Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kaprio
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Syys 29, 2020 18:57

Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja kaprio »

Tervehdys Foorumilaiset!

Kiinnitin huomiota seuraavaan asiaa ja haluan siihen selvityksen:
Omistamani Saab 99 "Petron" alkuperäisen rekisteriotteen kohdissa ilmoitetaan seuraavaa:

Käyttövoima: Bensiini
Huomautuksia tai erikoisehtoja: Käyttövoima: Alkuperäisrakenteena rinnakkainen järjestelmä toista nestemäistä polttoainetta.

Tiedossani ei ole, että ko. ajoneuvo olisi aiempien omistajien tai haltijoiden toimesta muutoskatsastettu alkuperäisistä merkinnöistä poikkeaville polttoaineille. Aktuellissa rekisteriotteessa (liitte) kuitenkin lukee:

Käyttövoima: Bensini + Moottoripetroli

Millä perusteella käyttövoima on (Trafin toimesta?) muutettu ilman omistajan/haltijan hakemusta/valtuutusta moottoripetroliksi? Alkuperäisen vaihtoehtoisen nestemäisen polttoaineen mukaan autolla voisi ajaa vaikka mäntytärpätillä (jota Uudenkaupungin autotehdas aikoinaan testasikin).

Lisätietona: Kysymykseni ei liity polttoaineen verotukseen, vaan pelkästään käytettävyyteen. Nimittäin tuli sille tärpätillä ajaessa vaikka minkälaista diiseliveroa, ei se haittaa mitään.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaikka kysymys ei liittyisi verotukseen, niin liittyisikö vastaus kuitenkin? Eli otteessa lukee moottoripetroli sen takia että sitä verotetaan liikenteessä käytettävänä polttoaineena, toisin kuin vaikka tärpättiä. Liikenteessä autolla ei saa ajaa polttoaineella jota ei liikenteessä käytettävänä polttoaineena veroteta ja siksi se lukee otteessa. Kulkeehan dieselautokin polttoöljyllä ja monella muullakin aineella, mutta otteessa lukee pelkkä diesel.

Ymmärtääkseni 80-luvulla Petrojen valmistuksen ollessa käynnissä, tuli petrolin ja petroautojen verotukseen muutoksia, joten otteen teksti on voitu viranomaisen toimesta muuttaa ilman auton omistajan erillistä pyyntöä, eli viran puolesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Dieselvero on vanha nimitys polttoaineverosta jota kannetaan muutoin verottamattomasta polttoaineesta liikenteessä, ainoastaa puukaasuautot eli klapi on siitä vapautettu mutta muista rangaistaan kyllä.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Wikipedia sanoo näin. Saab 99 Petro ja samalla moottorilla varustettu Talbot Horizon
ääni on voimaa
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja AZP »

^hyvä esimerkki siitä että Wikipedian tietoihin ei voi aina luottaa. Talbotissa oli kyllä ihan Talbotin kone. Sitä ei saatu toimimaan petrolilla yhtä luotettavasti kuin Saabia, koska puristussuhdetta ei saatu alennettua yhtä paljon kuin Saabissa, jossa käytettiin turbokoneen mäntiä.

Missä Wikipedian artikkelissa tuo lukee?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Mutta miteen tämä mootoripetroli toimii. Vuosia sitten laittasin yhden toiseen henkilöauton kuin SAAB in bensaan lisäksi lentkonepetroolia n 20% , polttoainejärjestelmä oli kaasutimella ja edes tämä kokteili toimis mutta jotekin lentopetroli tiivistyi hieman mootoriöljyn sekään ja öljynmäärä nousi pikkuhilja , eli tää kokteili ei soveltunut hyviin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja AZP »

No ei se Talbotissa ihan hirveän hyvin toiminutkaan. TMn 50 tkm käyttötestissä todettiin että kone nakutti kuormituksen alla herkästi, testijakson lopulla kone söi öljyä keskimäärin 3,5 litraa per 10 tkm ja loppukuntoa tutkittaessa todettiin laakeriliuskojen olevan loppu, mäntien halkaisijan alle ja sylinterien yli ohjearvojen ja muutenkin koneen tarvitsevan piakkoin täyden koneremontin.
Viimeksi muokannut AZP, Ke Syys 30, 2020 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 18:26
^hyvä esimerkki siitä että Wikipedian tietoihin ei voi aina luottaa. Talbotissa oli kyllä ihan Talbotin kone. Sitä ei saatu toimimaan petrolilla yhtä luotettavasti kuin Saabia, koska puristussuhdetta ei saatu alennettua yhtä paljon kuin Saabissa, jossa käytettiin turbokoneen mäntiä.

Missä Wikipedian artikkelissa tuo lukee?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_99
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja rr »

kaprio kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 19:11
Millä perusteella käyttövoima on (Trafin toimesta?) muutettu ilman omistajan/haltijan hakemusta/valtuutusta moottoripetroliksi? Alkuperäisen vaihtoehtoisen nestemäisen polttoaineen mukaan autolla voisi ajaa vaikka mäntytärpätillä (jota Uudenkaupungin autotehdas aikoinaan testasikin).
Tuota pitää kysyä Traficomilta.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja skipper »

Moro.
Tuo "petroolisaab" on poistuvaa saabismia. Jos tuo 99:n rek.ote on alkuperäinen niin pidä siitä huolta!
Muutenkin tutustu saabin autohistoriaan.
(Valtio tappio tuon petrooli jutun).
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja skipper »

Piti olla "Tappoi"..
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

hyvä että tappoi...täysin paska systeemi ja vanhan aikainen jo 50 vuotta sitten, saati 80 luvulla
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/s ... 642320.htm

Siitä petron kaipuuseen.

Tuo vaati käyttäjältä huolellisuutta, ja jos ajoi vaan, tuli ongelmia aika pian. Pätkäajossa moottori kului loppuun pian, sillä petrolia sekoittui öljyn sekaan heikentäen öljyn ominaisuuksia.

Muistanko oikein, että käyttäjän piti käsikatkaisijasta vaihtaa bensan ja petrolin välillä, ja muistaa kytkeä ajon päättyessä jälleen bensalle, jotta kaasutin on bensaa täynnä seuraavaa käynnistyskertaa varten. Jos unohdit, niin kylmäkäynnistys petrolilla oli vaikeaa.

http://saabisti.fi/saab-99-petro/#.X3anyzOU-dM

viewtopic.php?t=1562
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ihan oli toimiva systeemi, kun kuski oli vähänkään valveutunut ja ymmärsi auton toimintaa. Ja ajo oli halpaa niin että nauratti. Hymyt hyytyi 1995 kun petroolin tuonti Venäjältä loppui. Eihän sitä loppuaikana saanut kuin tankkiautolla farmarisäiliöön. Kuskit eivät halunneet sotkea tankin mittareita niin silmävaralla toivat aineen. 800 l kun tilasi niin tonni tuli.

Automaattisesti tekniikka vaihtoi polttoaineen petroolille kun moottori lämpesi. Pystyi myös ajamaan pakkosyötön avulla pelkällä bensalla, ettei lyhyellä matkalla petrooli laihentanut öljyä. Samaahan ne dpffän poltot sopivissa olosuhteissa nyt tekee.
Kun vertaa tätä nykyistä saabismia rykimisineen, pätkimisineen ym. Malfunctioineen niin varsin yksinkertaista ja huoletonta ajelu oli. Moottori tosin piti rengastaa ja laakeroida 100 000 jälkeen mutta niinhän ne piti ilman petrooliakin, kun öljynpaluu reiät männissä karstoittui umpeen.
Negatiivista oli haju johon totuttelu vaati aikansa. Sisusta haisi mutta eipä ollut takapuskurissa roikkujia.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Rinnakkainen polttoainejärjestelmä / miksi Petroli

Viesti Kirjoittaja rr »

petromies kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 09:06
Moottori tosin piti rengastaa ja laakeroida 100 000 jälkeen mutta niinhän ne piti ilman petrooliakin, kun öljynpaluu reiät männissä karstoittui umpeen.
Negatiivista oli haju johon totuttelu vaati aikansa. Sisusta haisi mutta eipä ollut takapuskurissa roikkujia.
Meillä B-moottori -80 petrolla ajettiin 380tkm. Olisi ajettu enemmänkin, mutta kori alkoi ruostua pois ympäriltä. Mitään noki, öljy, laakeri tms ongelmia ei ollut. Öljy vaihdettiin 7500km välein. Isäukon kotona oli ollut 50-luvulla petrolikäyttöinen pikku-Valmetti. Hänen kokemuksen mukaan petromoottorille pitää antaa kierroksia, ettei tukkeudu. Näin myös tehtiin. Samahan on dieseleiden kanssa :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin