Saab Original korjaamot eioota, marmorilta ainoastaan sai mutta pitkällä toimitusajalla ja maksoi yli 250e vaikka puslissa oli jotain pro parts sweden merkintöjä. Toki modaamalla menisi kai uudemman varsikin vanhempaan.
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Katsastuksessa oli varmaankin tutkittu alatukivarsien kuntoa vasaramenetelmällä. Tukivartta koossapitävä ruostekerros jäi sinne katsastusnosturille ja muutaman viikon ajelut hoitivat tukivarren loppuun. Tuntuu omituiselta, että ei edes kehotettu tukivarsia vaihtamaan "hyvän sään aikana", kun ei niiden takia hylätty.
Oman 9-5:n tukivarsia keväällä hakattiin ja mainittiin olevan todennäköisesti vaihdon tarpeessa ennen seuraavaa katsastusta. Olin jo aikeissa saman tien laittaa uudet tilaukseen ja vaihtaa, mutta jotenkin se vaan jäi, tutkin niitä muun rempan yhteydessä ja omaan silmään ne vaikutti vielä menettelevän. Tämä viestiketju muistutti sopivasti asiasta.
Tukivarsien vaihtelu taitaa olla uudemman ajan autojen omituisuuksia, minulla on 99:ssä alkuperäiset etutukivarret. Todennäköisesti kummassakin tonnarissakin, mutta toisin kuin 99, ne eivät ole olleet perheessä uudesta asti, joten täyttä varmuutta ei ole.
Oman 9-5:n tukivarsia keväällä hakattiin ja mainittiin olevan todennäköisesti vaihdon tarpeessa ennen seuraavaa katsastusta. Olin jo aikeissa saman tien laittaa uudet tilaukseen ja vaihtaa, mutta jotenkin se vaan jäi, tutkin niitä muun rempan yhteydessä ja omaan silmään ne vaikutti vielä menettelevän. Tämä viestiketju muistutti sopivasti asiasta.
Tukivarsien vaihtelu taitaa olla uudemman ajan autojen omituisuuksia, minulla on 99:ssä alkuperäiset etutukivarret. Todennäköisesti kummassakin tonnarissakin, mutta toisin kuin 99, ne eivät ole olleet perheessä uudesta asti, joten täyttä varmuutta ei ole.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Siel on saabbia käytetty paikassa jossa saab lasit päässä leimataan mätäpommeja .
Tukivarsia saa uusia joko uusilla puslilla tai ilman niin uudempaan kuin vanhempaan femmaan.
Oon itse vaihdattanu kaikkiin femmoihin kyseiset osat ja ehkä kohta tähän uusimpaankin vm03
Tukivarsia saa uusia joko uusilla puslilla tai ilman niin uudempaan kuin vanhempaan femmaan.
Oon itse vaihdattanu kaikkiin femmoihin kyseiset osat ja ehkä kohta tähän uusimpaankin vm03
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Asemalle tukivarsi kädessä kysymään miten meni omasta mielestä, rahat takasin vähintään ja ilmotus trafille jos aletaan vinkumaan. Ei tuollainen saa mennä läpi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Itsellä puslajumpadsa tuli ilmi että toinen etutukivarsi oli vääntynyt hieman.
Onneksi huomattiin ja Biltemasta uusi.
Onneksi huomattiin ja Biltemasta uusi.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Sama kävi mielessä, jos leimasta on kolme viikkoa aikaa... Pitänee tuo rouvan auto koputtaa myös...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Ehdottomasti. Meillä kaksi femmaa, molemmissa oli tukivarret jo varsin lahot kun meni vaihtoon.9000 automaatilla kirjoitti: ↑Pe Syys 25, 2020 23:02Sama kävi mielessä, jos leimasta on kolme viikkoa aikaa... Pitänee tuo rouvan auto koputtaa myös...
Tästä sietäisi melkein tehdä nosto, iso osa vanhan pään femmoista liikkuu edelleen alkuperäisillä tukivarsilla ja kunto on monesti sitten sitä luokkaa että käy kuten ketjun aloittajalle. Tyhmä paikka säästää. Satasen vauhdista kun vaikka ripustus paukahtaa maahan niin siinä on vähän aikaa käsiä ohjaamo täynnä eikä se välttämättä riitä vaan voi pöpelikkö taikka täysperän keula kutsua.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Etulaakeri, pyörännapa vai mikä mahtoi mennä...
Terve taasen,
nyt on etualatukivarret vaihdettu ja kulmat säädetty. Saapikkaan kulku tuntuu nyt tismalleen samanlaiselta kuin juuri ennen etualatukivarren pettämistä. Eli kyllä nuo voivat ruostua ja lopulta katketa ilman mitään ennakkovaroitusta. Ja ruostumisenkin on täytynyt tapahtua niin, että sitä on ollut huolto- ja katsastusmiesten vaikeata havaita. Olen ainakin autoani huoltohin viedessä maininnut, että kaiken korjausta kaipaavan voi korjata.
Ei yhtään huvittaisi mennä autokauppaan, mutta kai se on tehtävä.
nyt on etualatukivarret vaihdettu ja kulmat säädetty. Saapikkaan kulku tuntuu nyt tismalleen samanlaiselta kuin juuri ennen etualatukivarren pettämistä. Eli kyllä nuo voivat ruostua ja lopulta katketa ilman mitään ennakkovaroitusta. Ja ruostumisenkin on täytynyt tapahtua niin, että sitä on ollut huolto- ja katsastusmiesten vaikeata havaita. Olen ainakin autoani huoltohin viedessä maininnut, että kaiken korjausta kaipaavan voi korjata.
Ei yhtään huvittaisi mennä autokauppaan, mutta kai se on tehtävä.