Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Viime syksynä paukahti ekaa kertaa kolkista se ilmastoinnin puhaltimen fetti. Muutaman uuden vaihdoin silloiseen ohjaimeen, kunnes talven mittaan selvisi että moottori oli kypsä. Silloin vaihdoin uuden moottorin, Enää yksi fetti oli varastossa ja piirilevykin alkoi olla entinen, joten väkersin lopputalveksi yhden kiinteän nopeuden etuvastusvirityksellä. Nyt kelien lämmettyä sain viimen vaihdettua paikalle talvella jo ostamani käytetyn ohjaimen.
Se kesti viikon, taas kärähti fetti. Nyt kun moottorikin on uuden veroinen, uskallanko luottaa siihen että oli vain paska tuuri käytetyn ohjaimen kanssa? Yksi fetti vielä olis varastossa, hopeatahnaa olen aina käyttänyt asennuksiin ja elektroniika-asentajakin satun olemaan, joten tuskin se kovin huonosti on tullut asennettuakaan. Onko tuossa systeemissä vielä jotain joka voisi vaikuttaa tuon fetin kestävyyteen?
Ilmastointihan tuossa autossa ei toimi, ja ohjain on kennon päädyssä kiinni, joten siinä mielessä tuo ei kesäaikaan varsinkaan saa niin hyvää jäägdytystä kuin on suunniteltu, mutta luulisi sen olevan niin mitoitettu että kestää ilman ilmastointiakin?
Se kesti viikon, taas kärähti fetti. Nyt kun moottorikin on uuden veroinen, uskallanko luottaa siihen että oli vain paska tuuri käytetyn ohjaimen kanssa? Yksi fetti vielä olis varastossa, hopeatahnaa olen aina käyttänyt asennuksiin ja elektroniika-asentajakin satun olemaan, joten tuskin se kovin huonosti on tullut asennettuakaan. Onko tuossa systeemissä vielä jotain joka voisi vaikuttaa tuon fetin kestävyyteen?
Ilmastointihan tuossa autossa ei toimi, ja ohjain on kennon päädyssä kiinni, joten siinä mielessä tuo ei kesäaikaan varsinkaan saa niin hyvää jäägdytystä kuin on suunniteltu, mutta luulisi sen olevan niin mitoitettu että kestää ilman ilmastointiakin?
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Tyypillisesti jos puhaltimen etuvastuksia "palaa" tämän tästä, niin vika/juurisyy löytyy yleensä puhaltimen moottorista, joka ottaa liikaa virtaa ja säätöelementti ei kestä sitä.
Kun uusit puhaltimen moottorin, niin laitoitko uuden vai käytetyn ja minkä merkkisen?
Kun uusit puhaltimen moottorin, niin laitoitko uuden vai käytetyn ja minkä merkkisen?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Käytetty, mutta hiljakkoin vaihdettu purkuautosta. Hiilet ja kollektori kuin uudet. Näki myös puhtaudesta ettei ollut kauaa ehtinyt autossa olla ennenkuin muusta syystä purkuun. Merkkiä en muista, mahdoinko edes tulla katsoneeksi kun tuon talvella vaihdoin. En nyt muista tuon fetin speksejä, mitä sen pitäis virtaa sietää ... mutta viisainta kait olis ensi hätään (kun nyt saa taas uuden fetin tinattua sinne) kokeilla pienemmällä sulakkeella joka suojaisi myös fettiä? Tuo on tavallaan "tyhmä" tuo kolkin huurteenpoisto, kun se iskee välittömästi täydelle teholle, vaikka vähempikin riittäisi. Suuntausta ei kuitenkaan saa pelkästään tuulilasille muuten. Mulla on noi fetit menneet just noissa tilanteissa ... kesällä jos sattuu painamaan lämpötilan pykälän liian alas, tai talvella kun laittaa huurteenpoiston päälle. Periaatteessa vois laittaa muutaman ohmin etuvastuksenkin moottorille, niinkuin mulla olikin talvella ennen tuota yksikön vaihtoa. Rajoittaisi moottorin maksimitehoa, säästäisi fettiä mutta sallisi säätelyn kuitenkin.Pakari kirjoitti: ↑Ke Huhti 21, 2021 07:06Tyypillisesti jos puhaltimen etuvastuksia "palaa" tämän tästä, niin vika/juurisyy löytyy yleensä puhaltimen moottorista, joka ottaa liikaa virtaa ja säätöelementti ei kestä sitä.
Kun uusit puhaltimen moottorin, niin laitoitko uuden vai käytetyn ja minkä merkkisen?
Ja se tosiaan on selvä että se moottori poltti nuo ekat fetit, sen tajusin itsekin. Enkä tietysti tiedä millaisessa käytössä tuo käytetty yksikkö oli ollut, tai ylipäänsä koska viimeksi.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Kun painat huurteen poiston päälle, niin voit nuolilänäppäimistä laskea itse puhaltimen nopeutta, jos huurteenpoiston automatiikan nopeus ei miellytä.
Eikö ohjekirja kerro acc:n toiminnoista, että saisko sen suunnattua muuten lasille ilman huurteenpoistoa. Toki itelle on acc:n automaattinen toiminta riittänyt, toki femmassa eli on eri autokin.
Eikö ohjekirja kerro acc:n toiminnoista, että saisko sen suunnattua muuten lasille ilman huurteenpoistoa. Toki itelle on acc:n automaattinen toiminta riittänyt, toki femmassa eli on eri autokin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Voin toki, mutta se ehtii käväistä siellä maksimilla. Veikkaisin, että tuo piikki kun teho vedetään aiemmasta valinnasta kerralla tappiin on just se mikä fetin päälle käy eniten. Pelkästään lasille ei saa suunnattua muuten, ne on nuo kaksi tilaa jossa maksimiteho menee laakista päälle - se huurteenpoiston nappi, ja sitten se jos sattuu laskemaan lämpotilan alle 15. AUTO-moodi useimmiten riittääkin, siitä voi sitten erikseen napeilla valita jos haluaa erityisesti jaloille, tai kojelaudan suuttimista. Noihin voi valita "pakotuksen", mutta varsinaisesti niitä ei voi pakottaa pois jolloin suuntaisi vain laseille. Yks keino toki olis AUTO-moodissa vääntää suuttimet käsin kiinni.Pakari kirjoitti: ↑Ke Huhti 21, 2021 18:27Kun painat huurteen poiston päälle, niin voit nuolilänäppäimistä laskea itse puhaltimen nopeutta, jos huurteenpoiston automatiikan nopeus ei miellytä.
Eikö ohjekirja kerro acc:n toiminnoista, että saisko sen suunnattua muuten lasille ilman huurteenpoistoa. Toki itelle on acc:n automaattinen toiminta riittänyt, toki femmassa eli on eri autokin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Eikö se maksimiteho ole keveintä hommaa tuolle fetille?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Kyllä se moottorin ottama virta vaan sen fetin kautta kulkee. Mitä suurempi moottorin teho, sitä enemmän virtaa. Yks noista mossahti niin, että tuttuun tapaan ensin paloi oikosulkuun, eli puhallin täysillä koko ajan. Hetken päästä oli pakko ajaa tien sivuun repimään sulaketta irti, pukkas sen verran jo savua kabiiniin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Oolrait. Kuvittelin että tuo toimisi kuin tehovastus, joka alentaa puhaltimen tehoa hukkaamalla sitä suoraan lämmöksi.shamrock kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 05:00Kyllä se moottorin ottama virta vaan sen fetin kautta kulkee. Mitä suurempi moottorin teho, sitä enemmän virtaa. Yks noista mossahti niin, että tuttuun tapaan ensin paloi oikosulkuun, eli puhallin täysillä koko ajan. Hetken päästä oli pakko ajaa tien sivuun repimään sulaketta irti, pukkas sen verran jo savua kabiiniin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Vastus kyllä lämpenee, niinkuin puhaltimen tavallinen etuvastus tekee, muttei se koko tehoa hukkaa lämmöksi, vaan myös rajoittaa virtaa. Sähköalan perusasioita ... Mitä suurempi resistanssi piirissä, sitä pienempi teho. Ja pienempi virta.anv kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 11:12Oolrait. Kuvittelin että tuo toimisi kuin tehovastus, joka alentaa puhaltimen tehoa hukkaamalla sitä suoraan lämmöksi.shamrock kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 05:00Kyllä se moottorin ottama virta vaan sen fetin kautta kulkee. Mitä suurempi moottorin teho, sitä enemmän virtaa. Yks noista mossahti niin, että tuttuun tapaan ensin paloi oikosulkuun, eli puhallin täysillä koko ajan. Hetken päästä oli pakko ajaa tien sivuun repimään sulaketta irti, pukkas sen verran jo savua kabiiniin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Juuri niin, ja täydellä teholla säätövastus ei juuri lämpene, kun ei hukkaa tehoakaan.shamrock kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 11:28Vastus kyllä lämpenee, niinkuin puhaltimen tavallinen etuvastus tekee, muttei se koko tehoa hukkaa lämmöksi, vaan myös rajoittaa virtaa. Sähköalan perusasioita ... Mitä suurempi resistanssi piirissä, sitä pienempi teho. Ja pienempi virta.anv kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 11:12Oolrait. Kuvittelin että tuo toimisi kuin tehovastus, joka alentaa puhaltimen tehoa hukkaamalla sitä suoraan lämmöksi.shamrock kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 05:00
Kyllä se moottorin ottama virta vaan sen fetin kautta kulkee. Mitä suurempi moottorin teho, sitä enemmän virtaa. Yks noista mossahti niin, että tuttuun tapaan ensin paloi oikosulkuun, eli puhallin täysillä koko ajan. Hetken päästä oli pakko ajaa tien sivuun repimään sulaketta irti, pukkas sen verran jo savua kabiiniin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Kun puhutaan säätövastuksesta, täydellä teholla sen läpi ei mene mitään, vaan virta kulkee sen "ohi". Siksi se ei lämpenekään silloin. Mitä pienemmälle teho säädetään, sitä pidempi osuus vastuksesta otetaan käyttöön ja suurempi osa siitä lämpeneekin. Fetin kautta sen sijaan menee se virta koko ajan. Mitä suurempi teho, sen enemmän menee virtaa. Fettiähän käytetään yleisesti myös vahvitimissa, ja samoin se toimii tässäkin. Heikolla ohjaussignaalilla ohjataan fetin läpi kulkevaa, huomattavasti voimakkaampaa virtaa.anv kirjoitti: ↑To Huhti 22, 2021 11:34Juuri niin, ja täydellä teholla säätövastus ei juuri lämpene, kun ei hukkaa tehoakaan.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Moi,
itsellä ei ole tuota mallia joten nyt menee vähän arvailun pohjalta, mutta onko FET tyyppiä IRFP054N, eli lukeeko tuokin teksti niiden päällä. Datasheetin mukaan pitäisi kestää 81A virtaa, joka on paljon enemmän kuin sulake tarjoilee, myöskin FETin sisäinen vastus on aika pieni joten pitäisi pysyä 20A virralla vielä aika viileänä. Onko FETissä jäähdytyslevyä ja onko sen välissä piitahnaa, tämä siis jäähdytyksen varmistamiseksi. Uskoisin kuitenkin että vika ei synny FETissä itsessään vaan epäilen että ohjauspiiri antaa sille ylijännitettä, datasheetin mukaan kestää vain 20V jännitteen ohjauksen ja lähdön välillä (Vgs), joka tuntuu ehkä alhaiselta autohommissa kun huomioidaan häiriötkin. Yritin jo katsoa paremman FETin (korkeampi GS-jännitteen kesto) tyyppiä mutta äkkiä ei löytynyt, olisiko kellään surffaustaidot paremmassa vedossa, myöskin ymmärrys tuon FETin ohjaimen kytkennästä auttaisi varmasti ymmärtään onko arvailuni ihan metsässä.
Pahoittelut että tässä ei nyt ole sinänsä edes selkeää ehdotusta korjaukseen, mutta jos porukassa olisi muita elektroniikkaharrastajia niin voitaisiin tästä jatkaa ihmettelyä ja löytää ehkäpä ratkaisu jolla nuo saisi aidosti kuntoon.
itsellä ei ole tuota mallia joten nyt menee vähän arvailun pohjalta, mutta onko FET tyyppiä IRFP054N, eli lukeeko tuokin teksti niiden päällä. Datasheetin mukaan pitäisi kestää 81A virtaa, joka on paljon enemmän kuin sulake tarjoilee, myöskin FETin sisäinen vastus on aika pieni joten pitäisi pysyä 20A virralla vielä aika viileänä. Onko FETissä jäähdytyslevyä ja onko sen välissä piitahnaa, tämä siis jäähdytyksen varmistamiseksi. Uskoisin kuitenkin että vika ei synny FETissä itsessään vaan epäilen että ohjauspiiri antaa sille ylijännitettä, datasheetin mukaan kestää vain 20V jännitteen ohjauksen ja lähdön välillä (Vgs), joka tuntuu ehkä alhaiselta autohommissa kun huomioidaan häiriötkin. Yritin jo katsoa paremman FETin (korkeampi GS-jännitteen kesto) tyyppiä mutta äkkiä ei löytynyt, olisiko kellään surffaustaidot paremmassa vedossa, myöskin ymmärrys tuon FETin ohjaimen kytkennästä auttaisi varmasti ymmärtään onko arvailuni ihan metsässä.
Pahoittelut että tässä ei nyt ole sinänsä edes selkeää ehdotusta korjaukseen, mutta jos porukassa olisi muita elektroniikkaharrastajia niin voitaisiin tästä jatkaa ihmettelyä ja löytää ehkäpä ratkaisu jolla nuo saisi aidosti kuntoon.
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Mitäs tuo "maximun power dissipation" lopulta oikein merkkaa? Sille löytyy lukemattomia sekavia selityksiä netistä, ja tän fetin kohdalla se on 170W. Tavallaan järkeenkäypää olis, että fetti kestää tietyn ampeerimäärän, tässä tapauksessa 81A. Mutta myös kokonaistehoa vain tietyn määrän, jolloin peliin astuu myös jännite. Kärjistäen, tuskin kukaan ajattelis tuon fetin kautta ajavansa 230V jännitettä 81A virralla. Vaatimaton 18 kW teho olisi tuolloin Eli, olettaisin että fetille on olemassa sekä max virrankesto, että max tehonkesto. Riippuen siitä, kumpi tulee ensin vastaan. Kahdella voltilla voit tuon läpi ajaa tuon 81A, mutta 12 voltilla sietää noin 14A. Voisko olla tästä kysymys?
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
No, fetin kestoon vaikuttaa se, miten räväkästi se pidetään johtavana ja taasen ei johtavana. Välitila on pahinta, koska silloin fettiin kohdistuu tehoa. Tyypillisestihän Fetillä ohjataan tehoa "hakkaamalla" jännitettä päälle ja pois eri suhteissa syöttämällä fettiin PWM-signaalia haluttua tehoa vastaavalla pulssisuhteella. Tuossa on sentään jäähdytys olemassa, joten fetin pitäisi kyllä vakiona saada riittävä jäähdytys, kunhan tahna sinne laitetaan lämpöä johtamaan. Mietin, voisiko ongelma olla siis fetin ohjauksessa? Eli fetti ei ole täysin johtavana? Yleensähän näissä nykyvehkeissä kosahtelee elektrolyyttikondensaattorit heikon laadun takia. Olisiko jossain huono kondensaattori? Toinen ongelma kohta voisi olla huono kontakti jossain... Minäkin tuossa hiljattain vaihdoin samaisen Fetin isäukon kolkkiin. Homma sinänsä on ihan ok homma tehdä. Partcolta ainakin niitä saa muutaman päivän postitusajalla. Tinaimusukkaa tilasin samalla, kun ei sitä ollut omassa varastossa. Sain sitä käyttäen piirilevyn siistiksi vanhaa fettiä irroittaessa. En mie ainakaan nähnyt tuossa omassa laittamassani potilaassa mitään poikkeavaa. Jos se kysyjällä käräyttää fetin uudelleen, niin ehkä etsisin sen piirikortin jostain ja vaihtaisin sen seuraavaksi.
Kyllä, tyyppi on IRFP064N.
Kyllä, tyyppi on IRFP064N.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mikä noita puhaltimen fettejä syö?
Vanhaan piirilevyyn ehdin uhrata kaksi uutta fettiä, mutta viimeisellä kerralla siitä kärähti foliot niin ettei siihen kannattanut enää yrittää korjausta. Sitten vaihdoin sen moottorin, ja ostin foorumilaiselta käytetyn piirilevyn. Sillä toimi hyvin viikon. Nyt olis varastossa vielä yks uusi fetti, joka olis tarkoitus tuohon vaihtaa.
Tällä hetkellä on viritettynä sulakerasiasta johdot erilliselle etuvastukselle ja kytkimelle, noista johdoista pääsen mittailemaan myös mitä tuo ottaa virtaa, kunhan kerkiän. Sitten selviää ainakin tuo puoli. Mitä tulee tuohon, mitä olen itsekin pohtinut fetin ohjauksesta ... mulla ainakin silloin tällöin jumittaa joku noista läppämoottoreista, en ole siihen jaksanut paneutua kun toimii suurimman osan ajasta. Sitä mietin vain, voiko tuolla piiirlevyllä pahastikin ohjausjännitteet heitellä siinä kohtaa kun nuo läppämoottorit jumittaa?
Tällä hetkellä on viritettynä sulakerasiasta johdot erilliselle etuvastukselle ja kytkimelle, noista johdoista pääsen mittailemaan myös mitä tuo ottaa virtaa, kunhan kerkiän. Sitten selviää ainakin tuo puoli. Mitä tulee tuohon, mitä olen itsekin pohtinut fetin ohjauksesta ... mulla ainakin silloin tällöin jumittaa joku noista läppämoottoreista, en ole siihen jaksanut paneutua kun toimii suurimman osan ajasta. Sitä mietin vain, voiko tuolla piiirlevyllä pahastikin ohjausjännitteet heitellä siinä kohtaa kun nuo läppämoottorit jumittaa?
'01 9-3 2.0 turbo