kuuppa tärisee

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Vasemmassa pyöränlaakerissa oli ainakin selvä klappi. Samoin ulommassa vetonivelessä on selvästi suurempi välys kuin oikealla. Lisäksi tuntui että oikean raiderangon sisäpäässä olisi myös välystä kun voimalla liikutti rengasta. Niitä ei näytä saavan mistään, joten pitänee katella sopiva luovuttajahammastanko. Vaihdettava osa kai sekin on ja joskus muistaakseni vaihdettukin tuohon samoin kuin koko hammastankokin on vaihdettu joskus.
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7789
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari »

hamastanko ei ninkään liity täristykseen, muutenhan 96 pros. kuupista tärisisi :mrgreen:

tarkoititko vetarin ulkomurroksen välystä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Vasemman vetoakselin ulkomurroksen välystä kyllä. Uudet laakerit kummallekin puolelle ovat jo tulossa ja vaihdan samalla tuon ulkomurroksenkin parempaan varsinkin kun tumpin pultin kierteet ovat huonohkossa kunnossa.
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7789
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja varmasti kierre vielä siitä huononee jos ulosnaputtelua harrastaa tyyliin legato :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Vasen pyöränlaakeri vaihdettu uuteen ja uloin vetari nivelineen parempikuntoiseen. Täristykset häipyivät tai ainakin vähenivät merkittävästi :D

Paremman vetarin nivelessä keskimmäinen vetoakseli oli todella tiukassa. Ei lähtenyt sinisen kirjan ohjeiden mukaan vaikka kuinka kovasti paukutti 2kg moskalla. Lopulta katkaisin vetarin rälläkällä ja pyöräytin murrosnivelen ympäri. Lukitussokka oli levinnyt suurempihalkaisijaiseksi ja ei näin päässyt nivelen läpi tulemaan. Oli siinäkin homma :roll: Autossa paikallaan oleva vetarin tumppi taas lähti helposti naputtelemalla irti.
Viimeksi muokannut AnttiK, Su Kesä 23, 2019 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 V4i -73
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Minä vaihdoin toisen sisemmän vetarin maljan vähemmän kuluneen oloiseen ja sain suurimman osan tärinöistä pois. Jos sais aikaiseksi tehdä saman toisellekin puolelle. Mysteeriksi jäi oliko rasvojen seasta löytyneet neulat olleet missä ennen purkuoperaatiota :?
...ja vanhat maljat on jo kertaalleen vaihdettu ristiin.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ei se tärinä tuolla pyöränlaakerinvaihdolla ja ulommaisen vetarin vaihdolla kokonaan pois lähtenyt vaikka vaikutukset varsinkin ratissa tuntuvat selvästi vähemmän.

Meni nuo Mestarin tumppi ja limppu ammattislangisanojen ymmärtäminen sen verran pieleen, että tutkailin alkuun ulompia vetareita. Toki vikaa oli sielläkin :D Oikeanpuoleisessa sisemmässä vetonivelessä tuntuu jonkinmoinen klappi eli se lienee syypää. Itse sisemmässä vetarissa ei tunnu välystä eli tasauspyörästön (eli limpun?) laakerit lienee jonkinlaisessa kunnossa. Pitänee vaihtaa malja parempaan joskus myöhemmin muun remontin yhteydessä. Ei ole niin akuutti.

Asentelin Lesjöforsin valmistamat 900:n normaalit takajouset eteen. Normimittaisina nostivat autoa noin 2cm ylöspäin ja päädyin sitten leikkaamaan kierroksen pois ja silloin korkeus oli 0,5cm matalampi. Kävinpä niillä sitten kertaalleen ajamassa todetakseni, että etupää meni niin jäykäksi, että meno ei ole enää leppoista kuupalla putputtelua.

Muutaman kerran perus kaksisakaraisilla jousipuristimilla urheiltuani hain Biltemasta jousipuristimet, joissa jousen saa lukittua:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000038106

Näillä 900:n jousen irroitus ja orkkisjousen asennus onnistuikin kohtalaisen hyvin ilman turhaa jännittämistä. Jousen alakuppiakaan ei tarvinnut irroittaa, jotta jousen sai pois/paikalleen. Leikkasin samalla maltilliset puoli kierrosta jousista pois ja etupää putosi vajaan 1cm:n olleen nyt hieman alle 62cm lokarin kaaresta maahan akselin kohdalta. Tuolla pienellä laskulla tärinä väheni entisestään, kun sisemmät nivelet menevät suorempaan :D
96 V4i -73
repa
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja repa »

Tämä kokemus juontaa parinkymmenen vuoden taakse, kuuppia oli ollut jo siihen mennessä parikymmentä. Kunnes tuli vastaan yksilö vuodelta -75, tärisi niin pirusti maantiellä, eikä yli kahdeksaakymppiä voinut ajaa. No sitten tuumasta toimeen, vaihdoin vaihdelaatikon, vetoakselit, navat, laatikon takakumin, moottorin korvat, ja kaikki pallonivelet. Remonttien välissä kokeilin ajoa, aina vaan tärisi. Sitten kun ei ollut muuta vaihdettavaa kuin jouset niin tehtiin sekin, ja kas kummaa auto kulki tärisemättä niin kuin kuuluukin. Siinä oli mitkä lienee jouset ja nokka oli pystyssä, kaveri jolta ostin sen kertoi ajaneensa sillä sataakahtakymppiä ilman ongelmia, minä koeajoin sen huoltiksen pihalla jolloin ongelmat eivät tulleet ilmi.
Tämmöistä tämä on vanhoilla paskoilla ajaminen.
#2260
96V4 projekti
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Luulisin vian tuohon täristykseen/nylkytykseen löytyneen. Oikea jarrulevy on kiero eli nappaa kiinni osassa kierrosta ja kuupan linkkutyyliset satulat eivät anna tuota anteeksi. Uudemmantyyppisillä liukusatuloilla ongelma ei olisi niin paha.

Jarrulevy, sen kiinnitys napaan ja vetari siis syyniin. Jarrulevy on toista kesää paikallaan, mutta voihan se olla kiero uudesta asti.

Jarrukonversiota vähän huutaa. Varastossa olisi 306 pösön etusatulat, jossa jarrulevyn halkaisija sama ja kiinnityspulttien jako erittäin lähellä :D
96 V4i -73
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2956
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo arviosi levyjen kieroudesta osunee oikeaksi? Olen kuullut muutaman kaverini kokemuksia näistä nykyisin tarjolla olevista jarrulevyistä. Niissä esiintyy tätä kieroutta ja ovat joutuneet kokeilemaan useampia levyjä ennenkuin suora pari on löytynyt? Taitaa menekki olla niin pientä, että tekijät tekevät tuotteet ” vähän sinne päin”. :lol: Siis hankinnassa olemme aika vaikeassa tilanteessa? Alkuperäisosan löytäminen lienee aika vaikeaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Joo, levyt taisi olla professional parts sweden merkkiä ja muistelisin, että tuon merkin laatu ei aina kummoinen olisi.

Tuossa tapauksessa kehtaisi vaihtaa vaikka pelkästään yhden puolen levyn, kun levyillä ajettu vasta 4000km. Jospa kokeilisi vanhaa levyä viipottaako se sillä ihan referenssiksi.
96 V4i -73
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24294
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

levyn vaihdosta tuli mieleen ku itse vaihdoin levyt eteen ja sitten myöhemmin itselleni iltasaduksi luin sinistä bibliaa kertoi se että vaihdon yhteydessä pitäisi uusia myös prikat levyn pulttien alle... no itse en näin tehny ku luin asiasta jälkeenpäin.. heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja jus »

Uuden levyn asennuksen yhteydessähän aina varmistetaan levyn suoruus heittokellolla ennen koeajoa. Ei jää epäselväksi oliko kiero alun perin vai vasta myöhemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Joo ajattelinkin jo tuossa, että pitää rakentaa heikkokellolle jigi, niin saa samalla mitattua navan suoruuden. Mutta todennäköisesti levy kuitenkin sökö.
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7789
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei kai se tarvi kuin järeähkö rhs palkki siinä lähellä ja kello kiinni ja levyn pyöritystä ja okuläärillä stekkausta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin