Oikein asiallinen ja taiten käytetty vapaapäivä tänään, toistaiseksi.
Kävin aamulla ottamassa mustan akun pois latauksesta, Defa oli hoidellut homman loppuun ilman virheilmoituksia. Aamutoimien jälkeen lähdin kaupunkireissuun, tupakansytyttimessä oleva Roidmi ilmoitti akun jännitteeksi 12.52 V ennen starttia, kun kytkin virrat päälle. Startatessa jännite laski 11.5 V ja laturi alkoi kohtapuoliin työskennellä 14.2 V teholla.
Matkalla kaupunkiin lataili 13.9 - 14.2 V koko matkan. Neljän pysähdyksen taktiikalla jännite oli ennen uutta starttia 12.7 V nurkilla joka kerta. Kaikki vaikuttaa siis aivan siltä miltä pitääkin. Ostin Motonetista yleismittarin ja tsekkasin sillä kokeeksi muiden autojen lukemat levossa olevien autojen akunnavoista.
Saab: Seissyt yli 24 tuntia, 12.62 V
Harmaa: Seissyt yli 48 tuntia, 12.57 V
Volvo: Seissyt yli 48 tuntia, 12.67 V
Skoda: Seissyt n. 6 tuntia, 12.55 V
Kaikkien akku näyttäisi olevan iskussa siellä 90% nurkilla.
Kävin hakemassa mustalle huollon mahdollistavat tarvikkeet.
Neljä litraa otin varmuuden vuoksi automaattivaihteistoöljyä, hiton kallista tavaraa, täytyy jatkossa katsoa löytyykö tuota jostain muualta, kuin marmorilta, se hinta on nyt koeponnistettu. Otin myös litran ohjaustehostimen nestettä, kun se edellinen meni harmaaseen. Vaihdetaan tähänkin kevään kuluessa.
Motoxin öljyä en ole koskaan kokeillut, joten testataan nyt, pysyykö Accordin koneessa. Tuo 5L pakkauskoko on kätevä, kun Hondaan ei neljä riitä, en halunnut A1/B1 tai A5/B5 öljyjä, ovat toki suositeltuja, mutta aika litkuja noin paljon ajettuun, ennemmin tätä A3/B3 tavaraa, joka on myös sallittujen listalla.
Imulla otin vaihteistosta sen mitä tuli, etukäteen mietin, että jos 2L tulee, niin on hyvä. Ilmoitettu tilavuus laatikossa on 2.8L, mutta mitä noita kommentteja netistä luin, niin alle kahta on saatu aika usein.
Lopputulos 2.2L ulos, riittää minulle. Eiköhän tuo asiansa aja, kun tasaisin väliajoin tekee. Mittasin tarkalleen saman määrän uutta nestettä laatikkoon, ajoin ulos tallista, ronksuttelin muutaman kerran vaihteet läpi ja annoin auton käydä lämpimäksi. Sitten talliin, auto sammuksiin ja n. 90 sekunnin päästä öljytason tarkastus. Oli just siellä missä pitää, Hondan ohjeiden mukaisesti tsekattuna.
Tuollaisen pitkäkaulaisen tratin ostin ihan tätä varten, oli aika kätevä. Itse asiassa ostin sen Volvoa varten, jossa vaihteistoöljyn tikku on todella alhaalla ja hankalassa paikassa, mutta näppärä se oli Hondankin kohdalla.
Tuossa paperilla tahrat tuoreesta nesteestä ylempänä ja 2v/40tkm koneessa pyörinyttä alempana.
Moottorin öljynsuodattimen vaihto onnistui yläkautta loppujen lopuksi aika näppärästi. En tiedä miksi olin sitä mieltä, että ei onnistu. Nostin oikeaa puolta tunkilla ylös sen verran, että sain astian auton alle ottamaan vastaan suodattimesta valuneen öljyn. Aika vähän sitä valui, 2/3 oli suodattimessa kun nostin sen ylös. Ei huono. Ei tarvitse auton alle könytä enää öljyn + suodattimenvaihdon takia.
Nimittäin imuhommat moottoriöljyn osalta sopivat tälle koneelle todella hyvin. Rakenne on sellainen, että kaikki tulee ulos yläkautta.
Accordille on huoltotäytöksi merkitty 4.2 litraa. Sain ulos 4.5 litraa ja suodattimesta pari desiä päälle, eli n. 4.7 litraa.
Viimeksi kun harmaaseen vaihdon alakautta, määrä mitä lisäsin oli jotakuinkin sama. Lisäsin tässä vaiheessa 4.5 litraa ja tikku näytti just sen pari desiä vajaalta. Tsekataan huomenissa ja lisätään ylämerkkiin. Jää muutama desi sitten lisäysöljyä, jos sattuu Motox maistumaan !
Raitisilmansuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen vaihdoin myös, aika turha homma, kummatkin olivat hyvässä kunnossa, sanotaan 80-90%. No, vaihdoin kuitenkin, onpahan vuodeksi tehty. Hyvältähän tuo vaikutti, huoltomerkinnät näyttävät pitävän paikkansa ihan omin silminkin nesteistä ja suodattimesta todettuna.
Kun lopetin hommat tsekkasin vielä yleismittarilla mustan akun varauksen, mittari näytti 12.92 V. Kurkkaan huomenna töihin lähtiessä mitä on 12 tunnin aikana tapahtunut, samaten tsekkaan huomenna illalla, onko virtaa paennut jonnekin. Perjantaina olisi tarkoitus startata mustalla töihin.
Kustannukset tämän huollon osalta:
1. Automaattivaihteiston öljynvaihto, 52.08e
2. Moottorin öljynvaihto + suodatin, 32.89e
3. Raitisilmasuodatin + moottorin ilmansuodatin, 26.8e
Yhteensä: 111.77e
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634