Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Julle »

Rouvan rätti liimautunut jalkaan :mrgreen:
9-5 Aero - 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Julle kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 14:43
Rouvan rätti liimautunut jalkaan :mrgreen:
Just niin, ja sen jälkeen pöllin rouvan uljaimmat ratasaappaat ja vedin jalkaani: https://photos.app.goo.gl/X9bDDSP8mZwiNqMc9
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 14:35
Ai miksi? No siksi: https://photos.app.goo.gl/5dHFzBEGigymNtvF6
S82.6?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Auts... Lähden tästä valmistelemaan Corsaa huomiseksi, täytyy kaivaa se kunnolla esiin ja kokeilla, että lukot pelaa jne. Pistän tästä aamusta reportaashia myöhemmin, sen verran voin avata, että työvuoro alkoi 07.00 ja olin työpaikalla 10.30, vaimolla alkoi 08.00 ja oli työpaikalla 09.30, poika teki etäpäivän koulussa eikä lähtenyt mihinkään. On se uskottava, että ihminen ei ole traktori ja välillä luonto vs. keski-ikäinen kolamies päättyy 6-0.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tobbana kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 15:43
V.J.S kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 14:35
Ai miksi? No siksi: https://photos.app.goo.gl/5dHFzBEGigymNtvF6
S82.6?
Njoo. Pohjeluussa murtuma ja nilkkahaarukka ruuvattu yhdellä ruuvilla takas nippuun.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 19:33
Tobbana kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 15:43
V.J.S kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 14:35
Ai miksi? No siksi: https://photos.app.goo.gl/5dHFzBEGigymNtvF6
S82.6?
Njoo. Pohjeluussa murtuma ja nilkkahaarukka ruuvattu yhdellä ruuvilla takas nippuun.
Noni. Vajaa vuosi sitten rysähti oma nilkka. Latta ja seitsemän ruuvia pohjeluuhun. Sääriluussa oli hiusmurtumaepäily, joten pohjeluun tukiruuvaus sääriluuhun jäi tekemättä. Hyvä tästä onneksi tuli. Keväällä alan kyselemään josko saisi jo raudat pois.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pahat aavistukset aamusta kävivät toteen. Varmaan monella muullakin ainakin täällä etelässä.

Kello soitti 05:00 ja kello 05:15 etuovelta kun silmäili, näytti tältä.

Kuva

Kaunis luonnon muovaama taideteos, ei este, mutta hidaste. Muutaman tunnin homma. Kuten olikin.

Eikun etiäppäin ja katsaus 100 metrin pihatiehen. Tuota noin, öh.

Kuva

Tarkasti katsoessanne erotatte lähimmäisen valon vasemmalla puolella aurauskepin, joka merkkaa tien oikeaa laitaa alaspäin mentäessä. Aivan. Siinä oli yön aikana käynyt niin, että naapurin talon nurmikolla ollut lumipeite oli tuulen voimasta siirtynyt tieuralle, muodostaen n. 30 metriä pitkän ja parin metrin korkuisen kinoksen. Taustalla häämöttää "ison tien" valot. Sinne olisi pitänyt päästä. Tuohon kun olisi Volvolla sujauttanut, se olisi löytynyt vasta keväällä.

Tässä vaiheessa totesin, että aletaas hommiin ja putsataan piha sillä aikaa, kun odotellaan naapurin liittymistä joukkoon lumiseen.
Hääräilin siinä kolmisen tuntia ja sain pihan sellaiseen kuntoon, että kaikki autot siitä saisi liikenteeseen. Välissä kävin syömässä aamiaisen, tunti tyhjällä vatsalla riitti ja alkoi tuntua oikeasti pahalta. Samalla ilmoitin vaimolle, ettei ole kiirettä, mennään, kun päästään, toistaiseksi ei päästä. Pojalle sanoin, että ilmoittaa koulun kansliaan, että nyt ei onnistu lähiopetus. Käskin sanomaan jos kysyvät, että mikä on isän nimi ja korostaa sitä, että isä on ihminen, ei traktori.

Naapurin kanssa todettiin kasin pintaan, että Kubotalla ei ole jakoa tätä lumivallia vastaan. Naapurin talon etuovelle oli lumi kinostanut lunta siihen malliin, että hieman lyhyempi isäntä ei meinannut päästä messiin ollenkaan, kun tuppasi katoamaan kinokseen. Olin valppaana, jos joutuu pelastushommiin. Vaan onneksi on pelit ja vehkeet.

Koska Kubota ei nyt ollut ratkaisu, niin kahlattiin yhdessä meikäläisen tallin ja naapurin nosturin välikköön, josta löytyy pressukatoksesta järeä Massey-Ferguson, tuttavallisemmin Massikka, tietenkin, sekä 1600 litran kauha, takana haarukassa painona muutaman sadan kilon betonimöykky. Kunnon wanhan liiton hirviö. Kuukausi sitten oli viimeksi käyttänyt.

Onneksi ei ollut vasta kuin kolmisen astetta pakkasta ja Massikka jyrähti käyntiin. Hasta La Vista lumi 8) Aikansa naapuri jyräsi ja lopputuloksena oli juuri henkilöauton levyinen käytävä, jonka kummallakin puolella puolitoista metriä lunta. Päästettiin vaimo siitä välistä töihin ja minä jatkoin vielä tunnin verran Massikan jälkien siivoilua. Sitten töihin. Tämän päivän saldoksi tuli sellaiset viisi tuntia lumihommia, eilen enemmän. Tätä kirjoittaessa alkaa olla väsy. Nyt näyttäisi pakkanen kiristyvän koviin lukemiin, huomenna Corsalla talven pakkasennätyksessä töihin ja toivottavasti takaisinkin.

Muuten, Volvo oli tänään auto paikallaan perunapeltoisella matkalla töihin ja uskomattoman surkeassa kunnossa olevassa kaupungissa. Varovasti sai ajaa, kun sellaisia puolen metrin kuoppia ja korkeuseroja oli vähän väliä. Vaan ei lipsunut. Kotiin mentäessä yhden risteyksen jälkeen pääsin 60 km/h:n alueella jonon keulille ja lämäsin tallan tiskiin. Hupsista vaan, sinne jäivät. Ei sudi, vauhti vaan nousee. Ai että. Kokeilin muuten Winter-asetusta laatikossa. Ihan turha. Lähtee vissiin kolmosella tms. liikkelle, en tiedä, mutta ihan perkuleen pitkä piuha, en tykkää yhtään tuollaisesta luistatuksesta. Vauhdissa vastaa kaasuun ihan ok, mutta kyllä vaihdoin jo ennen kaupunkia takaisin normimoodiin, helppo hallita silläkin ja aika ihmeellinen keli pitää olla, että tuolla W:llä viitsi vieteriä venyttää. Ei jatkoon. Hyvää yötä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se winter-moodi lienee tarkoitettu vain liikkeellelähtöihin liukkaalla jos meinaa muuten jäädä sutimaan. Antaa tarkemmin hallita kaasua ja siten vääntömomenttia kuin ykösellä pikaisemmin lähtevä normimoodi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pee »

Numba kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 08:51
Jos lumi on usein nuoskaista noilla leveyksillä, niin riski kasvaa siinä, ettei linko toimikaan. Pari kertaa on pitänyt luopua lingon käytöstä, kun lumi jatkuvasti tukkinut heittoputken. Homma onnistui myöhemmin lumen hieman tekeydyttyä kasalla pakkasen vaikutuksesta.
Se oli just sitä raskainta nuoskaa mikä oli vettymässä loskaksi. Linko kyllä söi ja heitti, mutta minkäs teet putken tukkeutuessa. Kyllä sen muutaman kerran avaa, vaan jos tilanne tulee kohta uudestaan, niin huumori loppuu.
Menee jo vähän ketjun ohi, mutta pakko vastata. Asia on juuri noin.

Ainakin osaltaan nämä ongelmat loppui kun vaihdoin lingon vähän isompaan ja kiina vehkeen, merkki vehkeeseen.
Samalla hävisi joka käytön jälkeinen ongelma, syöttökierukan ja vaijereiden jäätyminen.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täytyy tuosta automaatin Winter-ohjelmasta sanoa, että en ole oikein koskaan sen funktiota ymmärtänyt...ennen kuin nyt viimeisen parin viikon aikana. :D On meinaan pirun näppärä kun risteys on peilijäällä ja renkaat eivät ole enää uudenveroiset. Ei jää jauhamaan paikalleen vaan luistattaa kolmosella rauhallisesti liikkeelle, kuulostaen erehdyttävästi vanhan liiton Mersulta.

Sitikassa tuntuu vaikuttavan myös vauhdissa, vähentää moottorijarrutusta jota tuo laatikko muutoin harrastaa kiitettävän paljon (harvemmin tarvitsee jarruun turvautua nutaajia ohitellessakaan).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

On se mukavaa, kun siellä etelässäkin kerrankin joudutaan lumitöihin :heart_eyes:.

Sen tietää kuitenkin taas jo etukäteen, kuinka paljon taas sit maalis-huhtikuussa vituttaa, kun katto on sortumavaarassa ja pihallakaan ei enää tiedä mihin sitä valkosta paskaa kärräis.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^mä en oikein tiedä mihin mä seuraavan sateen lumet kärräisin, ja meillä on sentään ihan reilun kokoinen piha eikä mikään postimerkkitontti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ylöspäin on tilaa.
9-5 Aero - 00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei jumankauta mikä savotta Porvoossa sulla on. Ei kyllä luonnistuisi itseltä. Tai no. Jos ei ole vaihtoehtoja, niin sitten ei ole.

Btw. Asuitteko tuolla 10 vuotta sitten, kun lunta oli parina peräkkäisenä talvena 2-3 kertaa enemmän? Miten silloin selviydyitte?

Winter-modesta, että noita automaattilaatikoitakin on hyvin paljon erilaisia. Jos isännän Volvon laatikko on tuntumaltaan yhtään vastaava kuin ensimmäisen sukupolven XC90:ssä, niin luistoa laatikossa on kyllä ihan kiitettävästi normimoodillakin. Sitten taas joku DSG-tyyppinen ratkaisu voi olla sellainen, että aivan toivotonta voi olla ilman eri asetusvaihtoehtoja.

Premium-Rellussa, eli Capturissa oli aika ärhäkkä laatikko, mutta sen kanssa vielä pärjäsi. Hyundaissa on pykälää pehmeämpi ja vale-Citikassa tuntuma on jo hyvin lähellä perinteistä momentinmuunnin-vaihteistoa. Toisaalta se on neliveto, eli sillä nyt ei katu- ja kaupunkiolosuhteissa kiinni oikein voikaan jäädä, paitsi aivan hölmöillä peliliikkeillä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, asuttiin kyllä jo talvet 2010-2012 täällä, lunta oli paljon, mutta sitä ei koskaan tullut näin paljoa kerralla. Usein ja paljon, mutta ei kerralla niin, että joutui lyömään hanskat naulaan. Eikä etenkään tuollaisen myrskytuulen kanssa. Kyllä se kyllästytti silloinkin, mutta ei joutunut kertaakaan ilmoittamaan töihin yms., että nyt ei vaan tulla kun ei pääse.

Vollessa on Geartronic, joka on jo eri loota, kuin niissä ensimmäisissä. Luistattelee kyllä todella vähän, ei juuri ajossa kiinnitä siihen huomiota, kun niin nätisti vaihtelee, pehmeä, mutta määrätietoinen laatikko mielestäni. Siksi tuo kolmosella liikkeelle lähteminen tuntuikin niiiiiiiiin pitkäpiimäiseltä ja oudolta. Ymmärrän kyllä pointin noista liukkaista risteyksistä, mutta mulla loppuu ennen hermo, kuin Volle liikahtaa tolla W-moodilla, kaasua pitää painaa niin pirusti. Minusta on paljon helpompi lähteä ihan normaalisti, koska tuolla ei ole mitään ongelmaa lähteä siististi, ei loikkaa yhtään, ei nappaa kiinni vaan vääntää alhaalta tasaisesti ja auto on helppo hivuttaa nätisti liikkeelle.

Aamulla rikkoontui pakkasennätys töihin mennessä, -11.5. Mutta töistä startatessa olikin sitten jo ihan eri ennätykset !
Kuva

Lokakuussa kun kaupat tein olen akun ladannut viimeksi. Silloin Defa näytti täyttä hyvin äkkiä, joten oletin akun olevan kunnossa. Kai se kunnossa on, mutta "säikähdin" silti. Tyrkkäsin virrat päälle ja väänsin avaimesta, pari valoa syttyi mittaristoon ja naks vaan. Ei perkule, menikö boosterihommiksi heti ja tuliko nyt sitten virhearvio, kun arvoin kulkineen tälle päivälle. Virrat pois ja uusi yritys, lähti starttaamaan ja 5 sekunnin vieterin päästä laitos jyrähti käymään. Tiedä mikä solenoidi siellä ei startissa kytkeytynyt tms., mutta lähtipä. Vähän kyllä säälitti vanha Corsa, hirveää rynkytystä koko kotimatka, mutta perille päästiin.

Järjestelin vähän pihaa uuteen uskoon, pojan Accord lähemmäs vaimon Superbia, ajastin lähipistokkeeseen ja Defan kaapeli valmiiksi. Siihen sitten sovitin Corsan niin lähelle Accordia, kuin pystyin, että pääsen ulos autosta kolhimatta mitään. Keula niin lähelle talon seinää, kun ensin otin lapion leveydeltä lisää maata näkyviin, että just mahtuu lämppärin pistokkeen laittamaan tarvittaessa. Mittailin, että suht nätisti pääsee Corsan ohi tallille.

Volvon laitoin äsken lämmitykseen pariksi tunniksi ja siirrän sen vielä illan mittaan Corsan vanhalle paikalle, huomenna aamulla menen pojan kyytiin klo 08 kaupunkiin ja haen Saabin, niin pääsee ajamaan sen suoraan talliin. Ennusteen mukaan on -22 astetta aamusella, eikös se ole ihan sopiva keli siirtoajoon vanhalle :saab: ille !? Täytyy vetää pikkihaalari päälle, kun ajattelin Saabin tankata täyteen kotimatkalla, vähän tuoretta ysikasia tankkiin, kun en tiedä miten vanhat bensat siellä makaa.

Kyllähän tuossa pihassa hieman ahtaalta näyttää, mutta näillä asetuksilla mennään nyt ainakin muutama kuukausi kevääseen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin