H7 heijastinumpioihin ei saa kunnollisia valoja millään led-polttimolla - kirkkautta tulee, mutta valokuvio on persee...
Kokeilin itse useampia H7 korvaavia led-polttimoita, eikä yksissäkään valokuvio ollut sellainen, että olisin jättänyt ne autoon paikoilleen.
Ainoa toimiva keino saada led-polttimoilla säädylliset valot, on vaihtaa heijastinumpioiden tilalle projektoriumpiot.
Omassa kolmelitraisessa on tämä projekti justiinsa vaiheessa.
Siinä on 2004 Aeron keula tupla H7-umpioilla - näillä valoilla ei märkänä ja pimeänä vuodenaikana näe juuri mitään.
Ja nyt tänä syksynä, kun poikkeuksellisesti ajan autolla tammikuulle saakka, on hyvä nähdä jotain eteensä - sen vuoksi käynnistin projektin.
Tilasin bildelsbasenista vm. 2004 auton xenon-umpiot.
Kustannus rahteineen oli 2100 kruunua.
Valot tulivat ns. täydellisinä, mukana niin ballastit kuin kaikki polttimot.
Valomuovit olivat melko siistit:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 9g5hcSGwMV
Vein umpiot kuitenkin tutulle fiksarille, joka hioi vähätkin naarmut pois ja suihki päälle uv-kestävän lakan.
Tämän jälkeen vääntelin linjalangasta käkkyrän, kiinnitin siihen nippusiteellä puhdasta puuvillakangasta ja tällä putsailin projektorilinssin puhtaaksi kummaltakin puolelta.
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... mvpp7KPdXX
Projektoreihin tilasin tällaiset led-polttimot Alixpressistä (valinta D1S D1R):
https://www.aliexpress.com/item/4000072 ... 4c4dELqEnQ
Polttimot istuvat suoraan alkuperäisen D1S polttimon kiinnikkeisiin ja ne liitetään ilman johtomuutoksia suoraan ballastilta tulevaan pistokkeeseen.
Asentelin umpiot autoon toissaviikolla:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... irqRj4QL5y
Mitään johdotusmuutoksia en tehnyt, liittimet vaan suoraan kiinni.
Parkit toimii ja projektoreissa toimivat sekä lyhyet että pitkät, myös pitkien valojen merkkivalo mittaritaulussa toimii.
H7 apupitkät ja kojelaudassa oleva manuaalinen kolmiportainen korkeudensäätö eivät toimi.
Tein seinää vasten valojen korkeuden perussäädön (alenemaksi laitoin 1% per metri - umpiossa merkintä 1,1%).
Pimeätestauksessa valokantama ja valaisuteho ovat hyvät ja valokuvio seinää vasten tarkka ja terävä:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... RKoHIjbcDX
Tässä verrokkina pojan Aeron xenon -valokuvio (projektori erilainen, vuorokaudenaika myös eri, mutta auton sijainti seinään nähden suurinpiirtein sama):
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 5IdLf4po7X
Tupla H7-umpion johtoliittimeen tulee 7 johdinta, kun taas vastaavan xenon-umpion johtoliittimeen tulee 9 johdinta. Johdinten pinnijärjestyksessä on myös joitakin eroja.
Vertailemalla H7 ja xenon-umpioita rinnakkain, saatoin todeta niiden olevan malliltaan ja rakenteeltaan yhtenevät (poislukien projektorit).
Molemmissa mm. täsmälleen yhtenevät korkeudensäätömoottorit ja -mekanismit - näin ollen uskon, että xenon-umpio saadaan tottelemaan manuaalisen korkeudensäätimen signaaleja yhtä lailla kuin H7-umpiokin.
Apupitkät lienevät saatavissa toimimaan melko helposti.
Edit:
Nyt toimii apupitkät. Kumpaankin H7 polttimoliittimen johtimeen tuli maa. Muokattiin autosta umpioon tulevan liittimen pinnejä siten, että apupitkät saivat virran. Kojelaudan korkeussäätö ei vielä toimi. Projektorit tekevät kuitenkin normaalin säätöproseduurin kun virrat kytketään (alarajalta ylärajalle ja sitten laskevat perussäätöön). Voi olla, että tuo riittää konttorilla.
Miksi vaihdoin umpioihin led-polttimot xenonien tilalle?
Lainsäädännön mukaan kaasupurkausvaloilla tulee olla automaattinen korkeudensäätö.
Kolmelitraisessani sellaista ei ole - sen takia led-polttimot.
Kuulostelen, mitä konttorilla sanotaan valoista ensi kesän vuosikatsastuksessa.