OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mä painan aina S-nappia kun lähden ajamaan. Jotenkin mukavampi ajaa, kun ei tarvi kaasua painaa niin paljoa. Etanolisofta toi mukavasti lisävääntöä, niin on varsin leppoisa ajaa.

t. Mika
4 * turbo, 1 * Aero
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Huomenna kevyt Wappuretki peräkärry perässä. Kertynee noin 300-500km, riippunee eniten siitä millaisia välietappeja tulee sattumalta tehtyä :lol:

Tänään voi laittaa rastin seinään kohtaan ”ensimmäinen tarve muulle kuin sähköautolle”, kun piti tyhjentää tuo mainittu peräkärry huomista varten. Eli jäteasemakierros oli tänään vuorossa. Huomenna sitten liikutellaan ruohonleikkuria uudelle omistajalleen.

Kun Super juuri sai tuoreet öljyt, niin tänään sai myös uudet tulpat ja ilmansuodattimen. Paikalleen meni perus NGK BCPR7ES-11, paikalla oli platinakärkiset NGK PFR6H-10:t. Eli kalliin tulpan tilalle perustulppaa, kun eikös tämän pitäisi tuollakin liikkua, mutta vaihtoaika on lyhyempi. Ilmansuodatin ei kovin pahalta näyttänyt, mutta onpahan vaihdettu sekin. Raikkari jäi vielä vaihtamatta.

Pohjaa katsellessa löytyi pari öljytippaa eli jostain tippuilee vähän. Veikkaisin että kampiakselin stefan ja öljypumpun o-renkaan voisi vaihtaa/vaihdattaa vaikka huvin vuoksi, varsinkin jos öljysihdin puhdistus olisi samalla ohjelmassa.

Huomisen retken jälkeen näyttää vieläkin siltä, että Super pääsee pois rekisteristä ja säännöllisistä maksuista joksikin aikaa. Jatketaan ajeluja jälleen myöhemmin kesällä :heart_eyes: 8)
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Superi kävi vielä uudelleen maalarin pakeilla ja jos olisin itse ollut tekemässä sitä mistä kuulin, niin kirjoiteltavaa olisi moneksi viikoksi. Lyhyenä versiona voinee mainita, että oli löytynyt jokunen maalikerros ja niistä jokin reagoi lakan kanssa oudosti, ja kaikki oli pitänyt poistaa. Meininki oli kyllä Super-reilu, hinta ei alunperin sovitusta muuttunut.

Nyt on kotopuolessa auto seissyt ulkona parkissa ja samaan aikaan tehty kuivuritalliin vähän varastohyllytilaa, että sinen mahtuu varastoimaan myös autoja eikä pelkkiä purkuosia. Alkuviikosta vielä puuroskien siivousta ja sitten pääsee Super hyvään paikkaan hipisteltäväksi, pikkuhommia on jonoksi asti ja toisaalta mitään ei ole varsinainen pakko edistää. Kunnon pesu ja vahaus kuitenkin ihan ensimmäisenä. Tosin kai tässä lyhyen loman aikana voisi täyttöhuollattaa ilmastointia ja mitäköhän nyt sitten ehtiikään keksiä..
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Aero takaisin Loimaan tieliikenteessä sunnuntaista alkaen. Katsastuspäivä tulossa ja sitä odotellessa kaikenlaista pientä yritetty hoitaa, ja vähän muutakin. Maanantaina kaupungilla käydessä alkoi ilmestymään lammikkoa auton alle. ”Onneksi” kyse oli jäähdytysnesteestä, onneksi vuotopaikkakin löytyi äkkiä: erään kapoisemman letkun juuresta tihkui reippaasti jo yläletkua puristellessa. Letku menee jossain välissä vaihtoon, mutta akuutti ongelma ratkesi klemmaria puljailemalla.

Katsastusta varten on säädetty käsijarru tasapainoon ja nopeammin ottavaksi ja samalla tuli todettua, että takapalat olivat aivan loppu. Siispä palat vaihtoon.

Täysamatöörillä siihen paloi jopa hurjan paljon aikaa, mutta mikäs tässä puuhastellessa. Suurimmat esteet olivat väärät työkalut, onneksi motonetistä saa niitäkin varaosien lisäksi. 7mm kuusiokolohylsy löytyi hyllystä, mutta oli ahdas paikka jousen takia. No, toisenlaisella avaimella ja kiintoavaimella pääsi sitten työstämään.

Ny on jarrut tikissä ja muutenkin auto suht ok katsastusta varten. Huomenna varmaankin yrittämään!
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ja läpi meni että lätkähti, ei muita huomautuksia kuin ”kovaa ajoa” :lol:
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Aikaa kuluu ja Superi seisoo pihassa. Kilometrejä on tullut vuoden alusta noin 2500 kappaletta. Samaan aikaan on ollut tarve tahkota ysitietä normaaliakin enemmän, yksi lämmittelyreissu tuli tällä tehtyä. Katsotaan mitä lähikuukaudet tuovat, kun perheen koko kasvoi yhdellä, niin riittääkö Konassa enää kuljetuskapasiteetti? Jos ei, niin tiedän minkä puoleen kääntyä.

Superi kävi Kangasalla Vesan hoivissa ja sai etanolipäivitystä, ilmavuotojen poistoja, uusia avaimia, uusia nesteitä ja todo-listaa :) Etanolipäivityksen ja ilmavuotojen paikkaamisen myötä kulutus on jäänyt etanolilla samoihin lukemiin kuin aiemmin ysikasilla. Ei huono.

Todo-listalla kärjessä on ykköskatin vaihto, parikin purkuvaraosaa löytyy hyllystä ja enää pitäisi löytää aika tekemiselle. Osaaminen tulee sitten kokeilun jälkeen perästä :lol:

Ajoista sen verran, että tarkoitus olisi ajella Hämeenlinnaan ensi lauantaina, toivottavasti kerkeää!
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Mainitun lauantain Hämeenlinna/Ahvenisto-retki jäi valitettavasti väliin, mutta sentään hyvän asian puolesta. Foorumin torilta löytyi osat puskuripäivitystä varten ja nehän piti hakea kotiin. Talven aikana oikeansävyistä maalia pintaan ja vaihto keväällä, vanhalla voinee hyvällä omatunnolla kolata lumia..

Ja kun nyt keula päivittyy joskus niin olipa sellainen hetki lapsen kanssa ulkoillessa, että tehtiin lamppujen kiillotusprojekti samalla, kun vaihtelin pitkien polttimot muka parempiin ja valkoisempiin. Eipä niitä taida valkoiseksi saada kuin laittomilla LED-sarjoilla, mutta ainakin selväksi tuli, ettei noiden muovien läpi auta mikään valotekniikka korjaamaan tilannetta. Siispä kiillottamaan.

Turtle Waxin alle 20 euron setti käyttöön, ohjeita sanatarkasti noudatellen:
Kuva

Ohjeet olikin itse asiassa hämmentävän hyvät ja tulkintaa ei tarvinnut tehdä, kuten yleensä ohjeita lukiessa. Lähtötilanne näytti luonnossa pahemmalta kuin kuvissa:
Kuva
Kuva

Hajavaloa oli kyllä riittävästi ja seinää vasten ei järkevää kuviota tullut. Ihme kyllä katsastuksessa aiheesta ei sanottu mitään. Ensimmäiset iteraatiot TW:n setissä ovat pesu ja pakkauksen hiomatahna. Tämän jälkeen siirrytään tyynyillä hiomaan vain jos se on tarpeellista. Ja yllättävän paljon sameutta katosi jo tässä kohtaa, mutta hiekkapesun naarmut jäivät vielä tietysti olemaan:
Kuva

Pakkauksessa on kaksi hiomatyynyä, joissa molemmin puolin eri hiomavahvuudet. Hionta suoritetaan ”hiontaliukastetta” käyttämällä, joka saattaa olla hajustettua vettä tai jotain hyvin mietoa liuosta. Eiköhän vesihionta sopivilla karkeuksilla ajaisi saman asian. Hiontaiteraatioiden jälkeen tulos paranee, mutta eihän näistä uusia saa:
Kuva

Tässä kuvia myös toisesta umpiosta ja valojen läpi:
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen toistettiin vielä hiomatahnakäsittely, nyt ohje halusi kuivata tahnan ajovalon pintaan ja poiskiillotus vasta sitten.

Viimeinen vaihe on pintojen suojaus, jossa käytettiin kahta erilaista kosteaa liinaa. Valitettavasti näidenkään koostumusta ei pakkauksessa kerrota. Jälkimmäisen aineen kuivuminen/kovettuminen kestää pakkauksen mukaan 24 tuntia, ehkä tässä kohtaa olisin maallikkona kaivannut ohjetta ”pinnan käsittelyyn”. Onko tarkoitus vain levittää aine ja odottaa ja antaa olla, vai kiillottaa kuivumisen jälkeen vai mitä? No joka tapauksessa. Lopputulos on vaivaan ja hintaan nähden erittäin ok. Pimeäajo näyttää, että oliko tästä aitoa hyötyä vai pelkkää kosmeettista, valokuvioita ei tullut kuvattua. Jonkunmoiset kuviot näytti kuitenkin seinää vasten piirtyvän, mutta turhan valoisalla tuli puuhasteltua :)

Kuva
Kuva
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Muutamat satunnaiset siirtymät on Superilla tehtynä ja tällä päivämäärällä laitoin auton pois liikenteestä, jotta sen voi sopivassa välissä napsauttaa takaisin :wink: Hämmentävän pitkään tuli roikutettua autoa liikenteessä, vaikka ajoja ei ollut millään autolla lokakuun aikana juurikaan etätöistä ja koronailusta johtuen.

Yksi peräkärryreissu tuli tuossa heitettyä ja samalla reissulla vaihdettiin ilmeisen tukkeutunut pakoputken alkupää (DP+kat) purkuosaan. Hankala sanoa onko se yhtään sen avoimempi.. putkea vaihtaessa oli ongelmaa kiinnikkeiden kanssa ja alkupää saatiin ehkä kevyellä ranella kiinni. Samalla ajatuksen momentilla ajatustyö uudesta putkesta alkaa olemaan aika kypsä, enää olennaista on ajankohta ja soppeli budjetti. 500-1000e väliin varmaankin mennään, mietin myös alkupään uusintaa. Kisakatteja näkyy olevan paljon tarjolla, meneekö auto sillä ja etanolilla ryyditettynä päästöistä läpi? Putki menisi ehkä samalla muutoskatsatuksella kuin etanolimuutoskin. Mitäköhän kuoppia tuossa voi olla edessä?

Sivuoireena tässä harjoituksessa tuli P1110, minkä alkuun oletin johtuen siitä, kun by-passin letku jäi vahingossa pinteeseen. Uusi kuitenkin koodin vielä nollauksen ja letkun vapautuksen jälkeen, ilmavuotoja ”ei löytynyt”, mutta ainahan noita täytyy etsiä lisää. Ja koska hyllyssä on varaventtiili, niin eipä se paljon maksa vaivaa kokeilla vaihdon vaikutusta. Vaivalle täytyy vain löytää sopiva aika! Jossain kohtaa täytynee nuo uusvanhat ALU50:t pyöräyttää alle talven varalta, niin eiköhän siinä samalla pieniä sormiharjoituksia tule tehtyä.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Superi valjastettiin jouluretkiä varten tilantarpeen takia. Kona olisi nelihenkisen perheen reissuihin muuten oikein pätevä, mutta tavaratila on kortilla. Ehkä jatkossa tätä korjataan suksiboksia mukana kantamalla, kattotelineet kun saapuivat juuri jouluksi, mutta katolle eivät vielä päätyneet. Ja toisaalta mikäs harraste-Superilla on ajellessa, vaikka nyt vähän turhan kosteaa talvikeliä onkin tarjolla. Talvikeliä saisi tulla siksikin, että pääsee testaamaan talvirenkaiden pito-ominaisuuksia. ALU50 muuten näyttää tässä korimallissa hyvältä! Kuvan jakaisin, mutta likainen harrasteauto on jotain sellaista mistä en ehkä halua kuvia itsekään nähdä :oops:

By-pass-ongelmat olivat samaan aikaan viheliäisiä ja naurettavan yksinkertaisia. Joskus pitää vaan ottaa silmä käteen ja ajatuksen kanssa.. Tuli pyöräytettyä useampikin varaventtiili paikallaan ja pettyä. Kaulukset alkoivat jo tärkkääntymään pystyyn. Lannistuminen oli käsillä. Leuka rinnassa oli kuitenkin hyvä tutkia asiaa vähän enemmän. Kun puhalteli by-pass-venttiilin tulevaan letkuun, joka johtaa magneettiventtiilille, niin mitään vastetta ei ollut kumpaankaan suuntaan. Vieressä sattui olemaan toinen vastaava kampe, joten testaus siihen: vaste pitäisi olla. Hetki mietintää ja tutkintaa. Magneettiventtiilin sivussa hieman katseilta piilossa on paikka, johon varmaankin kuuluisi jokin letku - vertailukohteessa letku oli kiinni. Käsi lähellä olevaan käden mentävään koloon ja etsitään letkunpäätä. Ei meinaa löytyä, mutta löytyipä lopulta kuitenkin. Letku kiinni magneettiventtiiliin ja sehän toimii. Saattaisi hävettää, jos ei olisi niin voittajaolo :mrgreen:

Joulupäivän kunniaksi kävin Lempäälän S-marketin ABC:lla rahastamassa tankin täyteen etanolia, tankin pohjalla oli säilöntäajatuksia varten tankattua 98E5:sta. Nyt on etanolia (noin 70% kokonaisuus), ja eiköhän tässä välipäivinä tule käytyä muutosleimalla ja lähetettyä laput Traficomiin muuntotukea varten. Tämän jälkeen autoa siirretään toiselle tallille lepoon ja lepoaikana Superi saa oikeaan sävyyn maalatut räyhäpuskurit ja ehjät takajouset.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Muutoskatsastus etanolille: check (65 euroa paikallisessa).

Hakemus muuntotuesta Traficomin kirjaamoon: check (suojatulla sähköpostilla).

Ei sillä että olisin vuonna 2021 hakemassa tukea mihinkään, mutta kiinnostaa ehtiikö vielä tämän vuoden ”quotaan”. No, nyt odotellaan tuen kilahtamista eli ohjelmointikulujen kuolettamista joltain osin.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Superi siirtoajeltiin talvehtimaan. Tämän vuoden aikana mittariin kertyi noin 3000 kilometriä, eli aika säästeliäästi päästeltiin. Ennen liikenteestä poiston juhlallista hetkeä annettiin hieman pesuhoitoa ja parhaat kuvat autoista otetaan tunnetusti hämärässä pesun jälkeisessä kosteudessaan ja liiallista jälkikäsittelyä noudattaen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kona pääsi myös photobombailemaan taustalle. Nämä ovat itselleni samalla viralliset ”ennen”-kuvat. Talviteloituksen aikana Superi saanee toivottavasti hieman uutta ilmettä, kunhan maalari ja korjaaja ehtivät ottamaan tämän työn alle:

- oikeaan sävyyn maalattavat 04/05-Aeron puskurit
- samalla sävyllä maalatut listat ja polttoainesäiliön kansi
- uudet takajouset ja uudet etujarrupalat (hankittu, ja tätä kirjoitellessa muistui että pa-suotimen voisi ehkä uusituttaa kanssa..)

Lisäksi toivelistalla on konepellin ylimaalaus, jos se maalarin käyttämissä tiloissa onnistuu. Yleisesti ei tee siellä varsinaisesti automaalausta korjausmaalauksia lukuunottamatta. Tavoiteaikataulu lienee se, että auton saisi Wapuksi ajoon :)

Hyvää uutta vuotta kaikille!
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
mttm
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja mttm »

Hyvää uutta vuotta!!

Hyvin sopii muuten nuo NG Aero kolkin vanteet myös OG Femmaan.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Taustalla tapahtuu! Vaihdatuksessa olivat takajouset, etujarrupalat ja maalauksessa räyhäpuskurit ja kylkilistoja. Ovat löytäneet suunnilleen paikkansa. Teaserrr!

Kuva

Tuskin täs enää kevättä meinaa malttaa odotella, mutta samaan aikaan ei huvita ottaa nyt kolmatta autoa seisomaan piharakennukseen. Toisaalta sittenpä olisi huutoetäisyydellä, josko ehtisi jotain itsekin ropaamaan.

Pienen kolinan lähdekin löytyi palojen vaihdon kohdalla. Etujarrusatulan kiinnike on kuskin puolelta vaihtokunnossa. Mistäköhän saisi aeron levylle sopivaa kiinnikettä 02-> malliin? Ostoilmoitus jätetty ja intternet muka selattu (01 asti löytyy helposti uusiotuotantoa), mutta yhdenkään purkuaeron perään en ole vielä soitellut..
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6003
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komia on. :mrgreen:

Onko tuos 308mm jarrut? Yhdest 2005 vectorista oon sellaset purkanu
Fb:n puolel näyttää ilmo olevan edelleen
https://www.facebook.com/groups/saabrom ... 276640031/
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
Ma Helmi 15, 2021 16:55
Komia on. :mrgreen:

Onko tuos 308mm jarrut? Yhdest 2005 vectorista oon sellaset purkanu
Fb:n puolel näyttää ilmo olevan edelleen https://www.facebook.com/groups/saabrom ... 276640031/
308mm kyllä! Laitanpas tetammi sulle privaa niin päästään kaupantekoon 8)
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”, Saab 900i MY88
Vastaa Viestiin