9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Oma kinneri tekee randomilla vikavalojen sytyttelyä ja vikakoodia C1540. ESP off, ABS, jarrujen vikavalo ja auton vikavalo palaa kojelaudassa, nopeusmittari toimii. Kinnerissä sulakkeet, abs-boksin liitin, piuhat liittimellä ja maadoituspisteet on kunnossa joten boksi lähtee Sercapille huoltoon jossain vaiheessa.
Sellanen mitä olen huomannut, että tuo vika tulee päälle, kun moottoritila lämpenee. Lähinnä siis kaupunkiajoa lämpimällä kelillä tai esim. viime viikonloppuna kävin Kajaanissa missä pysähdyin parissa paikkaa, auto oli aina tovin parkissa ja paluumatkalle lähtiessä vikavalot syttyi, käynnistin auton uudestaan ja vika tuli uudestaan päälle. Ajoin sen jälkeen pidemmän matkan, käynnistin uudestaan auton ja loppumatkan aikana kotiin ei tullut mitään. Varmistuksena se, että pysähdyin tien laitaan, kun käynnistin auton uudestaan. Ja toinen lisäys, että ko. vika on tullut aina kesken ajon.
Sellanen mitä olen huomannut, että tuo vika tulee päälle, kun moottoritila lämpenee. Lähinnä siis kaupunkiajoa lämpimällä kelillä tai esim. viime viikonloppuna kävin Kajaanissa missä pysähdyin parissa paikkaa, auto oli aina tovin parkissa ja paluumatkalle lähtiessä vikavalot syttyi, käynnistin auton uudestaan ja vika tuli uudestaan päälle. Ajoin sen jälkeen pidemmän matkan, käynnistin uudestaan auton ja loppumatkan aikana kotiin ei tullut mitään. Varmistuksena se, että pysähdyin tien laitaan, kun käynnistin auton uudestaan. Ja toinen lisäys, että ko. vika on tullut aina kesken ajon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
En kahlannut keskustelua läpi mutta oma huomio aiheeseen liityen. ESP mallin boksi saattaa vaurioitua pysyvästi jos on tuo maadoitusvika satunnaisesti ja jatkaa ajelua. Tuota ei sitten saa enää korjattua tuon tyyppivian korjaamalla.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Jostain on muistikuva, että se uudempi 5.7-yksikkö saattaa laueta jos ei huollata ajoissa. Omassa on (onneksi) se 5.3-yksikkö mikä ei taida olla niin herkkä.
Omani korjautin elo-syyskuun vaihteessa ja täytyy myöntää, että yksikön äänessä on eroa, aivan kuin tuo toimisi nyt herkemmin ja on hiljaisempi Aiemmin kuului ”rääkäisy” ja auto oikeni, nyt kuuluu matalaääninen suraus. Ja korjausliikkeet ei ole niin rajuja
Omani korjautin elo-syyskuun vaihteessa ja täytyy myöntää, että yksikön äänessä on eroa, aivan kuin tuo toimisi nyt herkemmin ja on hiljaisempi Aiemmin kuului ”rääkäisy” ja auto oikeni, nyt kuuluu matalaääninen suraus. Ja korjausliikkeet ei ole niin rajuja
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Liittyy ehkä löyhästi aiheeseen... Omassa -08 Femmassa alkoi enenevässä määrin tulla randomeita ABS valon ilmestymisiä pimputuksien kera - eli siis ilmaantuvuus lisääntyi pikku hiljaa - kunnes lähes joka kerta kun kylmällä koneella lähti liikenteeseen muutaman sadan tai kilometrin jälkeen ABS vikavalo syttyi. Jos konehuone oli lämmin ajon jälkeen niin jotenkin tuntui, että vikavalon syttyminen ei ollut ihan niin yleistä. Löyhä ajatus on että heilahdus / töyssy aiheutti vikavalon syttymisen.
Jarrut toimivat usein kuin joku pyöristä olisi lukkiutunut - eli sitä abs rutinaa...
Takanavat vaihdettu viime syksynä. Myös avasin ja kolvasin / sukitin ne liittimet J108 ja J109 siellä takajalkotilassa - ei vaikutusta.
Tekillä luetut koodit: C1600 General Bus Fault. Shortcuted or Short to B+ / Short to Ground JA C1386 - Wheel Sensor Rear Right. Signal Incorrect.
Tsekkasimme tuon taka-anturin ottamalla liitin auki abs-yksikön päästä. Oskilloskoopilla signaali näytti hyvältä. Tuossa touhussa putsattiin sitten lopuksi elektroniikka sprayllä sekä taka-anturin että ABS boksin liittimet ja mekaanisesti maatot "akun alla/takana"pienellä "dremel" messinkiharjalla - näille sitten kiinnilaitto akkurasvan kera.
Nyt on varmaan 500 kilometriä mennyt ilman ABS virhetilaa... kop, kop...
Jarrut toimivat usein kuin joku pyöristä olisi lukkiutunut - eli sitä abs rutinaa...
Takanavat vaihdettu viime syksynä. Myös avasin ja kolvasin / sukitin ne liittimet J108 ja J109 siellä takajalkotilassa - ei vaikutusta.
Tekillä luetut koodit: C1600 General Bus Fault. Shortcuted or Short to B+ / Short to Ground JA C1386 - Wheel Sensor Rear Right. Signal Incorrect.
Tsekkasimme tuon taka-anturin ottamalla liitin auki abs-yksikön päästä. Oskilloskoopilla signaali näytti hyvältä. Tuossa touhussa putsattiin sitten lopuksi elektroniikka sprayllä sekä taka-anturin että ABS boksin liittimet ja mekaanisesti maatot "akun alla/takana"pienellä "dremel" messinkiharjalla - näille sitten kiinnilaitto akkurasvan kera.
Nyt on varmaan 500 kilometriä mennyt ilman ABS virhetilaa... kop, kop...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Itselle tuli tuo abs-ohjaimen vika joulun tienoilla 2004 mallin Aeroon jossa on ESP.
Vikakoodi 1625 ja valot mittarissa, mutta semmoinen ero noihin kuvauksiin, että abs-valo syttyi heti kun virrat laittoi päälle ja paloi koko ajan.
Parissa seuraavassa käynnistyksessä toimi taas hetken aikaa normaalisti, mutta sitten vika jäi päälle. Nopeusmittari toimi välillä ja muutaman ajokerran jälkeen lakkasi toimimasta kokonaan.
Vein ohjaimen korjattavaksi Elehuoltoon Tampereen Lahdesjärvelle ja siellä todettiin maadutuksen vika ja se korjattiin. Vikakoodi häipyi mutta valot paloivat ja abs sekä nopeusmittari ei toiminut. Techikään ei löytänyt ohjainta joten se oli vioittunut muutenkin.
Sain täyden hyvityksen Elehuollosta joten reilu meininki siellä. Korjaaja oli vähän sitä mieltä, että se murtunut maadoitus on räpsiessään vaurioittanut ohjainlaitetta muutenkin.
Kannattaisi ainakin se johtosarja tempaista irti heti kun tuo vika ilmenee. Se taas vaatii sen akkukotelon ja sulakekotelon irroittamista jotta pääsee siihen käsiksi. En tiedä auttaisiko jos irroittaa abs-sulakkeet konehuoneesta ja kojelaudasta.
Noi ESP-version abs-ohjaimet tuntuu olevan aika harvinaisia. Parista paikasta tilasin ohjaimen ja maksoinkin sen ja sitten tuli peruutus, olikin jo myyty.
Sitten kävin myynti-ilmoituksia läpi kuvia tutkien ja löysin yhden sopivan. Ilmoitustekstissä ei ollut mitään pumpun tai ohjaimen tunnisteita ja autostakin vain Saab 9-5 ilman vuosimallia.
Pumpussa oli kyllä sitten kiinni lappu josta ilmeni tarkat tiedot ja kyseessä oli kolmilitarainen diesel vuosimallia 2004.
Eli ohjain vaati Techia ja vesa67 sen sitten laittoi kuntoon. Taas mennään ja kyllä se paljon mukavampi on abs-jarrullisena ja kai se espikin siellä jotain puuhastelee.
Vikakoodi 1625 ja valot mittarissa, mutta semmoinen ero noihin kuvauksiin, että abs-valo syttyi heti kun virrat laittoi päälle ja paloi koko ajan.
Parissa seuraavassa käynnistyksessä toimi taas hetken aikaa normaalisti, mutta sitten vika jäi päälle. Nopeusmittari toimi välillä ja muutaman ajokerran jälkeen lakkasi toimimasta kokonaan.
Vein ohjaimen korjattavaksi Elehuoltoon Tampereen Lahdesjärvelle ja siellä todettiin maadutuksen vika ja se korjattiin. Vikakoodi häipyi mutta valot paloivat ja abs sekä nopeusmittari ei toiminut. Techikään ei löytänyt ohjainta joten se oli vioittunut muutenkin.
Sain täyden hyvityksen Elehuollosta joten reilu meininki siellä. Korjaaja oli vähän sitä mieltä, että se murtunut maadoitus on räpsiessään vaurioittanut ohjainlaitetta muutenkin.
Kannattaisi ainakin se johtosarja tempaista irti heti kun tuo vika ilmenee. Se taas vaatii sen akkukotelon ja sulakekotelon irroittamista jotta pääsee siihen käsiksi. En tiedä auttaisiko jos irroittaa abs-sulakkeet konehuoneesta ja kojelaudasta.
Noi ESP-version abs-ohjaimet tuntuu olevan aika harvinaisia. Parista paikasta tilasin ohjaimen ja maksoinkin sen ja sitten tuli peruutus, olikin jo myyty.
Sitten kävin myynti-ilmoituksia läpi kuvia tutkien ja löysin yhden sopivan. Ilmoitustekstissä ei ollut mitään pumpun tai ohjaimen tunnisteita ja autostakin vain Saab 9-5 ilman vuosimallia.
Pumpussa oli kyllä sitten kiinni lappu josta ilmeni tarkat tiedot ja kyseessä oli kolmilitarainen diesel vuosimallia 2004.
Eli ohjain vaati Techia ja vesa67 sen sitten laittoi kuntoon. Taas mennään ja kyllä se paljon mukavampi on abs-jarrullisena ja kai se espikin siellä jotain puuhastelee.
Saab 9-5 2004 Aero
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Pystyykö 2004 mallin ESP yksikön ohjelmoimaan toimimaan 2001 vuoden TCS versioon?
Nopeusmittari ainakin rupesi toimimaan tolla ESP:llä mutta vikavalot jää palamaan.
Nopeusmittari ainakin rupesi toimimaan tolla ESP:llä mutta vikavalot jää palamaan.
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
’04 pelkällä tcs:llä on samalla nrolla kuin ’01 mallissa. Joten enpä usko, että pystyy, kun esp-versio on eri numerolla eli jotain eroa niissä on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Niin oliko se nyt niin että toi 0 273 004 578 käy korvaamaan 0 273 004 451?
Pitääkö se pumppuki vaihtaa?
Pitääkö se pumppuki vaihtaa?
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Saab 9-5 2004 Aero
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Täälläkin tätä perkalan probleemaa, vieläkö näitä joku foorumilainen fiksailee (ehkä jopa Turun seudulla?) vai pitääkö kääntyä noiden firmojen puoleen?
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Esim. Sercap antaa takuun työlleen joten en kääntyisi foorumilaisen puoleen, vaikka olisi kuinka hyvä tässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: To Helmi 04, 2010 09:53
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Kauheessa loskassa ajelin tänään 150 kilsaa, tunnin päästä lähdin uudestaan ja motarilla tärähti abs,luistonesto yms. Valot tauluun, nopeusmittari toimi normaalisti. -04 joulukuussa rekisteröity ja ESP .
Käynnistin uudelleen ja kun pääsin vauhtiin niin valot palasivat, vikakoodi P0501. Kaupungilla ei valot syttyny, ehkä liittyis maantienopeuteen. Mikä nyt neuvoksi?
Käynnistin uudelleen ja kun pääsin vauhtiin niin valot palasivat, vikakoodi P0501. Kaupungilla ei valot syttyny, ehkä liittyis maantienopeuteen. Mikä nyt neuvoksi?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Samanlainen vikakoodin sain eräästä femmasta jossa oli absin hammaskehä poikki
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Täälä muuten on 2004 2.0t manuaalista purettu espillinen abs boksi joutilaana. Yv tavoittaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika
Kertokaas te viisaat Saabistit, voiko ESP:llä "varustetun" ABS boksin korvata toisella osanumerolla olevalla ESP:llä "varustetulla" ABS boksilla?
Vaatiiko jotain Tech2 ohjelmointeja tms.?
Vaatiiko jotain Tech2 ohjelmointeja tms.?