9-4x rekisteröinti?

Keskustelut Saabarusta ja citymaastureista.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Moi olis tuommonen tarkoitus hommata suomeen.
Onko täälä joku joka on rekisteröinyt, niin tietäisi, pitääkö johonkin asiaan erityisesti keskittyä, ennen lopullista ostopäätöstä?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Polarblonde
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 20:17

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Polarblonde »

Eipä kai mitään sen erityisempää asiaa - kuin minkä tahansa muunkaan Suomeen tuotavan Saabin kohdalla. Ainakin kaksi noita on Suomeen tuotu ja molempien katsastus ja rekisteröinti on onnistunut. Tuotko itse, vai käytätkö agenttia ?
Nyt: Saab 9-4X 3.0i Premium FWD Aut.
Viimeksi: Saab 9-3 Sport Sedan Aero 2.0TS 210 A XWD BL
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2014
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kolme 9-4X on näköjään verotettu Suomeen listojen mukaan ja verot vajaasta 10tke ylöspäin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Tuodaan itse ja löysin edellisen verrokin vuodelta 2018 ja silloin 10tkm ajetusta autosta. Eli ei liene 180000 ajettu enää saman hintainen kulkine, ainakaan verottajan silmissä.
Jotenkin tuntuisi kohtuuttomalta 10k€ verot 10k€ autoon, vaikka olisikin harvinainen.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2014
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässä yksi päätös jota voit verrata. 9-4X 3.0 xwd , rek. 7/11 117 tkm, verotuskuukausi 3/20 verot 9343 e. Itsellä olisi jo tuollainen jos verottaja ei rankaisisi noita niin hemmetisti. Menevät marvoon ja sieltä voi tulla mitä vaan.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6840
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

valtteri kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 19:31
Tässä yksi päätös jota voit verrata. 9-4X 3.0 xwd , rek. 7/11 117 tkm, verotuskuukausi 3/20 verot 9343 e. Itsellä olisi jo tuollainen jos verottaja ei rankaisisi noita niin hemmetisti. Menevät marvoon ja sieltä voi tulla mitä vaan.
Aika kovat verot 8O Päästöt varmaan vaikuttavat tuohon olenaisesti?
Mihinköhän autoon ne vertaavat sitä marvossa, vai vetävätkö verot vain "hihasta"? :roll:

Harmi, etteivät tehneet tuota koskaan dieselinä :roll: Olisi voinut olla hyvä piristetyllä 2.0TTiD:llä :twisted:
Mutta erittäin harvaa jenkeissä valmistettua autoa valmistetaan dieselinä.

Volvo ilmoitti uuden S60:n yhteydessä luopuvansa dieseleistä, ja keskittyvänsä hybrideihin ja sähköautoihin. Veikkaan, että varsinkin pitkää matkaa ajavien piirissä uuden S60:n myynti tulee olemaan marginaalista :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Oppi
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Oppi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Helmi 04, 2021 06:55
valtteri kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 19:31
Tässä yksi päätös jota voit verrata. 9-4X 3.0 xwd , rek. 7/11 117 tkm, verotuskuukausi 3/20 verot 9343 e. Itsellä olisi jo tuollainen jos verottaja ei rankaisisi noita niin hemmetisti. Menevät marvoon ja sieltä voi tulla mitä vaan.
Aika kovat verot 8O Päästöt varmaan vaikuttavat tuohon olenaisesti?
Mihinköhän autoon ne vertaavat sitä marvossa, vai vetävätkö verot vain "hihasta"? :roll:
Olisi tosiaan kiva kuulla joltain veropäätöksen saaneelta, että mikä teillä on ollut verrokkiauto Marvossa. Harkitsen itsekin 9-4X:n tuontia, mutta verotukseen olisi saatava joku tolkku. Löysin itse Tullin taulukoista neljä kpl Suomeen rekisteröityjä 9-4X:iä, vuosilta 2019-2020. Kahden verot noin 9000 euroa, yhden 14k ja yhden melkein 18k. Aivan tolkuttomia hintoja 10 vuotta vanhasta autosta joka on uutena maksanut $35.000, siis alle 30.000 euroa (alv 0%, autovero 0%). Laskennallinen nykyarvo tästä on noin 8000 euroa joten veroprosentilla 50% verot pitäisi olla 4000 euroa.

Mutta Marvosta tulee ulos kaikenlaista. Kun toin Cadillac Eldorado avoauton, niin Marvon verrokki oli uusi Ford Mustang. Kun toin Ford Escapen niin verrokki oli Jeep Patriot. Niillä täytyy olla joku satunnaisgeneraattori siellä käytössä. :roll:
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2014
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Olisi tosiaan kiva kuulla joltain veropäätöksen saaneelta, että mikä teillä on ollut verrokkiauto Marvossa.
Itse en tosiaan ole tuonut mutta tietojeni mukaan ainakin muutama vuosi sitten verrokkina on XC60 T6:nen.

Itsellä myös useita kokemuksia marvosta ja ainakin aikoinaan oli aika lottoa koko touhu.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6840
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Oppi kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 17:49
Harkitsen itsekin 9-4X:n tuontia, mutta verotukseen olisi saatava joku tolkku. Löysin itse Tullin taulukoista neljä kpl Suomeen rekisteröityjä 9-4X:iä, vuosilta 2019-2020. Kahden verot noin 9000 euroa, yhden 14k ja yhden melkein 18k. Aivan tolkuttomia hintoja 10 vuotta vanhasta autosta joka on uutena maksanut $35.000, siis alle 30.000 euroa (alv 0%, autovero 0%). Laskennallinen nykyarvo tästä on noin 8000 euroa joten veroprosentilla 50% verot pitäisi olla 4000 euroa.
Harvinaisessa autossa on harvinaiset verot :wink:

Auton harvinaisuudesta johtuen niiden hinnat ovat edelleen 10 vuoden jälkeen korkeita, ja sitten vielä lätkäistään päälle tajuttomat verot :evil:

Riskinä vielä noiden päälle on osien saatavuus. Täytyy olla aika paksu lompakko, että uskaltaa pitää tuollaista käyttiksenä.

Facebookin Saabistit-ryhmän puolella joku kirjoitteli, että ei uskaltanut pitää NG9-5:sta käyttiksenä, koska kaikkia osia (mm. takavalot) ei saa enää uutena. Jos vertaa NG9-5:n ja 9-4x:n osien saatavuutta, niin NG9-5 on kuitenkin ollut vielä "yleinen" auto 9-4x:ään verrattuna, myös osiensa saatavuuden kannalta.

Mutta jos on rahaa ja osien saatavuudesta viis, niin onhan tuollainen h*lvetin hieno auto 8)
Ja kasko sille pitää tietenkin ottaa tuulilasivakuutuksineen :twisted: 8)

Luulen, että tällekin palstalle nykyään Opelia, Fordia, Mitsua, Volvoa tms. käyttiksenä pitävät entiset saabistit käyttäisivät edelleen :saab: ia käyttöautona, jos olisi riskinottokykyä enemmän :wink: :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
keisari
"Aero"
Viestit: 367
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja keisari »

Olen kyllä sitä mieltä että jos tykkää jostakin autosta niin silloin se pitää ostaa 8O . Ei mikään rassaa niin paljon kuin ostat sitten muiden valitseman "järki auton" ja joka päivä näät liikenteessä kun joku ajaa sillä sun herkulla :mrgreen:
Nimi merkillä kokemusta on.....
Ajoin 2010 vuonna silloisen maahantuonnin NG-95 Isolohkoa jossa oli kaikki eebelit. Päätin siltä istumalta että tämmönen ostetaan.... (vaikka sain elämäni suurimmat ylinopeus sakot sillä autolla) :oops:
Seitsemän vuotta myöhemmin monen Saabi harhailun jälkeen päätin nyt se ostetaan.
2018 sellainen oli pihassa jenkkiversio (josta puuttu eebelitä) ajettu 300 tkm. Nyt vedetty 353 tkm :heart_eyes: ja aina hymyssä suin.
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan), 9-3 TTID -08 (kolmannen pojan), NG 9-3 TID (nuorimman pojan) Honda CB 350 S -87.BMW G 310-18
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3387
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

valtteri kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 18:07
Itsellä myös useita kokemuksia marvosta ja ainakin aikoinaan oli aika lottoa koko touhu.
Lottoa se on edelleen. Ng9-3 cabbe verrataan BMW 320/325 avoon, mutta siltikin vertailuarvo voi olla ihan mitä sattuu.
9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 TTid -10 (PR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 9-3 Viggen Cab -02 (KA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Polarblonde
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 20:17

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Polarblonde »

keisari kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 10:57
Olen kyllä sitä mieltä että jos tykkää jostakin autosta niin silloin se pitää ostaa
Tämä. Ja nimenomaan käyttöautoksi, Saabit kun on tehty ajettavaksi. Mitä 9-4X:ään tulee, niin muiden puolesta en voi vastata, mutta jos joku kysyisi minulta kannattiko hankkia, kaikki kulut ja varaosaepävarmuudet tietäen, niin vastaan että kyllä. Kyllä kannatti. On nautinto ajaa ja hyvä kiikkustuolissa sitten aikanaan kokemaansa muistella.
Nyt: Saab 9-4X 3.0i Premium FWD Aut.
Viimeksi: Saab 9-3 Sport Sedan Aero 2.0TS 210 A XWD BL
Oppi
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Oppi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 09:42
Oppi kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 17:49
Harkitsen itsekin 9-4X:n tuontia, mutta verotukseen olisi saatava joku tolkku. Löysin itse Tullin taulukoista neljä kpl Suomeen rekisteröityjä 9-4X:iä, vuosilta 2019-2020. Kahden verot noin 9000 euroa, yhden 14k ja yhden melkein 18k. Aivan tolkuttomia hintoja 10 vuotta vanhasta autosta joka on uutena maksanut $35.000, siis alle 30.000 euroa (alv 0%, autovero 0%). Laskennallinen nykyarvo tästä on noin 8000 euroa joten veroprosentilla 50% verot pitäisi olla 4000 euroa.
Harvinaisessa autossa on harvinaiset verot :wink:
Auton harvinaisuudesta johtuen niiden hinnat ovat edelleen 10 vuoden jälkeen korkeita, ja sitten vielä lätkäistään päälle tajuttomat verot :evil:
Hinnat ovat kyllä korkeita harvinaisuuden vuoksi, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa Marvon verrokin valintaan. Hommahan menee niin että siellä arvotaan joku automalli verrokiksi jota saa uutena, ja sitten lasketaan uuden hinnasta tasaisella ikävähennyksellä "nykyarvo", jolla ei ole mitään tekemistä 9-4X:n pyyntihintojen kanssa. Eli ihan sama jos toisin vaikka 30-luvun Delahayen, joka on ehkä vielä harvinaisempi kuin 9-4X, niin Marvossa otetaan verrokiksi uusi Renault (?) ja lasketaan 90 vuoden ikävähennys.

Tuossa yritin perustella sitä, että verrokiksi pitäisi ottaa sellainen auto joka on uutena maksanut saman verran kuin 9-4X. Mutta tiedän kyllä, ettei tällä selittelyllä ole mitään merkitystä ☹️. Mutta edelleen kiinnostaa, että onko verrokkeja ollut muita kuin XC 60.

En pidä osien saatavuutta isona riskinä. Alusta on Cadillac SRX:n johon saa kaikkea, ja alustan päällä on Saab, eli eihän se varaosia tarvitse 😅. Käyttöautoksi se 9-4X tulisi, kuten tuo Escape joka minulla on ollut 8 vuotta, ainoa Suomessa muuten sitä korimallia. Ostin mukaan 10 vuodeksi suodattimia ja olen niitä vaihdellut, mitään muuta ei auto ole tarvinnut.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6840
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Oppi kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 14:57
Käyttöautoksi se 9-4X tulisi, kuten tuo Escape joka minulla on ollut 8 vuotta, ainoa Suomessa muuten sitä korimallia. Ostin mukaan 10 vuodeksi suodattimia ja olen niitä vaihdellut, mitään muuta ei auto ole tarvinnut.
Oikein 8)

Mitä noita säälimään ja ajelemaan vain "pyhinä" :mrgreen:
Käyttöön ne on tarkoitettu 👍

Sitten jos ostaa jonkun 9-7x vetojuhdaksi ja tarvitsee sitä vain silloin tällöin, niin ymmärrän sen. Tuskin sillä p*rs* kestää ajaa päivittäistä (kaupunki)ajoa, jos ajaa 20 000 - 30 000 km vuodessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mttm
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: 9-4x rekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja mttm »

Tämä oli linkitetty tuonne nettiauton löytö osioon:

https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... c/93953067

Aika harvinaisia pelejä nämä.
Vastaa Viestiin