Kevytmetalliosien sooda-, ei vaan kuivajääpuhallus ja maalaus
Kevytmetalliosien sooda-, ei vaan kuivajääpuhallus ja maalaus
Moottoripyörän kone on atomeina:
Kuten kuvasta näkyy, tuossa kampikammiossa on ollut tehtaalta maali päällä, samoin muutamissa muissa moottorin koteloinneissa. Ajatus oli saada noista mahdollisimman siistit ja orggiksen näköiset. Materiaali on jotain alumiiniseosta. Alumiinin ongelmahan on se, että se hionnan tai puhalluksen jälkeen alkaa nopeasti hapettumaan ja maali pitäisi saada pintaan käytännössä heti, jotta sen tarttuvuus olisi hyvä. Tai sitten ennen maalausta vielä pintahionta, mutta nuo osat on sen muotoisia, että sellaiseen ei erikseen haluaisi ryhtyä.
Oma ajatukseni siis olisi että jos löytyy paikka joka soodapuhaltaa ja maalaa, niin siellä voisi saada pinnat kerralla hyviksi. Haasteena tietenkin vielä moottorin lämpötilat, eli pitäisi olla kohtuullista kuumuutta ja mielellään vielä öljyä ja muita liuottimia kestävää maalia.
Mitä kokemuksia muilla on näistä hankkeista? Pysyykö moottorin alumiiniosissa maali hyvin ja jos pysyy, niin miten on tehty aikoinaan?
Kuten kuvasta näkyy, tuossa kampikammiossa on ollut tehtaalta maali päällä, samoin muutamissa muissa moottorin koteloinneissa. Ajatus oli saada noista mahdollisimman siistit ja orggiksen näköiset. Materiaali on jotain alumiiniseosta. Alumiinin ongelmahan on se, että se hionnan tai puhalluksen jälkeen alkaa nopeasti hapettumaan ja maali pitäisi saada pintaan käytännössä heti, jotta sen tarttuvuus olisi hyvä. Tai sitten ennen maalausta vielä pintahionta, mutta nuo osat on sen muotoisia, että sellaiseen ei erikseen haluaisi ryhtyä.
Oma ajatukseni siis olisi että jos löytyy paikka joka soodapuhaltaa ja maalaa, niin siellä voisi saada pinnat kerralla hyviksi. Haasteena tietenkin vielä moottorin lämpötilat, eli pitäisi olla kohtuullista kuumuutta ja mielellään vielä öljyä ja muita liuottimia kestävää maalia.
Mitä kokemuksia muilla on näistä hankkeista? Pysyykö moottorin alumiiniosissa maali hyvin ja jos pysyy, niin miten on tehty aikoinaan?
Viimeksi muokannut AZP, Pe Huhti 23, 2021 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Sellainen huomio että soodalla puhallataessa sooda jättää pintaan kerroksen joka pitää pestä pois ennen maalausta. Se soodan jättämä kerros toimii kylläkin hapettumisen esteenä varsin tehokaasti ainakin pellillä. Itellä oli yhdet pelti lokasuojat jotka oli kylmässä ulkovarastossa 10v ja vain lattiaa vasten olleessa kohdassa oli pinta ruostetta kertyneenä. Alumiini osat olen kylläkin pessyt hyvin tuon soodan jälkeen.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Veteraanipyöräilijät varmaan tietää näiden osien pintakäsittelyniksit parhaiten.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
^älä ny, kyllä oikein tieto yleensä asuu Saappifoorumilla, siksi täältä kysynkin
^^pesu pitää hoitaa joo, mutta en tiennyt että se pinta suojaisi materiaalia noinkin hyvin.
^^pesu pitää hoitaa joo, mutta en tiennyt että se pinta suojaisi materiaalia noinkin hyvin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Useita moottoripyörän lohkoja ja osia puhaltanut lasikuulilla, sopivasti kaapissa kiertänyt lasikuula tekee hyvän jäljen alumiiniosille. Puhalluksen jälkeen sinolia pintaan, pysyy hyvänä ilman maalausta.
Kannattaa laittaa kierteisiin pultit paikoilleen, niin sooda kuin lasikuula tukkii kierteet, eikä lähde pesemällä pois.
Sitten on vesilasikuula puhallus, niitä tekee jokunen yrittäjä.
Nyt on kaapissa alumiinioksidi, on hyvä osille joissa ruostetta ja maalia tms.
Kannattaa laittaa kierteisiin pultit paikoilleen, niin sooda kuin lasikuula tukkii kierteet, eikä lähde pesemällä pois.
Sitten on vesilasikuula puhallus, niitä tekee jokunen yrittäjä.
Nyt on kaapissa alumiinioksidi, on hyvä osille joissa ruostetta ja maalia tms.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Sivusta huudellen; eikös Turku ja Salo ole yhtä kuin match?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
^tulitikku?
Tuosta kilsan päästä löytyi automaalaamo joka nettisivujensa mukaan soodapuhaltelee myös. Pitää maanantaina soitella sinne ja kysellä miten siellä onnistuisi. Maali tosiaan täytyisi vetää noihin osiin joissa maali on tehtaalta, koska tässä ollaan koko ajan toinen jalka museossa. Pyörää siis ei ole museoitu, mutta tämä moottorinkunnostusprojekti vie pyörää lähemmäs museokelpoisuutta ja ei sitä koskaan tiedä josko tähän talouteen joku päivä saataisiin ihan oikea museoajoneuvokin noiden ei-museoromujen harmiksi
Tuosta kilsan päästä löytyi automaalaamo joka nettisivujensa mukaan soodapuhaltelee myös. Pitää maanantaina soitella sinne ja kysellä miten siellä onnistuisi. Maali tosiaan täytyisi vetää noihin osiin joissa maali on tehtaalta, koska tässä ollaan koko ajan toinen jalka museossa. Pyörää siis ei ole museoitu, mutta tämä moottorinkunnostusprojekti vie pyörää lähemmäs museokelpoisuutta ja ei sitä koskaan tiedä josko tähän talouteen joku päivä saataisiin ihan oikea museoajoneuvokin noiden ei-museoromujen harmiksi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Onkohan ne museotirkistäjät kuinka tarkkoja siitä pinnan sävystä ja kiiltoasteesta jne??
Mä olen vetänyt ihan vannehopeaa naarmuisten poskien päälle. On yllättävän lähellä Yamahan orggisväriä.
Mä olen vetänyt ihan vannehopeaa naarmuisten poskien päälle. On yllättävän lähellä Yamahan orggisväriä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Riippuu kai nipottelijasta. En ajatellut soittaa Japaniaan selvittääkseni värin rallikoodia, mutta jos maalaamo sais sävyn koneella otettua ja sen mukaan sekoitettua, niin hyvä. Tai sitten vaan joku riittävän lähellä oleva harmaa pintaan. Maalamaton puhallettu pinta maalatun orggispinnan tilalla tuskin sais museotarkastajalta kiitosta kuitenkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
On luku sinänsä museorekisterissä olevat kaksipyöräiset, varsinkin mopot. Aiheesta lisää vmpk.fi
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Ei tunnu löytyvän paikkaa, jossa saisi puhallettua ja maalattua. Siellä automaalaamossa on kuulemma puhallusvehkeet rikki. Soitin sitten teollisuusmaalaamoon, joka tekee kotisivujen mukaan soodapuhallusta, mutta sanoivat että eivät teekään. Suosittelivat lasikuulapuhallusta, joka kyllä sopisi mulle, mutta sitten tultiin siihen ongelmaan että heillä on pulverimaalausta tai korkeapaineruiskumaalausta, eikä kumpikaan oikein sovellu pienille moottorinosille.
Olishan tässä vielä se vaihtoehto että lasikuulapuhalluttaa osat ja odottaa vieressä puhalluksen ajan, sitten osat kainalossa kipin kapin maalaamoon jossa pesu ja saa heti väriä pintaan. Tai sitten kipittää kotiin ja pesee ja maalaa itse. Tai sitten ostaa Motonetistä soodapuhellusvermeet, ja hoitaa koko homman omin käsin. Vaikeaksi tuntuu taas menevän
Olishan tässä vielä se vaihtoehto että lasikuulapuhalluttaa osat ja odottaa vieressä puhalluksen ajan, sitten osat kainalossa kipin kapin maalaamoon jossa pesu ja saa heti väriä pintaan. Tai sitten kipittää kotiin ja pesee ja maalaa itse. Tai sitten ostaa Motonetistä soodapuhellusvermeet, ja hoitaa koko homman omin käsin. Vaikeaksi tuntuu taas menevän
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Mulla on puhallusvehkeet ja märkämaalaus, mutta lasikuulalla minäkin nuo tekisin. Sooda pölisee niin hemmetin paljon ja lopputulos ei hirveesti lasikuulasta poikkea
Maalaus ei sen ihmeellisempi ole, vaatii vaan eri pohjamaalin että tarttuu alumiiniin
Voit laittaa yv jos oot valmis lähettään tavaroita tänne tehtäväks
Maalaus ei sen ihmeellisempi ole, vaatii vaan eri pohjamaalin että tarttuu alumiiniin
Voit laittaa yv jos oot valmis lähettään tavaroita tänne tehtäväks
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Soodapuhaltelin ja maalailin itse viime kesänä moottorin osia. Helppoa ja halpaa se on itsekin jos on kompura. Ei tarvi kun perus puhalluspistoolin, pöntön soodaa, metrin pätkän noin puolen tuuman muoviletkua. Letkuun tehdään muutaman sentin päähän kärjestä puhalluspistoolille reikä. Toinen pää viistetään ja laitetaan soodaämpäriin niin, että imee osittain soodaa osittain ilmaa. Netistä löytyy diy soda blaster ohjeita. Pölisee aika kivasti mutta eipä närästä ja ehkäisee syöpääkin
Edit: löysin kuvankin omasta muutaman euron setupista
Edit: löysin kuvankin omasta muutaman euron setupista
Juuri nyt ei SAABia
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
^tuossa taitaa olla alumiiniosia mukana, onko maali pysynyt hyvin ja minkälaisella tekniikalla ja aikataululla hoidit puhalluksen jälkeen pesun, mahdolliset muut pohjatyöt ja maalauksen? Ja mitä maalia käytit?
Laitoin yv.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus
Juu oli myös alumiinia mukana. Heti pesin puhalluksen jälkeen olikohan jollain liuotinpesulla(?) ihan puutarhaletkun ja tiskiharjan kanssa ja kuivasin paineilmalla (kaasari/startti/laturi ei tykänne hyvää ainakaan seisovasta vedestä, ne myös purin puhalluksen jälkeen huolellista putsausta varten. Pesun jälkeen suojailin niitä sitten wd40:llä). Sen lisäksi kuivumisen jälkeen uusintapesua jos johonkin oli jäänyt kökköjä. Suurimman osan osista maalasin. Ennen maalausta muistaakseni hioin karhunkielellä tarpeen mukaan ja putsailin rasvanpoistoaineella (power clean? tai vastaava).
Käytin suurimpaan osaan ihan perus spraymaalia, mutta rautalohkon maalasin Miranolilla (jossa oli kiiltoa antamassa myös Hammeria). Ne nyt eivät vielä ole olleet montaa kuukautta pinnassa mutta ihan hyvin tarttui ja kestää toistaiseksi.
Samalla lailla maalailin moottorin osia aiemminkin perus sprayllä ja kestivät kesäkäyttöä ihan hyvin vajaa 10 vuotta mitä olen ehtinyt seurailla.
Paljaan alumiinipinnan saa kuulemma suojattua Sinolilla ihan suht hyvin. Kerran kiillotin yhdet vanteet ja suojasin Sinolilla, ettei himmene.
PS, nätti Oldsi taustalla kuvissa. Kunnostin 4 vuotta sitten itse myös Caprice-farkun (puukyljillä tietty)
Juuri nyt ei SAABia