Vision X, XMITTER

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa niin tuommonen valmissarja. Joo, lie sitä turha pelkkään ohjaukseen ostaa ja vaihtaa kannuja palkin tilalle. Ylipäätään matalalla olevan kaukovalon kanssa saa olla tarkkana kuviossa ja suuntauksessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja viggen »

Led paneeli pitää kohdistaa hieman ylöspäin, silloin tehokkain valo hyöty, ilman lähi heijastusta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja Uteip »

viggen kirjoitti:
La Elo 08, 2020 12:29
Led paneeli pitää kohdistaa hieman ylöspäin, silloin tehokkain valo hyöty, ilman lähi heijastusta.
Joo ja sit voikin valita vaihtaako lähivaloille kilometrin päässä vastaantulijasta vai sokaiseeko tämän. Mieluummin lisävalot mahdollisimman korkeelle vaikka se esteettisesti ei niin kivalta näytäkkään kuin puskuriin upotettuna.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja VKe »

Joonatan kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 19:07
phpBB [video]

Kun katsoo tuota videota, niin aika tehokkaan oloinen kampe, myönnetään.
Valittelin että videossa näkyy tuo "liian" kirkas valoalue auton edessä. Noi videot jostain syystä vääristää.... Livenä ei tuo kirkas alue ole läheskään-läheskään noin kirkas (ja omaa ajamista häiritsevä).

Tosiaan palkki on tosi tarkasti suunnattava, että ei sokaise vastaantulijaa kuten Uteip kirjoitti. Sokaiset vastaantulijan, niin saat sen päällesi :cry:

Mutta suunnilleen noilla 7" pyöreillä nyt tovi mennään:
-
Kuva
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja anv »

Uteip kirjoitti:
La Elo 08, 2020 16:04
viggen kirjoitti:
La Elo 08, 2020 12:29
Led paneeli pitää kohdistaa hieman ylöspäin, silloin tehokkain valo hyöty, ilman lähi heijastusta.
Joo ja sit voikin valita vaihtaako lähivaloille kilometrin päässä vastaantulijasta vai sokaiseeko tämän. Mieluummin lisävalot mahdollisimman korkeelle vaikka se esteettisesti ei niin kivalta näytäkkään kuin puskuriin upotettuna.
Siis kyllähän kaukovalojen tarkoitus on näyttää mahdollisimman pitkälle (=häikäistä vastaantulijaa). Eihän niistä muuten mitään hyötyä ole. Vastaantulijan tehtävänä on katsoa muualle kuin niihin valoihin. Lisäksi, jos itsellä on hyvät lisävalot, ne vastaantulijan valot eivät häikäise.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^

...jonka epäilen olevan syynä, miksi tehoja on rajattu. Muuten kilpavarustelu olisi aivan loputon.

Tässä kun valotekniikan kehittymisen kaaren olen varsin hyvin päässyt kokemaan 90-luvun alusta alkaen, niin oikeastaan ennen oli paremmin. Kaikilla oli tasaisen paskat valot pl. Saabisteilla hyvät.

Nyt erot liikenteessä olevissa autoissa on aivan valtavia, ilman lisävalojakin. Uusissakin autoissa on huonoja halogenejä ja ledejä, toisaalta osassa vanhempia on todella hyviä halogeneja. Ksenonit taitaa olla sellaisia semihyviä kaikilla, erot merkeittäin eivät ole ymmärtääkseni niin valtavia kuin halogeneissä ja ledeissä, jos nyt vaikka ajattelee 2000-luvun automalleja.

Mutta ei auta, rouvalle on laittomat ledit hankittava Hynkkyyn lähivaloihin. Sen kilsoilla (40-50tkm) ja ajoprofiililla (aikaisin aamulla ja myöhään illalla, eli pimeällä) tota nyt vaan on pakko entrata.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^led-matrix valot automagiikalla, siinä taikasana. Ihan parhaat, voi ajaa vaikka 15m edellä ajavan perseestä ja pitkät palaa (himmennys siinä edellä ajavan päällä). Käytännössä siis kun joku väsyneillä halogeeneilla ajeleva hiivatti, japanialainen tms. menee siinä edellä "pitkät" päällä, niin noi Fordin pitkät valaisee pientareet kuitenkin pitkälle sinne, minne edelläajavan valot ei enää kanna.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja anv »

2.polvi kirjoitti:
La Marras 14, 2020 16:57
^
....

Mutta ei auta, rouvalle on laittomat ledit hankittava Hynkkyyn lähivaloihin. Sen kilsoilla (40-50tkm) ja ajoprofiililla (aikaisin aamulla ja myöhään illalla, eli pimeällä) tota nyt vaan on pakko entrata.
Miksi laittomat? Mulla on kolme tällaista https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 010130040/ i30:ssä, eivätkä ole laittomat. Voin sanoa että kyllä näkee.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Eikös noi ole pitkät?

Ensin pitää nimittäin Hynkystä tarkastella lähivalot, sitten harkintaan kaukovalot.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja VKe »

anv kirjoitti:
La Marras 14, 2020 16:12
Siis kyllähän kaukovalojen tarkoitus on häikäistä vastaantulijaa. Vastaantulijan tehtävänä on katsoa muualle kuin niihin valoihin.
Ok...

Minne katse kannattaa suunnata jos ei eteenpäin voi katsoa, kun sen vastaantulijan apupitkien miljaardi lumenia häikii niin perkeleesti...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4206
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

VKe kirjoitti:
La Marras 14, 2020 19:57
Minne katse kannattaa suunnata jos ei eteenpäin voi katsoa, kun sen vastaantulijan apupitkien miljaardi lumenia häikii niin perkeleesti...
Pientareita minä oon tutkinut elukoiden varalta. Vaatii kyllä hieman työtä, katse tuppaa hakeutumaan automaattisesti niihin vastaantulijan valoihin jos vaan itse ajelee nollat taulussa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja VKe »

Samaa koittanut mutta kerkee mokoma silti häikiä.

Toki sitten kun se megavaloilla varustettu tukkirekka vaihtaa miljaardit lumenit lyhyille ei ongelmaa ole. Mutta kerkesi silti häikiä vaikka ojaa katsoinki, enkä tietä millä ajan...
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja anv »

2.polvi kirjoitti:
La Marras 14, 2020 18:53
Eikös noi ole pitkät?

Ensin pitää nimittäin Hynkystä tarkastella lähivalot, sitten harkintaan kaukovalot.
Ahaa. Joo, lähivaloillehan ei saa laillisesti paljonkaan tehdä. Saakohan noita vaihtaa edes lediumpioihin... Itsellä on ledivalot ja todella hyvänä noita pidän. Eikä ole muuten edes automaattista korkeudensäätöä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anv kirjoitti:
La Marras 14, 2020 16:12

Siis kyllähän kaukovalojen tarkoitus on näyttää mahdollisimman pitkälle (=häikäistä vastaantulijaa). Eihän niistä muuten mitään hyötyä ole. Vastaantulijan tehtävänä on katsoa muualle kuin niihin valoihin. Lisäksi, jos itsellä on hyvät lisävalot, ne vastaantulijan valot eivät häikäise.
Periaatteessa noin paitti jos on muutakin liikennettä niin ei sittenkään.
Nyt löytyy valoja joilla näkyy kilsan päähän ja jos vastaantulijalla samanlaiset niin ajetaanki kaks kilsaa lyhyillä vs. Vakiovaloilla 300metriää x 2.
Tuosta voidaan todeta et käytännössä tosi hyvillä pitkillä näkee huonommin mitä vakioilla tai maltillisella lisävalolla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Vision X, XMITTER

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^

viewtopic.php?p=1264042#p1264042

Tuolta voi lukaista lainrikkojan hyvin epätieteellisen kuvauksen led-polttimoista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin