Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdogissa on akun kunnon datassa sellainen tieto kuin "estimated distance traveled as an electric vehicle". En tiedä miten tarkka tuo on ja mihin se perustuu, mutta ei ilmeisesti ole mikään eksakti auton laskuri, vaan perustuu ehkä enemmänkin Watchdogin tietoon sähkön keskikulutuksesta, ja kun WD tietää akkuun auton elinaikana ladatun sähkön määrän, niin siitä laskee sitten arvion.

Omassa autossani tuo on kesäkuussa tapahtuneessa viimeisimmässä akun kunnon päivityksessä 63140 km, eli 45,4 % kokonaiskilsoista, jotka oli tuolloin reilu 139 tkm.
aero
-
Viestit: 7241
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Se voi olla Mitsussa vähän haastava laskettava - pitäisikö ottaa mukaan ne kilsat, kun dinosauruksilla generoidaan virtaa sähkömoottorille, mutta polttokone on irti vetolinjasta? Ja jos kyllä, niin missä suhteessa, kun polttokoneen kuorma ei todennäköisesti vastaa ajokuormitusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tottakai, silloinhan kone käy.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^Toi on ihan totta. Auto saattaa ladata sähköä seistessään paikallaan, ja sitten se bensalla tuotettu sähkö käytetään sähköajoon. Okse sit 100 % sähköajoa vai 100 % bensa-ajoa?

Auton mittaristo kyllä näyttää paljonko trippimittarin ajosta on sähköllä sen mielestä vedetty. Joku FB:ssä tai jossain sitä ihmettelikin että miten se prosentti muuttuu kun auto seisoo liikennevaloissa, kun ei kerran kerry kilsojakaan? Joku japanialainen logiikka siinä laskurissa on, mutta kukaan ei tiedä mikä. Siksi oon jättänyt kyseisen mittarin datat omaan arvoonsa.

WD laskee myös sähköprosenttia ja käsittääkseni se laskee suoraviivaisesti matkaa jonka aikana mäntä on liikkunut vs. matka jolloin mäntä ei liiku, ottamatta kantaa siihen mitä energiaa mäntä lopulta tuottaa ja mihin se energia lopulta käytetään. Eli sillä vois kai saada 100 % sähköajon sertifikaatin chargettamalla liikennevaloissa seisten ja ajamalla vain sähköllä. Mun kohdalla vuosi 2020 meni WD:n mukaan 93,9 % sähköllä (6538/7343 km) ja 2021 menty tähän asti 92,1 % sähköllä (3655/4302 km). Noi ei ole auringontarkkoja lukuja koska aina välillä jäänyt WD jumimaan tai unohtunut käynnistää sovellus, kun on lähtenyt liikkeelle, ja tuolloin ei WD siis lue eikä tallenna dataa.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Perus elokuun viimeinen. Mitsu huoltoon Turun Auto-Centeriin klo 12.00, kävely Burger Kingille, jossa lounas, ja siitä viereiseen autokauppaan koeajamaan sähköhynkkyä. Koeajon jälkeen kävely huoltoon hakemaan töpselikärsä kassan kautta kotiin.

Nimittäin täysin samalla aikataululla ja ohjelmalla vedin tasan vuosi sitten kuin tänäänkin. Ainoana erona että silloin koeajon ensin Hynkyn ja otin vasta sitten burgerin. Huoltokirjassa nyt kolme viimeistä huoltoa:
31.8.2019, 122424 km
31.8.2020, 134214 km
31.8.2021, 140493 km

...eli ei ainakaan kukaan voi väittää että olis menny 20 tkm/1v huoltovälit pitkiksi. Miksköhän noissa huoltokirjoissa ei koskaan merkata kellonaikaa? Olis meinaan pedanttia näyttää että auto on huollettu vuosittain tasan samalla kellonlyömällä :mrgreen:

Noista tuo 2019 huolto on tehty ennen mun omistusta Ruotsissa. Se selittää sen että huoltoväli oli niinkin pitkä kuin melkein 12 tkm. Sen sijaan tuo reilu 6 tkm ajomäärä viimeisen 12 kk aikana kyllä taas muistuttaa siitä että miksi tässä pitäis haaveilla mistään uudesta 50 k€ autosta, kun käyttö on niin vähäistä?

Toisaalta kilsat on vain yksi mittari. Jos autoa käyttää päivittäin, niin käyttö on kuitenkin jokapäiväistä. Se ei tosin ole toteutunut viimeisen 1,5 vuoden aikana, ja kaikki varmaan tietää sen ceellä tai koolla kielestä riippuen alkavan jutun joka tähän vaikuttaa. Watchdogin antama data auton käytöstä on lahjomatonta: olen käyttänyt autoa tänä vuonna 143 päivänä, eli 41 % päivistä auto on vain seissyt paikoillaan. Vähemmän matemaattisesti ilmaistuna Mitsu on liikkunut keskimäärin neljänä päivänä viikossa. On se kuitenkin sen verran usein, että ei tässä kannata haaveilla autosta luopumisesta ja yhteiskäyttöautoon tai taksin käyttöön siirtymisestä.

Huollossa ei mitään ihmeellisempää. 305 oiroa maksoi luvatusti, perus vuosittaisten juttujen lisäksi siis parivuosittain jarrulitkut ja raikkari uusiksi. Ilmastointihuolto tehtiin nyt samalla 79 euron lisähinnalla, ainetta tuli ulos 370g ja meni sisään norminmukainen 590 grammaa. Oli siis kai aika jo huoltaa, vaikka tehoa laitteessa tuntui kesällä olevan ihan ok, vaikkei nyt mikään pakastin ollutkaan. Enemmänhän tuossa on ihmetyttänyt autokylmästöinnin toiminta noin yleisesti kuin lämmitys- tai kylmennystehon saatavuus.

Ilmastointihuollon mukana tehdään kuulemma aina 12 voltin akun testi ja raportti näyttää hyvää kuntotilaa ja 75 % LT:tä. Mikäköhän tuo LT on? Varaustaso mittauksen aikana?

Mä en paljoa perusta noista akun kuntotesteistä, kun ne ei mittaa kapasiteettia. Ennenkin on tullu testautettua akku, joka kuulemm hyvässä kunnossa, mutta se ei kyllä hetken kuluttua enää akuksi kelvannut. Antoi täytenä kylmäkäynnistysvirtaa oikein hyvin, mutta kapasiteetti oli vajonnut niin että pienikin sähkönsyönti ilman laturia vei voimat.

Huollosta kotiin Motomaatin kautta ja katsastukseen OBD-lappu 9 eurolla. Auto-Center olisi ryöstänyt samasta 25 oiroa, enkä tykkää ryöväritouhuista joten menin maatille. Katsastukseen vois joku päivä mennä, aikaa tässä on vielä melkein neljä viikkoa.

Illalla vielä kotona pistin siivoten auton sisältä. Oisinkohan mä kerran tuon siivonnut aikasemmin ja lokakuussa tulee kuitenkin 2v auton ostamisesta. Pääsyy siivoamiseen oli kuitenkin se että tällä viikolla saatan joutua kyyditsemään paria työkaveria Turusta Hankoon ja takaisin, ja siihen hiekkakasaan mikä takapenkillä oli, ei olis kehdannut vieraita upottaa.

No mutta, jotain kiinnostavaakin. Paisutettu Saab-Lancia 600:n reinkarnaatio, eli se 50 tonnin sähköhynkky:

Kuva

Tuolla kuussatasen projektitopicissa tuli todettua että Ioniq 5 näyttää sivusta ihan Lancia Deltalta a.k.a. Saab kuussataselta. Ainoa vaan että mittojen mukaan auto on joka suuntaan tuhottomasti isompi. Kuvista sitä paisutusta ei oikein hahmota ennenkuin laittaa auton jonkun samanmuotoisen tavallisen auton rinnalle (sikäli mikäli nyt Audi S3 on tavallinen auto :mrgreen: ):

Kuva

Sisällä istuessa iski itseenkin sellainen olo että kulti kutisti kakarat. Auto on sisältäkin sen verran korkea, leveä ja pitkä, lisäksi vyötärölinja sen verran korkealla, että tunsin itseni legoukkeliksi. Lego-vertaus tulee tietty myös siitä että täähän näyttää monin paikoin siltä kuin olisi koottu niistä oivista tanskalaisista muovikuutioista:

Kuva

Kuva

Jotain auton tiloista kertoo se, että huolimatta hatchbak-muodosta on takakontin perusmitat farmarin luokkaa, eli kontin pohja on metri x metri. Takapenkkiä saa valutettua 60/40 suhteessa kahdessa osassa 20 cm eteenpäin, jolloin kontin pituus on jo Superbmaiset 120 cm. Korkeus verhoon on kuitenkin matala, vajaa 40 cm. Kattoon ei tullut nyt mitattua. Iso kontti ulkomuotoon nähden, mutta ei silleen auton perusmittoihin nähden mitään erikoista, koska Ioniq 5 on käytännössä Töpselikärsän pituinen auto.

Etuopenkin säätövarakin sai tuntemaan itsensä lyhyeksi. Vaikken ole erityisen pitkä, niin NG-kolkissa ja Mitsussa istun kuskina penkki taimmassa asennossa. Sähköhynyssä en voi sitä tehdä, koska en meinaa enää ylettyä kaasupolkimeen 8O

Sisäleveys on taas sellainen että pitää tosissaan kurkottaa jos haluaa avata kuskin paikalla istuen matkustajan oven.

Ajofiilikset ihan jees. Ei nytkähdä paikaltaan lähtiessä niskat, mutta heti kun pyörät on alkaneet pyöriä, niin voimaa puskee päälle kuin yleinen syyttäjä. 217 hv tuossa on eli ei mikään sporttimalli. Ja takamottori+takaveto, nelivedot on kai vasta tulossa ja niissä voimaa 305 hv, ettei lopu kesken. Takaveto on kyllä aika jees sähköisen voimalinjan kanssa (miksei muidenkin toki), meinaan kun vertaan viime vuoden huollon aikana koeajamaani Kona Electriciin, niin tää kulki luotisuoraan kun painoi lapun lattiaan. Etuvetoinen Kona pisti hanttiin ratissa oikein kunnolla.

Luotisuoraan auto ei kuitenkaan aluksi tuntunut kulkevan, kun lähdin motarille autokaupasta kiihdyttelemään. Ihmettelin kun auto puoltaa ihan selvästi vasemmalle, tosin tiekin kaarsi vasemmalle. Hieman enemmä ajettuani totesin että kurvissa tuntuma on ratissa silleen outo, että ensin kääntäessä tuntuu vastus, mutta kun ratin pysäyttää sopivaan kulmaan kurviin nähden, niin vastus häviää ja koko ohjaustuntuma samalla. Sitten aloin päästä hökölle auton sielunelämästä ja hitaammalla tiellä mutkaan hiljaa ajaessani päätin että katotaanpa minne auto haluaa mennä jos en koske rattiin. Sehän lähti kääntymään mutkaan itsekseen kunnes yhtäkkiä kesken mutkan tuntui auton usko loppuvan ja ratti suoristi itsensä vaatien minua puuttumaa peliin.

Jotain autonomista ajoa levelillä 0.8 siis. Ihan kivaa varmaan propelipäille, mutta auton ohjaajalle karmea kokemus. Ajotuntuma vaihtelee sekunnin välein jogurtista pakastekalaan. Onneksi löysin ratista nappulan jolla moisen avustimen sai pois päältä, sen jälkeen sai oikeasti kokeilla miltä auto tuntuu ajaa. Mulla on tosi isot toleranssit kaikenlaiseen ajotuntumaan ja ohjausvasteeseen, joten yleensä en niitä kommentoi, mutta tän auton ohjaustuntuma tuntui avustin pois kytkettynäkin hieman teennäiseltä. En oikein osaa sanoa voiko se johtua sähköisestä voimalinjasta; onhan diesel-NG-kolkissakin sähköinen tehostin, enkä näe mitään syytä miksi sähköinen voimalinja väkisin aiheuttaisi ohjauksen toteutuksen ihan eri lailla kuin vanhassa pataraudassa. Sen sijaan nää uudet avustimet ja turvaominaisuudet tehnee sen että tuntuma kärsii.

Todettakoon vielä että turvavarusteenomainen kaista-avustin ei kytkeytynyt siitä napista pois, eli jos annoin auton valua kaistaviivan päälle, niin ratti oikaisi suunnan itsestään edelleen.

Tiloihin ja vetotapaan palatakseni ihmettelen että kun moottori on takana ja auto on iso kuin mastodontti, niin miten on voitu saada (clamshell!)konepellin alainen tila näin täyteen muuta kuin tavaratilaa:

Kuva

Sisusta on kivan moderni, ja tunnin koeajon aikana ei voi mitenkään oppia käyttämään auton järjestelmiä siten että osaisi kommentoida onko UI hyvä vai huono. Hyvä kun sai radion päälle ja ilmastoinnin säädettyä. Näissä toki auttoi se että näihin toimintoihin on omat nappulansa, eli ei tarvi mennä kosketusnäytöistä valikkojen taakse. Ratista löysin kuskiprofiili-nappulan, jota painamalla näköjään muuttui kaikki asetukset, näyttöjen taustaväri, radiokanava ja kellokin heitti tunnilla taaksepäin. Siis joku hurrien asetus aikavyöhykkeestä päätellen (sopii saabistille) :mrgreen:

Vois joku päivä kävästä ajamassa Skodan Enyaqin ja Fordin valemustangin. Ja sähköberlingoahan odotan kieli pitkänä myös. Mutta ei kannattane antaa liikaa pikkusormea näille, kun tosiaan asettaa vaakaan tuon 6 tkm kertyneen ajosuoritteen ja vaa'an toiselle puolelle vähintään 50 k€ hankintahinnan. Mitsu on nyt arvoltaan jotain noin 1/3 tuosta, ja ajaa käytännössä ihan saman asian, eli kulkee melkein koko ajan sähköllä ja täyttää muutenkin perheen liikkumistarpeet.

Rahalle kun on muitakin käyttökohteita tällä hetkellä, kotipiha näyttää tällä hetkellä tältä:

Kuva

Tuosta pitäisi pamauttaa muutama kymmenen kuutiota kalliota vielä veks ja alkaa sitten täyttämään paikkoja vajaan 90 neliön autotallilla ja katoksella. Parin sähköauton verran rahaa menossa pelkkään peltilehmien suojaan, joten pidetään nyt jalat maassa.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 370
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

” Todettakoon vielä että turvavarusteenomainen kaista-avustin ei kytkeytynyt siitä napista pois, eli jos annoin auton valua….”

Hajoilin itse kans näihin ajoavustimiin. Konasta tuttuja ja olleet about aina pois päältä. Ioniq5:ssa keksin lopulta, että pitkä painallus samasta napista sammuttaa myös kaistavahdin! ATK! :lol:
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”
Harrastimet: Pari polkupyörää ja Saab 900i MY88
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jotain namiskaa koitin ajossa painaa pitkäänkin koettaessani jotain ominaisuutta saada päälle tai pois, mutta en enää muista että mitä.

Korjataan muuten sen verran, että kerrattuani TM:n artikkelin kyseisestä autosta hoksasin että tuossa etupellin alle näyttävässä kuvassa olevan muovikannen alla on vastoin kirjoituksiani 57 litran tavaratila. Joku on vain päättänyt laittaa siihen kanteen kirjaimet EV, jotta satunnainen pellin alle kurkistelija ei vahingossakaan luulisi muovikannen olevan tavaratilan kansi :mrgreen:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6630
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^meinasin jo tulla kertomaan tuon etutavaratilan typer… eikun toteutustavasta, mutta olitkin jo löytänyt. :mrgreen:

On muuten erinomainen tuo kuva S3:n kanssa, tiesin parista koeajovideosta että ulkonäköään huomattavasti suuremmasta autosta on kyse mutta tuo kuva kertoi erittäin paljon. :D
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08
Aiemmin: Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Elokuu:
matkaa 433 km
sähköä 97 kWh
bensaa 4 litraa
Rahaa näihin 17 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 14 091 km
sähköä 3516 kWh
bensaa 201 litraa
Rahaa näihin 629 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 25 kWh eli 4,5 €

Ei siis silleen mitään uutta ja ihmeellistä raportoitavaa kulutusrintamalta.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuva

17 oiroa. Koronan takia ei päässyt mukaan halliin, joten en tiedä miten tarkkaan syynättiin. Pitkään se siellä tuntui olevan kuitenkin, mutta odottavan aikahan on tunnetusti pitkä.

Jarrut katottiin ihan dynamometrillä, koska tässä ei pitäisi aiheuttaa ongelmia nelivedosta huolimatta. Korkeintaanhan tuo varmaan aiheuttaisi jonkun bitin poikittain, koska mekaanista yhteyttähän etu- ja taka-akselien välillä ei ole, kun on omat moottorit molemmille akseleille.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3120
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 15:39
Jarrut katottiin ihan dynamometrillä, koska tässä ei pitäisi aiheuttaa ongelmia nelivedosta huolimatta. Korkeintaanhan tuo varmaan aiheuttaisi jonkun bitin poikittain, koska mekaanista yhteyttähän etu- ja taka-akselien välillä ei ole, kun on omat moottorit molemmille akseleille.
Tai sitten vain ottaa energiaa talteen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu, antaa rullailla vaan. Kaikki se on kotiinpäin :D
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3120
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oletko vielä käynyt e-Kirahvinkuljettimia koeajamassa?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11495
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Enpä ole käynyt, jokos niitä on kauppiailla tyrkyllä?

Päivät on kyllä sen verran täynnä ohjelmaa duunien ja tallinrakennusprojektin kanssa, että välttämättä ei hetkeen kerkisikään mitään koeajamaan, mutta täytyy jossain välissä koittaa löytää sopiva väli.
Avatar
Kiertomäntä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Näin kattavia koeajoselostuksia on aina mielenkiintoista lukea silloin kun niitä löytää autolehtien ulkopuolelta.

Täytyy myöntää, että saatoin hymyillä ääneen tuossa katsastustodistuksen jarrumittauskohdassa: "käytetty mittalaite: Maha" (Ja tähän mielikuva katsurista jarruttelemassa mahallaan. Ole hyvä :mrgreen: )
'02 9-5 SC Aero
Vastaa Viestiin