900 og ilmastointi DIY
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
900 og ilmastointi DIY
Miten olisi toteutettavissa og 900:een ilmastointi?
Onko joku miettinyt / kokeillut ottaa kylmälaukun (12V) jäähdytyselementti irti ja integroida se autoon? Se asennettaisiin ilman sisääntulokanavaan, samaan paikkaan kun alkuperäisjäähdyttimen kenno. Kondenssivesi poistuu kuten alkuperäisasennuksessakin. Suurin haaste varmaan on, että laite on tehoton, mutta eipä tuo kokeilu hirveästi kustantaisi. Veljet, mitä ajatuksia tämä herättää?
Onko joku miettinyt / kokeillut ottaa kylmälaukun (12V) jäähdytyselementti irti ja integroida se autoon? Se asennettaisiin ilman sisääntulokanavaan, samaan paikkaan kun alkuperäisjäähdyttimen kenno. Kondenssivesi poistuu kuten alkuperäisasennuksessakin. Suurin haaste varmaan on, että laite on tehoton, mutta eipä tuo kokeilu hirveästi kustantaisi. Veljet, mitä ajatuksia tämä herättää?
Re: 900 og ilmastointi DIY
Jaa kylmälaukun peltier jäähdyttämään? Unohda... Suljettu muutaman litran "kylmä"laukku joka saadaan ehkä 15 asteiseks sisältä vs auton puhallinkanava, jonka läpi menee tuhansia litroja ilmaa tunnis...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 900 og ilmastointi DIY
Tuota tehottomuutta mietin eniten.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 og ilmastointi DIY
ihme ranetusta..
aika viileetä se työntää ku satasta lykkää menemään.
aika viileetä se työntää ku satasta lykkää menemään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 og ilmastointi DIY
Kylmäkalleja raitisilmakoteloon, ja vaihtelee niitä levikkeellä 15km välein.
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 900 og ilmastointi DIY
Hyviä ideoita pukkaa! Jos peltier on tehoton, niin minkä kylmäpatterin tonne ranettais, joka viilenee 12V;lla?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 og ilmastointi DIY
eiköhän paras ratkaisu oo asentaa alkuperäinen ilmastointi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 og ilmastointi DIY
Räppänät auki vauhdissa, tulpat korviin ja joku kauluri kaulaan, että pää kääntyy vielä seuraavana päivänä. Lienee se tehokkain. Ilmahan pitää saada liikkumaan, joten joku propelli sitä kierrättämään oman kierron lisäksi, tupakkasytkään liitettynä. Tulee ainakin feikkifiilis, jos ei jakaus ja psyyke kestä suhinaa satasessa ikkunat auki.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: 900 og ilmastointi DIY
Helpointa vaihtaa sellaiseen autoon jossa kylmästöinti jo on
Tosin jos haluaa pysyä OG-satkukuskina niin haastetta riittää tässäkin vaihtoehdossa
Eikös nää autojen ilmastoinnit ole kylmäteholtaan luokkaa muutama kilowatti? Eli jos sen haluat sähköisenä toteuttaa 12 voltin järjestelmästä, niin ottotehoa varmaan luokkaa kilowatti, jolloin virtaa menisi luokkaa 100A.
Tietenkin noi oikeat ilmastoinnit on mitoitettu siten että sen 70-asteiseksi helteessä kuumentuneen auton saa muutamassa minuutissa viileäksi. Vähän mukavampaa saa kyllä jo sillä että autossa on hieman ulkoilmaa viileämpi ja kosteus poistuu sisäilmasta. Kunnon tummennukset ikkunoihin, auton säilytys ennen ajoa aina kellaritallissa ja peltier-elementti kanavaan, niin menee jo paljon mukavammin kuin kaikki akkunat auki ajaen.
Sillä lähtölämpötilalla on oikeasti tosi paljon merkitystä, eli ilmastoimattomallakin autolla pärjää Suomen oloissa yllättävän hyvin, jos pääsee aina lähtemään viileällä autolla liikkeelle.
Tosin jos haluaa pysyä OG-satkukuskina niin haastetta riittää tässäkin vaihtoehdossa
Eikös nää autojen ilmastoinnit ole kylmäteholtaan luokkaa muutama kilowatti? Eli jos sen haluat sähköisenä toteuttaa 12 voltin järjestelmästä, niin ottotehoa varmaan luokkaa kilowatti, jolloin virtaa menisi luokkaa 100A.
Tietenkin noi oikeat ilmastoinnit on mitoitettu siten että sen 70-asteiseksi helteessä kuumentuneen auton saa muutamassa minuutissa viileäksi. Vähän mukavampaa saa kyllä jo sillä että autossa on hieman ulkoilmaa viileämpi ja kosteus poistuu sisäilmasta. Kunnon tummennukset ikkunoihin, auton säilytys ennen ajoa aina kellaritallissa ja peltier-elementti kanavaan, niin menee jo paljon mukavammin kuin kaikki akkunat auki ajaen.
Sillä lähtölämpötilalla on oikeasti tosi paljon merkitystä, eli ilmastoimattomallakin autolla pärjää Suomen oloissa yllättävän hyvin, jos pääsee aina lähtemään viileällä autolla liikkeelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 900 og ilmastointi DIY
Saab 900:aan on autoista "helpoimmasta päästä" jälkiasentaa ilmastointi. Siinä ei montaa tuntia nokka tuhise ja oikeastaan puskuria kummempaa ei tartte purkaa irti, kaikki asennukset sähkönappuloita lukuunottamatta tulee moottoritilaan. Osia löytyy aika hyvin, saa uutena tarvikkeenakin melkein kaikkea. Toki hintaa tulee satasia, jos ei tonnin verran.
Tuo jäähdytysteho tosiaan... Ei onnistu riittävä teho sähkötoimisena. Uusissa autoissa on sähkökäyttöisiä ilmastointikompuroita mutta teholuokka on tosiaan kilowatteja.
Tuo jäähdytysteho tosiaan... Ei onnistu riittävä teho sähkötoimisena. Uusissa autoissa on sähkökäyttöisiä ilmastointikompuroita mutta teholuokka on tosiaan kilowatteja.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 900 og ilmastointi DIY
Laitoin tuloilmakammioon 3 kylmäkallea, tämä toimii 2h, vaikka ilma on +25C.
Ilmasuulakkeista tulee viileää ilmaa ohjaamoon, ei kuitenkaan voida puhua kylmästä ilmasta.
Ilmasuulakkeista tulee viileää ilmaa ohjaamoon, ei kuitenkaan voida puhua kylmästä ilmasta.
Re: 900 og ilmastointi DIY
Muistaakseni saab klubin vhs arkistosta korjaamovideot osiolla näkyi video jossa asennettiin jälkikäteen ilmastointi satkuun. Oli mielenkiintoinen video.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 900 og ilmastointi DIY
Haluaisin kehittää sähköllä toimivan kylmäkennon, joka mahtuu tuloilmakammioon. Tarvittava sähköenergia saataisiin generaattorista, joka olisi ilmastoinnin kompressorin paikalla. Ohjaamossa olisi alkuperäisellä paikalla kytkin, josta ilmastointi pannaan päälle.
Re: 900 og ilmastointi DIY
https://www.electricaircon.com/products ... compressor
Mitään en kylmätekniikasta ymmärrä, mut kai sille joku syy on, että perinteisellä lauhdutin+höyrystin -kombolla toimii kaikki jääkaapeista sähköautoihin Ja myös ne kylmälaukut, joilla saa sisällön kylmäksi eikä vain boostattua kylmäkallen vaikutusta hieman pidemmälle...
Mitään en kylmätekniikasta ymmärrä, mut kai sille joku syy on, että perinteisellä lauhdutin+höyrystin -kombolla toimii kaikki jääkaapeista sähköautoihin Ja myös ne kylmälaukut, joilla saa sisällön kylmäksi eikä vain boostattua kylmäkallen vaikutusta hieman pidemmälle...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 900 og ilmastointi DIY
https://www.ebay.com/itm/372697365456?h ... SwwD1gMx1F
Ja tietty jos tykkää harrastaa, niin pianko tollasen rakentaa ja vesikierto sitte keulalle et saa lämmön pois. Mut edelleen epäilen, ettei ton teho piisaa kun miettii millasta ilmamäärää sen läpi pusketaan ilman sisäilman kiertoa.
Toisaalta tommosen kokeilu on "halpaa" jos on valmiiks joku iso akku josta imeä virtaa. Ja kai harrastajalla vanha syyläriki löytyy omasta takaa? Kiertovesipumppu sit viä tietty päälle.
Jos toimii, niin ettii jostain orkkiskennon sinne raikkarikoteloon ja vesikierrolla siihen kylmäpuoli.
Nois kiinapaskois on vaan ne mainospuheet vikana. Jos noiden kuvan karvojen läpi imasee 48A, niin taitaa johto sulaa
Ja tietty jos tykkää harrastaa, niin pianko tollasen rakentaa ja vesikierto sitte keulalle et saa lämmön pois. Mut edelleen epäilen, ettei ton teho piisaa kun miettii millasta ilmamäärää sen läpi pusketaan ilman sisäilman kiertoa.
Toisaalta tommosen kokeilu on "halpaa" jos on valmiiks joku iso akku josta imeä virtaa. Ja kai harrastajalla vanha syyläriki löytyy omasta takaa? Kiertovesipumppu sit viä tietty päälle.
Jos toimii, niin ettii jostain orkkiskennon sinne raikkarikoteloon ja vesikierrolla siihen kylmäpuoli.
Nois kiinapaskois on vaan ne mainospuheet vikana. Jos noiden kuvan karvojen läpi imasee 48A, niin taitaa johto sulaa
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09