Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Sehän se ainoa syy osakaskon pitoon onkin vanhassa romussa. Oma femma kävi kolmesti lavetilla 3½ vuodessa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Siteeraan erästä suurmiestä, itseäni:
Huonokin huumori on huumoria
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Yllättävän vähän näkee nykyään autoja tien varsilla. Viimeksi taisin nähdä Outlander PHEV:in Kehän laidalla tien poskessa. Vironkilpisiä ja vanhoja romuja en jaksa ees noteerata.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Tilinpäätöksen aika. Vietän avon kanssa pumpulihäitä. Autolla on ajettu nyt 278361km, eli yhteistä taivalta on takana 5096km. Olenko mustasukkainen edellisille koeajajilleen? Varmaan pitäisi, olenhan entisen tyttöystäväni, nykyisen vainoni, entisille koeajajille sitä myös. Tätä puolta itsestäni toki yritän peitellä ja juttelen siitä hyvin hiljaisesti vain itsekseni itselleni.
Rahaa tähän on palanut sen verran, että foorumin oman elämänsä taskulaskimet tullevat järkyttymään (ehkä itsekin, en tätä kirjoittaessani vielä tiedä kustannusta, lasken samalla kun proosa sitä vaatii). Pääomakulua en laske, koska se olisi varsin kompleksista. Autoon ei kohdistu lainaa, mutta jos autoa mulla ei olisi, johonkin muuhun lainaan kohdistuisi sitä vähemmän.
Vakuutukset
Aivan ei vielä päästy euroon per kilsa, joka on minusta kohtuullinen kokonaiskustannus taksilla ajelemiselle
Elämä ei ole rahaa, vaan rakkautta. En kadu ensimmäistäkään avon kanssa viettämääni kilometriä tai euroa. Pitkäaikainen haave on toteutunut ja se jatkuu niin kauan, kuin on työ josta saa rahaa ja terveyttä jolla saa ajaa.
Rahaa tähän on palanut sen verran, että foorumin oman elämänsä taskulaskimet tullevat järkyttymään (ehkä itsekin, en tätä kirjoittaessani vielä tiedä kustannusta, lasken samalla kun proosa sitä vaatii). Pääomakulua en laske, koska se olisi varsin kompleksista. Autoon ei kohdistu lainaa, mutta jos autoa mulla ei olisi, johonkin muuhun lainaan kohdistuisi sitä vähemmän.
Vakuutukset
- Olisiko superkasko, jonka sain juuri loppumetreillä hankittua (saa maksimissaan 15 vuotta vanhaan autoon OP:ssa) 600e
- Olisiko 400e
- Olisiko 200e (tähän ei toki lasketa kaikkien mahdollisten härpättimien Motonetista hankintaa omaehtoiseen pesuun, joita en kuitenkaan käyttänyt)
- 1/2020 - Bensapumpun vaihtoa ja varmaan joku alustan osa, 395e Vähämaalla
- Typerien keskuslukitustoimintojen ja stage 1 asennus, olisiko ollut 200e
- Isompi huolto, jarruja ja muuta tekemistä, 1267e, Holmberg
- Olisiko 90e jälkikatsastuksineen?
- 5000km, 10l satkulla ja 1,3e/l joten olisko 650e?
Aivan ei vielä päästy euroon per kilsa, joka on minusta kohtuullinen kokonaiskustannus taksilla ajelemiselle
Elämä ei ole rahaa, vaan rakkautta. En kadu ensimmäistäkään avon kanssa viettämääni kilometriä tai euroa. Pitkäaikainen haave on toteutunut ja se jatkuu niin kauan, kuin on työ josta saa rahaa ja terveyttä jolla saa ajaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Tarkka budjetointi on hankalaa. Halvemmalla pääsee, kun tekee vain öljynvaihtohuoltoa ja pakollista vikalistan mukaista korjausta eikä hakkaa rahaa tuunailuihin.
Mulla 4 ajopeliä (Rellu, Ford, cabbe, Yammu) vei tänä vuonna noin 7000€ yhteensä. Tuossa on mukana nelinumeroinen luku kaikkea ylimääräistä/ei-pakollista. Mutta ehkäpä se kunnossa pitäminen ja joiltain osin kunnon parantaminen näkyy siellä pääomapuolella loivempana arvonalentumana? Mene ja tiedä.
Mulla 4 ajopeliä (Rellu, Ford, cabbe, Yammu) vei tänä vuonna noin 7000€ yhteensä. Tuossa on mukana nelinumeroinen luku kaikkea ylimääräistä/ei-pakollista. Mutta ehkäpä se kunnossa pitäminen ja joiltain osin kunnon parantaminen näkyy siellä pääomapuolella loivempana arvonalentumana? Mene ja tiedä.
Viimeksi muokannut Cona, Ma Joulu 21, 2020 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^7000 per vehje vai yhteensä?
Halvalla sujuu 2. polven rakkaus. Joku saattaa yllättyä, mutta mulla eioo mitään hajua paljonko mulla menee tuohon amerikanromuun tai natsipakastimen ylläpitoon. Harrastukselle ei voi laskea tuottoa, niin miksi laskea hintaakaan
Halvalla sujuu 2. polven rakkaus. Joku saattaa yllättyä, mutta mulla eioo mitään hajua paljonko mulla menee tuohon amerikanromuun tai natsipakastimen ylläpitoon. Harrastukselle ei voi laskea tuottoa, niin miksi laskea hintaakaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Mun mielestä 7ke per laite 5000km kokonaissuoritteella olisi jo vakaa avioliitto, ei pelkkä ihastus
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Voinen syyttää itseäni, kun jätin tulkinnanvaraa...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Et mielestäni jättänyt. Mutta olit tai et, se ei mua pidätellyt
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi
Tänään olisi sitten vale-Citikan kanssa pumpulihäät. Kun jälkikäteen ajattelee, niin olihan noin vuosi sitten vauhti päällä. About kuukauden päästähän on pumpulihäät myös Hynkyn kanssa.
Vale-Citikan kanssa elo on ollut ihan mukavaa myös. Auto on varsin henkilöautomainen ajaa jne. Lisäksi vale-Citikka on hyvin suoriutunut perustehtävästään ja sille asetetuista odotuksista, ei pidä unohtaa, että ilman sitä pihalla olisi edelleen corollamaisen tylsyyskertoimen omaava Renault Captur.
Autolla on ajettu vuodessa vajaat 20tkm, ostettaessa oli 167tkm ja nyt 186tkm. Verot ja vakuutukset ovat mitä ovat, mutta huoltoihin on mennyt seteleitä seuraavasti:
- Joku osa ja sen vaihto, 250e (myyjäliike maksoi puolet)
- Karjapuskuri 100e (asentamatta)
- Kaasuläppäkotelo ja vaihto 600e
- Laaja määräaikaishuolto 450e
Autolla tuskin tulee seuraavan vuoden aikana vastaavia kilsoja kuin nyt kuluneen. Tämä johtuu siitä, että rautaperseeni ajelee nyt pääasiassa Hynkyllä, vale-Citikalla vain kaakkihommat ja itsellenihän ei kilsoja paljoa kerry. Arvelen, että Citikkaan tulee seuraavan 12kk aikana 10tkm, Hynkkyyn 50tkm ja avoon 4tkm. Saapa nähdä miten toteutuvat ennusteeni.
Edit. Katsotaanpa tähän Citikankin karkea vuosikulu, kun osui kaikkien kolmen pumpulih-raportit samalle aukeamalle.
- Huollot 1300e
- Karjapuskuri 100e
- Vakuutukset 400e
- Verot 800e
- Katsastus 70e
- Pesut 100e
Kokonaiskulu siis 4800e ja 25s/km. Arvonalenemaa en viitsi edes ajatella.
Viimeksi muokannut 2.polvi, To Tammi 21, 2021 08:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^Tyylikäs kapine se on. Rahaa menee mitä menee, mutta autot käyttötarkoituksen mukaan ja sinulla on tuolle selkeä rooli autolaivastossasi. Tänään taas uutisoitiin, että Suomi on Euroopan köyhin maa, mitä tulee sinkkujen mahdollisuuksiin hankkia itselleen auto. No, onneksi en ole sinkku, niin ei tarvitse tuntea pistoa sydämessä, kun on piha täynnä autoja.
Toisaalta, auto on pääsääntöisesti rahasyöppö ja paska sijoitus, en tiedä miten tuo tutkimus on tehty, mutta voisin kuvitella, että jokunen ainakin ihan tietoisesti jättää auton hankkimatta, jos ei välttämättä tarvitse. Niin minä tekisin.
Toisaalta, auto on pääsääntöisesti rahasyöppö ja paska sijoitus, en tiedä miten tuo tutkimus on tehty, mutta voisin kuvitella, että jokunen ainakin ihan tietoisesti jättää auton hankkimatta, jos ei välttämättä tarvitse. Niin minä tekisin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^Siinä oli kyselty ihmisiltä, olisiko heillä varaa hankkia auto, riippumatta siitä haluaako tai tarvitseeko sitä. Eli ei valinnasta, vaan nimenomaan varasta. Toisaalta, en ole jaksanut etsiä tarpeeksi tarkkaa tietoa, että voisi kommentoida johtuuko tuo varattomuus pääosin siitä, ettei rahaa tule, vai siitä, että menee 1700e/kk vuokraa asumiseen tms.
That said, hyvin monille ihmisille auto on välillisesti elämänsä paras sijoitus. Auto itsessään ei kasvata arvoa josta saisi voittoa myydessä, mutta mahdollistaa ylipäätään ansiotulot, jotka taas tuo tuottoa ihan eri malliin.
That said, hyvin monille ihmisille auto on välillisesti elämänsä paras sijoitus. Auto itsessään ei kasvata arvoa josta saisi voittoa myydessä, mutta mahdollistaa ylipäätään ansiotulot, jotka taas tuo tuottoa ihan eri malliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Hynkyllä tuli eilen vuosi täyteen omistusta.
Autohan otettiin Autoverkkokaupasta Uusi vuodeksi -diilillä ja lisäksi 10tkm ekstraa hintaan 50e, joten kuukausimaksu oli 259e. Kuten aiemmin kirjoitettua, rouva ihastui kiesiin ja työnsä puolesta tulee reippaasti kilsoja, joten liisaridiili päättyi auton ostoon normaalirahoituksella syyskuun alussa. Kyllähän pieni haikeus tässä tammikuussa tuli kun tajusi, että jos olisi pitäytynyt liisarissa, olisi kohta taas alla uusi laite vuoden koeajossa. Vuosi menee nopeasti ja vaikuttaisi omaan pirtaan sopivalta käyttöauton vaihtoväliltä. Noh. Ehkä joskus sitäkin.
Autolla on siis ajettu vuoden aikana 34602km. Melkoinen määrä tuollaiselle pikkukipolle. Tästä merkittävä osa, 2/3, oli rouvan työajoja. On mielenkiintoista nähdä miten sillä työajot tässä kehittyy, viimeisen kuukauden on ajoa ollut aika vähän. Sen sijaan loppukesästä loppuvuoteen kilsoja tuli melkein 5000 kuukaudessa.
Aivan ongelmitta auton kanssa ei päästy. Silloin heti tuoreeltaan oli se ihmeellinen limp mode, joka katosi itsekseen. Lisäksi kesärenkaiden vaihdon yhteydessä oli jotain hätää rengaspaineantureiden kanssa, joten piti käyttää huollossa. Takuuseehan se toki meni ja Autoverkkokaupassa hoitivat odottaessa kuntoon.
Lukuja:
Tämä vuosi menee varmaan Hynkyllä, ei mieltä vaihtaa. Odotettavissa on siis aika lailla samanlainen kustannuslaskelma kuin kuluneelle 12 kuukaudelle. Jos rouvalla alkaa taas se 5000km/kk -tahti, niin sitten voi tulla kolmaskin määräaikaishuolto eteen ja mahdollisesti kesärenkaiden hankinta ensi vuodelle. Mutta renkaathan ei tuohon mitään maksa, koko kun on säälittävä 185/60/15 tjsp. Pari tuningia on kyllä lähinnä rouvalla ollut haaveissa, eli lasien tummennus, katon teippaus mustaksi sekä isommat vanteet. Ei toki mitään järkeä.
Kaiken kaikkiaan hyvä auto ja erinomainen moottori-vaihteistoyhdistelmä. Varauksetta voin siis suositella I20-mallia ja tosiaan 2018-2020 (ei tarkalleen koko kalenterivuodet) oli kampanja, jossa autoihin myönnettiin 7 vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Eli jos käytettyä harkitsee, niin sellainen mikä on ollut vain yksityisillä tai Hyundai-liikkeissä, voi olla pistämätön vaihtoehto esim. satkun ajettuna ja muutaman vuoden vanhana.
Edit. Tälle samalla sivulle mahtui muuten kaikkien kolmen karkeahkot laskelmat. Lopputulos on, että ilman pääomakuluja ja arvonalenemaa paloi rahaa n. 13000e 60tkm suoritteella, joista vainon osuus ajoista on ehkä 45tkm.
Autohan otettiin Autoverkkokaupasta Uusi vuodeksi -diilillä ja lisäksi 10tkm ekstraa hintaan 50e, joten kuukausimaksu oli 259e. Kuten aiemmin kirjoitettua, rouva ihastui kiesiin ja työnsä puolesta tulee reippaasti kilsoja, joten liisaridiili päättyi auton ostoon normaalirahoituksella syyskuun alussa. Kyllähän pieni haikeus tässä tammikuussa tuli kun tajusi, että jos olisi pitäytynyt liisarissa, olisi kohta taas alla uusi laite vuoden koeajossa. Vuosi menee nopeasti ja vaikuttaisi omaan pirtaan sopivalta käyttöauton vaihtoväliltä. Noh. Ehkä joskus sitäkin.
Autolla on siis ajettu vuoden aikana 34602km. Melkoinen määrä tuollaiselle pikkukipolle. Tästä merkittävä osa, 2/3, oli rouvan työajoja. On mielenkiintoista nähdä miten sillä työajot tässä kehittyy, viimeisen kuukauden on ajoa ollut aika vähän. Sen sijaan loppukesästä loppuvuoteen kilsoja tuli melkein 5000 kuukaudessa.
Aivan ongelmitta auton kanssa ei päästy. Silloin heti tuoreeltaan oli se ihmeellinen limp mode, joka katosi itsekseen. Lisäksi kesärenkaiden vaihdon yhteydessä oli jotain hätää rengaspaineantureiden kanssa, joten piti käyttää huollossa. Takuuseehan se toki meni ja Autoverkkokaupassa hoitivat odottaessa kuntoon.
Lukuja:
- Kulutus 5.6l/100km, ajot koostuvat nurkkapyörityksestä ja maantiejosta, eli n. 2700e.
- Verot n. 120e
- Vakuutukset n. 600e
- Huollot 270e ja 220e
- Led-polttimot 50e
- Pesut 200e
Tämä vuosi menee varmaan Hynkyllä, ei mieltä vaihtaa. Odotettavissa on siis aika lailla samanlainen kustannuslaskelma kuin kuluneelle 12 kuukaudelle. Jos rouvalla alkaa taas se 5000km/kk -tahti, niin sitten voi tulla kolmaskin määräaikaishuolto eteen ja mahdollisesti kesärenkaiden hankinta ensi vuodelle. Mutta renkaathan ei tuohon mitään maksa, koko kun on säälittävä 185/60/15 tjsp. Pari tuningia on kyllä lähinnä rouvalla ollut haaveissa, eli lasien tummennus, katon teippaus mustaksi sekä isommat vanteet. Ei toki mitään järkeä.
Kaiken kaikkiaan hyvä auto ja erinomainen moottori-vaihteistoyhdistelmä. Varauksetta voin siis suositella I20-mallia ja tosiaan 2018-2020 (ei tarkalleen koko kalenterivuodet) oli kampanja, jossa autoihin myönnettiin 7 vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Eli jos käytettyä harkitsee, niin sellainen mikä on ollut vain yksityisillä tai Hyundai-liikkeissä, voi olla pistämätön vaihtoehto esim. satkun ajettuna ja muutaman vuoden vanhana.
Edit. Tälle samalla sivulle mahtui muuten kaikkien kolmen karkeahkot laskelmat. Lopputulos on, että ilman pääomakuluja ja arvonalenemaa paloi rahaa n. 13000e 60tkm suoritteella, joista vainon osuus ajoista on ehkä 45tkm.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Autojen talviominaisuuksista vielä pari sanaa.
Saab
Avostahan myin talvirenkaat vanteineen pois, joten tältä talvelta ei ole kokemuksia, toisaalta kaikkihan sen tietävät, että NG93 on erinomainen talviauto korimalliin katsomatta.
Citroen
Vale-Citikka nelivedollaan, jouhevasti toimivalla automaattilaatikollaan ja 4wd lock -ominaisuudellaan on toki erinomaisen kätevä. Autossa ei ole lohkaria, sisätilanpistoketta tai polttoainekäyttöistä lämmitintä. Se on toki miinus, mutta auto hörähti käyntiin noilla 20 asteen pakkasillakin ihan mukavasti ja alkoi säädyllisessä ajassa lämpeämään.
Ajo-ominaisuudet ovat ihan kohdillaan, toki vanhat kitkat liukkaalla eivät ole paras vaihtoehto, mutta hyvin yllätyksetöntä käytös on. 4wd lockilla auton saa kyllä räväkämmällä kaasulla sladiin, mutta se vaatii tosiaan halun. Luistonesto ja ajonvakautus on omaan makuun mukava. Sallii luistoa jonkin verran ja ei ota kaikkia tehoja heti pois, kun järjestelmä puuttuu peliin. Rellun Capturissa luistonesto oli hyvä, mutta sivuttaispidon vähetessä ajonvakautus lopetti laulun kuin seinään, ei kiva.
Hyundai
Hyundaissakaan ei ole mitään erillisiä lämppäreitä. Vähän kahden vaiheilla, pitäisiköhän asennuttaa, mutta talvet on niin leutoja ja rouva saanee aika pian auton puolilämpimään talliin, joten kannattaa ehkä säästyvä 500e asennuksista säästää sähkölaskuihin
Hynkky on myös varsin mukava talviauto, siinähän on jopa ratinlämmitin, jota olen pitänyt aivan täytenä turhakkeena, mutta onhan se mukavaa. Jos se pitäisi lisävarusteena hankkia erikseen, niin ruksaamatta voisi jäädä, jos kustannus olisi enemmän kuin kymppejä. Vaino sen sijaan palelevine näppeineen arvostaa kovin. Muuten auton lämppäri ei vakuuta, eli vähän hitaasti kyllä alkaa lämpenemään, tässä Rellu oli parempi. Kai siellä sitten oli joku sähkövastus joka auttoi. Sen sijaan perseen alla autossa on sen sortin sähkövastus, että mitähän siinäkin on ajateltu. Teho-asetuksia on kolme. 20 asteen pakkasillakaan ei pystynyt käyttämään kuin lempeintä asetusta ja silläkin alkoi perse palamaan, kun vartti oli ajeltu ja auto muutenkin alkoi lämpenemään.
Hynkyssä on tietysti uudehkot nastat, joten pitoa on mukavasti. Siinä luistonesto ja ajonvakautus myös ihan ok, eli eivät ärsytä. Hieman korkeampi maavarakin on mukava, pohja ei ole heti raapimassa. Ihan yllätyksetöntä on auton performanssi talviolosuhteissa, on alla sitten jäätä, lunta, loskaa tai muuta paskaa. Toki. Sen kyllä huomasin, että kevyt kun on, niin sohjossa menee vähän sinne minne edellisten urat vie. Näinhän toki käy kaikille autoille, kevyille vain ennemmin kuin painaville.
Mitään pakkasesta tai lämpötilanvaihtelusta johtuvia helikopterivaloja tai plinplongeja ei ole esiintynyt missään kiesissä. Citikka toki onkin valesitikka, joten se selittänee osaltaan asian.
Saab
Avostahan myin talvirenkaat vanteineen pois, joten tältä talvelta ei ole kokemuksia, toisaalta kaikkihan sen tietävät, että NG93 on erinomainen talviauto korimalliin katsomatta.
Citroen
Vale-Citikka nelivedollaan, jouhevasti toimivalla automaattilaatikollaan ja 4wd lock -ominaisuudellaan on toki erinomaisen kätevä. Autossa ei ole lohkaria, sisätilanpistoketta tai polttoainekäyttöistä lämmitintä. Se on toki miinus, mutta auto hörähti käyntiin noilla 20 asteen pakkasillakin ihan mukavasti ja alkoi säädyllisessä ajassa lämpeämään.
Ajo-ominaisuudet ovat ihan kohdillaan, toki vanhat kitkat liukkaalla eivät ole paras vaihtoehto, mutta hyvin yllätyksetöntä käytös on. 4wd lockilla auton saa kyllä räväkämmällä kaasulla sladiin, mutta se vaatii tosiaan halun. Luistonesto ja ajonvakautus on omaan makuun mukava. Sallii luistoa jonkin verran ja ei ota kaikkia tehoja heti pois, kun järjestelmä puuttuu peliin. Rellun Capturissa luistonesto oli hyvä, mutta sivuttaispidon vähetessä ajonvakautus lopetti laulun kuin seinään, ei kiva.
Hyundai
Hyundaissakaan ei ole mitään erillisiä lämppäreitä. Vähän kahden vaiheilla, pitäisiköhän asennuttaa, mutta talvet on niin leutoja ja rouva saanee aika pian auton puolilämpimään talliin, joten kannattaa ehkä säästyvä 500e asennuksista säästää sähkölaskuihin
Hynkky on myös varsin mukava talviauto, siinähän on jopa ratinlämmitin, jota olen pitänyt aivan täytenä turhakkeena, mutta onhan se mukavaa. Jos se pitäisi lisävarusteena hankkia erikseen, niin ruksaamatta voisi jäädä, jos kustannus olisi enemmän kuin kymppejä. Vaino sen sijaan palelevine näppeineen arvostaa kovin. Muuten auton lämppäri ei vakuuta, eli vähän hitaasti kyllä alkaa lämpenemään, tässä Rellu oli parempi. Kai siellä sitten oli joku sähkövastus joka auttoi. Sen sijaan perseen alla autossa on sen sortin sähkövastus, että mitähän siinäkin on ajateltu. Teho-asetuksia on kolme. 20 asteen pakkasillakaan ei pystynyt käyttämään kuin lempeintä asetusta ja silläkin alkoi perse palamaan, kun vartti oli ajeltu ja auto muutenkin alkoi lämpenemään.
Hynkyssä on tietysti uudehkot nastat, joten pitoa on mukavasti. Siinä luistonesto ja ajonvakautus myös ihan ok, eli eivät ärsytä. Hieman korkeampi maavarakin on mukava, pohja ei ole heti raapimassa. Ihan yllätyksetöntä on auton performanssi talviolosuhteissa, on alla sitten jäätä, lunta, loskaa tai muuta paskaa. Toki. Sen kyllä huomasin, että kevyt kun on, niin sohjossa menee vähän sinne minne edellisten urat vie. Näinhän toki käy kaikille autoille, kevyille vain ennemmin kuin painaville.
Mitään pakkasesta tai lämpötilanvaihtelusta johtuvia helikopterivaloja tai plinplongeja ei ole esiintynyt missään kiesissä. Citikka toki onkin valesitikka, joten se selittänee osaltaan asian.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Minulla on täysikasko molemmissa eissa. Kallista on, mutta esim. cabben tuulilasi maksaa 862 €
Sitä ei koskaan tiedä, koska tarvitsee tuota kaskoa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007