Cim vai virtalukko
Cim vai virtalukko
Auto on 9-3 vector 09. Aamulla aion lähteä töihin ja virta-avaimen kääntö ei onnistunut. Näytössä tuo steerin lock malfunction. Avain on pitkään teetänyt sitä jos virrat kääntää pois niin joskus ei avainta saa pois ennen kuin kääntää virran takaisin päälle.
Laitoin illalla auton Tech.n kiinni ja antoi vikakoodeja b1000 sekä b1016. Cim vikakoodin nollaus ei auttanut. Varalla on yksi virtalukko mitä kokeilen huomenna. Voiko tuo cim mennä kertalaakista rikki? Ilm. sisuskaluja siihen saa oriolta.
Laitoin illalla auton Tech.n kiinni ja antoi vikakoodeja b1000 sekä b1016. Cim vikakoodin nollaus ei auttanut. Varalla on yksi virtalukko mitä kokeilen huomenna. Voiko tuo cim mennä kertalaakista rikki? Ilm. sisuskaluja siihen saa oriolta.
Re: Cim vai virtalukko
Myös rattilukko voi olla vialla.
Tämä on hankala tapaus kun vika voi olla missä tahansa noista kolmesta.
Tämä on hankala tapaus kun vika voi olla missä tahansa noista kolmesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Cim vai virtalukko
Kokeilitko vääntää rattia ja laittaa avaimen virtalukkoon, jos rattilukko olisi vapautunut sillä tavoin?
Toinen sekä NG9-5:n ja NG9-3:n rattilukko-ongelmiin liittyvä keino on poistua autosta, laittaa ovet kiinni kaukosäätimestä, avata ovet ja kokeilla toimisiko rattilukko nyt.
Viimeinen konsti molemmilla on ottaa akun miinuspiuha irti vähäksi aikaa.
Jos sekään ei tepsi, sitten täytyy alkaa etsimään uutta osaa vanhan rattilukon/CIMin tilalle.
Toinen sekä NG9-5:n ja NG9-3:n rattilukko-ongelmiin liittyvä keino on poistua autosta, laittaa ovet kiinni kaukosäätimestä, avata ovet ja kokeilla toimisiko rattilukko nyt.
Viimeinen konsti molemmilla on ottaa akun miinuspiuha irti vähäksi aikaa.
Jos sekään ei tepsi, sitten täytyy alkaa etsimään uutta osaa vanhan rattilukon/CIMin tilalle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Cim vai virtalukko
Akunkaapelin irrotus ei tuonut apua. Ohjauspyörä kääntyy myötäpäivään raskaasti tosin ja jossain kohtaa kuuluu kuin jokin lukon haitta liikkuisi. Virtalukon tai icm vaihto ei sekään auttanut. Tuolla toisella icm:lla ei tunnista avainta. Tech antaa samat vikakoodit kuin alunperin. B1000, B1016 Onko tuo rattilukko erillinen osa? Alkaa ilmeisesti kallistua tuohon CIM vikaan. Radion kun yrittää laittaa päälle niin siinä lukee Locked.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Cim vai virtalukko
Saattaa olla silloin CIM -vika, ja moduli pitäisi vaihtaa.Heppo65 kirjoitti: ↑Ke Syys 15, 2021 15:17Akunkaapelin irrotus ei tuonut apua. Ohjauspyörä kääntyy myötäpäivään raskaasti tosin ja jossain kohtaa kuuluu kuin jokin lukon haitta liikkuisi. Virtalukon tai icm vaihto ei sekään auttanut. Tuolla toisella icm:lla ei tunnista avainta. Tech antaa samat vikakoodit kuin alunperin. B1000, B1016 Onko tuo rattilukko erillinen osa? Alkaa ilmeisesti kallistua tuohon CIM vikaan. Radion kun yrittää laittaa päälle niin siinä lukee Locked.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Cim vai virtalukko
Radioko ei mene päälle vaikka autossa on kiinni alkuperäiset yksiköt?
Silloin vika ei voi olla olla oikein muualla kuin CIM:ssä.
"Väärällä" ICM:llä sen ei kuulukaan mennä.
Virtalukon tai rattilukon toiminta ei mitenkään vaikuta radioon. Sen kuulu mennä päälle vaikka avain ei ole edes virtalukossa.
Jos rattia pystyy kääntämään, tosin raskas kun tehostaja ei toimi, niin silloin rattilukko ei voi olla päällä. Se onkin sitten toinen kysymys, että miksi se ei ole . Mahdollinen CIM vika vaikuttaa juuri tähänkin.
Silloin vika ei voi olla olla oikein muualla kuin CIM:ssä.
"Väärällä" ICM:llä sen ei kuulukaan mennä.
Virtalukon tai rattilukon toiminta ei mitenkään vaikuta radioon. Sen kuulu mennä päälle vaikka avain ei ole edes virtalukossa.
Jos rattia pystyy kääntämään, tosin raskas kun tehostaja ei toimi, niin silloin rattilukko ei voi olla päällä. Se onkin sitten toinen kysymys, että miksi se ei ole . Mahdollinen CIM vika vaikuttaa juuri tähänkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Cim vai virtalukko
Huomasin tuolla toisessa keskustelussa tuon näytössä näkyvän locked tekstin ja sama se tuli myös näyttöön kun kokeilin laittaa radion päälle. Nyt tilattu korjaussarja tuohon CIM:iin. Hinta vain oli hunajainen. Ihmettelin kun Orion sivuilla osan hinta on 4200 kr.+ alv. hinta olisi n. 540 euroa. Liikkeessä hinta oli noussut 700 euroon. Skandixilla hinta oli n. 430 euroa.
Tuo ohjelmointi hieman askarruttaa. Pitääkö tuo vanha moduuli poistaa ensin Techillä? Ilmeisesti uuteen moduuliin käy vanhat avaimet. Turvapääsy löytyy.
Tuo ohjelmointi hieman askarruttaa. Pitääkö tuo vanha moduuli poistaa ensin Techillä? Ilmeisesti uuteen moduuliin käy vanhat avaimet. Turvapääsy löytyy.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Cim vai virtalukko
Eikö noita CIMejä löydy "B-osina" eli purkuosina halvemmalla?Heppo65 kirjoitti: ↑To Syys 16, 2021 20:39Huomasin tuolla toisessa keskustelussa tuon näytössä näkyvän locked tekstin ja sama se tuli myös näyttöön kun kokeilin laittaa radion päälle. Nyt tilattu korjaussarja tuohon CIM:iin. Hinta vain oli hunajainen. Ihmettelin kun Orion sivuilla osan hinta on 4200 kr.+ alv. hinta olisi n. 540 euroa. Liikkeessä hinta oli noussut 700 euroon. Skandixilla hinta oli n. 430 euroa.
Tuo ohjelmointi hieman askarruttaa. Pitääkö tuo vanha moduuli poistaa ensin Techillä? Ilmeisesti uuteen moduuliin käy vanhat avaimet. Turvapääsy löytyy.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Cim vai virtalukko
Löytyy kai käytettyjä, uudella osalla on kolmen vuoden takuu. Nyt kun kokeilin aamulla laittaa radion päälle niin kas kummaa, se toimi. Kokeilin vielä poistaa Techilla tuon ohjauslukon ja ratti liikahti sekä avain suostui kääntymään lukossa, virrat tuli päälle ja auto lähti käyntiin. Olisiko tuossa ohjauslukossa se vika kuitenkin.
Re: Cim vai virtalukko
Tässä kohtaa alkaisin epäilemään akun kuntoa. Jos, niin kannattaa vaihtaa pikaisesti ettei jumitu lopullisesti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Cim vai virtalukko
Oireet kuulostavat ihan samalta kuin itselläni hajonneen CIM moduulin kanssa, vikakoodeja en nyt varmaksi muista enää. Voisiko olla huono juotos tai muu kontakti jossain mistä syystä nyt toimiikin, olettaen että edellä mainittu akku on kunnossa.
Varaosien tarvitsijoiden kannattaa tarkistaa myös ebay, briteissä on ollut paljon cimmejä ja niiden osia myynnissä. Pitää vaan muistaa että käytetyn moduulin tai piirilevyn mukana pitää tulla yksi sen kanssa paritettu avain.
Varaosien tarvitsijoiden kannattaa tarkistaa myös ebay, briteissä on ollut paljon cimmejä ja niiden osia myynnissä. Pitää vaan muistaa että käytetyn moduulin tai piirilevyn mukana pitää tulla yksi sen kanssa paritettu avain.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Cim vai virtalukko
Ei tarvitse vanhaa poistaa. Uuteen CIM:iin saa naitettua vanhat autoon ohjelmoidut avaimet.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 10:02
Re: Cim vai virtalukko
Täällä ilmaantui samansuuntainen ongelma, auto oli kuukauden verran kytkinremontissa ja tuota ei ikinä esiintynyt sitä ennen. Nyt ilmoittaa steering lock malfunctionia lähes joka kerta, kun avaimet on poistettu virtalukosta ja sen jälkeen seuraavan kerran yrittää käynnistää autoa. Akun kengän irrottamisen/kiinnittämisen jälkeen toimii. Samoin, jos ei avaimia poista virtalukosta, niin ongelmaa ei ole ollut yhtään kertaa, Eli maalaisjärki sanoisi, että kun avaimen ottaa pois virtalukosta, niin silloin jotain menee vikaan. Sekin mietityttää vähän, että onko rempan yhteydessä voinut rikkoutua jotain, vai liekö puhdasta sattumaa että vika tuli korjaamolla ollessa...
Miten tätä kannattaisi lähteä selvittämään ? Saab itselle vielä suht tuore tuttavuus merkkinä... Osaako joku viisaampi näillä oireilla sanoa, että viittaisiko virtalukkoon, eli kannattaisiko se vaihtaa tai puhdistaa ensin ? Jos tilaa virtalukon esim ebaysta, niin pitääkö se ohjelmoida tälle autolle, tai jos lukon mukana tulee avain, niin miten siinä tapauksessa ?
Kaikista vinkit otetaan kiitollisena vastaan
Miten tätä kannattaisi lähteä selvittämään ? Saab itselle vielä suht tuore tuttavuus merkkinä... Osaako joku viisaampi näillä oireilla sanoa, että viittaisiko virtalukkoon, eli kannattaisiko se vaihtaa tai puhdistaa ensin ? Jos tilaa virtalukon esim ebaysta, niin pitääkö se ohjelmoida tälle autolle, tai jos lukon mukana tulee avain, niin miten siinä tapauksessa ?
Kaikista vinkit otetaan kiitollisena vastaan
Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 2007
Saab 9-5 Wagon 2.3t 2003
Saab 9-5 Wagon 2.3t 2003
Re: Cim vai virtalukko
Testeriin (TECH2) kiinni ja vikakoodien luku nyt alkuun.
Virtalukon voi vaihtaa ilman ohjelmointeja tai avaimia, avaintiedot on tallessa CIM moduulissa.
Virtalukon voi vaihtaa ilman ohjelmointeja tai avaimia, avaintiedot on tallessa CIM moduulissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Cim vai virtalukko
Pelkkää sattumaa.Saabisti NHK kirjoitti: ↑Ke Syys 29, 2021 12:25
... auto oli kuukauden verran kytkinremontissa ...
......onko rempan yhteydessä voinut rikkoutua jotain, vai liekö puhdasta sattumaa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)