Og 900 sisäkatto puhdistus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Nyt on kangas poistettu katosta.
Miten olette poistaneet n.2mm paksun nöyhtäkerroksen katosta? Katto on menossa verhoomoon, millä aineella olette puhdistaneet katon ennen liimausta?
repa
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja repa »

80 santapaperin kanssa varovasti hiomalla, ja niitä kohtia joissa oli murtumaa, vahvistin liimaamalla paperia erikeeperillä.
#2260
96V4
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos, tarkennatko vielä mitä paperia?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5770
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja mestari »

kävisikö siihen rakennuksella käytetty ilmansulkupaperi jossa se lasikuitu verkko vahvistus, luulis kestävän
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
repa
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja repa »

Ihan tavallista ruskeaa pakkauspaperia, ohutta sellaista.
#2260
96V4
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos neuvoista, korjaukset tehtiin laminoimalla ohutta pakkauspahvia kerroksittain.
Avatar
maverick999
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Itse otin suoraan imurilla. Lähti vaahtomuovin jämät ja pahvi jäi.
SAAB 900i OG, BMW 316 e30, Lincoln Town car, *köh* Skoda Octavia *köh*
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2821
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Pitääpä osallistua hiukan tähän keskusteluun? Kun tuota pohjaa puhdistaa, niin on huomioitava kumpi katon runko on kysymyksessä? Runkoja on kahdenlaisia, muistaakseni vuoteen -86 asti keltainen lasivilla-puriste, tätä ei kannata kovin imuroida. Sitten tämä vihreä ”paperi- tai sellu-puristeinen runko on helpompi puhdistettava. Tätä voi hiukan varoen imuroidakin, Itse tein puhdistukset 80:pin santapaperilla ja loput imurilla.
Kokeilin monenlaisia liimavahvistuksia? Oman näkemyksen mukaan vaihtoehdoista, paperituista tai”äidin vanhan lakanakangas-suikale”, parempi on tämä lakanakangastuki liimattuna kosteuden kestävällä liimalla.

Jos tuo kattorunko on kovasti kärsinyt, niin yksi vaihtoehto on maalata koko kattorunko. Olen kokeillut myös tämän, nimenomaan tuohon lasivilla-puristeeseen ja se toimii. Maalin on oltava sellainen, että se kestää tuon kattoverhoilun liiman. Itse käytin kattoverhoilun liimaukseen 3M 08080 liimaa sen takia, että liiman lämmön kestävyys on luokkaa 85-90 astetta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21054
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

iso peukku.. mulla on tuossa projekti saab 99 2d mallissa maalattu katto.. liekkö ei oo rahat riittäny verhoiluun mut ihan siisti valkoinen tuokin on.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
nimi merkki
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 19:49

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja nimi merkki »

Pannaampa lusikka soppaan ja hämmennetään, eli rojektikertomus:
Tein -83 99:n 4-d, kattoverhouksen uudistuksen jossa tuskaa tuotti eniten katon saaminen ulos autosta, eikä sekään loppujen lopuksi ollut kovin kummoinen juttu. Katon mukana ulos tuli kattopeltiin tehtaalla liimatut ja vuosien aikana irronneet äänenvaimennuslevyt. Nämä liimasin takaisin peltiin kiinni.
Kattoverhouksen irtirepimisen jälkeen aloin kaapia superlonia maalinpoistoterällä (semmoinen millä talon seinästä irroitetaan maalinrippeet) ja koitin karkeaa hiekkapaperia myös. No, homma tuntu kovin pitkästyttävältä ja kuten yllä kerrottu niin tämänikäisessä autossa on lasivillasta muotoonpuristettu sisäkattorunko niin sain idean polttaa pois pehmikkeen jäänteet. Kosaniin/tohoon tulet ja parin minuutin päästä superlonin nokijämät leijailivat vienosti tallinlattialle. Helppoa!
Toki lasivillaan jäi melko tasainen muovinen pisarapinta. Tämä ei yllättäen kuitenkaan haitannut jatkotoimia. Kevyt hionta ja puhdistus paineilmalla ja imurilla.
Seuraavaksi sitten lasikuitupakkelilla murtuneet (jo aiemmin) ja pehmeät kohdat kitaten sekä hioen normaaliin tapaan. Pohjustuksen tein ylimaalaamalla 2-k uretaanimaalilla kahteen kertaan. Nyt ei enää hirveästi sulaneet muovipallerot pinnassa erottuneet.
Uuden kattoverhouksen liimasin samalla sprayliimalla kuin ristos tuossa ylhäällä kertoi. Se liima olikin projektin kallein osuus prosentuaalisesti vaikka kunnon alennukset sainkin. Siveltävä liima olisi ollut hinnaltaan murto-osa nuista kilikaleista. Kankaan liimaus eteni vakaasti ja rauhallisesti, olihan intoa ja energiaa jäänyt vanhan kankaan poistosta. Lopputulos on mielestäni ihan onnistunut, sulamisjäänteitä ei näy eikä tunnu kankaan läpi.
Pari pientä ryppyä jäi. Toinen C-pilarin nurkkaan ja toinen aurinkolipan kiinnityksen syvennyksen reunaan. Näitäkään ei olisi tullut jos olisi ollut käytössä välikädet, joista Konsta Pylkkänenkin mietiskeli aikoinaan.
Ja vielä semmoinen juttu tixotrooppisten liimojen käyttäjille, että sekoittakaa liima kunnolla ennen sivelyä, helpottaa työtä huomattavasti. Ai niin; sanoisin että tärkeimmät työkalut olivat kertakäyttösormikkaat, sekä nitriili- että puuvillatyyppiset.
Voi taivas kun tuli pitkä sepustus...
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Katto on 90- vuosimallin og 900. Katto on puhdistettu nöyhdästä. Katon pinnassa on kauttaaltaan ja paljon pieniä mustia laikkuja n. 1mm kokoisia. Mitä noille olisi syytä tehdä vai saako jättää?
eskooo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2016 12:06

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja eskooo »

Missä porukka on teettänyt 900 sisäkattojen uudelleenverhoiluja?

Mulla aikeissa yrittää saada oma museorekisteriin, kun on alkuperäiskuntoinen ja säilytetty 30v. tallissa, jolloin pysynyt hyvänä. Ainoa asia on tuo kattoverhoilun repsottaminen, jota olen tukenut nuppineuloilla. Tämä olisi varmasti syytä laittaa kuntoon, ennen kuin alan hakemaan lausuntoa.

Jos tiedätte tekijöitä, jotka tekee asian ns. avaimet käteen projektina, niin otan kiitollisena vastaan. Jos tiedätte myös mitä maksaa niin saa kertoa.

Kiitos!
C 124 320
"Aero"
Viestit: 367
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

eskooo kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 09:03
Missä porukka on teettänyt 900 sisäkattojen uudelleenverhoiluja?

Mulla aikeissa yrittää saada oma museorekisteriin, kun on alkuperäiskuntoinen ja säilytetty 30v. tallissa, jolloin pysynyt hyvänä. Ainoa asia on tuo kattoverhoilun repsottaminen, jota olen tukenut nuppineuloilla. Tämä olisi varmasti syytä laittaa kuntoon, ennen kuin alan hakemaan lausuntoa.

Jos tiedätte tekijöitä, jotka tekee asian ns. avaimet käteen projektina, niin otan kiitollisena vastaan. Jos tiedätte myös mitä maksaa niin saa kertoa.

Kiitos!
Missä päin Suomea?
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
eskooo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2016 12:06

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja eskooo »

Periaatteessa PKS / Etelä-Suomi tai Satakunta.
C 124 320
"Aero"
Viestit: 367
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Og 900 sisäkatto puhdistus

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

eskooo kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 21:34
Periaatteessa PKS / Etelä-Suomi tai Satakunta.
http://www.kolumbus.fi/ukko.kaasinen/
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Vastaa Viestiin