Lisäpitkien optimi sijoitus
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Lisäpitkien optimi sijoitus
Terve
Mikä olis optimi paikka lisäpitkille jos ne on lakien mukaan suunnattu ja sillai? Mietin tota katto asennusta mutta jos ne pitää suunnataan samaan pisteeseen kuin auton omat pitkät silloin ne osoittavat aika alaviistoon, ellen ole jotain käsittänyt väärin.
Ralli vehkeissä noita on yleensä konepellillä tai puskurissa, niissä kyllä aerodynamiikalla on isompi merkitys kuin siviilissä.
Kysymys noin yleisesti eikä pelkkiin Saabeihin liittyen.
Mikä olis optimi paikka lisäpitkille jos ne on lakien mukaan suunnattu ja sillai? Mietin tota katto asennusta mutta jos ne pitää suunnataan samaan pisteeseen kuin auton omat pitkät silloin ne osoittavat aika alaviistoon, ellen ole jotain käsittänyt väärin.
Ralli vehkeissä noita on yleensä konepellillä tai puskurissa, niissä kyllä aerodynamiikalla on isompi merkitys kuin siviilissä.
Kysymys noin yleisesti eikä pelkkiin Saabeihin liittyen.
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Riippuu kelistä ja autosta.
Jos on sumua tai lumisadetta, niin mitä kauempana silmistä sekä korkeus- että pituussuunnassa niin sitä parempi (eli käytännössä etuhelmassa paras).
Jos taas on vaan pimeetä, niin periaatteessa ylempänä parempi (osuu myöhemmin tienpintaan ja valaisee paremmin kauas).
Sillähän ei ole periaatteessa merkitystä, että onko keila miten paljon alaviistoon jos valon saa ylös, vaan sillä, miten kyseisen valaisimen valokuvio toteutuu sinne, minne sitä valoa lisää kaipaa. Se, minne valoa kaipaa taas riippuu lähinnä autosta ja auton omista valoista - ja tietty ympäristöstä, jossa useimmiten ajaa.
Summa summarum: mieti, mihin ja missä tilanteessa haluat sitä valoa lisää ja valitse valaisin ja sen sijoitus tämän mietinnän perusteella, niin saat itsellesi parraan lopputuleman (joka joku muu heti ekana haukkuu, mutta antaa haukkua).
Jos on sumua tai lumisadetta, niin mitä kauempana silmistä sekä korkeus- että pituussuunnassa niin sitä parempi (eli käytännössä etuhelmassa paras).
Jos taas on vaan pimeetä, niin periaatteessa ylempänä parempi (osuu myöhemmin tienpintaan ja valaisee paremmin kauas).
Sillähän ei ole periaatteessa merkitystä, että onko keila miten paljon alaviistoon jos valon saa ylös, vaan sillä, miten kyseisen valaisimen valokuvio toteutuu sinne, minne sitä valoa lisää kaipaa. Se, minne valoa kaipaa taas riippuu lähinnä autosta ja auton omista valoista - ja tietty ympäristöstä, jossa useimmiten ajaa.
Summa summarum: mieti, mihin ja missä tilanteessa haluat sitä valoa lisää ja valitse valaisin ja sen sijoitus tämän mietinnän perusteella, niin saat itsellesi parraan lopputuleman (joka joku muu heti ekana haukkuu, mutta antaa haukkua).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Ennemmin katolla ku kilven alapuolella.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Aivan sama minne ne valot asennetaan, suuntaus on tärkeä. Me asennetaan mihin tahansa koko keulan alueelle ja katolle, yleisesti kaikkiin paikkoin on mahdollista mallikohtaisin kiinnikkein.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Jotain tollasta mietin itsekkin. Suurimmassa osissa ohjeita lyövät vain ne kilpi telineeseen kiinni ja se oli siinä.aero kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 13:04Riippuu kelistä ja autosta.
Jos on sumua tai lumisadetta, niin mitä kauempana silmistä sekä korkeus- että pituussuunnassa niin sitä parempi (eli käytännössä etuhelmassa paras).
Jos taas on vaan pimeetä, niin periaatteessa ylempänä parempi (osuu myöhemmin tienpintaan ja valaisee paremmin kauas).
Sillähän ei ole periaatteessa merkitystä, että onko keila miten paljon alaviistoon jos valon saa ylös, vaan sillä, miten kyseisen valaisimen valokuvio toteutuu sinne, minne sitä valoa lisää kaipaa. Se, minne valoa kaipaa taas riippuu lähinnä autosta ja auton omista valoista - ja tietty ympäristöstä, jossa useimmiten ajaa.
Summa summarum: mieti, mihin ja missä tilanteessa haluat sitä valoa lisää ja valitse valaisin ja sen sijoitus tämän mietinnän perusteella, niin saat itsellesi parraan lopputuleman (joka joku muu heti ekana haukkuu, mutta antaa haukkua).
Ymmärtää tietenki jos halutaan mahdollisuus purkaa valot pois ja säilyttää auton orkkisessa kunnossa, eikä ole saatavilla omia telineita ja peukalo on sen verran keskellä kämmentä ettei onnistu oman tekeminen.
Miettinyt tota pitikien valojen asentamista alas kulmiin sumua tai kovaa lumisadetta varten. Tuntuisi äkkiä ajateltuna hyvältä idealta, mutta en löytänyt yhtään esimerkkiä missä näin olisi tehty.
Juu, tuntuu hassulta nähdä liikenteessä jossa on nähnyt vaivaa että saavat valon mahdollisimman alas ja piiloon, kun olisi hyvin tilaa maskissa.
Korkeus ja sitten suuntaus on sellainen lähinnä mikä mietityttää, mutta ei vissiin lisäpitkiä tarvitse suunnatakkaan samoin kuten auton omia? Jotenkin kuvitellut että se menisi niin. Voi vain suuntaa valaisemaan mahdollisimman pitkälle?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
jos ajattelee maalaisjärjellä näin
jos valot liki maanpintaa ne suunnataan liian ylös häikäsee
jos valot katolla ne suunnataan alaspäin ei häikäise.
mun mielipide saa soittaa jos närästää
jos valot liki maanpintaa ne suunnataan liian ylös häikäsee
jos valot katolla ne suunnataan alaspäin ei häikäise.
mun mielipide saa soittaa jos närästää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Lisäpitkät pitää vaihtaa puolivaloille vastaan tulijalle, olipa ne sijoitettu mihin tahansa
Monet haluavat lisävalot tai paneelin säleikön sisään, niiden säilyvyyden takia (rosvot) ja myös designin vuoksi.
Monet haluavat lisävalot tai paneelin säleikön sisään, niiden säilyvyyden takia (rosvot) ja myös designin vuoksi.
Viimeksi muokannut viggen, Pe Maalis 12, 2021 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Tästä en tiedä, enkä ole koskaan lukenutkaan tai edes kuullut. Mutta tuossa -99 sedan femmassa katolla kattotelineessä kiinni led paneeli ja en taatusti ole suunnannut sitä siihen mihin auton omat pitkät näyttää vaan kauemmas.Kapt.Kosmos kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 11:35Mietin tota katto asennusta mutta jos ne pitää suunnataan samaan pisteeseen kuin auton omat pitkät silloin ne osoittavat aika alaviistoon, ellen ole jotain käsittänyt väärin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Ei ole kukaan koskaan kysellyt valojen suuntauksesta katolla olevista, olipa henkilö tai kuorma-auto.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Kaukovalojen ideahan on valaista kauas, joten sinne ne kannattaa suunnata. Joskus olen suunnannut valot sillai haralleen, että ojat ja mettänreunat valaistuu paremmin, kun auton omilla valoilla on puuttunut valoa juuri sieltä. Pyrin taatusti jatkossakin lisävalot asentamaan niin, että ne tuovat valoa sinne, minne auton omat valot eivät sitä mielestäni tarpeeksi tarjoa.
Vastaantulijoiden häikäistymistä en ole kauheasti pohtinut, koska kuten viggen totesi, pudotetaan pitkät pois kohdatessa. Lisäksi siihen valon ja sijoituksen lisäksi vaikuttaa aika paljon se valokuvio itsessään - hajavaloheittimet häikäisee melkein suuntauksesta riippumatta, tarkkarajaisemmalla kuviolla tuota voi halutessaan koettaa vältellä.
Vastaantulijoiden häikäistymistä en ole kauheasti pohtinut, koska kuten viggen totesi, pudotetaan pitkät pois kohdatessa. Lisäksi siihen valon ja sijoituksen lisäksi vaikuttaa aika paljon se valokuvio itsessään - hajavaloheittimet häikäisee melkein suuntauksesta riippumatta, tarkkarajaisemmalla kuviolla tuota voi halutessaan koettaa vältellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Kaappiauton valaistusta on sekä alhaalla, että katolla ja valot valaisee ns. riittävästi. Muita esim. selaamalla eteen päin.
https://www.facebook.com/DesignbyScandi ... =1&theater
https://www.facebook.com/DesignbyScandi ... =1&theater
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Juurikin näin. Ja liian alas sijoitettua lamppua on liki mahdotonta säätää tarkasti näyttämään kauas, muttei puiden latvoihin.aero kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 19:55Kaukovalojen ideahan on valaista kauas, joten sinne ne kannattaa suunnata. Joskus olen suunnannut valot sillai haralleen, että ojat ja mettänreunat valaistuu paremmin, kun auton omilla valoilla on puuttunut valoa juuri sieltä. Pyrin taatusti jatkossakin lisävalot asentamaan niin, että ne tuovat valoa sinne, minne auton omat valot eivät sitä mielestäni tarpeeksi tarjoa.
Vastaantulijoiden häikäistymistä en ole kauheasti pohtinut, koska kuten viggen totesi, pudotetaan pitkät pois kohdatessa. Lisäksi siihen valon ja sijoituksen lisäksi vaikuttaa aika paljon se valokuvio itsessään - hajavaloheittimet häikäisee melkein suuntauksesta riippumatta, tarkkarajaisemmalla kuviolla tuota voi halutessaan koettaa vältellä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Jos sitä lumipyryy miettii niin parhaiten siihen auttaa kytkin jolla lisäpitkän saa pois käytöstä
Katolla saattaa tulla sitten ylimääräistä mekkalaa.
Itselle lisäpitkää valitessa tärkeintä on valokuvio ja mielellään ei älytön kantama koska kontrasti auton lyhkäsiin kasvaa muuten niin isoksi ja käytännössä sitä joutuu ajeleen enemmän pimeessä kuin vakiovaloilla kun joutuu vaihtaan niin aikaisin lähivaloille.
Toki jos ajelee paljon öisin tai korvessa niin silloin on hyvä satsata kantamaanki.
Katolla saattaa tulla sitten ylimääräistä mekkalaa.
Itselle lisäpitkää valitessa tärkeintä on valokuvio ja mielellään ei älytön kantama koska kontrasti auton lyhkäsiin kasvaa muuten niin isoksi ja käytännössä sitä joutuu ajeleen enemmän pimeessä kuin vakiovaloilla kun joutuu vaihtaan niin aikaisin lähivaloille.
Toki jos ajelee paljon öisin tai korvessa niin silloin on hyvä satsata kantamaanki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
Kiitos vinkeistä, jotenkin elänyt siinä mielikuvassa että lisävalojen pitäisi olla suunnattu kuten auton omienkin.
Mites sitten noiden etusumuvalojen asennuksen ja suuntauksen kanssa? En ole ajanut yhdelläkään autolla jossa olisi oikeasti mitään iloa niistä ja löytyy yhden mitkä sopisivat 99n keulalle nätisti ja voisivat olla saman tien olla kunnolla asennetut.
Mites sitten noiden etusumuvalojen asennuksen ja suuntauksen kanssa? En ole ajanut yhdelläkään autolla jossa olisi oikeasti mitään iloa niistä ja löytyy yhden mitkä sopisivat 99n keulalle nätisti ja voisivat olla saman tien olla kunnolla asennetut.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lisäpitkien optimi sijoitus
ai sä oot 99:siin asentamassa lisävaloja??
laita suosiolla h4 lisävalot keulalle ..
laita suosiolla h4 lisävalot keulalle ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659