Lehdestä bongattua
Re: Lehdestä bongattua
^kiesin omapaino on 2350 kg, mikä voi selittää nelosella alkavan kiihyvyyden. Ja se reilu 600 hv on käsittääkseni kyllä se systeemistä kerralla ulos saatava kokonaisteho.
Itseä noissa sähkövaunujen lehtiraporteissa mietityttää aina noi hehkutetut vääntölukemat. Polttomoottoriautoissa nimellinen vääntölukema ilman kierroslukutietoa kertoo lähinnä moottoritekniikasta. Kierroslukutieto kertoo lisää, mutta jos kyseessä on vain yksi huppuväännölle ilmoitettu rpm-lukema, niin se ei kauheasti kerro vielä auton ominaisuuksista. Vasta kun on tieto siitä paljonko vääntöä on tarjolla esim. välillä 1500-4000 rpm, niin ollaan jo viisaampia, paras tietty jos näkee vääntökäyrän.
Sähkökoneisissa autoissa taas käytettävät kierrosluvut ja välitykset on jotain ihan muuta kuin polttomoottoriautoissa, joten yhden kerrotun vääntölukeman vertailu polttomoottoriautoon on kuin vertaisi banaaneja kirkonkelloihin. Lähinnä saadaan mainoksiin komeita lukemia. Ja vaikka kerrottaisiin että 300 Nm vääntöä irtoaa alkaem 0 rpm, niin sitten kiinnostaisi tietää millä välityksillä sitä liikkeelle ollaan lähdössä. Harvoin näitä kuitenkaan raportoidaan.
Autot kulkee kuitenkin käytännössä vetävien pyörien tiehen kohdistamalla voimalla, joka saadaan käytännössä moottorin vääntömomentin, kierrosluvun ja kokonaisvälityksen funktiona. Kun kolmesta muuttujasta kaksi on tuntemattomia, ei pelkällä yhdellä muuttujalla tee paljoakaan mitään. Polttomoottoriautossa nuo kaksi muuta muuttujaa on perinteisesti tietyillä väleillä, joten vääntötieto itsessään kertoo silleen jotain.
Itseä noissa sähkövaunujen lehtiraporteissa mietityttää aina noi hehkutetut vääntölukemat. Polttomoottoriautoissa nimellinen vääntölukema ilman kierroslukutietoa kertoo lähinnä moottoritekniikasta. Kierroslukutieto kertoo lisää, mutta jos kyseessä on vain yksi huppuväännölle ilmoitettu rpm-lukema, niin se ei kauheasti kerro vielä auton ominaisuuksista. Vasta kun on tieto siitä paljonko vääntöä on tarjolla esim. välillä 1500-4000 rpm, niin ollaan jo viisaampia, paras tietty jos näkee vääntökäyrän.
Sähkökoneisissa autoissa taas käytettävät kierrosluvut ja välitykset on jotain ihan muuta kuin polttomoottoriautoissa, joten yhden kerrotun vääntölukeman vertailu polttomoottoriautoon on kuin vertaisi banaaneja kirkonkelloihin. Lähinnä saadaan mainoksiin komeita lukemia. Ja vaikka kerrottaisiin että 300 Nm vääntöä irtoaa alkaem 0 rpm, niin sitten kiinnostaisi tietää millä välityksillä sitä liikkeelle ollaan lähdössä. Harvoin näitä kuitenkaan raportoidaan.
Autot kulkee kuitenkin käytännössä vetävien pyörien tiehen kohdistamalla voimalla, joka saadaan käytännössä moottorin vääntömomentin, kierrosluvun ja kokonaisvälityksen funktiona. Kun kolmesta muuttujasta kaksi on tuntemattomia, ei pelkällä yhdellä muuttujalla tee paljoakaan mitään. Polttomoottoriautossa nuo kaksi muuta muuttujaa on perinteisesti tietyillä väleillä, joten vääntötieto itsessään kertoo silleen jotain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lehdestä bongattua
^Niin se olikin massan osalta tehottomuudessaan noin omaa luokkaansa
Noin 2200 painoon löytyy reilusti alle neljän sekunnin meneviä polttomoottoriautoja (huom ei haeta asetelmaa sähkö vs.) reilun 600 hevosen tehoilla. Mutta se maaginen 150 kg uupuu.
Jäi vain tuo huomiona mieleen, kun oma noin 10 % kevyempi ja noin 30 % tehottomampi ja väännöttömämpi kiesi kuitenkin menee noin viiteen tehtaan mukaan ja mitattuna melko selvästi alle.
Toki Volvolla on vain tehtaan lukema.
Mutta joo, jokainen kymmenys pois on vaikeaa.
Joo, samaa mieltä tosta väännön esittämisen faktasta
Noin 2200 painoon löytyy reilusti alle neljän sekunnin meneviä polttomoottoriautoja (huom ei haeta asetelmaa sähkö vs.) reilun 600 hevosen tehoilla. Mutta se maaginen 150 kg uupuu.
Jäi vain tuo huomiona mieleen, kun oma noin 10 % kevyempi ja noin 30 % tehottomampi ja väännöttömämpi kiesi kuitenkin menee noin viiteen tehtaan mukaan ja mitattuna melko selvästi alle.
Toki Volvolla on vain tehtaan lukema.
Mutta joo, jokainen kymmenys pois on vaikeaa.
Joo, samaa mieltä tosta väännön esittämisen faktasta
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Lehdestä bongattua
"yksi 2,0-litrainen 309-hevosvoimainen bensiinimoottori"
No, kun ottaa huomioon, että kovan huipputehon antava pieni polttokone ei välttämättä ole kauhean laajalla vääntökäyrällä (eikä tarvikaan olla, koska ne sähkömoottorit hoitaa apua tarvittaessa), niin välityksistä riippuen se 600hv voi tuossa 0-100 -vedossa olla käytettävissä vaikka välillä 80-100 ja loppupätkä mennään pääosin max 400hv tehoilla.
Luvut kuvitteellisia/arvioituja, en vielä bongannut polttomoottorin vääntökäyrää enkä mitään viitettä autossa olevasta vaihteistosta. Jos polttomoottorin veto riittää kakkosella 95 tai 150km/h vauhtiin, niin 0-100 ei taatusti ole ihan optimaalinen lukema tehoihin ja painoon nähden - joko vetoon tulee toinen vaihto joka yksistään jo nappaa helposti tuon 0,2 sekuntia tai polttokone pääsee liian myöhään alueelle.
Perinteisesti ne 0-100 -nopeat 600hv polttomooottoriautot on isolla koneella ja laakealla vääntökäyrällä, sekä just yli satasen menevällä kakkosvaihteella varustettuja.
Eli totta tosiaan, paljon puuttuu dataa että voisi tehdä jotain järkeviä päätelmiä. Mutta autona ykkös-prolestara voisi olla ihan mielenkiintoinen hitaudestaan (heh) huolimatta, mutta ampuu vähän budjetista yli.
Minkähänlaista kärryä sillä saa muuten vetää?
No, kun ottaa huomioon, että kovan huipputehon antava pieni polttokone ei välttämättä ole kauhean laajalla vääntökäyrällä (eikä tarvikaan olla, koska ne sähkömoottorit hoitaa apua tarvittaessa), niin välityksistä riippuen se 600hv voi tuossa 0-100 -vedossa olla käytettävissä vaikka välillä 80-100 ja loppupätkä mennään pääosin max 400hv tehoilla.
Luvut kuvitteellisia/arvioituja, en vielä bongannut polttomoottorin vääntökäyrää enkä mitään viitettä autossa olevasta vaihteistosta. Jos polttomoottorin veto riittää kakkosella 95 tai 150km/h vauhtiin, niin 0-100 ei taatusti ole ihan optimaalinen lukema tehoihin ja painoon nähden - joko vetoon tulee toinen vaihto joka yksistään jo nappaa helposti tuon 0,2 sekuntia tai polttokone pääsee liian myöhään alueelle.
Perinteisesti ne 0-100 -nopeat 600hv polttomooottoriautot on isolla koneella ja laakealla vääntökäyrällä, sekä just yli satasen menevällä kakkosvaihteella varustettuja.
Eli totta tosiaan, paljon puuttuu dataa että voisi tehdä jotain järkeviä päätelmiä. Mutta autona ykkös-prolestara voisi olla ihan mielenkiintoinen hitaudestaan (heh) huolimatta, mutta ampuu vähän budjetista yli.
Minkähänlaista kärryä sillä saa muuten vetää?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lehdestä bongattua
Myös saappi löytyy kesäautojen jutusta->
Nämä autot kääntävät katseet kesä-Suomessa! Äänestä suosikkiasi https://www.is.fi/autot/art-2000008075750.html
Eski
Nämä autot kääntävät katseet kesä-Suomessa! Äänestä suosikkiasi https://www.is.fi/autot/art-2000008075750.html
Eski
Re: Lehdestä bongattua
Tämä juttu on vapaasti käännetty TTELAN yleisöpalstalta.
Olenko ollut väärässä kaikki nämä vuodet autoillessani?
Minulla on ollut ajokortti reilut 40 vuotta, tajusin yhtäkkiä, että kaipasin joitain tärkeitä tietoja koulutuksen ajalta. Ajattelin, että mustat numerot pyöreissä merkeissä tarkoittavat suurinta nopeutta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että sen on oltava vähimmäisnopeus, koska melkein kaikki ohittavat minut, jos pidän sitä nopeutta.
Ajattelin, että vilkutetaan käännettäessä riippumatta siitä, vaihdetaanko kaistaa, poistutaan tieltä tai poistutaan liikenneympyrästä.
Mutta ilmeisesti se on niin, että sinun ei tarvitse käyttää suuntavilkkuja, se vain näyttää olevan tarpeeton lisävaruste autoissa.
Luulin, että noudatat kolmen sekunnin sääntöä ja pidät etäisyyttäsi, mutta ilmeisesti se ei päde myöskään. Ajattele kuinka väärässä olen ollut kaikki nämä vuodet.
Autoilija
Kommenti yo. kirjoitukselle voin sanoa, että se täsmää hyvin, siihen miten tämän päivän liikenteessä toimitaan.
Olenko ollut väärässä kaikki nämä vuodet autoillessani?
Minulla on ollut ajokortti reilut 40 vuotta, tajusin yhtäkkiä, että kaipasin joitain tärkeitä tietoja koulutuksen ajalta. Ajattelin, että mustat numerot pyöreissä merkeissä tarkoittavat suurinta nopeutta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että sen on oltava vähimmäisnopeus, koska melkein kaikki ohittavat minut, jos pidän sitä nopeutta.
Ajattelin, että vilkutetaan käännettäessä riippumatta siitä, vaihdetaanko kaistaa, poistutaan tieltä tai poistutaan liikenneympyrästä.
Mutta ilmeisesti se on niin, että sinun ei tarvitse käyttää suuntavilkkuja, se vain näyttää olevan tarpeeton lisävaruste autoissa.
Luulin, että noudatat kolmen sekunnin sääntöä ja pidät etäisyyttäsi, mutta ilmeisesti se ei päde myöskään. Ajattele kuinka väärässä olen ollut kaikki nämä vuodet.
Autoilija
Kommenti yo. kirjoitukselle voin sanoa, että se täsmää hyvin, siihen miten tämän päivän liikenteessä toimitaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lehdestä bongattua
https://yle.fi/uutiset/3-12014687
Ihme ja kumma, valtio kantaa vastuunsa mokailusta. Mutta onko mokailleet virkamiehet edelleen töissä, kysyn heidän palkanmaksajanaan?
Ihme ja kumma, valtio kantaa vastuunsa mokailusta. Mutta onko mokailleet virkamiehet edelleen töissä, kysyn heidän palkanmaksajanaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lehdestä bongattua
^
Hyvä, oikeus toteutui.
Tuo on hyvä kysymys. Varsinkin tietäen, millaista jääräpäistä ja asenteellista säätämistä virkahenkilötoiminta toisinaan Suomessa on.
Hyvä, oikeus toteutui.
Tuo on hyvä kysymys. Varsinkin tietäen, millaista jääräpäistä ja asenteellista säätämistä virkahenkilötoiminta toisinaan Suomessa on.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Lehdestä bongattua
https://www.hs.fi/talous/art-2000008134 ... 611c0836a9
Vielä kun hinnat tippuvat aavistuksen tuolta ensimmäisen sarjan 149 900€ tasolta.
Edit: promovideo: https://youtu.be/BdlzGwqHeEA
Onpa vallan mainio uutinen. Pari vuotta sitten Lightyear esiintyi Fully Charged Showssa ja silloin näytti mielenkiintoiselta konseptilta, mutta ei vielä kovin tuotantovalmiilta. Siihen nähden on edennyt pirun nopeasti.Valmet Automotive on tehnyt esisopimuksen aurinkokennoihin perustuvien sähköautojen valmistuksesta
Tuotannon on määrä käynnistyä ensi vuonna.
Vielä kun hinnat tippuvat aavistuksen tuolta ensimmäisen sarjan 149 900€ tasolta.
Edit: promovideo: https://youtu.be/BdlzGwqHeEA
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Lehdestä bongattua
Taitaa olla Iltalehden sivuilla juttua Urkin Saabeista?!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Lehdestä bongattua
On, harmi vain että maksumuurin takana:
https://www.iltalehti.fi/autoklassikot/ ... d65edc8708
Keväästä asti naureskellut IL:n uudelle maksumuuripolitiikalle, kun sovellus tarjoaa aina "koukuttavia" otsikoita jotka vaatis maksumuurin lunastamisen. Ne houkuttimet vaan on sellaista tavaraa, joka ei itseäni kauhean paljon kiinnosta tyyliin "Maailman suurimman peniksen omaava mies avautuu elämänsä kipupisteistä" tai "Autiolle saarelle kokoontui joukko saatananpalvojia, seuraavaksi alkoi tapahtua pervoja"
Nyt olis sitten ekaa kertaa jotain kiinnostavaa siellä muurin toisella puolen
https://www.iltalehti.fi/autoklassikot/ ... d65edc8708
Keväästä asti naureskellut IL:n uudelle maksumuuripolitiikalle, kun sovellus tarjoaa aina "koukuttavia" otsikoita jotka vaatis maksumuurin lunastamisen. Ne houkuttimet vaan on sellaista tavaraa, joka ei itseäni kauhean paljon kiinnosta tyyliin "Maailman suurimman peniksen omaava mies avautuu elämänsä kipupisteistä" tai "Autiolle saarelle kokoontui joukko saatananpalvojia, seuraavaksi alkoi tapahtua pervoja"
Nyt olis sitten ekaa kertaa jotain kiinnostavaa siellä muurin toisella puolen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Lehdestä bongattua
"NYT: Toyota loi aikanaan edistyksellisen Prius-hybridihitin, nyt se koettaa jarruttaa siirtymää täyssähköautoihin - Talous | HS.fi" https://www.hs.fi/talous/art-2000008153166.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Lehdestä bongattua
Niin olen minäkin. Toinen mitä olen naureskellut on Kalevan vastaava toiminta. Jopa mainoksia on maksumuurin takana. Samoin uutisia, jotka on julkaistu jo IS/IL -lehtien sivuilla ilman maksumuuria.AZP kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 20:08On, harmi vain että maksumuurin takana:
https://www.iltalehti.fi/autoklassikot/ ... d65edc8708
Keväästä asti naureskellut IL:n uudelle maksumuuripolitiikalle, kun sovellus tarjoaa aina "koukuttavia" otsikoita jotka vaatis maksumuurin lunastamisen. Ne houkuttimet vaan on sellaista tavaraa, joka ei itseäni kauhean paljon kiinnosta tyyliin "Maailman suurimman peniksen omaava mies avautuu elämänsä kipupisteistä" tai "Autiolle saarelle kokoontui joukko saatananpalvojia, seuraavaksi alkoi tapahtua pervoja"
Nyt olis sitten ekaa kertaa jotain kiinnostavaa siellä muurin toisella puolen
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Lehdestä bongattua
TM juttu:
Saab valmisti hetken aikaa myös katumaastureita
https://tekniikanmaailma.fi/tiesitko-et ... appaletta/
Saab valmisti hetken aikaa myös katumaastureita
https://tekniikanmaailma.fi/tiesitko-et ... appaletta/
Re: Lehdestä bongattua
Tuosta samaisesta autosta ja tuosta kaupasta löytyy myös video YouTubesta, muistaakseni löytyy AutoPsy kanavalta.