Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Se on just näin, auto on t16 täyspaineturbo, niin materiaalia on edessä. Tämä ei ollutkaan mikään pikkujuttu
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
sitten melkein yrittäisin helpointa reitti'ä eli sitä sylkyn perästä runtti irti ja sylkky vaihtoa pelkästään jos kumien vaihdolla asia ei ole korjaantunut
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Nyt kun hommaan ollaan ryhtymässä ja tästä tehdään kunnon työmaa, niin kyllähän se pitää koko sylinteri vaihtaa. "Sylkyn perästä runtti irti" on niin ammattislangia, just ja just pystyn käsittämään mikä on sylkky, mutta runtti- käsite on aivan hepreaa
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Sen putken kiinnitysmutteri joka lähtee työsylinterille. Eli pidetään työmaa pienenä eikä levitetä koko putken irrotukseksi.
Kannattaa irrottaa kiinnityspultit ensin ni saa paremmin väännettyä putken auki. Ja kasaus, ensin putki kiinni ja sitten pultit.
1 ilmaus sitten niin että tuo putki on löysällä ja neste valuu siitä välistä. Sitte siirrytään ilmaamaan ilmaruuvista.
Kannattaa irrottaa kiinnityspultit ensin ni saa paremmin väännettyä putken auki. Ja kasaus, ensin putki kiinni ja sitten pultit.
1 ilmaus sitten niin että tuo putki on löysällä ja neste valuu siitä välistä. Sitte siirrytään ilmaamaan ilmaruuvista.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Pääsylinterin vaihto onnistui hyvin, mutta ilmaus ei onnistu, kytkin lyö tyhjää, näin tein ilmauksen:
Pääsylinteri paikoilleen, letku kiinni ja putki kiinni kireälle sylinteriin. Ilmaruuvi auki ja säiliö täyteen, kompuralla pieni ylipaine säiliöön ja ilmaruuvista tulee vain nestettä. Ilmaruuvi kiinni, testaus ja kytkinpoljin lyö tyhjää.
Uusi yritys, ilmaruuvi auki ja lisää nestettä säiliöön, ylipaine säiliöön ja todetaan, että ilmaruuvista tulee nestettä jatkuvasti, ei ilmakuplia.
Nyt on ilmattu niin, että pitää hakea lisää DOT4 nestettä.
Missä menee/meni vikaan?
Pääsylinteri paikoilleen, letku kiinni ja putki kiinni kireälle sylinteriin. Ilmaruuvi auki ja säiliö täyteen, kompuralla pieni ylipaine säiliöön ja ilmaruuvista tulee vain nestettä. Ilmaruuvi kiinni, testaus ja kytkinpoljin lyö tyhjää.
Uusi yritys, ilmaruuvi auki ja lisää nestettä säiliöön, ylipaine säiliöön ja todetaan, että ilmaruuvista tulee nestettä jatkuvasti, ei ilmakuplia.
Nyt on ilmattu niin, että pitää hakea lisää DOT4 nestettä.
Missä menee/meni vikaan?
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
pääsylinteriin voi joskus jäädä ilmatila olisiko manuaalisesta jalkatyöstä apuja mikäli del monte mies sanoo no niin voisi kokeilla vastapäivään eli hevosruutalla injektoiden ilmaruuvista ineen ja sen jälkeen ilmaruntti kiinni ja kokeilu
joskus aikoinaan muistelen että kytkintä ei saanutkaan heti toimimaan vaan lerpulla piti lähteä ajamaan ja kytkin palautui sitten myöhemmin toimintaan tuota tehtiin töiden jälkeen illalla 10 j'älkeen joten pieni polkimen lepsuus ei haitannut kotimatkalla
joskus aikoinaan muistelen että kytkintä ei saanutkaan heti toimimaan vaan lerpulla piti lähteä ajamaan ja kytkin palautui sitten myöhemmin toimintaan tuota tehtiin töiden jälkeen illalla 10 j'älkeen joten pieni polkimen lepsuus ei haitannut kotimatkalla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
On tullut muutaman kerran kytkin järjestelmän nesteet vaihdettua. Apuna ollut imukannu joka toimii paineilmalla, en ole havainnut merkittäviä ongelmia työn suorituksessa. Aina on onnistunut, toki pitää järjestelmän paine riittävän alhaalla ettei se ime nestettä ohi tiivisteitten.
Ja nimenomaan og satkuista on kyse.
Ja nimenomaan og satkuista on kyse.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
juu mutta jos ymmärsin oikein oli uusi tyhjä pääsylinteri ja sit ilmaus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Eihän se tyhjä ole jos sitä on yritetty ilmata.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
^ Se on se ongelma. Se pääsylinteri ei tahdo täyttyä, vaan neste menee, ilma ei, ilmatessa suitsait sen tyhjän pääsylinterin läpi työsylinteriä kohti. Siksi alakautta ilmaaminen (jarrujen ilmausruuvista nestettä kytkimen työsylinterin ilmausruuviin, ruiskua tms). Joskus olen onnistunut niinkin että nykyisessä tilanteessa lipsuttelee kytkinpoljinta ihan ylhäällä, niin saattaa joku kupla tulla ylöspäin säiliölle ja pikkuhiljaa alkaa tuntua vastusta polkimessa aivan pohjassa.
Hox, kannattaa tarkistaa myös kytkinpolkimen ja pääsylinterin välinen liitos. Jos siinä on kovasti väljää, pääsylinteri ei tule riittävästi ulos jotta tuo reikä, mistä neste tulee säiliöltä aukeaa.
Hox, kannattaa tarkistaa myös kytkinpolkimen ja pääsylinterin välinen liitos. Jos siinä on kovasti väljää, pääsylinteri ei tule riittävästi ulos jotta tuo reikä, mistä neste tulee säiliöltä aukeaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Seuraava yritys menee suurinpiirtein näin:
Ilmaruuvin päähän letku, ilmausruuvi auki, letku nostetaan puoli metriä ylös, päähän tulee suppilo, johon kaadetaan j-nestettä. Jarrunestesäiliön korkki auki ja odotellaan kun ilma tulee pois jarrunestesäiliön kautta.
Ilmaruuvin päähän letku, ilmausruuvi auki, letku nostetaan puoli metriä ylös, päähän tulee suppilo, johon kaadetaan j-nestettä. Jarrunestesäiliön korkki auki ja odotellaan kun ilma tulee pois jarrunestesäiliön kautta.
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Eipä taida vapaalla virtauksella lähteä.
1. Löysää sitä jarruputkea päösylinterin päästä. Sitten paineilmaa kuten oot tehnyt ja perinteistä polkimella ilmausta "paine-pohjassa-kiinni" eli polin lattiaan,pidetään siellä, letkunmutteria käytetään löysällä ja kiinni, sitte polin ylös. Ja uuvestaan 10 krt. Pitös jotain elämää näkyä. Sitte samaa työsylinterin ilmaruuvilla.
2. Tapa. En koskaan tehny mutta...jommankumman etujarrusylinterin ilmausruuvi löysälle. Kumpi sattuu irtoamaan. Ja kiinni. Letku ko jarruilmausruuvin ja kytkimen työsylinterin ilmsusruuvin väliin. Sitte alatte pumppaamaan jarrunestettä tuon jarrusylinterin avulla kytkinjärjestelmään.
Jarrupolkimeen paine, ilmausruuvi kytkimestä ja jarrusta löysälle...polin painuu lattiasn. Jarru ilmaruuvi kiinni. Polin rauhallisesti ylös. Paine, ilmaruuvi auki, polin lattiaan, ilmsruuvi kiinni, polin ylös. Tuota jumppaa aikansa ja kumpikin ilmaruuvi sitte kiinni ja kokeilemaan, onko kummassakaan petaslissa enää tuntoa. Huolehdi että jartunesteei pääse tyhjenemään.
1. Löysää sitä jarruputkea päösylinterin päästä. Sitten paineilmaa kuten oot tehnyt ja perinteistä polkimella ilmausta "paine-pohjassa-kiinni" eli polin lattiaan,pidetään siellä, letkunmutteria käytetään löysällä ja kiinni, sitte polin ylös. Ja uuvestaan 10 krt. Pitös jotain elämää näkyä. Sitte samaa työsylinterin ilmaruuvilla.
2. Tapa. En koskaan tehny mutta...jommankumman etujarrusylinterin ilmausruuvi löysälle. Kumpi sattuu irtoamaan. Ja kiinni. Letku ko jarruilmausruuvin ja kytkimen työsylinterin ilmsusruuvin väliin. Sitte alatte pumppaamaan jarrunestettä tuon jarrusylinterin avulla kytkinjärjestelmään.
Jarrupolkimeen paine, ilmausruuvi kytkimestä ja jarrusta löysälle...polin painuu lattiasn. Jarru ilmaruuvi kiinni. Polin rauhallisesti ylös. Paine, ilmaruuvi auki, polin lattiaan, ilmsruuvi kiinni, polin ylös. Tuota jumppaa aikansa ja kumpikin ilmaruuvi sitte kiinni ja kokeilemaan, onko kummassakaan petaslissa enää tuntoa. Huolehdi että jartunesteei pääse tyhjenemään.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Äkkiseltään ainakin tuo Nalleoluen tippakannutemppu olis sellainen mitä itse yrittäisin.
Juuri nyt ei SAABia
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
Kiitos, että olette mukana matkallani. Tippakannu metodi kuulostaa toteuttamiskelpoisimmalta.
Re: Og 900 kytkimen pääsylinterin vaihto ja ilmaus
mielestäni apteekin hevosruutta on nopeampi ilmauksessa, homma käy yhtä nopeasti kuin korona rokotus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,