Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Kyllä sitä kannattaa irtonaisena säilyttää. Ei ajattele sitä irrotettavana vaan kiinnitettävänä, eli laittaa paikalleen ku tarvii ja nykäsee irti samalla kun jättää kärryn pois. Ei tee isoa vaivaa lisää, mutta estää mahdollista peräkolhijaa ohittamasta puskureita ja turvavyöhykkeitä koukkurungon avulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Olen koittanut itselleni toitottaa, että irti aina kun ei käytä. Nyt se näkyy taas olevan paikallaan, mutta jospa ensi viikon kärryilyn jälkeen ottaisi taas irti. :)
Pienessä peräkolhussakin tulee koukun kanssa pahempaa vauriota kuin ilman.
-Sami
Pienessä peräkolhussakin tulee koukun kanssa pahempaa vauriota kuin ilman.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Mulle toi on ollut ihan automaatio, että koukku irtoaa aina kun kärrykin. Toki jos tiedän että koukulle käyttöä taas seuraavana päivänä, niin sitten olen voinut jättää kiinni, eli jos koukkua käyttäisi suunnilleen joka päivä, niin kiinnihän se sitten olisi koko ajan.
Vähän riippuu autostakin, mutta esim Saabin perässä se torspo oli mun mielestä niin kauhean näköinen, että jos sitä ei syystä tai toisesta huomannut heti irroittaa, niin asia kyllä pisti silmään heti kun seuraavan kerran autoa lähestyi takaapäin. Mitsun kun ostin niin tuskailin sen kanssa että koukku on kiinteä, mutta tuollaiseen maasturinoloiseen autoon se kiinteä koukku sulautuu silleen siistimmin, että asia ei enää häiritse. Toki johtuu myös siitä että kyseinen koukkumalli on kohtalaisen siro ja siististi asennettu, kamalamman näköisiä virityksiä on tullut muissa töpselikärsissä kyllä nähtyä.
Loppuunajetussa Saabissahan oli ostaessa irroitettava koukku muuttunut kiinteäksi, ja näin jopa jonkun verran vaivaa muuttaakseni sen takaisin irroitettavaksi.
Vähän riippuu autostakin, mutta esim Saabin perässä se torspo oli mun mielestä niin kauhean näköinen, että jos sitä ei syystä tai toisesta huomannut heti irroittaa, niin asia kyllä pisti silmään heti kun seuraavan kerran autoa lähestyi takaapäin. Mitsun kun ostin niin tuskailin sen kanssa että koukku on kiinteä, mutta tuollaiseen maasturinoloiseen autoon se kiinteä koukku sulautuu silleen siistimmin, että asia ei enää häiritse. Toki johtuu myös siitä että kyseinen koukkumalli on kohtalaisen siro ja siististi asennettu, kamalamman näköisiä virityksiä on tullut muissa töpselikärsissä kyllä nähtyä.
Loppuunajetussa Saabissahan oli ostaessa irroitettava koukku muuttunut kiinteäksi, ja näin jopa jonkun verran vaivaa muuttaakseni sen takaisin irroitettavaksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Mohikaanin koukusta oli avain hukassa, joten sitä ei koskaan päässyt edes kokeilla irrottaa.
Hynkyn kanssa voisi ottaa tavaksi sen irrottaa aina käytön jälkeen. Tuo on mielenkiintoinen tapaus tuo koukku, kun kiinnitysreikä osoittaa suoraan maahan. Toki siellä on tulppa silloin, kun ei ole koukku paikallaan. Saa nähdä, kuinka toimivaksi ratkaisuksi osoittautuu.
Löytyi ovenkahvan alta se nappikin, joka aukaisee ja lukitsee ovet. Suoraan siitä painaen toimii, mutta kahvalla painaminen vaatii harjoittelua.
Saa nähdä löytyikö ensimmäinen korjattava asia. Takapenkin keski-istuin polttaa turvavyövaloa, vaikka kukaan siinä ei istu. Tiedä sitten minkälaiset anturisysteemit noissa on. Pitää nyt seurailla sitä, tokeneeko se itsekseen. Pitänee viimeistään ottaa puheeksi, kun menee käymään softapäivityksessä.
Softapäivityksestä sen verran, että Kia EV6 tukee OTA-päivityksiä mutta Hynkyn joutuu käyttämään pajalla. Huoltoväli on puolestaan 30tkm/2v, joten ihan sinne asti ei taida jaksaa odottaa.
Hynkyn kanssa voisi ottaa tavaksi sen irrottaa aina käytön jälkeen. Tuo on mielenkiintoinen tapaus tuo koukku, kun kiinnitysreikä osoittaa suoraan maahan. Toki siellä on tulppa silloin, kun ei ole koukku paikallaan. Saa nähdä, kuinka toimivaksi ratkaisuksi osoittautuu.
Löytyi ovenkahvan alta se nappikin, joka aukaisee ja lukitsee ovet. Suoraan siitä painaen toimii, mutta kahvalla painaminen vaatii harjoittelua.
Saa nähdä löytyikö ensimmäinen korjattava asia. Takapenkin keski-istuin polttaa turvavyövaloa, vaikka kukaan siinä ei istu. Tiedä sitten minkälaiset anturisysteemit noissa on. Pitää nyt seurailla sitä, tokeneeko se itsekseen. Pitänee viimeistään ottaa puheeksi, kun menee käymään softapäivityksessä.
Softapäivityksestä sen verran, että Kia EV6 tukee OTA-päivityksiä mutta Hynkyn joutuu käyttämään pajalla. Huoltoväli on puolestaan 30tkm/2v, joten ihan sinne asti ei taida jaksaa odottaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Kansa kaipaa siis tuoreampaa opetusvideota, alta voit katsoa vinkkejä aiemmasta toteutuksesta
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
^^voisko olla itämainen logiikka tuossa turvavyövalossa? Mitsussa meinaan auto näyttää liikkeellelähtiessä mitkä turvavöistä on kytkemättä, istuu joku penkillä eli ei. Valot sammuu sitten puolen minuutin päästä oli turvavyöt kytketty eli ei. Mitään anturointia siis henkilöille ei ole, vain anturi sille onko vyö kytketty, ja se tieto kerrotaan vain hetken liikkeelle lähtiessä.
Saabiin tottuneelle tuo logiikka lähinnä naurattaa/itkettää, mutta ei ole toisaalta ainoa itämainen juttu tuossa autossa
Mutta toki siis jos hynyn turvavyövalo palaa koko ajan ajossa niin vikaahan siinä sitten lienee.
Koukun kanssa hyvä politiikka varmaan ottaa se ainakin silloin tällöin irti ja laittaa takapaksiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa, mutta ei sitä joka kerta tarvi irrottaa. Siten se ei ainakaan jumittuis.
Saabiin tottuneelle tuo logiikka lähinnä naurattaa/itkettää, mutta ei ole toisaalta ainoa itämainen juttu tuossa autossa
Mutta toki siis jos hynyn turvavyövalo palaa koko ajan ajossa niin vikaahan siinä sitten lienee.
Koukun kanssa hyvä politiikka varmaan ottaa se ainakin silloin tällöin irti ja laittaa takapaksiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa, mutta ei sitä joka kerta tarvi irrottaa. Siten se ei ainakaan jumittuis.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
^Se testaa nuo valot, tai siis symbolit näytöllä ja vaihtuvat sitten penkinkuviksi, paitsi tuo keskimmäinen, johon jää tuo turvavyösymboli. Pitää vielä testata, että vaikuttaako tuo soljen asento, kun sille on syvennys. Ei se toki jatkuvasti siihen jää palamaan, mutta käskee sitten autosta poistuttaessa tarkistaa takapenkin johtuen tuosta. On se kyllä mielestäni sammunutkin, joten voi olla rajatapaus.
Nyt kun tietää mistä kohtaa kahvaa painaa, niin saa kahvaa painamalla ovet auki ja lukkoon. Toisaalta voi sekin vaikuttaa, että lämpötila nousi -20:sta -9:ään.
Renkaat pitäisi käydä jättämässä Vianorin hoteisiin.
Nyt kun tietää mistä kohtaa kahvaa painaa, niin saa kahvaa painamalla ovet auki ja lukkoon. Toisaalta voi sekin vaikuttaa, että lämpötila nousi -20:sta -9:ään.
Renkaat pitäisi käydä jättämässä Vianorin hoteisiin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
^^
Olisko CLA:ssa sitten ranskalaista logiikkaa (sama feature tosin GLC:ssä), että auto näyttää turvavöiden tilannetta mittaristossa myös ehkä 30s liikkeellelähdön jälkeen, MYÖS NIIDEN PAIKKOJEN OSALTA JOSSA JOKU ISTUU JA VYÖT ON KIINNI. Tsiisus
Muutenkin toi AV-järjestelmä mittareineen ja käytettävyydeltään on kyllä todella hanurista.
Olisko CLA:ssa sitten ranskalaista logiikkaa (sama feature tosin GLC:ssä), että auto näyttää turvavöiden tilannetta mittaristossa myös ehkä 30s liikkeellelähdön jälkeen, MYÖS NIIDEN PAIKKOJEN OSALTA JOSSA JOKU ISTUU JA VYÖT ON KIINNI. Tsiisus
Muutenkin toi AV-järjestelmä mittareineen ja käytettävyydeltään on kyllä todella hanurista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Westfalia? Hyvä se on, hienosti toimii.tsaarela kirjoitti: ↑Ma Tammi 10, 2022 18:22Hynkyn kanssa voisi ottaa tavaksi sen irrottaa aina käytön jälkeen. Tuo on mielenkiintoinen tapaus tuo koukku, kun kiinnitysreikä osoittaa suoraan maahan. Toki siellä on tulppa silloin, kun ei ole koukku paikallaan. Saa nähdä, kuinka toimivaksi ratkaisuksi osoittautuu.
Terwa? Westfalian kopio, ei ihan niin hyvä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Aika kova tarjous -> https://www.ppauto.fi/ppauto/ajankohtai ... Xx9QneGlZM
15 tkm = 490e/kk
20 tkm = 540e/kk
30 tkm = 590e/kk
Huoltokin sisältyy tuohon vuoden hintaan. Toki vaan jos ajaa sen 30 tkm. Toi on 30 tkm diililläkin 100e/kk halvempi kuin mikään tähän saakka näkyvissä ollut tarjous Ioniq vitosesta.
15 tkm = 490e/kk
20 tkm = 540e/kk
30 tkm = 590e/kk
Huoltokin sisältyy tuohon vuoden hintaan. Toki vaan jos ajaa sen 30 tkm. Toi on 30 tkm diililläkin 100e/kk halvempi kuin mikään tähän saakka näkyvissä ollut tarjous Ioniq vitosesta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Veikkaan että tää on joku euroncap juttu. Golf näyttää liikkeellelähtiessä takapenkin turvavyöt kaikki onko kiinni vai auki, riippumatta siitä istuuko siellä ketään tai ei.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Pitää tuota nyt seurata ja ottaa puheeksi myyjän kanssa, kun meinasi soitella perään. Taidan väliaikaisesti kytkeä pois tuon ominaisuuden, joka huomauttaa tavarasta takapenkillä, kun autosta poistuu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Kokeilin vielä siten, että laitoin takapenkin keskivyön kiinni ennen käynnistystä. Kolme punaista turvavyöheppua tuli näytölle kuten aikaisemminkin ja laitimmaiset muuttuivat harmaiksi istuimiksi. Keskimmainen turvavyöheppu jäi edelleen mutta muuttui myös harmaaksi ennen kuin kaikki sammuivat. Ilman vyötähän tuo keskimmäinen heppu pysyi punaisena. Kyllä se on myönnettävä, että keskipaikan anturissa on jokin bitti poikittain tai se on vain muuten rikki. Kytkin nyt asetuksista pois päältä ilmoituksen, joka varoittaa tavaroista penkillä, kun autosta poistuu. Pitää nyt vielä ajella viikko pari ennen kuin alkaa huoltoon soittelemaan. No, tätä vartenhan ne takuut ja huolenpitosopparit on. Saapa nähdä, onko pelkkä anturi vaihdettavissa vai meneekö koko istuintyyny vaihtoon.
Pakkaset hellittivät ja akusto kiitti tarjoamalla heti reilu 50 km lisää rangea 80% latauksella. Olen siis ohjelmoinut latauksen tähän arkiliikkumiseen, että lataa ainoastaan 80%:iin. Jos on pitempää reissua tiedossa, niin sitten täyteen. Tiedä sitten onko tuolla oikeasti merkitystä akun keston kannalta. Tällä hetkellä on tullut joka toinen ilta pistettyä lataukseen. Käytännössä kestäisi vaikka joka kolmas tai neljäs iltakin tämänhetkisillä ajoilla.
Ajokokemuksista muutaman päivän kokemuksella, että ei tuo ainakaan omalla ajotyylillä hirveästi etuvetoisesta eroa, eli ei lähde perää kovin herkästi tarjoamaan. Ainoastaan reippaammalla kaasupolkimen käytöllä saa ihan pienen sivuttaisheiton aikaiseksi, ennen kuin ajonvakautus nappaa kiinni. Koeajovideoissa eivät ole kovin urheilulliseksi kehuneet ajoltaan mutta itseäni tuo ei juurikaan haittaa, kun ajotyylikin on lähinnä leppoisa. Ainakin tähän asti se on nöyrästi mennyt sinne mihin ratilla käskee. Kääntösäde saisi olla ehkä vähän tiukempi eli aivan niin ketterä tuo ei ahtaissa paikoissa ole kuin Kolkki. Toki pitempi akseliväli ja leveys myös vaikuttavat asiaan. 360 asteen kameraa suosittelen lämpimästi.
Takalasin pyyhkimen puutteesta sen verran, että olisin sellaisen kyllä ruksannut, jos olisi voinut. Vielä ei rapakelejä ole koettu, mutta takalasin lämppärin sulatusvedet mielellään pyyhkisi pois. Kääntöpuolella sitten tietenkin, että eipähän mene rikki, jos epähuomiossa koittaisi kiinni jäätynyttä pyyhkijää käyttää.
Energian talteenotosta, Ioniqissa on kolmiportainen talteenotto + yhden pedaalin ajo. Itselleni kaupunkiajoon olen sopivimmaksi olen havainnut kakkostason, joka ehkä parhaiten vastaa perinteistä moottorijarrutusta. Tuulilasinäyttö on kyllä myös aivan loistava.
Pakkaset hellittivät ja akusto kiitti tarjoamalla heti reilu 50 km lisää rangea 80% latauksella. Olen siis ohjelmoinut latauksen tähän arkiliikkumiseen, että lataa ainoastaan 80%:iin. Jos on pitempää reissua tiedossa, niin sitten täyteen. Tiedä sitten onko tuolla oikeasti merkitystä akun keston kannalta. Tällä hetkellä on tullut joka toinen ilta pistettyä lataukseen. Käytännössä kestäisi vaikka joka kolmas tai neljäs iltakin tämänhetkisillä ajoilla.
Ajokokemuksista muutaman päivän kokemuksella, että ei tuo ainakaan omalla ajotyylillä hirveästi etuvetoisesta eroa, eli ei lähde perää kovin herkästi tarjoamaan. Ainoastaan reippaammalla kaasupolkimen käytöllä saa ihan pienen sivuttaisheiton aikaiseksi, ennen kuin ajonvakautus nappaa kiinni. Koeajovideoissa eivät ole kovin urheilulliseksi kehuneet ajoltaan mutta itseäni tuo ei juurikaan haittaa, kun ajotyylikin on lähinnä leppoisa. Ainakin tähän asti se on nöyrästi mennyt sinne mihin ratilla käskee. Kääntösäde saisi olla ehkä vähän tiukempi eli aivan niin ketterä tuo ei ahtaissa paikoissa ole kuin Kolkki. Toki pitempi akseliväli ja leveys myös vaikuttavat asiaan. 360 asteen kameraa suosittelen lämpimästi.
Takalasin pyyhkimen puutteesta sen verran, että olisin sellaisen kyllä ruksannut, jos olisi voinut. Vielä ei rapakelejä ole koettu, mutta takalasin lämppärin sulatusvedet mielellään pyyhkisi pois. Kääntöpuolella sitten tietenkin, että eipähän mene rikki, jos epähuomiossa koittaisi kiinni jäätynyttä pyyhkijää käyttää.
Energian talteenotosta, Ioniqissa on kolmiportainen talteenotto + yhden pedaalin ajo. Itselleni kaupunkiajoon olen sopivimmaksi olen havainnut kakkostason, joka ehkä parhaiten vastaa perinteistä moottorijarrutusta. Tuulilasinäyttö on kyllä myös aivan loistava.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
No nyt olis kyllä kova diili. Jos kolmannenkin kääntäisi naama menosuuntaan niin saiskohan jakkarat soviteltuaIC1970 kirjoitti: ↑Ma Tammi 10, 2022 22:57Aika kova tarjous -> https://www.ppauto.fi/ppauto/ajankohtai ... Xx9QneGlZM
15 tkm = 490e/kk
20 tkm = 540e/kk
30 tkm = 590e/kk
Huoltokin sisältyy tuohon vuoden hintaan. Toki vaan jos ajaa sen 30 tkm. Toi on 30 tkm diililläkin 100e/kk halvempi kuin mikään tähän saakka näkyvissä ollut tarjous Ioniq vitosesta.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Tuo on kyllä hyvä tarjous. Style -varustetasossa joutuu tinkimään HUD:ista, 360 asteen kamerasta, Bosen audioista, mukavuusistuimista sekä sähköllä säädettävästä takapenkistä. Lisävarustepaketissa saa osan, mutta sitten menee hinta jo Premiumin tasolle.
Se toki kannattaa ottaa huomioon, että Ioniq 5:ssä on 6-8 kk toimitusaika. Joten jos tuo tarjous ei ole jotain maahan jo saapunutta erää, niin voi joutua odottelemaan.
Se toki kannattaa ottaa huomioon, että Ioniq 5:ssä on 6-8 kk toimitusaika. Joten jos tuo tarjous ei ole jotain maahan jo saapunutta erää, niin voi joutua odottelemaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621