Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Melkein yhdeksän vuotta kulunut siitä kun aloitin tämän ketjun itsekin hieman epävarmana siitä mitä tuli hankittua. Eilen tuli aika luopua tästä suurimmasta ja "nykyaikaisimmasta" Saabista haikein mielin. Vaikka silloin olin sitä mieltä että vaatii jonkin verran urheilumieltä hankkia tuo viimeistä mallia oleva 9-5, niin nyt jälkeenpäin voi todeta että se oli turhaa, auto toimi hienosti koko ajan.
Murheina vain ne vakiot, kuskin penkinlämmitin ja takaluukun ledinauha, molemmat tuli korjautettua. Jakopääkin tuli uusittua, tosin tavallaan turhaan, koska sieltä ei löytynyt mitään suurempaa kulumaa, vain lievää ketjun venymistä. Merkkiliikkeen mukaan sitä ei olisi edes silloin tarvinnut tehdä, mutta itse sen halusin tehtävän. Muuten vain normaalit huollot ja kulutusosia, xenon polttimot, akkuja 2 kpl, etujarrupalat ym pientä.
Auton käyttöprofiili on muuttunut sen verran että NG 9-5 ei välttämättä enää ollut paras nykyiseen, suurin osa ajoista kun on kaupunkiajoa. Tämän vuoksi uusi auto onkin sitten plug-in hybridi, saa nähdä kuinka pienellä polttoainemäärällä tämän saa menemään. Joka tapauksessa jäihän omaan käyttöön vielä tuo 9-3, sekä kesällä muutaman sata kilometriä keräävä vanha 9-5. Tällainen tuli tilalle:
Murheina vain ne vakiot, kuskin penkinlämmitin ja takaluukun ledinauha, molemmat tuli korjautettua. Jakopääkin tuli uusittua, tosin tavallaan turhaan, koska sieltä ei löytynyt mitään suurempaa kulumaa, vain lievää ketjun venymistä. Merkkiliikkeen mukaan sitä ei olisi edes silloin tarvinnut tehdä, mutta itse sen halusin tehtävän. Muuten vain normaalit huollot ja kulutusosia, xenon polttimot, akkuja 2 kpl, etujarrupalat ym pientä.
Auton käyttöprofiili on muuttunut sen verran että NG 9-5 ei välttämättä enää ollut paras nykyiseen, suurin osa ajoista kun on kaupunkiajoa. Tämän vuoksi uusi auto onkin sitten plug-in hybridi, saa nähdä kuinka pienellä polttoainemäärällä tämän saa menemään. Joka tapauksessa jäihän omaan käyttöön vielä tuo 9-3, sekä kesällä muutaman sata kilometriä keräävä vanha 9-5. Tällainen tuli tilalle:
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Onnea uuden V****n hankinnalle. Hyviä autoja ne on, Ja ainakin meillä tuo D6 pelittää kivasti, varsinkin sähköllä, mitänyt Kessyn ovitunnistimet ei toimi kunnolla ja kompuran saanut vaihtaa kerran vuoteen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Sopikoo kysyä minne meni vaihdossa?tosu kirjoitti: ↑To Marras 19, 2020 12:16Melkein yhdeksän vuotta kulunut siitä kun aloitin tämän ketjun itsekin hieman epävarmana siitä mitä tuli hankittua. Eilen tuli aika luopua tästä suurimmasta ja "nykyaikaisimmasta" Saabista haikein mielin. Vaikka silloin olin sitä mieltä että vaatii jonkin verran urheilumieltä hankkia tuo viimeistä mallia oleva 9-5, niin nyt jälkeenpäin voi todeta että se oli turhaa, auto toimi hienosti koko ajan.
Murheina vain ne vakiot, kuskin penkinlämmitin ja takaluukun ledinauha, molemmat tuli korjautettua. Jakopääkin tuli uusittua, tosin tavallaan turhaan, koska sieltä ei löytynyt mitään suurempaa kulumaa, vain lievää ketjun venymistä. Merkkiliikkeen mukaan sitä ei olisi edes silloin tarvinnut tehdä, mutta itse sen halusin tehtävän. Muuten vain normaalit huollot ja kulutusosia, xenon polttimot, akkuja 2 kpl, etujarrupalat ym pientä.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Onnittelut Volvon hankinnasta
Olisi pitänyt alunperinkin jo hommata diesel NG9-5, niin kaupunkiajon kulutuskin pysyisi kohtuudessa
Jos nimittäin haluaa ajaa Saabilla ja ajaa suht paljon kaupunkiajoa, niin suurimman eron tekee nimenomaan dieselin ja bensan välillä. Etanolia ei moiseen voi enää nykyisellä hintatasolla suositella
Olisi pitänyt alunperinkin jo hommata diesel NG9-5, niin kaupunkiajon kulutuskin pysyisi kohtuudessa
Jos nimittäin haluaa ajaa Saabilla ja ajaa suht paljon kaupunkiajoa, niin suurimman eron tekee nimenomaan dieselin ja bensan välillä. Etanolia ei moiseen voi enää nykyisellä hintatasolla suositella
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Kiitokset onnitteluista, uskon myös että Volvo on ihan hyvä auto,
Kulutus pysyi ihan kohtuudessa siinä 8,5 l /100 km paikkeilla, paitsi viimeisen vuoden aikana, jolloin maantieajot jäi vähemmäksi niin kulutukseen tuli pari litraa / 100 km lisää. Sinällään ei mielestäni ollut paha tuo kulutus, kun auto sentään painaa 1750 kg ja Hirschin kanssa tehoa mukavat 260 hp/ 400 Nm. Hyvin auto toimi kuitenkin koko ajan, eli siinä mielessä jopa ylitti ennakko-odotukset.
Keskusautohalli Turku oli osoite, sinne tulee todennäköisesti myyntiin.
Ennen kuin tuon ostin, niin minulla oli koeajossa diesel, mutta minun korvaani se moottorin raksutus ei Saabiin sovi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Marras 19, 2020 23:15Olisi pitänyt alunperinkin jo hommata diesel NG9-5, niin kaupunkiajon kulutuskin pysyisi kohtuudessa
Kulutus pysyi ihan kohtuudessa siinä 8,5 l /100 km paikkeilla, paitsi viimeisen vuoden aikana, jolloin maantieajot jäi vähemmäksi niin kulutukseen tuli pari litraa / 100 km lisää. Sinällään ei mielestäni ollut paha tuo kulutus, kun auto sentään painaa 1750 kg ja Hirschin kanssa tehoa mukavat 260 hp/ 400 Nm. Hyvin auto toimi kuitenkin koko ajan, eli siinä mielessä jopa ylitti ennakko-odotukset.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Haikeutta varmasti Tosulla, ista luopumisen kanssa, voimia Volvon kanssa
Kyllä sinäkjn pärjäät... Terveisin nimimerkillä illa vuodesta 1988 ja edelleen iilla, Volvolla vuodesta 2012 ja edelleen Volvolla
Kyllä sinäkjn pärjäät... Terveisin nimimerkillä illa vuodesta 1988 ja edelleen iilla, Volvolla vuodesta 2012 ja edelleen Volvolla
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Jos totta puhutaan, niin se ei sovi mihinkään autoon
Mutta jos haluaa ajaa illa suht taloudellisesti vailla suurempia murheita, on TiD/TTiD se oikea vaihtoehto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
ainoastaan kuorma-autoihinTurbo Sensonic kirjoitti: ↑La Marras 21, 2020 11:12Jos totta puhutaan, niin se ei sovi mihinkään autoon
Mutta jos haluaa ajaa illa suht taloudellisesti vailla suurempia murheita, on TiD/TTiD se oikea vaihtoehto.
Otto Palosaari #8617
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
No jokainen tekee omat laskutoimituksensa omien vuotuisten ajojensa perusteella.2.3Turbo kirjoitti: ↑Ti Joulu 22, 2020 01:48ainoastaan kuorma-autoihinTurbo Sensonic kirjoitti: ↑La Marras 21, 2020 11:12Jos totta puhutaan, niin se ei sovi mihinkään autoon
Mutta jos haluaa ajaa illa suht taloudellisesti vailla suurempia murheita, on TiD/TTiD se oikea vaihtoehto.
Yli 9000 km ajaessa lähinnä kaupunkiajoa tuo diesel jo kannattaa. Sitä paitsi ei tarvitse sydän syrjällään kuunnella jakopään ääntä, että koska se ketju hyppää tai katkeaa
Jos ajaisin vähemmän, niin voisi ajaa bensalla. Tällöin Saabilla ajaessa valinta olisi varmasti T5. Toimii kuin junan vessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Rohkenen sanoa, että ei välttämättä
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Minulla toimi ainakin kuin junan vessa.
Suurimmat ongelmat: Sensonic -järjestelmä (ei liity varsinaisesti T5:een), mankkuvena ja sytkäkassu. Muuta vikaa ei juurikaan ollut.
T7:aa minulla ei ole koskaan ollut, eikä tule. T8:kin oli vain työsuhdekäytössä, mutta omakseni en ostaisi. Nuo dieselit ovat sen verran luotettavia, vaikka ääni onkin mitä on.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
näinhän se on.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Joulu 22, 2020 07:02No jokainen tekee omat laskutoimituksensa omien vuotuisten ajojensa perusteella.2.3Turbo kirjoitti: ↑Ti Joulu 22, 2020 01:48ainoastaan kuorma-autoihinTurbo Sensonic kirjoitti: ↑La Marras 21, 2020 11:12
Jos totta puhutaan, niin se ei sovi mihinkään autoon
Mutta jos haluaa ajaa illa suht taloudellisesti vailla suurempia murheita, on TiD/TTiD se oikea vaihtoehto.
Yli 9000 km ajaessa lähinnä kaupunkiajoa tuo diesel jo kannattaa. Sitä paitsi ei tarvitse sydän syrjällään kuunnella jakopään ääntä, että koska se ketju hyppää tai katkeaa
Jos ajaisin vähemmän, niin voisi ajaa bensalla. Tällöin Saabilla ajaessa valinta olisi varmasti T5. Toimii kuin junan vessa.
Otto Palosaari #8617
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Tässä ehkä sitä tunnettua huohotusongelmaa... Lieko mikä T-versio kyseessä ...?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Moro,
Pitääpä ilmoittautua mukaan kun ei ilman osannut olla.
Mites nuo penkinlämmittimet on korjausten jälkeen toimineet vai kaivanko suosista lampaantaljat esiin kun viilenee?
Terv.
Pitääpä ilmoittautua mukaan kun ei ilman osannut olla.
Mites nuo penkinlämmittimet on korjausten jälkeen toimineet vai kaivanko suosista lampaantaljat esiin kun viilenee?
Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Meillä toiminut ihan hyvin elementtien vaihdon jälkeen, mutta penkkeihin ei saa kohdistaa "pistekuormaa", jotta elementit eivät menisi uudestaan. Minä esimerkiksi vältin sitä, että olisin polven varassa penkin päällä asentaessani tuota toisessa otsikossa mainittua Witson PX5:sta autoon.
Jos ei halua/viitsi vaihtaa noita elementtejä, ei se lampaantalja ole välttämättä se paras vaihtoehto. Esimerkiksi Tokmannilta saa ihan kohtuuhintaan penkin päälle sijoitettavaa lämmitysmattoa, joka ottaa virtansa tupakansytyttimen liittimestä. Olen ostanut lapsille takapenkille sellaiset, kun en ole jaksanut alkaa asentamaan penkinlämppäriä takapenkkiin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007