Jarrusatula 900 1987
Jarrusatula 900 1987
Mistä löytäisin uuden tai hyväkuntoisen vanhan jarrusatulan? Tarve siis oikealle eteen. Motonetistä osat on loppu, eikä sitä enää valmisteta. Tämä siis se vanhempi malli 13 millin jarrulevyyn. Täytyis saada katsastuksesta läpi ja tästä se nyt enää riippuu.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarrusatula 900 1987
Missäpäin tarve
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarrusatula 900 1987
Kouvolassa
Re: Jarrusatula 900 1987
Minulla on ollut samaongelma viikkojen ajan. Tilasin ja sain ns. tehdaskorjatun varaosaliikkeen kautta. Ajojarru oli hyvä mutta seisontajarru ei toiminut, palautin ja sain tilalle toisen, joka sekään ei toiminut ja oli korjaushitsauksia myöten samanlainen, ilmeisesti samasta pajasta. Ongelmana näyttää olevan että nuo korjausverstaat saattavat tehdä hommat huonosti jolloin satulan sylentereitä ei kunnosteta vaan ne jäävät jumi-asentton kuten noissa saamissani. Pesu, hiekkapuhallus ja maalaus tekevät myyntivalmiin helposti halvalla, eikä tarvitse sorvailla mäntiä ja etsiskellä tiivisteitä!!
Nyt minulla on kolmas kokeilussa, saattaa olla parempi ns. tehdaskorjattu.
Nyt minulla on kolmas kokeilussa, saattaa olla parempi ns. tehdaskorjattu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarrusatula 900 1987
mulla olisi hyvät alkuperäiset purettuna odottaen kasaamista uusilla tiivisteillä
mukana ehkä lehtosen rompetorilla
mukana ehkä lehtosen rompetorilla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarrusatula 900 1987
Tilanne tänään. Hyvältä vaikuttava tehdaskorjattu oikea etujarrusatula on nyt kiinni. Kun ajattelin ryhtyä ilmaamaan totesin, että pääsylinteri ei anna painetta. Aloin tutkia ja purkaa neljää pääsylinteriä joista 3 on teräsputkityyppiä ja yksi valurautainen. Kaikki nuo purkuosat olivat jumissa, ohjetta purkamiseen en löytänyt kuin valurautaiselle. Keksin sitten miten umpeenhitsatulta vaikuttava teräsputkityyppikin herää ja mäntä alkaa liikkua vasaralla lyömällä. Kaikissa oli runsaasti ruostetta sisällä, pahimmassa lusikallisen verran. En alkanut niitä hoonata kun ei ollut tarpeeksi tiivisteitäkään, vaan tilasin yhden tehdaskunnostetun joka toivottavasti tulee muutaman päivän kuluttua.
Ohjekirjojen suhtautumisesta saa käsityksen että pääsylinterit ovat kertakäyttötavaraa ja parempi on tilata ja ostaa uusia tai tehdaskorjattuja jos niitä on saatavana.
Ohjekirjojen suhtautumisesta saa käsityksen että pääsylinterit ovat kertakäyttötavaraa ja parempi on tilata ja ostaa uusia tai tehdaskorjattuja jos niitä on saatavana.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Jarrusatula 900 1987
Moro!
Kirjottelen tähän samaan ketjuun kun asia liippaa niin läheltä omaa tapausta. Eli -84 99:n seisontajarru ei toimi oikealla edessä. Sama jarru kuin -87 900 :ssa (Girling)?. Seisontajarrunn vaijeri on säädetty oikein ohjeen mukaan ja seisontajarrun vipu liikkuu täyden liikeratansa. Myös suoraan vaikuttavat männät on säädetty Saabin omalla työkaulla ohjeen mukaisesti. Palat mahtuvat juuri ja juuri levyn ja männän väliin. Epäsuoraan vaikuttava mäntä ei kuitenkaan liiku eli vika on ilmeisesti sen sisällä.
Eräs Saabin satuloita korjannut nykyinen raskaan kaluston asentaja totesi, että jos mäntien asennon säätää jotenkin väärin, esim. paloja vaihtaessa, saattaa epäsuoran männän seisontajarrun mekanismi mennä jotenkin epäkunoon ja jarruneste vuotaa ulos seisontajarrun vivun reijästä. Itseasiassa auton oikean etujarrusatulan alla oli kerran jarrunestelätäkkö, kun auto oli seissyt muutaman kuukauden.
Miten tuo epäsuoran männän seisontajarrun mekanismi toimii ja mikä siellä hajoaa? En tiedä korjaamokäsikirjasta (kun jarrut -osiota ei itsellä ole) mutta korjausoppaissa sen avaamista ja korjausta ei käsitellä lainkaan. Tälläkin foorumilla on puhuttu että jotenkin epäsuora mäntä on avattavissa. Jotenkin liottamalla ja naputtelemalla kuulemma.
Kirjottelen tähän samaan ketjuun kun asia liippaa niin läheltä omaa tapausta. Eli -84 99:n seisontajarru ei toimi oikealla edessä. Sama jarru kuin -87 900 :ssa (Girling)?. Seisontajarrunn vaijeri on säädetty oikein ohjeen mukaan ja seisontajarrun vipu liikkuu täyden liikeratansa. Myös suoraan vaikuttavat männät on säädetty Saabin omalla työkaulla ohjeen mukaisesti. Palat mahtuvat juuri ja juuri levyn ja männän väliin. Epäsuoraan vaikuttava mäntä ei kuitenkaan liiku eli vika on ilmeisesti sen sisällä.
Eräs Saabin satuloita korjannut nykyinen raskaan kaluston asentaja totesi, että jos mäntien asennon säätää jotenkin väärin, esim. paloja vaihtaessa, saattaa epäsuoran männän seisontajarrun mekanismi mennä jotenkin epäkunoon ja jarruneste vuotaa ulos seisontajarrun vivun reijästä. Itseasiassa auton oikean etujarrusatulan alla oli kerran jarrunestelätäkkö, kun auto oli seissyt muutaman kuukauden.
Miten tuo epäsuoran männän seisontajarrun mekanismi toimii ja mikä siellä hajoaa? En tiedä korjaamokäsikirjasta (kun jarrut -osiota ei itsellä ole) mutta korjausoppaissa sen avaamista ja korjausta ei käsitellä lainkaan. Tälläkin foorumilla on puhuttu että jotenkin epäsuora mäntä on avattavissa. Jotenkin liottamalla ja naputtelemalla kuulemma.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Jarrusatula 900 1987
Liikkuuko se epäsuora mäntä millään konstilla, edes niin, että otat jarrupalat pois ja kampeat levyn ja suoraan vaikuttavan männän välistä tai levyn ja liukukehyksen välistä?
Jarrulevyn reunassa ei saa olla pykälää, muuten jarrupalan paikalleenlaittamisen jälkeen on hullun paljon säädettävää automaattisäädöllä poljinta polkemalla.
Epäsuoran männän sisällä on kiekot, joissa on kiilamaiset kuulaurat sisältävät kiekot, joilla jarruvivun kiertoliike saadaan muuttumaan mäntiä toisistaan loitommalle työntötangon välillä työntäväksi liikkeeksi.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 3#p1304143
Jarrulevyn reunassa ei saa olla pykälää, muuten jarrupalan paikalleenlaittamisen jälkeen on hullun paljon säädettävää automaattisäädöllä poljinta polkemalla.
Epäsuoran männän sisällä on kiekot, joissa on kiilamaiset kuulaurat sisältävät kiekot, joilla jarruvivun kiertoliike saadaan muuttumaan mäntiä toisistaan loitommalle työntötangon välillä työntäväksi liikkeeksi.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 3#p1304143
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00