Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Koska kärkien konkka on vaihdettu?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Viime syksynä. Tosin tarvikemalliseen, kun Boschia en enää mistään löydä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Oliko sytytysjohtimet uusia?
Jos ei. Niin mittaa niiden vastus.
Hiilijohtimet ovat herkkiä menemään poikki jos niitä ei käsittele varovasti.
Jos ei. Niin mittaa niiden vastus.
Hiilijohtimet ovat herkkiä menemään poikki jos niitä ei käsittele varovasti.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Eipä ole vielä löytynyt kunnollista ratkaisua tähän. Nyt koneen saa käymään tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaankin. Häiritsee vain käynnin epätasaisuus. Konepellin alla sitä ei välttämättä edes aina huomaa mutta auton takana röpöttää kummallisesti: prötprötprötpröt. Välillä saattaa käydä moottorisyklin hyvin, mutta palautuu nopeasti epätasaiseksi. Pintakaasulla käy samanlailla. Niinkuin kävisi kolmella, mutta ei ravista paljoa. Ei myöskään paukuta putkessa tai missään muuallakaan.
Onkohan imusarjassa jälkikäynnin estoventtiilin paikalla olevassa tulpassa normaalisti joku o-rengas? En muista yhtään oliko siellä moista purkaessani, sillä nyt siellä ei ainakaan ole. Pääosa tyhjäkäynnin ilmastahan tulee läpän ohi tuota pientä kanavaa pitkin tuonne missä tuo venttiili uudemmissa löytyy.
Tilailin uuden neulan kaasariin. En kyllä keksi mikä sen olisi rikkonut mutta kokeillaan nyt kuitenkin.
Kait seuraavaksi pitää metsästää vaihtojakaja ja -kaasari joilla voisi kokeilla.
Edit: Hmm.. Tuli myös mieleen seuraavaa: kaasarin korjaussarjassa tuli tiiviste, joka sopi hienosti ryypyn ja kaasarin rungon väliin. Alunperin siinä ei kuitenkaan taida tiivistettä olla. Voisiko olla että tuo tiiviste nostaa tuota ryyppykiekkoa sen verran että saa hurjasti liikaa polttoainetta? Pitääpäs kokeilla ilman sitä tiivistettä kunhan kerkeän.
Onkohan imusarjassa jälkikäynnin estoventtiilin paikalla olevassa tulpassa normaalisti joku o-rengas? En muista yhtään oliko siellä moista purkaessani, sillä nyt siellä ei ainakaan ole. Pääosa tyhjäkäynnin ilmastahan tulee läpän ohi tuota pientä kanavaa pitkin tuonne missä tuo venttiili uudemmissa löytyy.
Tilailin uuden neulan kaasariin. En kyllä keksi mikä sen olisi rikkonut mutta kokeillaan nyt kuitenkin.
Kait seuraavaksi pitää metsästää vaihtojakaja ja -kaasari joilla voisi kokeilla.
Edit: Hmm.. Tuli myös mieleen seuraavaa: kaasarin korjaussarjassa tuli tiiviste, joka sopi hienosti ryypyn ja kaasarin rungon väliin. Alunperin siinä ei kuitenkaan taida tiivistettä olla. Voisiko olla että tuo tiiviste nostaa tuota ryyppykiekkoa sen verran että saa hurjasti liikaa polttoainetta? Pitääpäs kokeilla ilman sitä tiivistettä kunhan kerkeän.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
- Paikkakunta: Pori
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Itsekin laitoin ryyppykiekon alle tiivisteen vaikka sitä ei alunperin ollut. Ei se vaikuta seoksiin.
Onko ton ikäisessä vielä huohotinventtiili? Ainakin vanhemmissa oli, jos siitä on kumikalvo rikki, niin sekoittaa seokset ja aiheuttaa myös suurta öljynkulutusta.
Onko ton ikäisessä vielä huohotinventtiili? Ainakin vanhemmissa oli, jos siitä on kumikalvo rikki, niin sekoittaa seokset ja aiheuttaa myös suurta öljynkulutusta.
#5512
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Vika edelleen läsnä. Laite saatiin kuitenkin katsastettua. Lähtötilanne säätöjeni jälkeen oli 8% CO, mutta konttorilla säädettiin 3%:iin. Joskin mittaus oli vähän hankalaa kun arvot hyppi nollan ja säädetyn välillä tuosta pätkivästä tyhjäkäynnistä johtuen. Se että seokset ylipäätään saa säädettyä viittaa minusta siihen, että kaasarissa ei olisi vikaa. Sain kuitenkin hommattua vaihtokaasareita, joskin huonokuntoisia, niin lähinnä päädyin kokeilemaan eri rungolla ja luistilla. Ei vaikutusta, joskin tällä toisella kaasarilla seokset pitää olla lähes täysillä että käy edes jotenkin.
Missä huohotinventtiili voisi olla? Ilmanputsarin päällä on tuo ihmeellinen mulikka johon huohotinletku liitetään. Pikkuletkussa venttiilinkopasta imusarjalle kulkee hurjasti ilmaa
käydessä, mutta oletan sen olevan normaalia toimintaa.
Voiko jako olla pielessä vaikka nokan ratas ja vauhtipyörä ovat tarkasti merkissä?
Voisiko olla venttiilivikaa vaikka puristuspaineet ovat 9-10 bar kaikissa sylintereissä?
Kuka Tampereella osaisi tätä vilkaista? Menee kaikki ajot ohi kun menee koko kesä tätä vikaa selvittäessä.
Missä huohotinventtiili voisi olla? Ilmanputsarin päällä on tuo ihmeellinen mulikka johon huohotinletku liitetään. Pikkuletkussa venttiilinkopasta imusarjalle kulkee hurjasti ilmaa
käydessä, mutta oletan sen olevan normaalia toimintaa.
Voiko jako olla pielessä vaikka nokan ratas ja vauhtipyörä ovat tarkasti merkissä?
Voisiko olla venttiilivikaa vaikka puristuspaineet ovat 9-10 bar kaikissa sylintereissä?
Kuka Tampereella osaisi tätä vilkaista? Menee kaikki ajot ohi kun menee koko kesä tätä vikaa selvittäessä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Tampereesta en tiedä, mutta 80 km päästä voisi löytyä sellaista osaamista, että tulee kuntoon. Eri asia, suostuuko eläkeläismies tuota tutkimaan.
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
En nyt lukenut tätä kunnolla läpi, mutta onko tarkastettu, ettei jarrutehostimessa ole vuotoa? Se tekisi nuo oireet ja helppo tarkistaa. Kysäisin siltä tutulta ehtisikö tuota vilkaista, mutta ei suoraan keksinyt noihin oireisiin sopivaa muuta selitystä, kun miltei kaikki keinothan tämän kanssa on jo testattu.
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Tarkistelimpa taas kerran tuon jarrutehostimen. Letku irti tehostimelta kun kone käy ja nopeasti tulppa paikoilleen ennenkuin kone sammuu. Vehje jatkaa samanlaista V8-rytkytystä, joten eiköhän se pidä. Vaihtelin myös kaasarin ja imusarjan väliset tiivisteet paksumpiin Volvo-mallisiin. Ei vaikutusta. Myös imusarjan tiiviste on kertaalleen vaihdettu ja tiivistetty liiman kanssa.
Kasasin vanhan kaasarin takaisin, jolla kone käy muulla kuin tyhjäkäynnillä suhteellisen hienosti ja pystyy vähä ajelemaan. Ikkuna kiinni ei välttämättä aina heti edes huomaa, että kone käy ihan miten sattuu. Satunnainen terävä nykiminen pintakaasulla ja ravistaminen liikennevaloissa kuitenkin paljastaa asian.
Tutkin tässä vielä noita päästö-arvoja. Pystyisikö näistä päättelemään mitään:
CO 3,45 %
HC 770 ppm
CO2 12,92
O2 4,87
HC on korkeahko, mutta taitaa seurata tuota CO-arvoa kun kuitenkin melko paksulla on? O2 on mielestäni korkea ainakin kun vanhoja päästölappuja tuijottelee.
Kuvasin pienen pätkän käyntiä nykysäädöillä. Tietenkin flekti lähti juuri silloin ulvomaan, mutta ehkä sen rytkytyksen kuulee varsinkin pakoputken päästä.
https://drive.google.com/file/d/1WC_hd7 ... sp=sharing
Kasasin vanhan kaasarin takaisin, jolla kone käy muulla kuin tyhjäkäynnillä suhteellisen hienosti ja pystyy vähä ajelemaan. Ikkuna kiinni ei välttämättä aina heti edes huomaa, että kone käy ihan miten sattuu. Satunnainen terävä nykiminen pintakaasulla ja ravistaminen liikennevaloissa kuitenkin paljastaa asian.
Tutkin tässä vielä noita päästö-arvoja. Pystyisikö näistä päättelemään mitään:
CO 3,45 %
HC 770 ppm
CO2 12,92
O2 4,87
HC on korkeahko, mutta taitaa seurata tuota CO-arvoa kun kuitenkin melko paksulla on? O2 on mielestäni korkea ainakin kun vanhoja päästölappuja tuijottelee.
Kuvasin pienen pätkän käyntiä nykysäädöillä. Tietenkin flekti lähti juuri silloin ulvomaan, mutta ehkä sen rytkytyksen kuulee varsinkin pakoputken päästä.
https://drive.google.com/file/d/1WC_hd7 ... sp=sharing
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Onko sytytysennakko säädetty oikein?
Mikä on tuo videolla näkyvä osa imusarjan päällä, kakkospytyn kanavan kohdalla, johon kaasuvivustossa oleva lätkä vastaa?
Mikä on tuo videolla näkyvä osa imusarjan päällä, kakkospytyn kanavan kohdalla, johon kaasuvivustossa oleva lätkä vastaa?
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Sytkäennakkoa on säädetty useaan otteeseen. Nyt säädin tyhjäkäynnillä ennakon noin 17 eykk. En ole huomannu eroa käynnissä eri ennakolla.
Imusarjan päällä on solenoidi joka jättää kierrokset kantamaan hetkeksi korkeammalle kun päästää kaasun esimerkiksi moottorijarrutuksessa. Ei taida löytyä kuin loppupään b-koneisista.
Imusarjan päällä on solenoidi joka jättää kierrokset kantamaan hetkeksi korkeammalle kun päästää kaasun esimerkiksi moottorijarrutuksessa. Ei taida löytyä kuin loppupään b-koneisista.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Ei tuosta kuule ku flekti huutaa, saisko videon ilman sitä. Lähikuva myös kaasuttimen oikeasta kyljestä.
Onko tuo em. Solenoidi käytöössä.
Onko tuo em. Solenoidi käytöössä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Tässä vielä vanhempi filmi ennen katsastusta. https://drive.google.com/file/d/1pePtHq ... sp=sharing Kaasarissa eri lämpökompensaattori, vanha läppäakseli ja seokset rikkaammat. Kaasarista ei tähän hätään ole kuvia.
Solenoidi ei sinänsä ole nyt käytössä kun sitä ei ole säädetty. Ei ota juurikaan tuohon lätkään kiinni, kun on paksummat tiivisteet. Toimii kyllä kun säätää lähemmäksi.
Solenoidi ei sinänsä ole nyt käytössä kun sitä ei ole säädetty. Ei ota juurikaan tuohon lätkään kiinni, kun on paksummat tiivisteet. Toimii kyllä kun säätää lähemmäksi.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Käynti kuulostaa niinkuin nokka-akselina olisi joku virinokka. Myöskin korkea HC viittaa siihen, että imu- ja pakoventtiilit on yhtä aikaa auki. Vaihtuiko nokka rempassa? Onko jako varmasti kohdallaan?
Re: Huono tyhjäkäynti moottoriremontin jälkeen
Nokka on eri, mutta mielestäni ihan kaasarin vakionokka numerolla 835818. Jako on merkkien mukaan exakt (ulkopuolinenkin on käynyt sen tarkistamassa), mutta toki jakopään ketju ja rattaat vaihtuivat. Toki yläkuolon merkkihän on nokassa, eikä rattaassa...
Voiko kannessa olla jotain joka aiheuttaisi tuon ”virinokan” -kuuloisen käynnin? Voisiko joku venttilinvälys olla vielä liian kireä kuitenkin vaikka ne mielestäni säädin. Ykköseen piti kyllä pakovenan shimmiä ohentaa jonkun verran että sai edes välystä.
Voiko kannessa olla jotain joka aiheuttaisi tuon ”virinokan” -kuuloisen käynnin? Voisiko joku venttilinvälys olla vielä liian kireä kuitenkin vaikka ne mielestäni säädin. Ykköseen piti kyllä pakovenan shimmiä ohentaa jonkun verran että sai edes välystä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996