OG 9-3 Nürburgring
Re: OG 9-3 Nürburgring
Piti ihan listata mitä kaikkea tähän rykiremonttiin sisältyi.
Rojektiin sisältyi nämä uudet pääosin Saabin orkkisosat:
-kiertokangen ja kampuran laakerisarjat ja päittäislevyt
-kannentiiviste, imu- ja pakosarjan tiivisteet
-männät +05 ylikoko
-jakopää ja tasap. sarja
-antureita, paisari ja kampuratiiviste
-ohjaustehostimen letkut
-jakoketjun kiristin
-moottorin tukikumit
-sytytystulpat ja öljynsuodatin
-o-renkaat suuttimiin ja ilmastoinnin kompuraan
-jarrutehostimen putki
Näitäkin tarvittiin:
-vaihteistoöljyt ja moottoriöljyt
-ohjaustehostinnesteet ja jarrunesteet
-öljycoolerin putket ja pilipaliln jäähdytin
-teräspunos jarruputket race.fi
-do88-kuuleri
-powerflexin vakaajan puslat ja päätytappisarja
-maalia ja ruostesuojalitkuja yms
-Innovaten seosmittari
-Optiman akku ja kaapelia metrikaupalla
Lisäksi hommaan sisältyivät:
-koneistustyöt (tason oikaisu, sylinterien poraus, kampuran kiillotus ja tasapainotus)
-hammastanko ja vaihdelaatikko (nämä ostin jo aikaisemmin)
Eski
Rojektiin sisältyi nämä uudet pääosin Saabin orkkisosat:
-kiertokangen ja kampuran laakerisarjat ja päittäislevyt
-kannentiiviste, imu- ja pakosarjan tiivisteet
-männät +05 ylikoko
-jakopää ja tasap. sarja
-antureita, paisari ja kampuratiiviste
-ohjaustehostimen letkut
-jakoketjun kiristin
-moottorin tukikumit
-sytytystulpat ja öljynsuodatin
-o-renkaat suuttimiin ja ilmastoinnin kompuraan
-jarrutehostimen putki
Näitäkin tarvittiin:
-vaihteistoöljyt ja moottoriöljyt
-ohjaustehostinnesteet ja jarrunesteet
-öljycoolerin putket ja pilipaliln jäähdytin
-teräspunos jarruputket race.fi
-do88-kuuleri
-powerflexin vakaajan puslat ja päätytappisarja
-maalia ja ruostesuojalitkuja yms
-Innovaten seosmittari
-Optiman akku ja kaapelia metrikaupalla
Lisäksi hommaan sisältyivät:
-koneistustyöt (tason oikaisu, sylinterien poraus, kampuran kiillotus ja tasapainotus)
-hammastanko ja vaihdelaatikko (nämä ostin jo aikaisemmin)
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Huhti 26, 2021 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OG 9-3 Nürburgring
Paljon on tehty ja laitettu. Kuis monta rahaa paloi? Kysyn tätä vain hahmottaakseni omaa tulevaa konkurssia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, onhan tuohon jokunen euro palanut. Noiden aikaisemmin hankittujen lootan ja hammastangon hintaa en enää pysty muistamaan, kun niiden mukana oli muitakin osia ja ostin ne toisilta harrastajilta. Myös koneen alakerta puuttui tuosta listasta, mutta remontin olisi voinut tehdä auton omaan koneeseen. Peruskoneremontin olisi voinut tehdä halvemmallakin, jos olisi laittanut vanhan männät takaisin uusilla renkailla, jolloin sylintereitä ei olisi tarvinnut porata yms. Tosin nuo uudet ylikokomännät maksoivat 50e kipale ja pelkät renkaat maksaa melkein satasen. Kannelle ei tarvinnut tehdä nyt mitään, kun äskettäin tehtiin kansiremontti, joka sisälsi uuden kannen ja venat yms.
Äkkiseltään kuiteista laskettuna uusia saapin osia on tuossa konepaketissa noin 1500 eurolla. Sen lisäksi kuuleri ja muut hilppeet rapiat 500e. Monessa kohtaa olisi voinut tinkiä ja säästää, jos olisi halunnut, mutta harrastuksen pitääkin maksaa
Eski
Äkkiseltään kuiteista laskettuna uusia saapin osia on tuossa konepaketissa noin 1500 eurolla. Sen lisäksi kuuleri ja muut hilppeet rapiat 500e. Monessa kohtaa olisi voinut tinkiä ja säästää, jos olisi halunnut, mutta harrastuksen pitääkin maksaa
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Juuri näin ja "halpaahan" tämä on vielä moneen muuhun viriaihioon verrattuna, kun perusosat ja kokonaiset aihiot on edullisia ja yleensä käyttökelpoisia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, itse olin ainakin ihan tyytyväinen, kun sain uudet männät renkaineen alle 200e ja kannen aikanaan reilulla satasella. Alkaa vain olla viimeiset hetket saada näitä uusia osia oriolta. Vaihdelootia ei näköjään enää ole webshopissa, kun aikanaan niitä oli siellä hintaan 500-1000e. Sopii kysyä muiden merkkien marmoritiskiltä uutta vaihdelootaa tonnilla
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Nonni, vesisateella alkoi tuulilasinpyyhkijät taas sekoilemaan. Joskus aikaisemminkin raportoin tässä ketjussa, että pyyhkijät alkoivat vatkata jatkuvasti viiksen joka asennossa. Nyt homma taukosi lopulta, kun aikani renkutin viikseä eri asentoihin. Päätin kokeilla josko vika olisi viiksessä ja tilasin uuden ->https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... -control-3 Otin tuon mallin, jossa ei ole takalasin pyyhkijän toimintoja, koska se on poistettu rykistä. Lisäksi se olisi ollut noin kympin kalliimpi, joten säästin taas kympin
Ledivalojen kanssa tuli vielä tehtyä sellainen tuunaus, että W5W-parkitkin piti vaihtaa ledeiksi. Rykissä oli Osram Cool Blue Intense -hehkut, mutta nekin olivat turhan keltaiset ja näyttivät hassulta noiden H4-ledien kaverina...
Nyt siinä on nämä laittomat ledit.
Tässä palaa cool blue -parkki.
Ja tässä lediparkki.
Ledivalojen kanssa tuli vielä tehtyä sellainen tuunaus, että W5W-parkitkin piti vaihtaa ledeiksi. Rykissä oli Osram Cool Blue Intense -hehkut, mutta nekin olivat turhan keltaiset ja näyttivät hassulta noiden H4-ledien kaverina...
Nyt siinä on nämä laittomat ledit.
Tässä palaa cool blue -parkki.
Ja tässä lediparkki.
Re: OG 9-3 Nürburgring
Nuo lediparkit on kyllä must jos ajovalotkin ledejä, itse taisin ne vaihtaa ensimmäiseksi
Joskus kanssa tuli kokeiltua tämmöistä:
Oli ehkä vähän liikaa
Joskus kanssa tuli kokeiltua tämmöistä:
Oli ehkä vähän liikaa
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, aika pelottava kummituslookki
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Ryki sai leiman katsastuskonttorilta tänään. Tai eihän siellä enää mitään leimata, vaan tulostettiin uusi rekisteriote, joka taisi olla auton 45. 1-osa, joten onhan niitä 21 vuoden aikana kertynyt. Omistajia on kuitenkin vain ekan firmaliisingin jälkeen tietääkseni 3 minun lisäkseni, eli 5 yhteensä. Ainakin viimeiset kolme omistajan vaihdosta on tietojeni mukaan tehty suoralla kaupalla, joten autokauppojakaan ei tuossa kovin montaa ole välissä, mutta kertyyhän näitä, kun katsastetaan ja tehdään muutoskatsastuksia tai vaihdetaan vakuutusyhtiötä yms.
No niin, katsastushomma alkoi sillä, että kävin PCS:ltä päästötestissä. Ihan varmuuden vuoksi, kun on tuo koneremonttikin takana ja viime vuosina on ollut lieviä vaikeuksia päästöjen mittauksessa. Muistaakseni pari vuotta sitten rykin pakoputki vuoti kuin seula takavaimentajan liitoksesta, joka sotki mittauksen. Onneksi katsastaja oli sitkeä ja silloinkin saatin päästöt mitattua. Jostain syystä vanhalla koneella HC, eli häkä, oli usein rajalla 99, mutta nyt rempatulla koneella se oli 22ppm. Co% meinasi ensin mennä yli kierroksilla, mutta lopulta sekin rauhoittui 0.2 tasolle. Rykin papereissa on tallessa melkoinen pino näitä katsasutodistuksia ja alkupään papereissa on arvot kohdillaan, kun HC on 3 ja CO% 0,02 jne. Lieneekö viina syy tuohon noiden arvojen kohoamiseen, kun nyt uusittu patakin pukkaa enemmän päästöjä. Nyt lambdan kanssa meinasi tehdä tiukkaa, kun se ei halunnut kierroksilla asettua, vaan meni niukasti yli rajan. Lieneekö anturi ehtoopuolella...
Katsastuksessa ei löytynyt mitään isompia yllätyksiä, ainoastaan apukuskin puolella alapallossa oli lievä välys, joten sentään pientä huomautettavaa löytyi. Tällä kertaa ei tarvinnut tutkia papererita sen tarkemmin, ainoastaan kuulerista kysyttiin, että se taitaa olla vaihdettu, mutta sehän on muutoskatsastettu jo aiemmin, joten sekin kelpasi. Niinpä on taas käyttöoikeus vuodeksi voimassa
Eski
No niin, katsastushomma alkoi sillä, että kävin PCS:ltä päästötestissä. Ihan varmuuden vuoksi, kun on tuo koneremonttikin takana ja viime vuosina on ollut lieviä vaikeuksia päästöjen mittauksessa. Muistaakseni pari vuotta sitten rykin pakoputki vuoti kuin seula takavaimentajan liitoksesta, joka sotki mittauksen. Onneksi katsastaja oli sitkeä ja silloinkin saatin päästöt mitattua. Jostain syystä vanhalla koneella HC, eli häkä, oli usein rajalla 99, mutta nyt rempatulla koneella se oli 22ppm. Co% meinasi ensin mennä yli kierroksilla, mutta lopulta sekin rauhoittui 0.2 tasolle. Rykin papereissa on tallessa melkoinen pino näitä katsasutodistuksia ja alkupään papereissa on arvot kohdillaan, kun HC on 3 ja CO% 0,02 jne. Lieneekö viina syy tuohon noiden arvojen kohoamiseen, kun nyt uusittu patakin pukkaa enemmän päästöjä. Nyt lambdan kanssa meinasi tehdä tiukkaa, kun se ei halunnut kierroksilla asettua, vaan meni niukasti yli rajan. Lieneekö anturi ehtoopuolella...
Katsastuksessa ei löytynyt mitään isompia yllätyksiä, ainoastaan apukuskin puolella alapallossa oli lievä välys, joten sentään pientä huomautettavaa löytyi. Tällä kertaa ei tarvinnut tutkia papererita sen tarkemmin, ainoastaan kuulerista kysyttiin, että se taitaa olla vaihdettu, mutta sehän on muutoskatsastettu jo aiemmin, joten sekin kelpasi. Niinpä on taas käyttöoikeus vuodeksi voimassa
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Hieno juttu, että on leimassa. HC on muuten palamaton hiilivety ja CO on se kansan suiden häkä. Ihmettelit pientä CO arvoa toisissa lapuissa. Sattuuko olemaan O2 eli happi niissä koholla? Sehän osaa kompensoida arvoa. (Vuotoa esim. pakoputkessa).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Nürburgring
Eipä noissa vanhoissa raporteissa ole mikään mittaus kohollaan. Vuonna 2005 on 138K ajetusta rykistä mitattu CO 0,02 ja kierroksilla 0. HC 12 ja 9 sekä happi 0,2 molemmissa mittauksissa. Muistelen, että omissakin bensa-saapeissa aikanaan nuo päästöt olivat tuon tapaisia...
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Nuo yksiköt on minusta niin pieniä, että se on joko kunnossa tai ei. Ppm eli pars per million. Miljoonasosia kun vertaillaan, on 15 tai nolla molemmat varsin vähän. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ppm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, lähinnä noissa päästötestin tuloksissa ihmetytti se, että HC on ollut ylärajalla, kun se aikaisemmin muissa saapeissa se oli aina lähellä nollaa...
Männä viikolla tuli jo tuhat kilsaa täyteen uudella tekniikalla, joten tehtiin öljynvaihto. Ihan puhtaan näköistä rasvaa koneesta valui pihalle, eikä mitään isompia metallinpaloja ilmestynyt astiaan. Laitettiin sisään uudet 10W-60 extremet ja suodatin koneeseen kiinni.
Sellainen havainto on nyt tullut tehtyä, että kun ryki on seissyt muutaman tunnin ajon jälkeen, niin käynnistymisen kanssa on ollut lieviä vaikeuksia. Kone lähtee käyntiin kylmänä ja lämpimänä kuin palmun alta, mutta tuo muutaman tunnin jäähtyminen ei sille sovi. Konetta on tuolloin saanut starttailla useamman kerran ja vain kaasun avulla se on lopulta suostunut käynnistymään. Liittynee jotenkin koneen lämpöihin, mutta mikähän tuon voisi aiheuttaa? Aikaisemmin tuollaista ongelmaa ei esiintynyt...
Eski
Männä viikolla tuli jo tuhat kilsaa täyteen uudella tekniikalla, joten tehtiin öljynvaihto. Ihan puhtaan näköistä rasvaa koneesta valui pihalle, eikä mitään isompia metallinpaloja ilmestynyt astiaan. Laitettiin sisään uudet 10W-60 extremet ja suodatin koneeseen kiinni.
Sellainen havainto on nyt tullut tehtyä, että kun ryki on seissyt muutaman tunnin ajon jälkeen, niin käynnistymisen kanssa on ollut lieviä vaikeuksia. Kone lähtee käyntiin kylmänä ja lämpimänä kuin palmun alta, mutta tuo muutaman tunnin jäähtyminen ei sille sovi. Konetta on tuolloin saanut starttailla useamman kerran ja vain kaasun avulla se on lopulta suostunut käynnistymään. Liittynee jotenkin koneen lämpöihin, mutta mikähän tuon voisi aiheuttaa? Aikaisemmin tuollaista ongelmaa ei esiintynyt...
Eski
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: OG 9-3 Nürburgring
Joko pääsit polttimo varoituksista ( SID) eroon.
Tuo starttaus ongelma kuulostaa aivan samalta kuin mitä minulla oli og satkun kanssa. Mutta vika ei ikinä selvnnyt.
Tuo starttaus ongelma kuulostaa aivan samalta kuin mitä minulla oli og satkun kanssa. Mutta vika ei ikinä selvnnyt.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: OG 9-3 Nürburgring
Enpä ole jaksanut sitä relettä modata, kun tuota ilmoitusta ei edes joka startilla tule sidiin. Pitihän ne laittomat ledit rassata leimakonttorilla käyntiä varten pois ja sitten taas takaisin katsastuksen jälkeen... Luvattomat led-parkit olivat paikallaan, mutta niistä ei tullut korjauskehotusta
Ehkä tuota softaa pitäisi hieman korjata, kun startissa seokset on niin sairaan paksulla, että kone rykii ja pätkii aika rajusti. Tuo paheni aikanaan, kun tuo kl-racingin extreme -peltisatsi laitettiin paikalleen...
Eski
Ehkä tuota softaa pitäisi hieman korjata, kun startissa seokset on niin sairaan paksulla, että kone rykii ja pätkii aika rajusti. Tuo paheni aikanaan, kun tuo kl-racingin extreme -peltisatsi laitettiin paikalleen...
Eski