E85 asemat

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Soki kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 09:25
Perushinta pomssahtaa oikeen vaan mukavasti kun sulakekoko kasvaa. Sikäli erikoista että mikään ei varsinaisesti (paitsi sulakkeiden koko) muutu, vain että voi kuluttaa enemmän ja nopeammin. :lol: Caruna ah Caruna…
Voi olla että kohta kannattaa ostaa omaa metsää ja joku höyrykone jolla voi sitten joskus hakkeesta leipoa sähköä patteriautoon :facepalm_man:
Ei mene välttämättä noin.
Pelkkä sulakekoon kasvattaminen ei aina onnistu.

Mikäli kiinteistön liittymiskaapeli on MCMK 3x6+6 ja sähkökeskus (mittakeskus) kiinteistön sisällä ei liittymää (3x25A) saa muutettua 3x35A:ksi. Pelkässä maa/ilma/pinta asennuksessa 35A olisi sallittu, mutta monijohtimisen kaapelin mennessä rakenteiden sisään se ei ole sallittu.
Itse olen muuttanut liittymäni jo n. 20v sitten 3x25 -> 3x35 ja piti liittymäkaapeli vaihtaa AXMK 4x25:ksi, kun vanha oli juurikin MCMK 3x6+6.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Soki »

petrisa kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 15:09
[quote=Soki post_id=<a href="tel:1287265">1287265</a> time=<a href="tel:1634023516">1634023516</a> user_id=25767]
Perushinta pomssahtaa oikeen vaan mukavasti kun sulakekoko kasvaa. Sikäli erikoista että mikään ei varsinaisesti (paitsi sulakkeiden koko) muutu, vain että voi kuluttaa enemmän ja nopeammin. :lol: Caruna ah Caruna…
Voi olla että kohta kannattaa ostaa omaa metsää ja joku höyrykone jolla voi sitten joskus hakkeesta leipoa sähköä patteriautoon :facepalm_man:
Ei mene välttämättä noin.
Pelkkä sulakekoon kasvattaminen ei aina onnistu.

Mikäli kiinteistön liittymiskaapeli on MCMK 3x6+6 ja sähkökeskus (mittakeskus) kiinteistön sisällä ei liittymää (3x25A) saa muutettua 3x35A:ksi. Pelkässä maa/ilma/pinta asennuksessa 35A olisi sallittu, mutta monijohtimisen kaapelin mennessä rakenteiden sisään se ei ole sallittu.
Itse olen muuttanut liittymäni jo n. 20v sitten 3x25 -> 3x35 ja piti liittymäkaapeli vaihtaa AXMK 4x25:ksi, kun vanha oli juurikin MCMK 3x6+6.
[/quote]

Juu toki varmasti syöttökaapeli voi vanhemmissa liittymissä ahistaa. Itse tein juuri jotain aikoja sitten päinvastoin eli 35A->25A ja perusmaksu tippui huimasti, tosin Caruna on sen sitten nostanut takaisin omiin sfääreihinsä…
Jos kaabelointia pitää lisätä se se vasta sitten halpaa on, tulevaisuudessa ehkä vielä hieman arvokkaampaa…
Jos sitten tuo syötön lisääminen ei luonaakaan, muutakin ylläriä pukkaa jos meinaat tilalle vaikka aurinkovoimaa, eipä saa laittaa enempi kun syöttö kestää. No meinaisit laittaa vaikka tuulimyllyn. Hirveä luparosessi ja 50K investoinnin lisäksi, ainakin tässä kunnassa, sitten makselet liki 2K kiinteistöveroa tuosta potkurista vuosittain. Ihanan halpaa omaa ilmaista sähköä :facepalm_man: :heart_eyes:

Et eikun pumpulle vaan tankkaamaan ja kättä kiltisti taskuun. Saa piäministeriskä sitten viileitä lounaita tilailla kansalaisten yhteisavustuksella.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja aero »

Omassa kiinteistössä asuvalle, eli omakotitaloasujalle, on kuitenkin kohtuu epätodennäköistä olla mitään tarvetta sille liittymännostolle, jos ei mitään ihan antiikkista 1-vaiheliittymää tms ole. Jo se 3*25A meinaan vie sen verran pitkälle, että yön aikana lataa melkosen määrän kilsoja, kun katsoo paljonko pahimmillakaan pakkasilla jää yön mittaan kapasiteetista käyttämättä.

Toki, jos päivittäin hinkkaa satoja kilsoja, niin sitten jää vaille. Itse joskus laskeskelin, että mulle käytännössä olisi riittänyt hidaslataus (8A 1~), kun hinkkasin 92km/sivu -työmatkaa neljästi viikossa eikä työpaikalla olisi ollut latausmahkua. Keskiviikkona ja viikonloppuna olisi akun saanut täyteen asti. Helpotuksena mulla ei ole (eikä ollut) säännöllisiä iltamenoja esim. jälkikasvun harrastusten merkeissä, joten jokaöinen 10+h latausaika oli realistinen arvio.

Taloyhtiöllä tilanne on jo lähtöjään eri, kun ollaan eri sfääreissä kuitenkin kuin omakotitalossa. Säännöllisellä reissutavalla voi toki tulla vastaan tilanne, jossa täydellä akulla pääsisi vaikka mummolaan tai mökille, mutta työpäivän jäljiltä tarttee ladata matkan onnistumiseksi, mutta silloinkin voinee yleensä keventää kuormaa muualta, jotta sitä saa laturille.

Nää viimeiset viestit voisi toki heittää E85-ketjusta johonkin sopivaan sähköautoketjuun, jonka aiheeseen osuvat paremmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos on sähkölämmitteinen talo ja menee hankkimaan 11kW latausaseman (3x16A), jonka tehoa myös auton laturi pystyy käyttämään, ja jota ei pysty säätämään, niin on kyllä 3x25A liittymä jo aika tiukilla. Meillä öljypannussa 3x10A vastukset, eli jos ne on käytössä ja auto 3x16A latauksessa, niin paljon muuta sähköä ei sitten enää käytetäkään.

Mutta tämä tosiaan ratkeaa ihan sillä että hankkii säädettävän latausaseman, jolla säätää tehoa tarpeen mukaan. Tai vaihtaa pannun öljylle. Mutta jokaisen vehkeet on omanlaisensa, eli vaikka lämmitysmuoto ei olisi suora sähkö, niin voi käydä niin että sähkösaunoessa ei autoa ladata, jos joku haluaa samaan aikaan paahtaa leipää ja keittää teetä. Eri asia sitten onkin onko noita kaikkia pakko tehdä samaan aikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä sähkölämmitteisessä omakotitalossa jo 3x25 on tarkkaan mitoitettu, puhumattakaan, jos siihen lisää sitten 11 kW sähkölatauksen.
Maa- tai ilmavesilämpöpumppu helpottaa tilannetta. Nekin vaativat sähkövastuksia käyttöön, kun oikein kovat pakkaset koittavat. Kaukolämpö on sitten ihan erikseen. Täystehoinen (suurteho)lataus vie jokaisesta vaiheesta 16 A. Jää enää vajaa 10 A käyttöön.
Enpä lähtisi tällaisessa tapauksessa paljon "rakentamaan" tuohon 25 A liittymään mitään suurteholautausasemaa.

Meillä on sähkökattilassa 3x6 kW teho eli yhteensä 18 kW. Tämä sisältää lämmityksen + käyttöveden. Eli 6 kW teho vedelle ja 12 kW teho lämmitykseen. Nämä voivat olla yhtä aikaa päällä, joten täydellä kuormitushetkellä vievät reilut 25 A/vaihe. Joten 3x35 A liittymä on ehdoton.
Jos tuohon lisään vielä 3x16 A sähköauton latauksen olisi otettava vuorottelu käyttöön eli tiputettava toinen lämmitysvastus pois pelistä sähköautoa ladattaessa. Tai vaihtoehtoisesti silloin asema ei autoa lataa täydellä teholla, kun lämmitysteho on suuri. Mikäli olisi käytössä jokin muu lämmitys sähkökattilaan esim. ilmavesilämpö niin homma hoituisi helpommin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 17:09
Jos on sähkölämmitteinen talo ja menee hankkimaan 11kW latausaseman (3x16A), jonka tehoa myös auton laturi pystyy käyttämään, ja jota ei pysty säätämään
Lihavointi minun jäljiltäni. Toki, tekemällä tyhmiä valintoja saa ongelmia aikaiseksi. Mutta vähän järkeä käyttämällä saa yön aikana tungettua kilometrejä akkuun kohtuullisen reippaasti. Voihan sitä ostaa vaikka "tyhmän" 22kW laturin ja kirota kun ei sähköliittymä riitä edes sille...

petrisa kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 18:28
Meillä on sähkökattilassa 3x6 kW teho eli yhteensä 18 kW. Tämä sisältää lämmityksen + käyttöveden. Eli 6 kW teho vedelle ja 12 kW teho lämmitykseen.
Paljonko tarvii pakkasta ja vedenkäyttöä, että nuo molemmat laulaa yli 50% käyttöasteella, tai muulla jaolla yhteensä yli 100% käyttöasteella? Vai toimisiko ne vähän järkevämmällä/älykkäämmällä ohjauksella vuorotellen siten, että maksimikuorma pysyy vähän hillitymmissä lukemissa ja silti lämpö sekä ilmassa että vedessä riittävänä?

Minä kun oon tässä sähkölämmitellyt vuodesta 2007 yhtä ja vuodenvaihteesta 2020/2021 kahta omakotitaloa, niin en ole kertaakaan kohdannut tilannetta, jossa sähköliittymä tapittaisi kovin pitkään. Toki molemmat tönöt on pieniä, 100+40m2 ja 120+20m2, mutta myös vanhoja (1948+1958 ja 1946+1980); plussan jälkeen saunarakennuksen tiedot, nekin on siis vähintään plussalla ympäri vuoden, isompi lähellä kahtakymppiä koska siellä on aktiivinen suihku. Isommalla talolla saa tietty enempi lämmöntarvetta, toisaalta uudemmalla talolla saa parempaa eristystä. Ja työntämällä kuumaa vettä viemäriin saa ihan varmasti poltettua rahaa lämmitykseen ja jos sen tekee sähkövastuksilla, siirtoyhtiön juhlimaan.

Jos auto hörppii 20kWh/100km, niin se 11kW lataus tuuppaa patteriin matkaa tunnissa rennot 50km ja jo 8h yön aikana 400km. Ei lie ihan keskimääräinen eikä kovin yleinen jatkuva ajosuorite, joten se on jo ihan ymmärrettävä tarve nostaa sähköliittymää. 100km päiväsuoritteen saa tuolle 20kWh/100km kulutukselle taiottua jo 2kW latauksella 10 tunnissa. Toki kovalla pakkasella rangekin on lyhyempi ja lämmin talli osoittautuu hyväksi ideaksi (olettaen, ettei ole sellainen auto jota ei uskalla parkkeerata sisälle ja ladata siellä), mutta silti keskimääräisellä okt-asujalla 3*25A liittymä ei pitäisi olla kovin suuri ongelma.



Markkinoilla on kuitenkin latausasemia, joille saa kerrottua liittymän maksimivirran ja mitattua kokonaisvirrankäytön ja jotka mitoittavat latausvirran automaattisesti jäljelle jäävään puskuriin. Ei väkiste täysiä työntävässä laturissa ole kotikäytössä mitään järkeä juuri siksi, että sitä täyttä tehoa tarvii oikeasti todella harvoin, ellei päivittäiset ajosuoritteet ole tosiaan ihan poskettomia. Ja vaikka olisikin, niin dynaaminen kuormanhallinta on silti järkevämpää. Lähtee se akku latautumaan vähän äkäisemmin siinä kohtaa kun lämminvesivarsa toteaa ettei enää tartte hehkuttaa.

Esim. tuosta laturi (ensimmäinen nopealla nettihaulla löytynyt), joka tuuppaa vauhdilla matkaa patteriin jos iskee isosta kahvasta sisälämmön pois päältä, mutta latailee rauhallisesti jos kuormaa on muutenkin reippaasti: https://evlataa.fi/tuotteet/garo-latausasema-kotiin/
Evlataa kirjoitti: Nyt lisävarusteena myös dynaaminen kuormanhallinta, joka mahdollistaa, että lataat aina niin tehokkaasti, kuin sähköliittymäsi muu kuormitus sallii.
(Huom. Dynaaminen kuormanohjaus vaatii aina latausaseman kaapeloimista pääkeskukselta eli sieltä, missä on sähköverkkoyhtiön sähkömittari)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juuri tuohon viittasin, että on latausasemia, jotka säätävät lataustehoa sen mukaan mitä kiinteistön muu sähkönkulutus sallii. Sellainen olisi sähkölämmitteisessä talossa hyvä, kun hetkellinen teho vaihtelee lämmitys ja taloussähkön osalta.

Sitä aiemmin tarkoitin myös, että tokihan 3x25 liittymälläkin tällaisella ko, lautausasemalla saa ladattua, mutta 11 kW laturista saa silloin suhteellisen huonosti tehoa irti, kun on menossa lämmityskausi. Siinä mielessä 3x35 liittymä on 11 kW latausaseman yhteydessä perusteltu, jos se vain on mahdollista pelkällä liittymätyypin muutoksella. Toki tämäkin riippuu kuinka paljon sitä ajoa autolla tulee ja sitä kautta tarvitsee tehokasta ja nopeaa latausta.

Työpaikalle hankittiin "harjoitusmielessä" 22 kW latausasema. Nimenomaan Garo merkkinen. Ei hommattu latauksenhallinta järjestelmää. Ainoastaan DIP kytkimillä rajoitetaan max lataustehoa (nyt 11 kW).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kerron vielä, vaikka tämä ei tähän aihealueeseen oikein kuulukaan.
Voisi tehdä oman otsikon tuonne muualle.

Älykästä latausasemaa on lähes välttämätön käyttää kiinteistössä, jossa lämmitys on toteutettu nk. SLY-kytkennällä. Vaihtoehtoisesti joutuu kiinteästi rajoittamaan latausaseman tehoa, joka on taas huono ratkaisu.

SLY-kytkennässä lämmitys menee "täysille" verkon ohjaamana. Tällöin kuorma liittymässä kasvaa merkittävästi ja se kestää tapauksesta riippuen jopa useita tunteja yhtäjaksoisesti. Kuorma tippuu vasta siinä vaiheessa, kun säädetty yläraja on saavutettu. Tämän jälkeen ollaan ylläpitotoiminnossa, jolloin kuorma käy lyhyitä hetkiä tehopiikissä.
Verkon ohjauksen loputtua kuorma laskee merkittävästi. Nyt siirrytään ylläpitotoiminnolle, kun alaraja saavutetaan. Alarajan ylläpitämiseen ei käytetä koko tehoa.
Myös kytkennöissä, joissa käytetään nk pörssisähköä, käy isoja tehohuippuja "edullisen" sähkön aikana ja vastaavasti teho tippuu "kalliin" sähkön ajaksi.

Noissa edellä mainituissa lämmitysmuodoissa on älykäs lautauksenhallinta sähköauton latauksessa oikeastaan välttämätön, jos aikoo jotain hyötyä latausasemasta. Muutoin on sama tyytyä SUKO-laturiin ja sen tuomaan 1,7 kW tehoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 22:07
Juuri tuohon viittasin, että on latausasemia, jotka säätävät lataustehoa sen mukaan mitä kiinteistön muu sähkönkulutus sallii. Sellainen olisi sähkölämmitteisessä talossa hyvä, kun hetkellinen teho vaihtelee lämmitys ja taloussähkön osalta.
Jep - kuten totesit, käytännössä välttämätön, mutta tosiaan kun katselee sitä omaa sähkönkulutusta kylmältä yöltä, niin näkee aika hyvin paljonko siellä on varaa ladata nykyliittymällä. Väitän yhä, että suurimmassa osassa tapauksia talvellakin enemmän kuin mitä normipäivässä tulee kilsoja.

Ei siis tietenkään koske kaikkia, mutta noin pääsääntöisesti. Oma esimerkkilaskelmani tosiaan sisältää neljästi viikossa 184km päiväsuoritteen, joka tietääkseni on aika selkeästi yli keskimääräisen päiväsuoritteen tässä maassa.
petrisa kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 22:07
Sitä aiemmin tarkoitin myös, että tokihan 3x25 liittymälläkin tällaisella ko, lautausasemalla saa ladattua, mutta 11 kW laturista saa silloin suhteellisen huonosti tehoa irti, kun on menossa lämmityskausi.
Joo, ei saa tyhjästä täyteen asti arkiyössä, mutta hyvällä todennäköisyydellä takaisin sen, mitä päivän aikana on kuluttanut. Kun auto saa kuitenkin maata tunteja piuhassa ja itse touhuta kotona mitä lystää siinä samalla, ei sitä ole pakko vetää aina tyhjästä täyteen, kuten neste-energian kanssa on tottunut tekemään. Ja jos ei joka päivä saa takaisin sitä minkä on kuluttanut, mutta vastaavissa määrin välillä enemmän kuin on kuluttanut, niin sekin on ihan ok kunhan akussa riittää reservi (tässä muuten auttaa, jos autossa on iso akusto ja pitkä range - ei kannata mitoittaa ihan nahkoille omalla vakioajolla).
petrisa kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 22:07
Siinä mielessä 3x35 liittymä on 11 kW latausaseman yhteydessä perusteltu, jos se vain on mahdollista pelkällä liittymätyypin muutoksella. Toki tämäkin riippuu kuinka paljon sitä ajoa autolla tulee ja sitä kautta tarvitsee tehokasta ja nopeaa latausta.
Minä näen ennemmin niin, että liittymätyypin muutos on laturin maksimitehosta riippumatta perusteltu, jos ei 3*25:sta riitä lataustahti omaan arkiajoon. Toki jos ei ole samanlaista kustannusvaikutusta kuin meillä täällä Elenian johdon päässä (perusmaksu nousee rennot 23€/kk yösiirrolla, joka kannattaa jo ilmankin yövaraavia laitteita kun kulutus on riittävä) niin mikäs siinä, mutta en minä ainakaan halua käytännössä turhasta maksaa joka kuukausi. Vaikka 23€/kk tekee vain 276€/v joka on ihan luikaus autoilun kustannuksissa, niin rahaa se on silti.

Käytännössä kuitenkin 11kW laturit taitaa olla kevyimpiä joista tuo ominaisuus löytyy - ja kun ajan mittaan saa ehkä talon energiakulutusta tehostettua (lämpöpumppuja, parempaa eristystä jne) niin latausvirta paranee ihan itsekseen.
petrisa kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 06:21
Kerron vielä, vaikka tämä ei tähän aihealueeseen oikein kuulukaan.
Voisi tehdä oman otsikon tuonne muualle.
Minä jo huutomerkkinapitin tämän keskustelun, josko moderaattori pilkkoisi latausjutustelun omaksi osakseen, kun ei tosiaan etanolipuolelle kuulu, mutta on minusta ihan aiheellista ja asiallista keskustelua, vaikka ehkä tunteikkaaltakin kuulostaa :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Monimutkaistahan tuo sähköautoilijan arki vielä tuntuu olevan, ja ei liene mene kauaa, kun sähköyhtiöt todella keksivät miten siitä rokotetaan kunnolla erilaisilla tehopiikkihinnankorotuksilla.

Taidanpa ajella vielä muutaman vuoden luonnonvaroja säästävällä ja co-päästöiltään käytännössä miltei yhteyttävällä etanoliturbosaabilla, jolta valtiovallan pitäisi vihersiirtymän nimissä poistaa kaikki vuotuiset joutavat raippakäyttömaksut, jotka lähentelee jopa diesel-autojen käyttövoimaveroja.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sähköautoille on oma keskustelu, jatketaanpa siellä tätä juttua.
Ja RE85 jutut jatkuvat täällä.
Sähköauto jutustelut esim...
viewtopic.php?f=23&t=188078
viewtopic.php?f=23&t=191436
viewtopic.php?f=23&t=196519
viewtopic.php?f=23&t=191811
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitten aiheeseen.

Ajelin juuri äsken St1:n ohi. Tolpassa pisti silmään hinta 1,36. Ajattelin että dieselkö :D
Vaan eipä ollut kun RE85:n hinta :(

Bensat laadusta riippuen 1,80 pinnassa ja diesel vastaavasti 1,60. Lähellä Neste ja MyDiesel 1,90 8O
Ladattava hybridi jo käynyt mielessä, mutta minun tämän hetkisessä käytössä se ei oiken toimi kunnolla. Vähintäänkin sen pitäsi olla ladattava diesel hybridi....Volvo V60 :roll: :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja defu »

On tuo polttoaineen hinnan vaihtelu kyllä huimaa. Maanantaina kävin tankkaamassa E85:sta 1.24e/l.
Tänään keskiviikkona ohi ajaessa kattelin, että E85 oli 1.38e/l. Samaa vuoristorataa menee kyllä bensakin, nyt yli 1.80e/l.

Varmaan sunnuntaina taas hinnat putoaa sen 15snt, kuten on käynytkin tässä viime kuukausina.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuli mieleen se haastattelu, jossa satunnaiselta tankkaajalta kysyttiin polttoaineen hinnasta. Miten on vaikuttanut sinun arkeesi? "Aina olen 20€:llä tankannut."
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kyllä. Se maksaa minkä maksaa ja mitään asialle ei voi. Tankki täyteen vaan ja katse muualle ku näyttöön :D

Toimii nyt muuten joensuun st1 taas vaikka hintatolppa on pimeenä. Liekkö häpeevät jo hintoja niin paljo että ei ilkee enää laittaa esille.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Vastaa Viestiin