Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Voipi olla ihan autojen perusjuttuja muttei omalle kohdalle ole ennen tätä sattunut. Alkoi kiinnittää mun huomiota tuossa maaliskuun lopulla.
Alkanut S40 nopeaan tahtiin joko harmaata tai sinertävän harmaata pölyä alkuun akun molempien kenkien juureen ja sitten kenkien ulkopinnoille. Viikkoon putsauksesta on kengän alta juuressa jo kehittänyt kunnon kerrosta. Sisäpinnat navat ja kengät ovat kuitenkin täysin puhtaat ja kengät tiiviisti istuvat molempiin napoihin .
Akku on 3-4v vanha exide ja myös hajonnut laturi uusittu tuolloin sekä maadoituspisteet koriin putsattu samalla.
Alkanut S40 nopeaan tahtiin joko harmaata tai sinertävän harmaata pölyä alkuun akun molempien kenkien juureen ja sitten kenkien ulkopinnoille. Viikkoon putsauksesta on kengän alta juuressa jo kehittänyt kunnon kerrosta. Sisäpinnat navat ja kengät ovat kuitenkin täysin puhtaat ja kengät tiiviisti istuvat molempiin napoihin .
Akku on 3-4v vanha exide ja myös hajonnut laturi uusittu tuolloin sekä maadoituspisteet koriin putsattu samalla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
Tarkistappa latausjännite ettei pukkaa liikaa..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Ihmettelyketju
Ok, kiitti. Tuossa on jo obd niin saa ainakin jonkun lataustiedon näkyviin lukijallakin. Muistaakseni näytti lukijalla silloin kun laturi uusittu 14,1-14,5 lataustasoa. Yleismittari on siskonmiehel ja käyn muutenkin siellä huomenna niin kattoo vielä silläkin.
Ps. Lukijalla (siellä on battery) ei ainakaan näyttäs ylilataavan , ennemmin on alilatausta. Kaikki kuormat (penkinlämmittimet, takasin- ja peilien lämmitys lisäpitkät, kompura, jne) päällä 12,6-13.1 ja normiajovalot + puhallin påällä 13.2-13,6. En ajanut mutta käytin kierroksia pitempään 850-2500rpm välillä.
Ps. Lukijalla (siellä on battery) ei ainakaan näyttäs ylilataavan , ennemmin on alilatausta. Kaikki kuormat (penkinlämmittimet, takasin- ja peilien lämmitys lisäpitkät, kompura, jne) päällä 12,6-13.1 ja normiajovalot + puhallin påällä 13.2-13,6. En ajanut mutta käytin kierroksia pitempään 850-2500rpm välillä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
hämmentävää myydä saabbia kun ...
ei vittuilua
ei tinkimisiä
ei vaihtotarjouksia
ei vittuilua
ei tinkimisiä
ei vaihtotarjouksia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
No niin, tuossa akun plus/ miinus johdot on näköjään suojakuoren alla ja prässätty kenkiin. Plussajohdon ja kengän prässiliitoskohdasta jowsa metallia näkyy täydellä kuormalla painaessa kärähti jo sormesta nahka joten voipi olla suojakuoren sisällä löystynyt liitos. Normikuormalla ei onneksi vielä kuumaksi mene, hiukan lämmin kylläkin..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
^^
...ei myöskään ostajia?
...ei myöskään ostajia?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Ei kyl mut se ei ihmetytäkkään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7555
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ihmettelyketju
No viimeksi kun femma haettiin, tuota keskimmäistä metodia kokeiltiin, ja kyllä kannatti.hämmentävää myydä saabbia kun ...
ei vittuilua
ei tinkimisiä
ei vaihtotarjouksia
Noita kahta muuta metodia ei käytetty.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Tuntunu olevan tapana viimeaikoina
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Onko kukaan käyttäny vanteiden keskiösovitteita jos eroa vaan milli?
Esim. Soviterenkaat.fi löytyy 67.1-66.1 mut sehän tarkoittaa et tuo on vain puoli millii paksu, onkohan toivoakaan saada ehjänä änkettyä väliin?
Vai jatkanko bongailua missä olis keskireikä kohillaan tai reilusti isompi...
Kyse ois siis mitsun vanteista dusteriin.
Esim. Soviterenkaat.fi löytyy 67.1-66.1 mut sehän tarkoittaa et tuo on vain puoli millii paksu, onkohan toivoakaan saada ehjänä änkettyä väliin?
Vai jatkanko bongailua missä olis keskireikä kohillaan tai reilusti isompi...
Kyse ois siis mitsun vanteista dusteriin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1082
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Ihmettelyketju
Olen nähnyt tapauksen, jossa oli teipillä tehty tuo "sovite" ns. akselille, taisi olla Opelin ja Hondan sovitus?tetammi kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 08:59Onko kukaan käyttäny vanteiden keskiösovitteita jos eroa vaan milli?
Esim. Soviterenkaat.fi löytyy 67.1-66.1 mut sehän tarkoittaa et tuo on vain puoli millii paksu, onkohan toivoakaan saada ehjänä änkettyä väliin?
Vai jatkanko bongailua missä olis keskireikä kohillaan tai reilusti isompi...
Kyse ois siis mitsun vanteista dusteriin.
Edit: tarkistelin opel kadettin reikä 56mm ja honda civicin 56.6mm molempien reikäväli 4X100, eli aika pieni ero.
Viimeksi muokannut eegas, Su Huhti 18, 2021 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Ihmettelyketju
Jokainen kokeilkoon omalla vastuullaan, mutta voi myös kokeilla miten tuollaiset toimii ilman sovitteita. Riippuen pulteista tai muttereista vanteet saattaa keskittyä ihan ok kun ne kiristää paikoilleen, vaikka keskireilä olisi mitä sattuu.
Tuossa '65 kuplassahan on tuollainen asetelma ihan tehtaalta: viisipulttisen kuplan "keskireikä" on ämpärin kokoinen eikä edes pyöreä, eli siis vanne keskittyy vain pulttien kartioilla. Aikanaan mulla oli myös Mazdassa Opelin pellivanteet joissa keskireikä useamman millin liian iso, eikä sovitteita. Ei ollut mitään ongelmia kahden talven aikana kun niillä ajoin.
Nähdäkseni ajossa keskireijän sovitteella ei pitäisi olla mitään väliä, kunhan asennuksessa pyörä on tavalla tai toisella keskittynyt oikein. Kun pyörä on kiristetty jarrulevyä tai -rumpua vasten, se pysyy kohdillaan puristuksen aiheuttaman kitkan ansiosta, eikä keskireikään pitäisi kohdistua mitään sen kummempia voimia, jotka vastisivat sovitetta. Siksihän ne sovitteet usein onkin jotain haperoa muovia.
Tuossa '65 kuplassahan on tuollainen asetelma ihan tehtaalta: viisipulttisen kuplan "keskireikä" on ämpärin kokoinen eikä edes pyöreä, eli siis vanne keskittyy vain pulttien kartioilla. Aikanaan mulla oli myös Mazdassa Opelin pellivanteet joissa keskireikä useamman millin liian iso, eikä sovitteita. Ei ollut mitään ongelmia kahden talven aikana kun niillä ajoin.
Nähdäkseni ajossa keskireijän sovitteella ei pitäisi olla mitään väliä, kunhan asennuksessa pyörä on tavalla tai toisella keskittynyt oikein. Kun pyörä on kiristetty jarrulevyä tai -rumpua vasten, se pysyy kohdillaan puristuksen aiheuttaman kitkan ansiosta, eikä keskireikään pitäisi kohdistua mitään sen kummempia voimia, jotka vastisivat sovitetta. Siksihän ne sovitteet usein onkin jotain haperoa muovia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Joskun oon ristiinkiristämällä pärjännyt kun sovitteita ei ollu samal taval tyrkyl mut yleensä vaati toisenki yrityksen mutta onhan tuo ero tosi pieni..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
Olen mä kaikkia muita käyttänyt onnistuneesti ilman keskiösovitteita, paitsi epäkeskoilla olevia Ja jeesusteippiä olen nähnyt tosiaan ohuena "sovitteena" myös ainakin eräässä Avensiksessa.
Re: Ihmettelyketju
Jos kirraa ristiin ja sillai, että vetää sen varsinaisen kiristysvaiheen varttikierros kerrallaan, niin on aika hyvä todennäköisyys saada vanne keskelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla