Kannen jälkikiristys + cruise
Kannen jälkikiristys + cruise
Vielä olisi energiaa räplätä Aeroa, se ei ole vienyt jäähdytysnestettä paitsi nyt kun vesipumppu poksahti, mutta ilmeisesti jälkikiristyksestä ei olisi mitään haittaakaan?? Ajattelin tehdä tämän toimenpiteen sekä Aerolle että 9-5:lle. Wis kertoo että ruuvit avataan ja kiristetään uudelleen oikeassa järjestyksessä, onko tuo avaaminen itsessää välttämätöntä ja voiko se aiheuttaa riskin että kansipahvi alkaakin vuotaa, eli koko operaatiosta on vain haittaa?
Momentit ja kiristysjärjestys minulla jo onkin, ajattelin vain tiedustella mielipidettänne tuosta operaatiosta, että kannattaako jättää kokonaan tekemättä, tehdäkö toisin kuin WIS suosittelee vai WISin mukaisesti?
Momentit ja kiristysjärjestys minulla jo onkin, ajattelin vain tiedustella mielipidettänne tuosta operaatiosta, että kannattaako jättää kokonaan tekemättä, tehdäkö toisin kuin WIS suosittelee vai WISin mukaisesti?
Viimeksi muokannut ng900aero, La Maalis 19, 2005 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Kannen jälkikiristys
Mulla vanhemmissa saappaissa oli kannet kulmakiristettyjä eli ei tarvinnut jälkikiristää. Muutama kansiremppa tuli tehtyä ja teetettyä.ng900aero kirjoitti:Vielä olisi energiaa räplätä Aeroa, se ei ole vienyt jäähdytysnestettä paitsi nyt kun vesipumppu poksahti, mutta ilmeisesti jälkikiristyksestä ei olisi mitään haittaakaan?? Ajattelin tehdä tämän toimenpiteen sekä Aerolle että 9-5:lle. Wis kertoo että ruuvit avataan ja kiristetään uudelleen oikeassa järjestyksessä, onko tuo avaaminen itsessää välttämätöntä ja voiko se aiheuttaa riskin että kansipahvi alkaakin vuotaa, eli koko operaatiosta on vain haittaa?
Momentit ja kiristysjärjestys minulla jo onkin, ajattelin vain tiedustella mielipidettänne tuosta operaatiosta, että kannattaako jättää kokonaan tekemättä, tehdäkö toisin kuin WIS suosittelee vai WISin mukaisesti?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
mihinkä se karkasi. vuotiko ulospäin?93t sport kirjoitti:Itellä (autosta) nestettä hieman karkasi, tein wissin mukaan kiristyksen ja sen jälkeen ei mitään ongelmia.
En oikein hiffannut tuota WISin ohjetta, siis avataanko jokainen pultti yksi kerrallaan ja vedetään yksitellen oikeassa järjestyksessä tuohon 40Nm:n momenttiin ja senjälkeen kiristetään kaikki vuoronperään ensin 60Nm:n monettiin ja sitten vielä 90 astetta?
Kokeilin läpi kaikki ruuvit tuolla 60Nm:n momentilla, eivät kiristyneet vaan momentttiavan naksui, sitten kokeilin yhtä ruuvia 70Nm:n momentilla, se lähti kiristymään, luulisi että tuo 90 astetta vastaisi enemmän kuin tuota 10Nm:n erotusta eli pultit saattavat olla löyhtyneet?
Toivoisin pikaisia vastauksia, ihan mutu-jututkin kelpaavat

edit: onko kukaan mitannut tuon 90 asteen kiristyksen jälkeistä momenttia? Eli paljonkohan mahtaisi lopullinen kireys olla, tuntuu jotenkin hölmöltä etteivät voi ilmoittaa tarkkaa lopullista kireyttä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Juuri noin mulla tehtiin kannen vaihdon yhteydessä. Mutta koska on vedetty 90 asteen loppukiristys ei kantta pitäis tarvita jälkikiristää! Se että auttaako se jo alkaneeseen vuotoon on minusta aika epävarmaa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tuo ei vuoda nestettä, ei pakoputkesta eikä kannen ja lohkonkaan välistä ulospäin. Kun mulla on venakoppa jo irti (koska tiivistin sen virranjakajan paikalla olleen peltikorkin) niin olisi helppo tehdä samalla, tuntui vaan niin löysältä tuo yksi ruuvi kun lähti kiristymään 70 Nm:n momentilla 

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Soitin ja tarkistin miten se mulla tehtiin ja kysyin jälkikiristyksestä. Jos se tehdään niin ensin hieman auki ja sitten momenttiin jokainen yksitellen (oikeassa järjestyksessä) kun kaikki on momentissa niin samassa järjestyksessä kulmakiristys.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Juuri noin mullakin kiristettiin kun katsoin vieressä tuota hommaa. Asentajan mukaan oli syytä kiristääkin, löysällä olivat. 106 tkm oli ajettu kun tuo tehtiin.Psychocowboy kirjoitti:Soitin ja tarkistin miten se mulla tehtiin ja kysyin jälkikiristyksestä. Jos se tehdään niin ensin hieman auki ja sitten momenttiin jokainen yksitellen (oikeassa järjestyksessä) kun kaikki on momentissa niin samassa järjestyksessä kulmakiristys.
Kiitos Psychocowboy ja Tevisu ynnä muut neuvoista, oli hyvä kun vahvistitte tulkintani oikeaksi.
Kolmannella kerralla vasta onnistui kun kaksi kertaa katkesi hylsyn sovitin tai siis liitoskappale, kesti vasta kun "lainasin" yhden kunnon räikän varresta pätkän ja smirklasin sen neliskanttiseksi, oli hylsy ½ tuumaa ja momenttiavain kolme varttia.
Löyhällähän tuokin oli, ja eri kireydellä keskenään, ihme ettei ollut vettä vuotanut
Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt
No nyt se kästää varmaan viriäkin paremmin (pikku vinkki potentiaalisille ostajille
)
Jos jollakulla on tarves/intoa tehdä sama homma niin minulta joutaa lainaan kunnon hylsy, sovitin (mallia tod kestävä
) ja momenttiavain.
Suosittelen tekemään kiristyksen, noissa selvästi löyhtyy pultit ajan myötä tai sitten ne on tehtaalla ruuvattu miten sattuu.
Kolmannella kerralla vasta onnistui kun kaksi kertaa katkesi hylsyn sovitin tai siis liitoskappale, kesti vasta kun "lainasin" yhden kunnon räikän varresta pätkän ja smirklasin sen neliskanttiseksi, oli hylsy ½ tuumaa ja momenttiavain kolme varttia.
Löyhällähän tuokin oli, ja eri kireydellä keskenään, ihme ettei ollut vettä vuotanut

Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt

No nyt se kästää varmaan viriäkin paremmin (pikku vinkki potentiaalisille ostajille

Jos jollakulla on tarves/intoa tehdä sama homma niin minulta joutaa lainaan kunnon hylsy, sovitin (mallia tod kestävä

Suosittelen tekemään kiristyksen, noissa selvästi löyhtyy pultit ajan myötä tai sitten ne on tehtaalla ruuvattu miten sattuu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Täytynee tehdä toi sama omalle saappaalle ennen kuin alan laittamaan kesälle suunniteltuja virejä. Harmittaishan se jos auto kulkis mutta tarvii vaippoja vuotojen peittämiseksi 

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Joo teen saman homman tuohon 9-5:n B205:een, takuulla yhtä löyhässä. Toivottavasti sen pultit ovat yhtä kestävät kuin tuossa b204:ssä.9-5T kirjoitti:Kiristä ehdottomasti B205 ja B235 koneiden kannet. Avata avaimella ei välttämättä tarvitse kaikkia pultteja siitä on tehtaan asentajat pitänyt huolta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ehdottomasti, paineet kasvaa siinä määrin että on enemmän kuin suositeltavaa, parempi tehdä etukäteen kuin lähteä pahvia vaihtelemaan/kantta plaanailemaan kerran tuo löyhtyminen on tiedostettu ongelma, vaikka WIS:issä neuvotaankin tekemään ainoastaan asiakkaan valittaessaPsychocowboy kirjoitti:Täytynee tehdä toi sama omalle saappaalle ennen kuin alan laittamaan kesälle suunniteltuja virejä. Harmittaishan se jos auto kulkis mutta tarvii vaippoja vuotojen peittämiseksi

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eikös tuon -96 mallisen cruise ole jo sähköinen, eli polkimilta menee vain piuhat cruisen boksille joka sitten vaijerilla säätää kaasuläppää?
Näin ainakin EPC:stä tulkitsin, näytti vain tuo jarrupolkimen kytkin sellaiselta että siihen olisi saanut tungettua alipaineletkun, mutta taitaa olla vanhaa tekniikkaa tuo alipaine?
Näin ainakin EPC:stä tulkitsin, näytti vain tuo jarrupolkimen kytkin sellaiselta että siihen olisi saanut tungettua alipaineletkun, mutta taitaa olla vanhaa tekniikkaa tuo alipaine?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Koska olen autoasioissa umpipahvi niin on pakko kysyä: Miten ne paineet nousee koneessa (vesitila ym) jos heittää pikku virin kehiin?? Ihan vaan kysyn koska olen virittänyt ihmisiä 15 v(hieromalla) mutten vielä kertaakaan autoa(sen on hoitanut liikkeet)ng900aero kirjoitti:Ehdottomasti, paineet kasvaa siinä määrin että on enemmän kuin suositeltavaa, parempi tehdä etukäteen kuin lähteä pahvia vaihtelemaan/kantta plaanailemaan kerran tuo löyhtyminen on tiedostettu ongelma, vaikka WIS:issä neuvotaankin tekemään ainoastaan asiakkaan valittaessaPsychocowboy kirjoitti:Täytynee tehdä toi sama omalle saappaalle ennen kuin alan laittamaan kesälle suunniteltuja virejä. Harmittaishan se jos auto kulkis mutta tarvii vaippoja vuotojen peittämiseksi

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....