Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
On joo, varsinkin tällaselle ruosteallergikolle. Saas nähdä saanko unta ensi yönä
Tuotahan on kohtalaisella kädellä hitsattu jo aiemmin, kun sen varapyöräkotelon lisäksi tuoltakin löytyi kohtalaisen kokoiset vanhat paikat. Nyt vaan suojaukset saumaamisen jälkeen kuntoon, niin ei tarvi taas pian olla pillittämässä peltiä.
Tuotahan on kohtalaisella kädellä hitsattu jo aiemmin, kun sen varapyöräkotelon lisäksi tuoltakin löytyi kohtalaisen kokoiset vanhat paikat. Nyt vaan suojaukset saumaamisen jälkeen kuntoon, niin ei tarvi taas pian olla pillittämässä peltiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Äläs nyt noin negatiivinen ole
Tuota on tosiaan joko edellinen tai edelliset omistajat hitsannu vähän sieltä sun ja koko pohja on (oli) sellaista tilkkutäkkiräkäpaikkaa. 10 x 10 cm paikkoja oli lätkitty vähän sinne sun tänne missä ruosteen alkuja oli ollut, ja hitsijälki oli vähän sellaista "yhdessä illassa valmista omalla pihalla". Sen lisäksi hitsausten päälle oli vedetty paikoin pelkkä kotelosuoja eikä esimerkiksi maalia ollenkaan, joten sen nyt voi olettaa että on tehtävä parin vuoden päästä taas uudestaan.
Vaikka lompakko haluaisikin olla eri mieltä, olen itse sitä mieltä että tehdään nyt kerralla kunnolla loppuun asti ni kori onkin sitten käytännössä kunnossa niinkauan kuin autolla järkevästi on elinikää jäljellä.
Viimeksi muokannut Kiertomäntä, La Loka 16, 2021 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
pitikö tuosta tilkkutäkistä maksaa jotakin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
No ei se ostohinta kovin suuri ollut...
Enimmäkseen päädyin juuri tähän kun sisusta on ehjä ja itselleni hyvillä varusteilla. Aihioitahan näistä kaikki taitaa olla, jotka ei tule jo valmiiksi harrastajalta, joten ehjää en koskaan kuvitellutkaan olleeni ostamassa.
Enimmäkseen päädyin juuri tähän kun sisusta on ehjä ja itselleni hyvillä varusteilla. Aihioitahan näistä kaikki taitaa olla, jotka ei tule jo valmiiksi harrastajalta, joten ehjää en koskaan kuvitellutkaan olleeni ostamassa.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Oikea asenne, tsemppiä mätähommiin!Kiertomäntä kirjoitti: ↑La Loka 16, 2021 15:53Äläs nyt noin negatiivinen ole
Tuota on tosiaan joko edellinen tai edelliset omistajat hitsannu vähän sieltä sun ja koko pohja on (oli) sellaista tilkkutäkkiräkäpaikkaa. 10 x 10 cm paikkoja oli lätkitty vähän sinne sun tänne missä ruosteen alkuja oli ollut, ja hitsijälki oli vähän sellaista "yhdessä illassa valmista omalla pihalla". Sen lisäksi hitsausten päälle oli vedetty paikoin pelkkä kotelosuoja eikä esimerkiksi maalia ollenkaan, joten sen nyt voi olettaa että on tehtävä parin vuoden päästä taas uudestaan.
Vaikka lompakko haluaisikin olla eri mieltä, olen itse sitä mieltä että tehdään nyt kerralla kunnolla loppuun asti ni kori onkin sitten käytännössä kunnossa niinkauan kuin autolla järkevästi on elinikää jäljellä.
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Ei tuo tekemättömälta jutulta näytä, mutta olisi kovasti apua jos tuohon saisi jostan purkufemmasta korjauspalat (piankos ne puukkosahalla irtoavat). Ilman valmiita korjauspaloja on luvassa paljon kaikenlaista pellinmuotoilua ym, ja lopputulos voi hiukan poiketa alkuperäisestä
Nostan kuitenkin pipoa sille että olet tuota kunnostamassa / kunnostuttamassa etkä ole viemässä paaliin myytyäsi katalysaattorin!
Nostan kuitenkin pipoa sille että olet tuota kunnostamassa / kunnostuttamassa etkä ole viemässä paaliin myytyäsi katalysaattorin!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Kuvia kun katsoo niin voi ihmetellä kuinka ruoste noin tehokkaasti edennyt tuonikäisessä Vaan mikässiinä, jos on välineet, osat ja osaaminen niin auto kuntoon vaan!
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Ruosteisuus ei kyllä näissä ikää katso kun toi oma 01 jolla ajettu 350tkm oli paljon parempi kuin, pihassa oleva 250tkm ajettu vm-07 viiru Aero joka on paljon pahempi kuin mikä tää kuvissa näkyvä on.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Apuahan siitä olisi, vaan aikataulu tuli kohtuu äkkiä kun tässä tapauksessa leima oli tästä kiinni. Ja käyttöauton virkaa kun ainakin vielä toistaiseksi suorittaa, ei ollut mahdollisuutta ottaa tolkuttoman pitkään pois liikenteestä. Alunperin oli tarkoitus tehdä jossain vaiheessa ensi vuoden puolella, mutta tuli nyt vähän etukäteen. Eli suorasta pellistä jouduttiin tekemään.
Kuvia tulee kyllä kunhan nyt ensin päästään projektissa loppuun, tällä hetkellä on maalarilla joten loppusuora alkaa häämöttää.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Vanharouva pääsi takaisin liikenteeseen viime viikolla, tämä viikko onkin sitten maattu punkan pohjalla vilustumisen takia.
Peltiä ja aikaa meni ihan riittävästi jo tässä vaiheessa ja lisää tulee menemään vielä jossain kohtaa. Vasemmassa etupyörän kaaressa näkyy maalin kuplintaa noin kynnen kokoisella alueella ja oikealla on heti vilkun umpion alapuolella samankokoinen alue ruosteessa. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, maalin alta löytyy näistäkin "paljon enemmän mitä oletus oli".
Helmakotelot meni molemmin puolin melko pitkälti kokonaan uusiksi, kun ei tervettä peltiä tahtonut tulla vastaan.
Pyöränkotelot meni myöskin alaosistaan ja tolpan ympäriltä uusiksi. Jälkeenpäin on helppo mietiskellä ajatuksella "mitä jos", esimerkiksi sopiva reikä maantiellä tai vähänkään isompi kolari olisi osunut kohdalle.
Takaluukun reunoja sai laittaa myös melko laajalti uusiksi kun ei edellisen tekemät viritelmät kestäneetkään
Lopuksi tietty maalarille ja väriä pintaan. Ei maalattu tällä kertaa kuin pokkaukseen asti, eiköhän tuota joskus tule kuitenkin vielä työstettyä laajemminkin. Maalin päälle vielä asiaankuuluvat mömmöt ja siihen muovit päälle, parin-kolmen vuoden sisällä varmaan nähdään jäikö mitään huomaamatta.
Takaluukun pohja jäi keskeltä vielä tekemättä, samoin varapyöräkotelo, jonka senkin on joku jo joskus aiemmin tehnyt. Tosin koska se on leikattu pystyreunoistaan ja vedetty suoraa peltiä tilalle on sen uudelleen tekeminen jo melko haastavaa. Eli jos sieltä löytyy joltakulta ruosteeton tehtaan pokkauksilla oleva varapyöräkotelon korjauspala AUTA PELASTAMAAN FEMMA ja myy palasi tähän.
Seuraava huolto olisikin varmaan ne uudet tolpat joka nurkkaan vihdoin ja viimein. Sitten olis vielä uusi tuulilasi, uuden takaluukun ja ovien metsästys, maalipinnankin vois myllyttää jajaja... mitähän vielä?
Peltiä ja aikaa meni ihan riittävästi jo tässä vaiheessa ja lisää tulee menemään vielä jossain kohtaa. Vasemmassa etupyörän kaaressa näkyy maalin kuplintaa noin kynnen kokoisella alueella ja oikealla on heti vilkun umpion alapuolella samankokoinen alue ruosteessa. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, maalin alta löytyy näistäkin "paljon enemmän mitä oletus oli".
Helmakotelot meni molemmin puolin melko pitkälti kokonaan uusiksi, kun ei tervettä peltiä tahtonut tulla vastaan.
Pyöränkotelot meni myöskin alaosistaan ja tolpan ympäriltä uusiksi. Jälkeenpäin on helppo mietiskellä ajatuksella "mitä jos", esimerkiksi sopiva reikä maantiellä tai vähänkään isompi kolari olisi osunut kohdalle.
Takaluukun reunoja sai laittaa myös melko laajalti uusiksi kun ei edellisen tekemät viritelmät kestäneetkään
Lopuksi tietty maalarille ja väriä pintaan. Ei maalattu tällä kertaa kuin pokkaukseen asti, eiköhän tuota joskus tule kuitenkin vielä työstettyä laajemminkin. Maalin päälle vielä asiaankuuluvat mömmöt ja siihen muovit päälle, parin-kolmen vuoden sisällä varmaan nähdään jäikö mitään huomaamatta.
Takaluukun pohja jäi keskeltä vielä tekemättä, samoin varapyöräkotelo, jonka senkin on joku jo joskus aiemmin tehnyt. Tosin koska se on leikattu pystyreunoistaan ja vedetty suoraa peltiä tilalle on sen uudelleen tekeminen jo melko haastavaa. Eli jos sieltä löytyy joltakulta ruosteeton tehtaan pokkauksilla oleva varapyöräkotelon korjauspala AUTA PELASTAMAAN FEMMA ja myy palasi tähän.
Seuraava huolto olisikin varmaan ne uudet tolpat joka nurkkaan vihdoin ja viimein. Sitten olis vielä uusi tuulilasi, uuden takaluukun ja ovien metsästys, maalipinnankin vois myllyttää jajaja... mitähän vielä?
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Uus takalukku on halpa ei tarvii ruosteita leipoa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Nättiä jälkeä!
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Tämän ketjun otsikko tiivistää paljon. Hyvin/kunnolla korjattu varsin lohduttoman oloinen lähtökohta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
^ mielestäni missään korjauksessa ei ole mitään järkeä mennä helpolla ja nopeasti, sen joutuu kuitenkin tekemään kohta uudestaan. Tekee mieluummin kerralla kunnolla kun kerran tekemään ryhtyy.
Otsikosta sen verran että eihän tässä järkeä ole ollut enää aikoihin mukana vaikka päällään seisoisi, muttakun käytännössä juuri yksikään n.2008 jälkeen valmistettu auto ei herätä minkäännäköistä mielenkiintoa, ajaa se väkisinkin harrastamaan vanhempia autoja. Vanhaa kalustoa joutuu kuitenkin korjaamaan, joten touhutaan mieluummin sellaisen auton parissa josta nauttiikin.
Otsikosta sen verran että eihän tässä järkeä ole ollut enää aikoihin mukana vaikka päällään seisoisi, muttakun käytännössä juuri yksikään n.2008 jälkeen valmistettu auto ei herätä minkäännäköistä mielenkiintoa, ajaa se väkisinkin harrastamaan vanhempia autoja. Vanhaa kalustoa joutuu kuitenkin korjaamaan, joten touhutaan mieluummin sellaisen auton parissa josta nauttiikin.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa
Ainakin tietää tasan tarkalleen mitä oma auto on syönyt, kun itte tekee. Täydellistä yksilöä ei miltei 20 vuotta vanhoista autoista varmasti löydä.
Hattua pitää kyllä nostaa tällaiselle toiminnalle! Itselle perheen fillareissa on jo riittävästi tehtävää...
Hattua pitää kyllä nostaa tällaiselle toiminnalle! Itselle perheen fillareissa on jo riittävästi tehtävää...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16