OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Baas!
Tuossa on OG 9-3 -00 Saabissa ilmennyt pari päivää sitten sellainen ilmiö, että käynnistettäessä ei aina heti kytke lämmityslaitteen puhallinta päälle, vaikka kytkin on 4-asennossa eli täysillä. No sitten tänään kahvilan edustalla pahvikahvia nautiskellessa ja automiesten kanssa jutustellessa sivuikkuna avoimena auton käynnistäessäni puhallin ei taaskaan heti lähtenyt käyntiin (välillä startannut auton hetkeksi käyntii ja lämmintä puhaltamaan), ja samalla huomasin, että sivuikkunan sähköllä sulkeminen ei myöskään onnistunut. Siinä jo vähän ihmeissään, kunnes hetken tyhjäkäynnin jälkeen puhallin töhähti puhaltamaan ja samalla myös sivuikkunan sulkeminen taas onnistui.
Matka kauppaan ja kauan pihalta lähtiessäni taaskaan puhallin ei heti startannut. Kokeilin myös ikkunoita, eivätkä toiminneet, mutta lyhyen matkan ajettuani taas toimivat. Aloin kokeilemaan muitakin sähkölaitteita, niin tässä vaiheessa ed. mainittujen jo toimiessa esim. penkinlämmittimet tai takalasinlämmitin tai cruise eivät toimineet, MUTTA muutaman kilometrin ajon jälkeen alkoivat nekin toiminaan.
Kotiin tullessani laitoin akun lataukseen, mutta laturi näytti vain noin 1,5 Ampeerin latausvirtaa, joten akkukaan ei vaikuta kovin tyhjältä, eikä starttaamisen yhteydessä pyörintänopeus poikennut kuulonvaraisesti tarkastellen normaalista lainkaan. Mistähän voisi olla kyse? Jos akku olisi vaikuttanut tehottomammalta, niin olisin ollut taipuvainen päättelemään, että Saabissa joku haistelee akun jännitteen alenemista ja kytkee "turhempia" sähkötoimintoja hetkeksi pois päältä. Akku ei kuitenkaan tosiaan startatessa vaikuttanut hyytyneeltä lain.
Millaisia ajatuksia kyseisen ongelman syistä tulee mieleen?
-absu-
Tuossa on OG 9-3 -00 Saabissa ilmennyt pari päivää sitten sellainen ilmiö, että käynnistettäessä ei aina heti kytke lämmityslaitteen puhallinta päälle, vaikka kytkin on 4-asennossa eli täysillä. No sitten tänään kahvilan edustalla pahvikahvia nautiskellessa ja automiesten kanssa jutustellessa sivuikkuna avoimena auton käynnistäessäni puhallin ei taaskaan heti lähtenyt käyntiin (välillä startannut auton hetkeksi käyntii ja lämmintä puhaltamaan), ja samalla huomasin, että sivuikkunan sähköllä sulkeminen ei myöskään onnistunut. Siinä jo vähän ihmeissään, kunnes hetken tyhjäkäynnin jälkeen puhallin töhähti puhaltamaan ja samalla myös sivuikkunan sulkeminen taas onnistui.
Matka kauppaan ja kauan pihalta lähtiessäni taaskaan puhallin ei heti startannut. Kokeilin myös ikkunoita, eivätkä toiminneet, mutta lyhyen matkan ajettuani taas toimivat. Aloin kokeilemaan muitakin sähkölaitteita, niin tässä vaiheessa ed. mainittujen jo toimiessa esim. penkinlämmittimet tai takalasinlämmitin tai cruise eivät toimineet, MUTTA muutaman kilometrin ajon jälkeen alkoivat nekin toiminaan.
Kotiin tullessani laitoin akun lataukseen, mutta laturi näytti vain noin 1,5 Ampeerin latausvirtaa, joten akkukaan ei vaikuta kovin tyhjältä, eikä starttaamisen yhteydessä pyörintänopeus poikennut kuulonvaraisesti tarkastellen normaalista lainkaan. Mistähän voisi olla kyse? Jos akku olisi vaikuttanut tehottomammalta, niin olisin ollut taipuvainen päättelemään, että Saabissa joku haistelee akun jännitteen alenemista ja kytkee "turhempia" sähkötoimintoja hetkeksi pois päältä. Akku ei kuitenkaan tosiaan startatessa vaikuttanut hyytyneeltä lain.
Millaisia ajatuksia kyseisen ongelman syistä tulee mieleen?
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Ensimmäisenä tulee mieleen huono liitos jossain kohdassa. Aloittasin etsimisen maadoituspisteistä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Ok. Kiitos vinkistä. Toisaalta kun tosiaan niputtuu yhteen sähköikkunat, lämppärin puhallin, cruise, penkinlämmittimet, takalasin lämmitin, niin oisko näille joku yhteinen nimittäjä? Joku "pää-rele" tms.? Autosähköt ei ole oikein tuttua aluetta... : )
-absu-
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Näissä pirulaisissa on parikin väylää, DICE ja TWICE. Suuri osa tämänkaltaisista toiminnoista on ohjattu juurikin niiden kautta. Olin melko huolissani kun ennen katsastusta äänimerkki ei toiminut. Onneksi oli vain huono kontakti. Mutta esim äänimerkin, ja ratin radionappien tieto menee tasan samoja johtoja pitkin SID:Ille. Joka taasen antaa tiedon jommallekummalle väylälle, en muista kummalle, joka taasen ohjaa äänimerkkiä. Tuollaisessa laajemmassa toimintojen katoamisessa tulee mieleen sekin, että jompikumpi väylä on nurin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Tässä ketjussa samankaltaisia ongelmia, ja kommenttia siitä että virtalukon pohjassa on oma piirinsä just näille asioille jotka sulla pätkii, tosin joku sanoo ett DICE vois olla syypää ja joku toinen sanoo että ei voi olla siitä kysymys.
https://www.saabcentral.com/threads/wha ... st-4803650
https://www.saabcentral.com/threads/wha ... st-4803650
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
OK! Kiitos vastauksista. Kun vaan ei alkais vaikuttaa siltä, että pian aikaa olisi hankaluuksia tiedossa... : (
-absu-
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Baas!
Laitetaanpa tänne huomio, että ketjun aloitukseen innoittanut ongelma NÄYTTÄISI poistuneen sillä, että tulin auton akkua ladanneeksi parina iltana useamman tunnin ajan. Akun jännite ennen latausta oli 12.86 V. Latauksen jälkeen hetken kuluttua muistaakseni 13.68 V. Auton käydessä navoissa oli yli 14.2 V, joten lataus ilmeisesti toimii.
Näiden parin latauksen jälkeen apulaitteiden toiminnassa en ole havainnut ongelmia.
Lämmityslaitteen puhaltimien nopeussäätö on ainakin joissain tapauksissa toteutettu erisuuruisilla, puhallinnamiskuukkelista valituilla vastuksilla niin, että mitä hitaampi nopeus, sitä suurempi vastus. Tätä periaatetta uskoen olen "sähköä säästäen" pyrkinyt käyttämään puhallusta täydellä nopeudella. En ole pyrkinyt mitenkään mittaamaan, onko virrankulutuksessa eroja eri nopeuksilla. Sellaista käsitystä on ollut ilmassa, että puhaltimen päällä ollessa nopeus ei tuosta "vastuksella toteutetusta" nopeudensäädöstä riippuen vaikuta virrankulutukseen.
Jos tähän on - vaikkapa juuri Saabin kohdalla - kokemusta tai tietämystä, niin olisi kiva kuulla.
-absu-
Laitetaanpa tänne huomio, että ketjun aloitukseen innoittanut ongelma NÄYTTÄISI poistuneen sillä, että tulin auton akkua ladanneeksi parina iltana useamman tunnin ajan. Akun jännite ennen latausta oli 12.86 V. Latauksen jälkeen hetken kuluttua muistaakseni 13.68 V. Auton käydessä navoissa oli yli 14.2 V, joten lataus ilmeisesti toimii.
Näiden parin latauksen jälkeen apulaitteiden toiminnassa en ole havainnut ongelmia.
Lämmityslaitteen puhaltimien nopeussäätö on ainakin joissain tapauksissa toteutettu erisuuruisilla, puhallinnamiskuukkelista valituilla vastuksilla niin, että mitä hitaampi nopeus, sitä suurempi vastus. Tätä periaatetta uskoen olen "sähköä säästäen" pyrkinyt käyttämään puhallusta täydellä nopeudella. En ole pyrkinyt mitenkään mittaamaan, onko virrankulutuksessa eroja eri nopeuksilla. Sellaista käsitystä on ollut ilmassa, että puhaltimen päällä ollessa nopeus ei tuosta "vastuksella toteutetusta" nopeudensäädöstä riippuen vaikuta virrankulutukseen.
Jos tähän on - vaikkapa juuri Saabin kohdalla - kokemusta tai tietämystä, niin olisi kiva kuulla.
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Kyllähän se niin on, että mitä suurempi resistanssi, sen vähemmän menee virtaa läpi. Kun on kysymys siitä, että kuormat ovat sarjassa. Rinnan kytkettynä päinvastoin, mutta silloin resistanssi pieneneekin. Ajattele täyttä oikosulkua, jossa resistanssi on nolla. Silloin virtaa menee tasan sen verran mitä virtalähteestä irtoaa kunnes sulake palaa. Toisessa ääripäässä on sitten ääretön resistanssi, eli katkos. Jolloin virtaa ei mene ollenkaan.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
No niin... kuulostaa järkevältä. Siksi mietinkin, että kuluttaako 9-3:n lämppärin puhallin saman verran akkua riippumatta pyörintänopeudesta, vai - niinkuin aikaisemmin olen maalaisjärjellä päätelly, että - pienemmällä nopeudella menee vähemmän sähköä kuin suuremmalla nopeudella. : )
-absu-
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Juurikin näin. Se vastushan kuumenee toki kun sen läpi menee virtaa, ja siitä lienee syntynyt se käsitys, että se hukkateho vaan muutettaisiin lämmöksi. Tottahan se on, että tuossa syntyy hivenen hukkaa sen lämmön muodossa, mutta se on vain vastuksen ominaisuus.saabsurdi kirjoitti: ↑Ma Maalis 22, 2021 20:01No niin... kuulostaa järkevältä. Siksi mietinkin, että kuluttaako 9-3:n lämppärin puhallin saman verran akkua riippumatta pyörintänopeudesta, vai - niinkuin aikaisemmin olen maalaisjärjellä päätelly, että - pienemmällä nopeudella menee vähemmän sähköä kuin suuremmalla nopeudella. : )
-absu-
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
nii.... eli kummin näin?
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Vähemmän sähköä menee pienemmällä teholla. Ei toki täysin lineaarisesti, koska vastus hukkaa osan siitä lämpönä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 ja apulaitteiden sähköt
Åålrigt!
No... ominaisuus ilmeni taas tänään. Kenties usea peräkkäinen startti lyhyen ajan sisällä vie jännitettä akusta, vaan ehkä on varauduttava muihinkin syihin. Kiitos infoista.
-absu-
No... ominaisuus ilmeni taas tänään. Kenties usea peräkkäinen startti lyhyen ajan sisällä vie jännitettä akusta, vaan ehkä on varauduttava muihinkin syihin. Kiitos infoista.
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.