millä saabisti nostaa....

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tuossa haaveissa/harkinnassa joku muu apuväline auton nostoon ku pelkkä tunkki..

keinutunkki =
matalanostin ?
huoltonostin ??

markkinoilla riittää valinnanvaraa ja kirjo on laaja... silloin tällöin saa lukea että tuote pitää palauttaa eli minkä uskaltaa ostaa..

öljynvaihto ja rengashommat pääasiassa ois kohde.


vinkkejä linkkejä... käytetty hyvä ois pop.. saa tarjota..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vinkkejä kaipailen minäkin. Jos arvon Turun rakennusvalvonta suo päättää rakennusluvasta lähikuukausina (hakemus ollut sisällä vasta vaatimattomat 6kk), niin ensi vuonna pääsis purkamaan vanhaa ja rakentamaan uutta tallia. Sinne ollut ajatuksissa hankkia jonkinlainen nosturi, joka saisi käyttämättömänä haitata mahdollisimman vähän tallin muuta käyttöä. Eli varmaan joku saksinostin, jolle tekis lattiaan valun yhteydessä syvennykset johon se uppoaa ala-asennossa.

Toinen ajatusmalli on ollut hankkia nosturi, joka mahdollistaisi kahden auton säilyttämisen päällekkäin, eli pilarinostin. korkeutta talliin tulee kuitenkin yli 3 metriä, joten voisi pinoaminenkin onnistua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä oon kakspilarista haaveillu, kunhan päästään talliproggiksessa etiäppäin. Tuo lattiaan upotettavakaan ei kuulosta ajatuksena pahalta, mutta sen verran ottasin siinä varmuuden päälle, että tekisin upotuksen isommaksi ja irtolevyillä, vaikka puisilla, peittäisin sen ylimääräisen syvennysalueen. Meinaan muuten käy niin, että 2 vuoden päästä se nostin porsii ja kaikki markkinoilla on 2cm johonkin suuntaan isompia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä saksinosturi riittävän alas monttuun jonka päälle siis voisi autonajaa ja se olisi laskettavissa sinne monttuun pois tieltä ja lattiatilaa olisi taas vaikka millä mitalla tälläisen näin jossakin inkoon nurkilla aikoinaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siis just sellasta ajattelin että kuoppa lattiassa riittävän syvä että nostin ala-asennossa se ei ylety lattiapinnan yläpuolelle. Lankomiehellä on uudessa tallissaan tollaset kolot, nosturia ei ole vielä hankittu.

Vai tarkotitko että koko auton sais sinne monttuun laskettua?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä oon katsellu siirrettäviä matalanostimia juuri tuon takia ettei ole sidottu yhteen kohtaan asennukseen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sellanen siirrettävä saksipari se pitäiskin olla. Saa halutessaan pois sieltä kuopasta ja toiseen paikkaan jos haluaa. Kuopan saa umpeen kuitenkin halutessaan, väliaikaisesti tai pysyvästi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Vajaan vuoden ollut saxinostin (Jl-tuonti), helmasta nostava. Pyöriä kun ei aina tarvi irrottaa, alkaa ärsyttää asettelu vettä käpälät osuu, vie aikaa. Ja mekanismi joskus tiellä, esim pa-suodattimen vaihdossa.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja Termos »

Löytyyköhän mistään edullisesti sellaisia paineilmatoimisia "tunkkeja", joita ainakin ennenwanhaan oli huoltamoiden rasvamontuissa? Siis niitä, joilla nostettiin auto ylös etu- tai taka-akselista montun päällä.

Katselin tätä Lerssisen remonttipukkia vesi kielellä, kun tallia ei ole, mutta tilaa moiselle kyllä löytyy:
Lerssinen kirjoitti:
Ti Elo 18, 2020 13:33
Kahta maakärryllistä ja yhtä sorakärryllistä myöhemmin 8O

Kuva
Tuollaiseen kun virittelisi kiskot parille kysymälleni tunkille, niin jopas kelpaisi kesäisin ropata :D
Autoja kylläkin, ei ne tunkit jaksaisi/ylettyisi moista Valmettia nostamaan :wink:

Plussat:

- Öljynvaihdot, senkun kurvaa pukille
- Renkaanvaihdot, jos on ne tunkit
- Tukivarsien yms. vaihdot, usein niiden pultit vedetään momenttiin auton paino renkaiden päällä
- Ergonomia, tekee sellaisen kuin itelle sopii.

Mulla oli aikoinaan jämeristä lankuista tehty vastaava pukki. Kallioisella tontilla oli sopivan jyrkkä notkelma, johon tälläsin vain suorat lankut abaut 25 astetta yläviistoon + tukirakenteet.
Pukkien päädyssä mahtui työskentelemään polvillaan, alkupäässä selällään. Ei ollut mun juttu polvillaan ährätä. Jos en mahdu suorana seisten ruuvaamaan, niin sitten ruuvaan selällään.

Miinukset:

- Sään armoilla
- Ei niin esteettinen pysyvähkö rakennelma, jos se vaikka naapurustoon näkyy
- ?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Keventimen nimellä myydään. Aika suolaset hintaisia vaan https://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet& ... &item=1424

Omalla pukilla oon tyytynyt lankku/hallitunkki nosteluun. Toki "ajosillat" on niin leveet ettei jarru yms rempat onnistu.

Pienellä lisäpanostuksella sit sais jo matalanostimen joka toimii jo monessa hommassa.

Niissäki vaan aika paljon ollu takaisinvetoja etten tiiä millaisen uskaltais ostaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Termos kirjoitti:
Ma Marras 09, 2020 00:40
Löytyyköhän mistään edullisesti sellaisia paineilmatoimisia "tunkkeja", joita ainakin ennenwanhaan oli huoltamoiden rasvamontuissa? Siis niitä, joilla nostettiin auto ylös etu- tai taka-akselista montun päällä.

Katselin tätä Lerssisen remonttipukkia vesi kielellä, kun tallia ei ole, mutta tilaa moiselle kyllä löytyy:
Lerssinen kirjoitti:
Ti Elo 18, 2020 13:33
Kahta maakärryllistä ja yhtä sorakärryllistä myöhemmin 8O

Kuva
Tuollaiseen kun virittelisi kiskot parille kysymälleni tunkille, niin jopas kelpaisi kesäisin ropata :D
Autoja kylläkin, ei ne tunkit jaksaisi/ylettyisi moista Valmettia nostamaan :wink:

Plussat:

- Öljynvaihdot, senkun kurvaa pukille
- Renkaanvaihdot, jos on ne tunkit
- Tukivarsien yms. vaihdot, usein niiden pultit vedetään momenttiin auton paino renkaiden päällä
- Ergonomia, tekee sellaisen kuin itelle sopii.

Mulla oli aikoinaan jämeristä lankuista tehty vastaava pukki. Kallioisella tontilla oli sopivan jyrkkä notkelma, johon tälläsin vain suorat lankut abaut 25 astetta yläviistoon + tukirakenteet.
Pukkien päädyssä mahtui työskentelemään polvillaan, alkupäässä selällään. Ei ollut mun juttu polvillaan ährätä. Jos en mahdu suorana seisten ruuvaamaan, niin sitten ruuvaan selällään.

Miinukset:

- Sään armoilla
- Ei niin esteettinen pysyvähkö rakennelma, jos se vaikka naapurustoon näkyy
- ?
Mulla on kans vielä tulossa tuonne ramppeina olevien ii-palkkien väliin sellainen rullilla kulkeva tunkinalunen johon tulee pullotunkille kolo, keskelle sekä molempiin laitoihin.. Näillähän on tapana kehittyä vuosien varrella :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Saksinosturi, matalanostin. Sen saa siirettyä ympäriinsä tai vaikka nostettua seinälle ja kun käyttää siinä apuna kahta pitkää lankkua ajoramppeina molemmin puolin niin se toimii tosi hyvin.

Jotkut mököttää siitä että saksinosturilla ei muka pääse auton alle kunnolla, mutta ite oon todennut saksinosturin paremmaksi kuin 2-pilarin ja tehnyt monenlaista remppaa sillä. Saat ovet auki kunnolla, helmat irti jne kun nostokohdat on kuitenkin samat kuin kakspilarillakin tai pääset myös vaihtoehtoisesti enemmän auton alle nostamaan.

Lisäksi saksinosturi ei vaadi kiinteää asennusta tai lattiaanpulttausta ja on järjestäen halvempia kuin 2-pilarit. Ja joissakin tosi harvinaisissa tapauksissa 2-pilarin jalat ei ylety auton alle kunnolla, mutta on niitäkin nähty

Erityisesti suosittelen tätä laitetta http://korjaamokone.fi/tuotteet/saksinostin-crl-6270-2

Mutta sellanenkin nostin missä auto ajetaan niille silloille on ihan ok, pääset auton alle vielä paremmin ja akselit saa ilmaan kerrallaan kun laskee nostimella auton pukin päälle

2-pilarille ajo ärsyttää aina kun se pilari on kuskin oven kohdalla, sitten pitää akrobatialla vääntyä ulos siitä 2 cm raosta jonka ovi vielä mahtuu avautumaan. Saksinosturilla voit ajaa kohdilleen vaikka ovi auki koko ajan
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Nyt tulee kyllä saksinosturille kovaa ylistystä.

Otetaanpa esimerkiksi hitsipaikka pyöränkaareen tai mihintahansa kohti helmaa. Mitenkään työtila ja ergonomia ei saksarilla mene 2-pilarinostimen edelle.

Saksinostimen jalat myös tahtoo olla käsien, työkalujen ja omien jalkojen tiellä

Saksarilla aina se ramppi edessä, pilarinostimella voit ottaa yhden tassun pois ja tilaa on vaihtaa vaikka koko kulma autoon.

Teen ölynvaihdot ajorampilla, muut hommat tunkilla pihalla kontaten siihenasti, kunnes talli ja 2-pilarinostin.

Kyllä ylivoimaisin nostin on 2-pilari, jos monikäyttöisyyttä mietitään ja ihan siitä syystä niitä on korjaamoissa eniten.

Suurimman osan minkätahansa korjauksen ajasta, korjattavan auton ovet ja ikkunat on yleensä suljettuna. Autoa siis korjataan yleensä ulkopuolelta ja sillähetkellä sisäänpääsy on toissijaista. Se työ mitä tapahtuu auton ulkopuolella, soisi olevan kohtuu esteetöntä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun noita 2 pilari nostimia esim stenjhöd yms on aika monen korjaamon nurkalla ja vastaus on aina että seisoo kun nostomutterit on loppu eli toisinsanoen ne mutterit jolla se nosto tapahtuu
onko nyt niin että ne on liian kalliit ostettaviksi vai onko niin että ne ruuvit pitää uusia samalla?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: millä saabisti nostaa....

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Tarvii uudet "mutterit" moni juu, sitte hyvä. Voim maksaa 500 pers puoli ja katastus pääle, eli ois hyvä jos tuntee halvan sorvarin, jos käytettyjä miettii.
Trapetsitangot kovaa terästä ja "mutterit" messinkiä tai jotai sinnepäin.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin