Ei nyt sinänsä ole golfiin liittyvää asiaa, mutta..
Liekö sitten keski-ikä vai mikä, mutta sähköauton helppous ja mukavuus on vienyt mennessään siinä määrin että on alkanut tehdä mieli hankkia toinenkin, eikä mitenkään vähäisesti sen takia että golf tuntuu olevan koko ajan rouvan käytössä.
Tuli vastaan mainoksia että datsunin saisi "halvalla" ja tällä hetkellä kun tuntuu että käytettyä ei kannata ostaa (kun omistaa jo valmiiksi riittävästi ajokuntoisia autoja) niin ajattelin sitten että ei siinä varsinaisesti mitään häviä jos käy leifiä koeajamassa. Kun vielä satun tuntemaan niitä työkseen ihmisille tuputtavan henkilön niin parin whatsapp viestin jälkeen oli yön yli koeajo sovittu seuraavalle päivälle.
Työpäivän jälkeen siis Golfilla Raisioon ja autokeskuksesta Leif alle. Ei alkanut kovin lupaavasti kun taittelin itseni kuskin penkille ja penkkiä olisi pitänyt siirtää selvästi taaksepäin, mutta se oli jo valmiiksi täysin takana

ja vähän sama ongelma, mutta ei niin katastrofi oli ratin etäisyyssäätö joka oli samalla lailla liian lyhyt kuin kaikissa omissa saabeissa, ratti jää selvästi liian kauas. Lisäksi oikealle jalalle ei ole tilaa kun keskikonsoli tulee liian lähelle. Ajossa nopeasti tuli ensimmäinen positiivinen asiakin, Leif oli siedettävä ajaa eli selvästi parempi kuin odotin..
Valitettavasti ehkä 10km jälkeen oli selkä kipeä, penkki on siis aikalailla toivottoman huono. Kärvistelin kotiin asti, sieltä sitten hetken päästä vaimo, 7v ja yksi 12v kyytiin ja kauppareissulle. Vaimo totesi parin km jälkeen että penkki on surkea. Takapenkillä oli hyvin tilaa, huomattavasti parempi kuin golf siis. Tavaratilaa myös golfia enemmän, mutta tuntuu että tavaratilan pohja on jossain 5cm korkeudella maanpinnasta eli ensin saa nostaa korkealle kynnyksen yli ja sitten vielä alas. Kunnollisella penkillä (ja paremmilla säädöillä) voisi olla käyttökelpoinen kulkuneuvo varsinkin kun hinta houkutteleva, mutta jo pelkän penkin takia ei vaan pysty. Tuo uusin leaf toki on edelleen ruma ku rullatuoli, mutta sitä sentään pystyy katsomaan oksentamatta toisin kuin vanhempia.
Uuden vuoden aattoaamuna datsunin palautuksen jälkeen ajattelin että käyn vielä katsomassa miten pieni se Mokka e oikein on, reilun puolen tunnin lenkki ja voi todeta että kuskille olisi kelvolliset oltavat, mutta mun takana ei mahtuisi olemaan kuin jalaton. Kokoon nähden taas kulutus tuntui olevan melkoinen, sanotaan että kokoluokkaa 20% enemmän kuin leaf ja golf eli samaa luokkaa kuin enyaqilla. Mitään tarkkaa vertailua en tehnyt, mutta selvä ero kuitenkin. Ei jatkoon siis opeliakaan.
Kotona vaimo oli sitä mieltä että olisi pitänyt olla myös mokkaa koeajamassa, uskoi kuitenkin että ei varsinaisesti menettänyt mitään. Koska sattui keskellä päivää olemaan aikaa ja lapset pois kotoa niin mentiin sitten katsomaan josko Rinta-Joupilla olisi neliveto enyaq vapaa koeajettavaksi. Edellinen koeajaja tulikin sopivasti meidän perässä pihaan eikä varauksia ollut joten päästiin ajelemaan. Itse kävin jo kesällä kokeilemassa takavetoa, siitä omaan makuun lähinnä puuttui vetävät etupyörät ja tehoa joka 80x kohdalla on aika hyvin korjattu. Painoa on niin valtavasti että se vajaa 200kW on just tarpeeksi että ei vituta.
Ajeltiin vajaa tunti ja n 45km, enkä siis oikein keksi mitään valittamista, rouva puolestaan oli jo ihan haltioissaan.
Takaisin tultua katsottiinkin sitten tarjousta että mitä sellaiselle tulisi hintaa, kun ensin valittiin 80x ja sportline niin lisävarusteita ei oikeastaan tarvittu kuin vetokoukku jonka kanssa jostain syystä piti olla sähkötakaluukku (siitä olisi muuten säästetty, vaikka sinänsä mieluisa varuste onkin), sininen metalliväri, lämmitettävä tuulilasi ja takapenkki.
Ilman vaihtoautoa hinnasta lähti pois tonneja ja lainarahakin oli halpaa kun todellinen vuosikorko jää kokoluokkaaan 1,5%
Nieleskelin kuukausierää ja mietin että tätä ei kyllä millään excelillä enää pysty perustelemaan, joten ajattelin että pääsääntöisesti kaikkia auto-ostoksia vastaan oleva vaimo saisi vedettyä takaisin kuilun partaalta, mutta sehän vaan tönäisi..
2021 tuli siis päätettyä siihen että laitettiin enyaq tilaukseen, toimitusaikaa lupailtiin 10kk joka ei oikeastaan nykyisessä tilanteessa ole edes paha halutulle sähköautolle.
Tämä tarkoittaakin sitten sitä että touranin laitan hetikohta myyntiin ja captivakin pitää korjata ja myydä ennenkuin hintakupla puhkeaa tai skoda saapuu, kumpi sitten toteutuukaan ennemmin.
