öljynpainevalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos joku haluaa tähän öljynpainevalojuttuun omakohtaisesti perehtyä, niin multa saisi halvalla muuten hyvän femman, jossa tuo valo alkaa palaa tyhjäkäynnillä kun kone on käytetty lämpimäksi. viewtopic.php?f=18&t=183662
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

Lainaan ketjua, sillä ongelman kuvaus on hyvin samanlainen:
Ostin kaverin pojalle ylppärilahjaksi 1999 9-5:n b205e-moottorilla. Tänään meidän piti tutkia satunnaisen jäähdytysnestevuodon syytä, kun pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kotipihassa mittaristoon levähti öljykannun kuva tiukujen helistessä.
Siltä seisomalta auto ajettiin talliin ja irrotimme öljynpaineen säätöventtiilin tarkastusta varten. Sen männässä oli jokunen naarmu, joten hioin pärseet kevyesti vesihiomapaperilla tasaiseksi. Koeajolenkillä yhdessä pysähdyksessä öljynpainevaroitus toistui, joten pahasti pelkään vian olevan muualla...
Öljynpaineita pääsemme toivottavasti mittaamaan lähiaikoina, mutta henkisesti täytynee valmistautua isompaan katastrofiin? (Pienenä oljenkortena tässä mittaukseen saakka on, että myyjän juuri vaihtama öp-anturi olisi väärän mallinen...)

Mitä on siis odotettavissa, kampiakselin laakerit sohlona, mutta mitä muuta?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kampiakseli kiero ja laakeripukit soikeana. Eli täystuho, valitettavasti.

Jos/Kun Saabissa syttyy öljynpainevalo moottorin käydessä, niin matka jatkuu hinausautolla, niin voi olla ehkä pelastettavissa vielä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Jos sinne on tarvikeanturi laitettu, niin se voi hyvinkin sytyttää öljynpainevalon lämpöisillä öljyillä, vaikka kone olisi uudenveroisessa kunnossa, kokemusta on. Orkkisanturi ensin kiinni, ei ole kallis kokeilu, vain hiukan ärsyttävässä paikassa vaihtaa.
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

Täytyy siis edetä seuraavasti:
1) Ensin anturin tarkistus.
2) Sitten öljyt pois ja jos metallia öljyn joukossa, niin sen jälkeen ei tarvitse edes öljypohjaa irrottaa, vaan säästää tuonkin energian suosiolla moottorin vaihtoon.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

raimsshi kirjoitti:
Su Touko 09, 2021 08:27
Jos sinne on tarvikeanturi laitettu, niin se voi hyvinkin sytyttää öljynpainevalon lämpöisillä öljyillä, vaikka kone olisi uudenveroisessa kunnossa, kokemusta on. Orkkisanturi ensin kiinni, ei ole kallis kokeilu, vain hiukan ärsyttävässä paikassa vaihtaa.
Itellä orkkisanturit kestävät 6-12kk. Kokemusta on. Kolme anturia merkkiliikkeessä asennettu, koitettu ja kaikki hajonneet samalla tavalla. Eli öp valo ei syty starttauksen yhteydessä. Eri rakenteella oleva "tarvike" anturi toimii ongelmitta paremman rakenteensa ansiosta.

Orkkis antureista johto murtuu anturiin sisäänmenon kohdasta. Joten niin työläs kun anturi on vaihtaa, niin omaan femmaan ei orkkisanturia öljynpaineelle enää koskaan laiteta. Ainakin EPS merkkisessä anturissa johdon sisäänmeno on vahvistettu, joten murtumisongelmaa ei ole. Toiminut jo vuosia ongelmitta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Jännä kun itse olen laittanut orkkisantureita eri koneisiin, niin yhdessäkään ei ole ollut ongelmaa. Tarvikeanturista pitäisi jotenkin saada ennen asennusta mitattua paine jolla se sytyttää merkkivalon. Tai eipä se kummoisia välineitä vaatisi että mittauksen saisi tehtyä.
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

Onkohan tuollainen Motonetin anturi 37-0144 mistään kotoisin?
Sellainen on ilmeisesti autoon asennettu, sillä ostokuitit löytyi päiväyksellä 25.4.2021.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eiköhän se sinne ole vaihdettu jo samaisten valoilmiöiden vuoksi aiemmin. Suosittelisin samantien uhraamaan sen verran aikaa että otat öljypohjan auki ja kurkkaat vähintään kolmosen runkopukin samalla kun putsaat sihdin. Kuumilla öljyillä välkyttely kun viittaa notkeiden öljyjen karkaamiseen pois voitelupinnalta niin ei se syy taida olla anturissa vaan muualla.
Samalla tietty kun dp on irrotettava niin sen öljynpaineanturin vaihto ei vaadi kuin startin siirtämisen pois edestä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä sellainen juuri laakerit vaihdettu,sihti tarkastettu,kello vaihdettu, holkki hoonattu malli joka kuitenkin blinkautteli kuumana jölykannun kuvaa
voisiko kusta tapsainoakselin porauksista koska ne eivät edes pyöri siellä kun ed omistaja on katkaissut ketjun, nin tosiaan jölypuppu tarkastettu ja jakopääkin heitetty ineen ns varmuuden maksimoimiseksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mestari:
Ei niin paljon, että olisi vaikutusta. Edellisessä koneessa oli pakopuolen tp-akselin laakeri kulunut niin väljäksi, että akseli liikkui todella paljon ylös-alas suunnasssa öp:n kautta heiluttaessa. Siinä kohtaa mietittiin öljynpaineen karkaamista väljän tp-laakeripesän vuoksi. Silloin ranetettiin ketju katki vain ja uudet laakerit, eikä öljynpaineongelmaa ollut. Toki käytin vähän paksumpaa öljyä varmuuden vuoksi. Vaihdoitko imusihdin putken o-renkaat? Toki jos kampiakseli on kiero, niin se jauhaa nopeasti uudetkin laakerit niin väljäksi, että öljynpaine pääsee karkaamaan sitä kautta taas.

kvande:
Itselläni on juuri sellainen anturi EPS merkkisenä.

Suosittelen toimimaan kuten vesa67 kertoi, koska todennäköisesti öljynpainevalon vilkkumista on koitettu jo korjata aiemmin tuolla anturin vaihdolla aikaisemmin. Lähestulkoon aina anturi hajoaa niin, kuten itsellänikin että öljynpainevalo ei syty ollenkaan. Erittäin harvoin Saabeissa anturi hajoaa niin, että valo palaa syyttä suotta taulussa.

Sanoisin, että aivan turhaan vaihdat taas uutta anturia, koska vika on lähes varmasti moottorin laakeroinnissa, laakeripukissa ja/tai kampiakselissa. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

Tuohon anturin palatakseni: Auton myynyt rane kertoi vaihdattaneensa anturin öljyvuodon vuoksi. - Olihan tuo moottorin alusta tosiaan hiukan öljyinen, mutta minun miestäni öljy olisi ennemminkin peräisin kampikammion hihnapyörän takaa.

Kaveri tuo kohta auton tutkittavaksi, joten jännityksellä odotan mitä tuleman pitää, kun laskemme öljyt pihalle... (Ei siis pihaan.)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu mutta ensihoidoksi silloin vaihdettiin kk ja rk joissa ei ollut sanomista joten ehkä kampuran jauhamisilmiö on poissuljettu
sekundääri kokeiluna jakopää uusiksi eikä sielläkään mitään aihetta selvittävää :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Omakohtainen kokemus samasta aiheesta : Pitkään metsästin vikaa ja lopulta se oli naarmuille kulunut öljympumpun kansi joka päästi kumana paineet karkaamaan . Sen kannen irroitus on kuitenkin todella simppeli homma niin kannattaa melkein tarkistaa
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja mestari »

heh sekin on poissuljettu siitä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin