2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Olen tässä hetken miettinyt että meno ei ihan ole entisenlaista ja katselin Torquella että kaasu pohjassa kolmosvaihteella kaasuläppä aukeaa n. 40-50 prosenttia ja vasta 3500-4000 välillä se menee täysin auki. Tuon huomaa ajaessa sellaisena että auto tuntuu aika hitaalta tuon 2500-3500 välillä. Ennen tälläistä ei tässä yksilössä mun mielestä ole ollut, ja veto on ollut tasaista koko matkalta.

Ahdot pysyy kokoajan n. 1 barissa Torquen näyttämänä.

Onkos tälläiseen mitään ilmeistä syytä? Auto on 08 1.8t Biopower ja stage1 softattu.

Toinen ongelma on kevyt vapina ratissa 120-140 välillä. Tämäkin kohtuu uusi ilmiö eikä poistunut uusilla iskareilla, jousilla, renkailla ja suuntauksilla ainakaan.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Katso sellaisella testerillä mikä näyttää ilmamassat sekä toteutunut että pyydetty. Se kertoo paljon enemmän kuin ahtopaine. Esim. Tech2 tai OpCom näyttää nuo. OpCom näyttää kokonaisilmamassan eikä yhtä työtahtia kohti, joten kierrosluku tieto olisi hyvä saada samalla. Muutoin ei nyt kannata arpoa vikaa, kun vaihtoehtoja on runsaasti. Selvästi jokin tekijä rajoittaa ilmamassaa, kun läppä on noin vähän auki (ilmassaa kuristetaan). Täysin normaalia on 80...90 % aukeama.

Tärinä johtunee selvästi renkaiden epätasapainosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Sellaisen huomion tein että bensalla ongelma ei tunnu olevan niin suuri tai sitä ei ole ollenkaan, jopa tuntuu että vetojakin enemmän.

Techillä/op-comilla en ole päässyt livenä dataa keräämään mutta voisiko tuo oireilun puuttuminen bensalla viitata polttoaineensaantiin, eli pumppu/suodatin/pa-säädin?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kerrohhan ihmeessä jos vian löydät. Miulla etitty vikaa just tismalleen samaan ongelmaan kohta vuodenpäivät.

1.8 t biopower stage1 softattu miullakin. Oli vasta kaksipäivää viimeisenä oljenkortena merkkiliikkeessä huollossa ja ei ne siitä mitään vikaa löytäneet. Softa vikaan päätyivät ja suosittelivat ajaa bensalla.

Vaihdettua osaa on imm, magneettiventtiilit, lambda ja lähes kaikki muut polttoainejärjestelmää myöten todettu toimivaksi.

Nyt on viimeisimpänä vaihdettu softa päivitettyyn/muuneltuun versioon. Bensalla toimii nyt niikun pitääkin. Tämä testattu t8 suitella.

Kunhan saan tankkia vähän tyhjemmäksi niin kokeilen e85:lla sitten jatkuuko sama homma myös tällä uudella ohjelmalla. Sitten on se softavikakin suljettu pois.

Auton vaihto on varmaan seuraavaksi sitten ohjelmassa. Muuta ei enää keksi :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

lentäväsaabisti kirjoitti:
Pe Joulu 25, 2020 10:14
Toinen ongelma on kevyt vapina ratissa 120-140 välillä. Tämäkin kohtuu uusi ilmiö eikä poistunut uusilla iskareilla, jousilla, renkailla ja suuntauksilla ainakaan.
Onko Nokian renkaat? :wink:

Minulla oli aikanaan NG900:ssa Nokian renkaat, eikä niitä meinannut millään saada tasapainoon.
Sen jälkeen ei ole ollut yhtään sarjaa. Olen käyttänyt Micheliniä, Hankookia ja Kumhoja. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Hankookin iPike RS2 ovat ja sama ongelma vaivaa kesärenkaillakin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Meillä on saatu joka ainoa Nokian rengas tasapainoon. Ehkä yhden runkovikaisen tms yksilön perusteella ei voi yleistää.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Helmi 27, 2021 10:43
Onko Nokian renkaat? :wink:
Minulla oli aikanaan NG900:ssa Nokian renkaat, eikä niitä meinannut millään saada tasapainoon.
Sen jälkeen ei ole ollut yhtään sarjaa. Olen käyttänyt Micheliniä, Hankookia ja Kumhoja. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
lentäväsaabisti kirjoitti:
La Helmi 27, 2021 12:40
Hankookin iPike RS2 ovat ja sama ongelma vaivaa kesärenkaillakin.
Aiemmin käytin talvirenkaina vain Nokian ja nyt toinen kierros Hankookeja.
Ei koskaan mitään ongelmaa.

Kerran ollut yksi sarja auton mukana tulleita Nokian kesärenkaita ja niissä takarenkaat kuluivat sahalaidalle reunoilta. Ei ollut silloin Saab autona. Kulmat olivat autossa ok ja ongelma poistui rengasmerkkiä vaihtamalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
La Helmi 27, 2021 19:01
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Helmi 27, 2021 10:43
Onko Nokian renkaat? :wink:
Minulla oli aikanaan NG900:ssa Nokian renkaat, eikä niitä meinannut millään saada tasapainoon.
Sen jälkeen ei ole ollut yhtään sarjaa. Olen käyttänyt Micheliniä, Hankookia ja Kumhoja. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kerran ollut yksi sarja auton mukana tulleita Nokian kesärenkaita ja niissä takarenkaat kuluivat sahalaidalle reunoilta. Ei ollut silloin Saab autona. Kulmat olivat autossa ok ja ongelma poistui rengasmerkkiä vaihtamalla.
Ei minullakaan ollut koskaan ongelmia Nokian talvirenkaiden kanssa, mutta kesärenkaita ei meinannut saada millään tasapainoon.

Entisellä työkaverilla oli samoja ongelmia. Vasta 4. Nokian renkaiden kesärengassarja saatiin kunnolla tasapainoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vm -03 SS;ssä oli Kesärenkaina Nokian Hakka Green. Ei ole koskaan ollut parempia kesärenkaita :!: .

Ajomukavuus, melu, kulutus (pieni vierintävastus) oli aivan huippuluokkaa. Eivät myöskään olleet uraherkät, tosin johtui varmaan 205/55/16 koosta eli eivät olleet leveät. Ostaisin vieläkin vastaavat, mutta hinta on Nokian renkaissa liian kova vs Nexen (jotka nyt alla).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Noniin. Nyt on etanolilla testattu ja tuntuisi toimivan. Tasaseen vetää. Eli uudelleen ohjelmoinnilla korjautui vika minun autostani. Tiedä sitten onko miten pitkäaikainen korjaus vai joutuuko ecua kohta metsästämään. Tärinöihin en osaa sanoo mitään. Sellaista ei miulla ole ilmennyt.

Miulla siis auto etanolilla ajettaessa puutui jossain 3000 kierroksen paikkeilla ja kun kaasua piti vaan pohjassa niin lähti taas vetää uudestaan ja sitten taas puutui. Ja kaasuläppää sulki juurikin tuon puutumisen aikaan.

Vika vaan kokoajan paheni ja lopulta ei tunnistanut etanolia eSID:n mukaan oikein ollenkaan ja ahtopaineet nousi korkeimmillaan 0.03 bar. Bensaa kun laittoi tankkiin niin taas mentiin. Nyt tuntuisi toimivan taas kaikki. Toivotaan että olisi ollut vaan tilapäinen häiriö eikä uusiutuisi.

Rahaa ja hermoja saa menemään paljon tuon vian etsintään niin suosittelen ensin ohjelmoimaan uusiksi kun oireet on ketjun aloittajan autossa miltei tismalleen samat ku miulla.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ja lisäyksenä vielä että softa on sama kuin ekallakertaakin piti olla. Ei muunneltu mitään niiku aiemmin kirjoitin.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Kiitoksia vinkistä, täytyypä softata uudelleen :saab:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tomi V kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 16:59
Tiedä sitten onko miten pitkäaikainen korjaus vai joutuuko ecua kohta metsästämään.
Tuossa vinkki ECUn uudelleensijoittamiseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=s_LPL_bw7DA
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin