Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Joo, sijaisautoksi tuli harmaa 2018 V60 D3 A Momentum (ilmeisesti eka tätä uudempaa korimallia).
Päälle päin nätti, mutta sisusta resonoi ja ääntää lähes ympäriinsä.
Katselin tuossa autokatokseen tultuani, että millähän tuota esilämmittää.
Ainakaan lämmityspistoketta ei löydy keulalta mistään, joten pitää tutkia oisko webastoa.
Päälle päin nätti, mutta sisusta resonoi ja ääntää lähes ympäriinsä.
Katselin tuossa autokatokseen tultuani, että millähän tuota esilämmittää.
Ainakaan lämmityspistoketta ei löydy keulalta mistään, joten pitää tutkia oisko webastoa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Hain auton pois takuuhuollosta.
Ovien sovitus:
Apparin puolen ovet ovat nyt linjassa, mutta kuskin puolella saranoiden säätövara ei kuulemma riittänyt → huomenna tehdään uusi aikavaraus korikorjaamon puolelle.
Millähän konstilla sit siellä saavat ovet linjaan... hienosäätölekalla...
Valojen kosteusongelma:
Valoumpioiden kosteusongelmat ovat näissä "kiina-volvoissa" yleinen tyyppivika ja useimmilla ongelmat ovat korjaantuneet, kun tehdasasennetut umpiot on vaihdettu takuuseen.
Minun auton umpioille ei tehty mitään - kostuminen on kuulemma normaalin rajoissa.
Huoltomies oli tulostanut autostani matkalokin.
Suurin osa ajamistani matkoista on ollut yhtäjaksoiselta kestoltaan 1-10 km mittaisia ja vain 15% matkoista on ollut kestoltaan 40-90 km eikä yhtään yhtäjaksoista matkaa yli 100 km.
Kun autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, valot eivät kuulemma ehdi lämmetä tarpeeksi että kosteus haihtuisi.
Kysyin huoltomieheltä, että onko normaalia, että valoihin YLEENSÄKÄÄN kertyy sisään kosteutta ja onko kenties jossakin suunnitteluvaiheessa tapahtunut virhe, jos autolla ei voi ajaa lyhyitä matkoja niin että valot toimivat ongelmitta.
Kaveri katsoi minua tovin ja sanoi hiljaisella äänellä että "No, tällainen ohjeistus meille on tähän valoasiaan merkkiorganisaation taholta annettu".
Seuraavassa lauseessa hän kehotti minua seuraamaan tilannetta ja tarvittaessa palaamaan asiaan aina uudestaan.
Vaikuttaa aika selvältä, että ongelma tiedostetaan lattiatasolla, mutta organisaatiotasolla korjaavia toimenpiteitä viivytetään.
Resonoinneista:
Taustapeilikonsoli on purettu, B-pilarin verhoilut on irrotettu ja tyhjät tilat täytetty pehmustemateriaalilla.
Ajelin 15 km lenkin kotiin palatessa ja kuulostelin.
B-pilarin resonointi on poissa, mutta taustapeilin juuri resonoi edelleen, joskin enää vain satunnaisesti.
Summa summarum:
Katellaan, milloin saan ajan korikorjaamolle ja saavatko siellä ovet linjaan.
Pitääkin sen keikan jälkeen kuulostella tarkalla korvalla, ilmaantuuko oviin suhinoita tms.
Seurailen umpioiden tilannetta.
Jo tähän saakka olen ottanut umpioista valokuvat parin päivän välein ja tallentanut ne päivämäärineen.
Tähänastiset kuvat toimitin maanantaina sähköpostitse huoltopäällikölle.
Jatkan kuvien ottamista/dokumentointia ja jatkan myös narisemista asiasta marmorin suuntaan.
Kuulostelen mahdollisia resonointeja, ilmaantuuko kenties uusia ja/tai palaavatko entiset - ja narisen niistä taas tovin päästä.
Sinänsä mikään em. asioista ei juurikaan vaikuta autolla ajamiseen ja/tai ajofiilikseen (mikä edelleen on mehevä).
Tämä auto ei myöskään tule olemaan minulla niin montaa vuotta, että näillä näkymin näistä mikään kehittyisi ongelmaksi.
Mutta, uuden auton tulee olla kaikin puolin moitteettomassa kunnossa ja se toimii lähtökohtana.
Edit:
Niin, mittariin on nyt kertynyt 1091 km.
Ovien sovitus:
Apparin puolen ovet ovat nyt linjassa, mutta kuskin puolella saranoiden säätövara ei kuulemma riittänyt → huomenna tehdään uusi aikavaraus korikorjaamon puolelle.
Millähän konstilla sit siellä saavat ovet linjaan... hienosäätölekalla...
Valojen kosteusongelma:
Valoumpioiden kosteusongelmat ovat näissä "kiina-volvoissa" yleinen tyyppivika ja useimmilla ongelmat ovat korjaantuneet, kun tehdasasennetut umpiot on vaihdettu takuuseen.
Minun auton umpioille ei tehty mitään - kostuminen on kuulemma normaalin rajoissa.
Huoltomies oli tulostanut autostani matkalokin.
Suurin osa ajamistani matkoista on ollut yhtäjaksoiselta kestoltaan 1-10 km mittaisia ja vain 15% matkoista on ollut kestoltaan 40-90 km eikä yhtään yhtäjaksoista matkaa yli 100 km.
Kun autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, valot eivät kuulemma ehdi lämmetä tarpeeksi että kosteus haihtuisi.
Kysyin huoltomieheltä, että onko normaalia, että valoihin YLEENSÄKÄÄN kertyy sisään kosteutta ja onko kenties jossakin suunnitteluvaiheessa tapahtunut virhe, jos autolla ei voi ajaa lyhyitä matkoja niin että valot toimivat ongelmitta.
Kaveri katsoi minua tovin ja sanoi hiljaisella äänellä että "No, tällainen ohjeistus meille on tähän valoasiaan merkkiorganisaation taholta annettu".
Seuraavassa lauseessa hän kehotti minua seuraamaan tilannetta ja tarvittaessa palaamaan asiaan aina uudestaan.
Vaikuttaa aika selvältä, että ongelma tiedostetaan lattiatasolla, mutta organisaatiotasolla korjaavia toimenpiteitä viivytetään.
Resonoinneista:
Taustapeilikonsoli on purettu, B-pilarin verhoilut on irrotettu ja tyhjät tilat täytetty pehmustemateriaalilla.
Ajelin 15 km lenkin kotiin palatessa ja kuulostelin.
B-pilarin resonointi on poissa, mutta taustapeilin juuri resonoi edelleen, joskin enää vain satunnaisesti.
Summa summarum:
Katellaan, milloin saan ajan korikorjaamolle ja saavatko siellä ovet linjaan.
Pitääkin sen keikan jälkeen kuulostella tarkalla korvalla, ilmaantuuko oviin suhinoita tms.
Seurailen umpioiden tilannetta.
Jo tähän saakka olen ottanut umpioista valokuvat parin päivän välein ja tallentanut ne päivämäärineen.
Tähänastiset kuvat toimitin maanantaina sähköpostitse huoltopäällikölle.
Jatkan kuvien ottamista/dokumentointia ja jatkan myös narisemista asiasta marmorin suuntaan.
Kuulostelen mahdollisia resonointeja, ilmaantuuko kenties uusia ja/tai palaavatko entiset - ja narisen niistä taas tovin päästä.
Sinänsä mikään em. asioista ei juurikaan vaikuta autolla ajamiseen ja/tai ajofiilikseen (mikä edelleen on mehevä).
Tämä auto ei myöskään tule olemaan minulla niin montaa vuotta, että näillä näkymin näistä mikään kehittyisi ongelmaksi.
Mutta, uuden auton tulee olla kaikin puolin moitteettomassa kunnossa ja se toimii lähtökohtana.
Edit:
Niin, mittariin on nyt kertynyt 1091 km.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Hyvä auto, mutta peräloosteri voisi olla isompi (minulla oli työsuhdeautona vm. 2016 V70 Classic ennen vm. 2019 V60:sta), ja ohjauksen tehostus voisi olla hieman miedompi.9-5 3.0t kirjoitti: ↑Ke Helmi 03, 2021 11:55Joo, sijaisautoksi tuli harmaa 2018 V60 D3 A Momentum (ilmeisesti eka tätä uudempaa korimallia).
Päälle päin nätti, mutta sisusta resonoi ja ääntää lähes ympäriinsä.
Katselin tuossa autokatokseen tultuani, että millähän tuota esilämmittää.
Ainakaan lämmityspistoketta ei löydy keulalta mistään, joten pitää tutkia oisko webastoa.
Mediakeskuksesta webaston päälle laittaminen oli minusta aluksi monimutkaista. Joutui ihan turvautumaan auton manuaaliin, joka on yksi mediakeskuksen/kosketusnäytön valikoista
Saabeilla ei ole koskaan joutunut turvautumaan manuaaliin, vaan asiat on voinut päätellä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Minun autossa on nopeuden mukaan automaattisesti säätyvä ohjaustehostus ja lisäksi individual ajotilassa voi vastetta vielä edelleen säätää kolmiportaisesti (matala, normaali, korkea).
On se ehkä pikkuisen mutkan takana ekaa kertaa tehdessä, mutta kun sen kerran on oppinut, niin käy kyllä ihan sujuvasti.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Helmi 04, 2021 07:05Mediakeskuksesta webaston päälle laittaminen oli minusta aluksi monimutkaista.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Eiköhän nämä ruotsalaisinsinöörin tekeleet mene merkistä riippumatta samoilla ohjeilla. https://youtu.be/IQ00O0LK-EE?t=4419-5 3.0t kirjoitti: ↑Ke Helmi 03, 2021 18:04Hain auton pois takuuhuollosta.
Ovien sovitus:
Apparin puolen ovet ovat nyt linjassa, mutta kuskin puolella saranoiden säätövara ei kuulemma riittänyt → huomenna tehdään uusi aikavaraus korikorjaamon puolelle.
Millähän konstilla sit siellä saavat ovet linjaan... hienosäätölekalla...
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Meillä myös on V60:ssä tuo nopeuden mukaan säätyvä tehostus (eikös tuo ole nykyään vakiona kaikissa autoissa?) ja kolmiportainen vasteasetus. Saa olla kyllä koko ajan kevyimmällä, jotta on mukava käännellä. Sitä vartenhan se tehostus on kai keksitty?
Mitä tuohon loppuasiakkaan vaatimuksesta tehtävään "hienosäätöön" tulee niin harmi kyllä tämä ei ole ensimmäinen kerta kun törmään siihen uuden sukupolven Volvojen kohdalla. Hienoja autoja ja pääasiassa ihan nappiin suunniteltuja, mutta sitten tuollaiset käsittämättömät jutut vetää mattoa jalkojen alta.
Silti kyllä aina pää kääntyy kun uuden S60:n näkee liikenteessä. Heittämällä tyylikkäimpiä sedaneita markkinoilla tällä hetkellä. Parempi varmaan olla käymättä koeajolla.
Mitä tuohon loppuasiakkaan vaatimuksesta tehtävään "hienosäätöön" tulee niin harmi kyllä tämä ei ole ensimmäinen kerta kun törmään siihen uuden sukupolven Volvojen kohdalla. Hienoja autoja ja pääasiassa ihan nappiin suunniteltuja, mutta sitten tuollaiset käsittämättömät jutut vetää mattoa jalkojen alta.
Silti kyllä aina pää kääntyy kun uuden S60:n näkee liikenteessä. Heittämällä tyylikkäimpiä sedaneita markkinoilla tällä hetkellä. Parempi varmaan olla käymättä koeajolla.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Tunnustan että en osannut päätellä... Vuoden 2008 NG9-3:ssa Eberin käynnistämisessä piti manuaalia lukea.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Helmi 04, 2021 07:05Saabeilla ei ole koskaan joutunut turvautumaan manuaaliin, vaan asiat on voinut päätellä.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Saabit on myös sen verran vanhempia kulkineita ettei niitä ihmeteltäviä ja pääteltäviä ominaisuuksiakaan ole ihan samaa määrää kuin nykyautoussa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Jatkan tätä ketjua V60-käyttökokemuksilla.
Ajelin itekseni eli yksin lumipöllyisellä tiellä muutaman sata kilsaa. Siis aika pitkän ja nautinnollisen pätkän. Tulin perille ja ajoin auton katokseen. Sitten piti muutaman päivän kuluttua avata pelkääjän puolen etuovi ja ottaa tohvelit.
Ai jeesus kun teki pahaa semmoinen jurskaus-ääni kun avasin oven.
Oli lunta pöllynny oven etu-alakulmasta se rako ihan täyteen parin sentin matkalta. Sitten kai sen pakkautunu ja tiivistyny lumi alanurkkaan että oli lumi kai jopa jäätyny/kovettunu.
Ei ihan kai pelti vääntyny. En kattonu, evvvk No ei muuta kun "rautaseipäällä piikkasin ja kuokalla kaivoin" lumet ja jäät molemmin puolin pois. Ei hajoa sitten auto ihan käsiin kun ovia availee.
Ei muuten ole ikinä omalle kohdalle osunu tuommosta - ikinä missään autossa. Mutta netin keskusteluissa tuota vikaa onkin monissa merkeissä ja nyt se virus on levinny Volvoonkin.
Hyvä Volvon suunnittelijat, hienoa
Ajelin itekseni eli yksin lumipöllyisellä tiellä muutaman sata kilsaa. Siis aika pitkän ja nautinnollisen pätkän. Tulin perille ja ajoin auton katokseen. Sitten piti muutaman päivän kuluttua avata pelkääjän puolen etuovi ja ottaa tohvelit.
Ai jeesus kun teki pahaa semmoinen jurskaus-ääni kun avasin oven.
Oli lunta pöllynny oven etu-alakulmasta se rako ihan täyteen parin sentin matkalta. Sitten kai sen pakkautunu ja tiivistyny lumi alanurkkaan että oli lumi kai jopa jäätyny/kovettunu.
Ei ihan kai pelti vääntyny. En kattonu, evvvk No ei muuta kun "rautaseipäällä piikkasin ja kuokalla kaivoin" lumet ja jäät molemmin puolin pois. Ei hajoa sitten auto ihan käsiin kun ovia availee.
Ei muuten ole ikinä omalle kohdalle osunu tuommosta - ikinä missään autossa. Mutta netin keskusteluissa tuota vikaa onkin monissa merkeissä ja nyt se virus on levinny Volvoonkin.
Hyvä Volvon suunnittelijat, hienoa
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
^Hynkyssä hieman samaa vaivaa takaluukun ja etuovien kanssa. En kans muista aiemmin ilmiöön törmänneeni, toki sun kertomukseen verrattuna aika lievää on Hynkyssä ollut.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
((milloinkohan oppisin jonkun ATK-sovelluksen kautta lisäilemään kännykällä otettuja kuvia tänne keskusteluihin... tai milloinkohan se voitais tehdä täällä yhtä helpoksi kuin vagarenalla ))
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
^Innostuin tekemään jonkinlaiset ohjeet imgurin käyttöön.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 8#p1270268
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 8#p1270268
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Autoni oli tänään korikorjaamolla ovien sovituksen jatkokäsittelyssä.
Kuskin puolen takaovi oli kuulemma ollut asennettu aukossaan liian taakse (tätä en ollut itse huomannut).
Pituussuunnassa oven sijainti on nyt korjattu.
Takaovea on myös nostettu ylemmäs, niin että se olisi tasoltaan linjassa etuoven kanssa.
Linjausta ei saa täysin sovitettua, takaovi on mitoiltaan 'väärän' kokoinen.
Etu- ja takaovien ikkunoiden alalistat ovat tasassa/linjassa, mutta takaoven ikkunalistan alapuolinen pokkaus on nyt pari milliä etuoven vastaavaa ylempänä, kun samalla kuitenkin takaoven yläreuna on edelleen pari milliä etuoven yläreunaa alempana.
Autoni kohdalla on käynyt niin, että kuljettajan puolen ovet ovat valmistustoleransseiltaan niin ristiriitaiset ettei niitä saa istumaan keskenään virheettömästi - takaovi ilmeisesti enemmän pielessä mittasuhteiltaan.
Justiinsa näin, pitipä sattua!
Omaan silmään nuo pienet tasoerot osuvat, kun silmä tietää niihin hakeutua.
Ainoa mahdollinen tapa saada sovitus kohdalleen olisi vaihtaa takaovi kokonaan (eikä huoltomies ole tietoinen että ko. toimenpidettä olisi tehty sovitusten takia).
Tällainen toimenpidehän alkaisi sitten jo muistuttaa melko läheisesti pientä kolarikorjausta.
Auto on mielestäni ajettavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan mahtava, ja erityisesti juuri sen takia tällaiset laatuongelmat harmittavat ja himmentävät väistämättä kokonaiskäsitystä.
*****
Mutta, ei voi kuin ihmetellä suunnittelijan aivoituksia sedanin takaikkunan ja takaluukun etureunan liitoksessa.
Takaluukun etureuna nousee aavistuksen takaikkunan alareunan päälle ja muodostaa raon, johon kaikki takaikkunalta valuva lumi, sohjo ja vesi näppärästi solahtaa ja jäätyy.
Tämä jäätynyt muhju ahistaa tuossa rakosessa sit niin ettei takaluukku avaudu kunnolla - ja pahimmillaan ei ollenkaan ilman väkivaltaa.
Auton kori on sit vielä niin vetkula, että jäinen möjö saa aikaan hirmusen nitinän, natinan ja nirskunnan epätasaisella alustalla ajaessa kun ikkuna ja luukku liikkuvat epätahtiin.
Ääntely ei lopu ennen kuin jää poistetaan tai se sulaa.
Olen suorittanut jäänpoiston kerran. Se tapahtuu niin, että takaluukku avataan ja takaikkunan alatiivisteen juureen ja takaluukun etualareunaan kiinnittynyt jää poistetaan mekaanisesti - maalipinta varmaan tykkää hyvää mekanisesta hankaamisesta.
Sama ääniongelma myös tuulilasin alareunaan, pyyhkijäsyvennykseen kertyvän jään kanssa - melkoinen nitinä ja kitinä ajettaessa.
Mutta eipä ole Volvo yksin näiden ongelmien äärellä, taitaa samanlaisia suunnittelun aivopieruja olla nykyisin lähes kaikilla automerkeillä.
Kuskin puolen takaovi oli kuulemma ollut asennettu aukossaan liian taakse (tätä en ollut itse huomannut).
Pituussuunnassa oven sijainti on nyt korjattu.
Takaovea on myös nostettu ylemmäs, niin että se olisi tasoltaan linjassa etuoven kanssa.
Linjausta ei saa täysin sovitettua, takaovi on mitoiltaan 'väärän' kokoinen.
Etu- ja takaovien ikkunoiden alalistat ovat tasassa/linjassa, mutta takaoven ikkunalistan alapuolinen pokkaus on nyt pari milliä etuoven vastaavaa ylempänä, kun samalla kuitenkin takaoven yläreuna on edelleen pari milliä etuoven yläreunaa alempana.
Autoni kohdalla on käynyt niin, että kuljettajan puolen ovet ovat valmistustoleransseiltaan niin ristiriitaiset ettei niitä saa istumaan keskenään virheettömästi - takaovi ilmeisesti enemmän pielessä mittasuhteiltaan.
Justiinsa näin, pitipä sattua!
Omaan silmään nuo pienet tasoerot osuvat, kun silmä tietää niihin hakeutua.
Ainoa mahdollinen tapa saada sovitus kohdalleen olisi vaihtaa takaovi kokonaan (eikä huoltomies ole tietoinen että ko. toimenpidettä olisi tehty sovitusten takia).
Tällainen toimenpidehän alkaisi sitten jo muistuttaa melko läheisesti pientä kolarikorjausta.
Auto on mielestäni ajettavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan mahtava, ja erityisesti juuri sen takia tällaiset laatuongelmat harmittavat ja himmentävät väistämättä kokonaiskäsitystä.
*****
Mulla ei vielä oo ovien kanssa ollut tuota lumiongelmaa.VKe kirjoitti: ↑Su Helmi 07, 2021 17:08Oli lunta pöllynny oven etu-alakulmasta se rako ihan täyteen parin sentin matkalta. Sitten kai sen pakkautunu ja tiivistyny lumi alanurkkaan että oli lumi kai jopa jäätyny/kovettunu.
Ei ihan kai pelti vääntyny. En kattonu, evvvk No ei muuta kun "rautaseipäällä piikkasin ja kuokalla kaivoin" lumet ja jäät molemmin puolin pois. Ei hajoa sitten auto ihan käsiin kun ovia availee.
Ei muuten ole ikinä omalle kohdalle osunu tuommosta - ikinä missään autossa. Mutta netin keskusteluissa tuota vikaa onkin monissa merkeissä ja nyt se virus on levinny Volvoonkin.
Hyvä Volvon suunnittelijat, hienoa
Mutta, ei voi kuin ihmetellä suunnittelijan aivoituksia sedanin takaikkunan ja takaluukun etureunan liitoksessa.
Takaluukun etureuna nousee aavistuksen takaikkunan alareunan päälle ja muodostaa raon, johon kaikki takaikkunalta valuva lumi, sohjo ja vesi näppärästi solahtaa ja jäätyy.
Tämä jäätynyt muhju ahistaa tuossa rakosessa sit niin ettei takaluukku avaudu kunnolla - ja pahimmillaan ei ollenkaan ilman väkivaltaa.
Auton kori on sit vielä niin vetkula, että jäinen möjö saa aikaan hirmusen nitinän, natinan ja nirskunnan epätasaisella alustalla ajaessa kun ikkuna ja luukku liikkuvat epätahtiin.
Ääntely ei lopu ennen kuin jää poistetaan tai se sulaa.
Olen suorittanut jäänpoiston kerran. Se tapahtuu niin, että takaluukku avataan ja takaikkunan alatiivisteen juureen ja takaluukun etualareunaan kiinnittynyt jää poistetaan mekaanisesti - maalipinta varmaan tykkää hyvää mekanisesta hankaamisesta.
Sama ääniongelma myös tuulilasin alareunaan, pyyhkijäsyvennykseen kertyvän jään kanssa - melkoinen nitinä ja kitinä ajettaessa.
Mutta eipä ole Volvo yksin näiden ongelmien äärellä, taitaa samanlaisia suunnittelun aivopieruja olla nykyisin lähes kaikilla automerkeillä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
NG9-5ssa on toi sama takasin ja kontin rakenne jo. Oli vähän ärsyttävä välillä talvella. Konepellin takakulman alle pyyhkiöiden piilottaminen pienentää varmaan ilmanvastusta mutta hankaloittaa kyllä lumien putsauksessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21
Varmaankin uusissa vielä enemmän, mutta peruskoulussako se opetetaan kuinka saa femman ilmastoinnista vikakoodit , tai miten saa selville
onko autossasi open sid ? Mulla menny kyllä ihan ohi kuinka nuo ominaisuudet olis voinu päätellä.
Tuossa saksanseisojassakin on ns. Haamu menu >> virta-avain asentoon 1 , kolme nopsaa painallusta tripin resettinapista, ja saat akun tason,
ohjelmistoversion, sekä poistettua sutimiseneston pois päältä. Tämänkin päättely jatkumon olen nuorena unohtanut opetella
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC