Minähän pahvi olenPsychocowboy kirjoitti: Koska olen autoasioissa umpipahvi niin on pakko kysyä: Miten ne paineet nousee koneessa (vesitila ym) jos heittää pikku virin kehiin?? Ihan vaan kysyn koska olen virittänyt ihmisiä 15 v(hieromalla) mutten vielä kertaakaan autoa(sen on hoitanut liikkeet)Virivinkkejä kyselin jo aiemmin ja niiden haittoja. Onka tässä uusi riskin paikka? Taitaa mennä jo OT:n piikkiin.
Kannen jälkikiristys + cruise
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sullahan on haukkari sitten juuri oikeassa momentissa. Pitää ottaa auto mukaan ja pysähtyä teidän pihassa niin saat kannen viidessä minuutissa kiristettyä oikeeseen momenttiinng900aero kirjoitti:Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt![]()
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu kirjoitti:Sullahan on haukkari sitten juuri oikeassa momentissa. Pitää ottaa auto mukaan ja pysähtyä teidän pihassa niin saat kannen viidessä minuutissa kiristettyä oikeeseen momenttiinng900aero kirjoitti:Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt![]()
Joo tuu vaan tän kautta ja jos pultit napsahtaa poikki niin painutaan oluelle ja sä junalla kotiin, korjailen vauriot kunhan kerkeän
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
PItää varmaan itsekkin kansi kiristää, vaikka samalla kun teen 110tkm:n huollon (ei nesteet häviä, varmuudeksi siis). Eli löysätäänkö pultteja (oikeassa järjestyksessä) yksitellen ja kiristetään kolmivaiheisesti siihen kulmakireyteen vai löysätäänkö kaikki pultit ensin jonkin verran ja sitten kiristystä päälle.
Konehan on B204E, eli matalapuhallin trionic 5:nen vm.00.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Luepas "Juusokas" tämä koko viestiketju läpi. Vastaus löytyy ekalta sivulta...Juusokas kirjoitti:PItää varmaan itsekkin kansi kiristää, vaikka samalla kun teen 110tkm:n huollon (ei nesteet häviä, varmuudeksi siis). Eli löysätäänkö pultteja (oikeassa järjestyksessä) yksitellen ja kiristetään kolmivaiheisesti siihen kulmakireyteen vai löysätäänkö kaikki pultit ensin jonkin verran ja sitten kiristystä päälle.
Toki tuon alku viestiketjun luin läpi, selvennykseksi ja varmistukseksi tuota kyselin. Eli tosiaankin yksityellen löysälle ja kiristykseen. Muissa kansirempoissa olen yksitellen pultit jälkikiristänyt, ajattelin vain tsekata jos B204E:n kannessa on jokin poikkeavuus (kaiken maailman kotkauksiin on aina välillä törmännyt).
SS-K #1367 \ STCF #44
- Eki Mustakari -
- Eki Mustakari -
-
Condalator
- "Tuplakaasari"
Mikä on tuo WIS, johon keskusteluussa viitataan?
Mä löysin tällaisen ohjeen: klik! Sivun alareunasta kohta 2 - "engine" ja "All 2.0L + 2.3L Cylinder head retorque".
Tämän ohjeen mukaan kerrallaan löysätään yksi pultti, sitten se kiristetään 60Nm, ja vielä 90 asteen jälkikiristys ennen seuraavaan pulttiin siirtymistä. Ero edelliseen on se, tehdäänkö jälkikiristys kerralla vai vasta toisella kierroksella. Onko mitään mahdollisuutta, että pultti katkeaa vaikka pysyy em. momenttien rajoissa?
Ohje mainitsee myös, että jos pultti ei kiristy momenttiin, se pultti pitää vaihtaa uuteen. Kannattaako mun käydä paikallisessa Saab-kaupassa ostamassa 10 kannenpulttia ennen kuin alan ko. operaatioon ja käyn palauttamassa tarpeettomaksi jääneet pultit (mahdollisesti 10kpl)?
Olen näissä hommissa täydellinen noviisi, joten antakaa anteeksi mahdolliset ylivarovaisuudet.
Tiedän, että menee offtopicin puolelle, mutta hakutoiminto ei äsken palauttanut mitään hyviä hittejä, joten kysyn arvoisalta raadilta myös seuraavaa:
Miten on mahdollista, että öljyn määrä tuntuu lisääntyvän? Mulla on mittatikku yläreunaa ja jopa hiukan metallivartta myöten öljyssä. Moottori on ollut aina kylmä ja auto tasaisella maalla. Muistan, että ostaessani auton öljyn määrä oli mittatikun rajoissa. Mikä selittäisi tän, koska en usko Amerikan öljytontun käyneen kaatamassa koneeseen lisää lubrikanttia. Sama ilmiö tuntuu olevan automaattilaatikon nesteen kanssa, vaikka todellisuudessa laatikko vuotaa vähän öljyä?
Tää nesteongelma saa meikäläisen kyllä hieromaan ohimoita. Jos joku tietää vastauksen, olisin todella kiitollinen.
Mä löysin tällaisen ohjeen: klik! Sivun alareunasta kohta 2 - "engine" ja "All 2.0L + 2.3L Cylinder head retorque".
Tämän ohjeen mukaan kerrallaan löysätään yksi pultti, sitten se kiristetään 60Nm, ja vielä 90 asteen jälkikiristys ennen seuraavaan pulttiin siirtymistä. Ero edelliseen on se, tehdäänkö jälkikiristys kerralla vai vasta toisella kierroksella. Onko mitään mahdollisuutta, että pultti katkeaa vaikka pysyy em. momenttien rajoissa?
Ohje mainitsee myös, että jos pultti ei kiristy momenttiin, se pultti pitää vaihtaa uuteen. Kannattaako mun käydä paikallisessa Saab-kaupassa ostamassa 10 kannenpulttia ennen kuin alan ko. operaatioon ja käyn palauttamassa tarpeettomaksi jääneet pultit (mahdollisesti 10kpl)?
Olen näissä hommissa täydellinen noviisi, joten antakaa anteeksi mahdolliset ylivarovaisuudet.
Tiedän, että menee offtopicin puolelle, mutta hakutoiminto ei äsken palauttanut mitään hyviä hittejä, joten kysyn arvoisalta raadilta myös seuraavaa:
Miten on mahdollista, että öljyn määrä tuntuu lisääntyvän? Mulla on mittatikku yläreunaa ja jopa hiukan metallivartta myöten öljyssä. Moottori on ollut aina kylmä ja auto tasaisella maalla. Muistan, että ostaessani auton öljyn määrä oli mittatikun rajoissa. Mikä selittäisi tän, koska en usko Amerikan öljytontun käyneen kaatamassa koneeseen lisää lubrikanttia. Sama ilmiö tuntuu olevan automaattilaatikon nesteen kanssa, vaikka todellisuudessa laatikko vuotaa vähän öljyä?
Tää nesteongelma saa meikäläisen kyllä hieromaan ohimoita. Jos joku tietää vastauksen, olisin todella kiitollinen.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
En tiedä mikä on saab-kaupan hinta pulteille, mutta ruuvikaupoista saa ainakin, ja varmasti edullisemmin, ostin eilen ruuvikaupasta 5kpl pinnapultteja ja niille lukitusmutskut, makso yhteensä 5 euroa.Condalator kirjoitti: Ohje mainitsee myös, että jos pultti ei kiristy momenttiin, se pultti pitää vaihtaa uuteen. Kannattaako mun käydä paikallisessa Saab-kaupassa ostamassa 10 kannenpulttia ennen kuin alan ko. operaatioon ja käyn palauttamassa tarpeettomaksi jääneet pultit (mahdollisesti 10kpl)?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
Calibroitu momenttiavain, ei tuota ongelmia edes tarkistus.Frostgrey kirjoitti:Itse en rupeaisi niitä kiristelemään jollei mitään oireita ilmene!![]()
Pahimmassa tapauksessahan voi alkaa vuotamaan, kun niitä kiristelee!
Mulla ei vanha -98 vuotanut, mutta löytyi löystyneitä kannenpultteja 160tkm kohdalla, joten onhan niitä hyvä tsekata aina sopivin välimatkoin
9-3.1972
Se on sitten noin 120Nm tai hieman alle. Useimmissa autoissa tuo on se momentti. On niitä kovempaankin vedettupeinu kirjoitti:Sullahan on haukkari sitten juuri oikeassa momentissa. Pitää ottaa auto mukaan ja pysähtyä teidän pihassa niin saat kannen viidessä minuutissa kiristettyä oikeeseen momenttiinng900aero kirjoitti:Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt![]()
Kohta se selviää kun tsekkaan omani, tarkistan mikä se momentti tarkalleen on.
9-3.1972
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
En nyt nopeasti katsottuna löytänyt uudempaa ketjua tästä aiheesta. Eli oisko jollain heittää WISistä noita kahta kuvaa kohdasta Huolto/Sylinterikannen ruuvien jälkikiristys. Jostain kumman syystä nuo kuvat minun WISistä puuttuvat. Lisäksi tuo ohje jäi vielä epäselväksi. WIS sanoo käytännössä: Kiristä kaikki ensin 40Nm, sitten kaikki 60Nm ja sitten 90 astetta. Tämä ohje taas sanoo että yksitellen suoraan 60Nm + 90 astetta.. http://genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Kiristysjärjestyshän näkyy tuosta lähettämästäsi kuvasta. Ei kun kiristämään vaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Heti ykköspultti otti ja katkesi viimeisessä 90 asteen väännössä. http://www.gtmotor.fi/ OY Pitäjänmäessä sen irroitti kätevästi lyömällä sopivan paksuisen alumiiniputken pultinjämään kiinni ja kevyesti käsin pyörittämällä. Olishan tuon itsekin osannut jos olisi keksinyt? Kiitokset myös T.Holmbergille ja Hookille, joita konsultoin tässä asiassa.
Ostin tarvikepultit (merkki Payen tms.), mutta näissä ei tullut prikkoja mukana. Orkkispultin prikka ei näihin mahdu, eikä myöskään tule orkkispultista pois (paitsi tietenkin katkenneesta). Onko orkkipulteissa tuo prikka mukana valmiiksi pujotettuna?
Nähdäkseni EPC ei tunne tähän kohtaan muuta kuin osan "ruuvi 59 55 794", prikkaa ei mainita.
Ostin tarvikepultit (merkki Payen tms.), mutta näissä ei tullut prikkoja mukana. Orkkispultin prikka ei näihin mahdu, eikä myöskään tule orkkispultista pois (paitsi tietenkin katkenneesta). Onko orkkipulteissa tuo prikka mukana valmiiksi pujotettuna?
Nähdäkseni EPC ei tunne tähän kohtaan muuta kuin osan "ruuvi 59 55 794", prikkaa ei mainita.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm