Näin onnellisesti päättyi tämä talvi.
Hommahan alko tuolla reistailevalla nelivedolla. Joka siis onneksi alkoi reistailemaan, koska muuten olisi iskenyt isompi porsimus maksimus... Eli tosiaan tänään ei ollut hallilla ruuhkaa, kun vähän yhteensovitti ruuvausvuoroja
Noh nyt joulunpyhien jälkeen helppaa, kun ei enää koko suku ole mummuloimassa samaan aikaan...
Olen nyt puoli vuotta kattellut tuota jobbarin kilventaustaa, joten se sai lähteä. Sinänsä kyllä olivat asiallisia, että olivat käyttäneet kiinnityksessä munkin suosimia itseporautuvia pelliruuveja.
Orkkispultteja en sitten jaksanut kaivaa ulos, vaan pistin suosiolla samat itseporautuvat takaisin. Ja klubin taustalevyä vähän sitten tuunasin...
Vaihdoin myös ohjaustehostimen nesteet, ja tällä kertaa otin puolisen tölkkiä tavaraa tuosta paluunipasta talteen. Mummularaketista tuo valu trasseliin/lattialle. Samalla poistetun öljyn saldo oli aika uskottava, eli kaikki on vaihtunu.
Ja uutta tarkkuusmittauksella tilalle. Tuossa kyllä oli liikaa...
Siinä samalla öljyjä vaihdellessa huomasin, että täyskäännös vasemmalle ei toiminut. Joku kolisi ja otti kiinni johonkin. No ilmeisesti jääpaakut olivat tehneet tuhojaan
Kiinnikkeen mekaaninen korjaus nyt oli muutaman sekunnin homma, mutta samalla sitten meni myös jarruputki vaihtolistalle.
Tuo tasoanturikin oli saanut vähän siipeensä, mutta toimii vielä. Ja tuon roikkuvan johdonki jaksoin laittaa nyt kuntoon. Mun mielestä tuo varsi ei ole ennen ollut noin banaanilla, tai ei ainakaan silmään ole pistänyt. Voin muistaa väärinki. Mutta säädin nyt sitten valojakin vihdoin ja viimein varttikierroksen ylemmäs. Valot ovat aina näyttäneet hieman lähelle, joten ehkä tuo on ollut aina banaanilla ja haluan vain uskoa, että talvi olis tehnyt tuhojaan. Noh ihan sama...
Perän seutu oli täysin lumeton, joten eikun tutkimaan miten johdot kulkevat jne. Ei mitään ongelmaa, ei ulkoisia vaurioita. Eli ehkä vain tarttis vaihtaa se solenoidi.
Mutta tuollainen ihanuus iski sitten silmään. Eli onneksi ajoin nosturille...
Tuo on nyt vielä toistaiseksi Autodocin hinnastolla 14 € homma. Eli eli... En tiedä, mikä noiden keskimääräinen elinikä on rikkinäisellä kumilla, mutta jos ei kovin pitkä, niin taisin just säästää yhden vetarin hinnan.
Sitten säästin myös PTU:n hinnan. Kirjotin joskus viisaana näin:
JP_Vette kirjoitti: ↑Su Syys 26, 2021 13:16
Kiitos uusien öljyjen, on jokainen lokero nyt värikoodattu; Vaihteistossa on punaista, moottorissa kullanruskeaa ja PTU:ssa alieninvihreää. Eli tuo onkin moottoriöljyä. Vuotopaikka on nokka-akselin päässä, ilmeisesti se vekotin mikä siinä sitte on kiinni tai sen liitos. En tiedä, lyödään selvityslistalle. Ei suoraan merkkaa maata, mutta ei myöskään tarvi öljyä lisätä, niin ei ole hätätähommaa...
Niin, nyt kun tuo alipainepumppu pitää öljyt sisällään ja venttiilikoppa jäi vain hieman kosteaksi yhdestä nurkasta, alkaa koneen takana olemaan vain kuivunutta öljykuraa. Eli ylhäältä ei tule öljyä. Mutta tättärää:
Piti oikein tarkistaa purkista, niin PTU:n öljy ei olekaan alieninvihreää, vaan kaunista moottoriöljyn kultaista, ehkä hieman kirkkaampana vain. Sen sijaan perään meni sitä alieninvihreää... Eli tuo kartaanin stefa vuotaa kuin seula, ja olen koko ajan luullut sen tulevan ylhäältä. Ja sieltä ylhäältähän tulikin niin paljo öljyä, ettei tuota vuotoa aikaisemmin edes voinut erottaa.
No niin tai näin, vetarin suojakumi pitää tilata. Jos menee Autodocille, niin se on kahden viikon homma. PTU:n tiiviste pitää selvitellä Coltin marmoritiskillä. Ja jarruputken saan taiteltua ihan ite, sitä ei tartte ostaa. Sitte viä siirtää se elsd-solenoidi siitä varaosaperästä. Ja koska aika on rahaa, otin auton pois liikennekäytöstä. En sitä ainakaan kahteen viikkoon takaisin liikenteeseen saa. Onneksi sähköläski kulkee
En ole talvipyöräillyt vuoden 2010 jälkeen. Silloin menin n. -30 asteen rapeassa ulkolämpötilassa kaverin luo Turun Martista Vasaramäkeen. Kouluun pääsi kävellen, samaten kauppaan, mutta tuo oli liian pitkä matka kävellä. Siitä jäi niin pahat traumat, ettei enää sen reissun jälkeen kiinnostanut. Pyörä oli kesälläkin asfaltilla raskaampi polkea mitä tää läski ilman sähköavustusta maastopaineilla, joten ne jähmeä laakerirasvat eivät ainakaan nostaneet nautintoa. Kuitenkin ilokseni tänään sain huomata, että tuo oli oikealla pyörällä ja sopivalla vaatetuksella mukavempaa kuin istua kylmässä esilämmittämättömässä autossa penkillä, jossa ei lämmitys toimi. Kunnon viherpesua, vieläpä oma-alotteisesti.
Ja nyt kun on mieli maassa Saabista ja taas toisaalta oma-alotteinen viherpesu nostattaa hymyä, niin nää ei sitten ole "vaativan kelin lamppuja". Väittää myyjän sivusto mitä tahansa. Eli tuo on se juurisyy: se lasi kyllä lämpiää, mutta reunat ei. Ja siihen se sitten jämähtää.
Kertauksena vielä myyntiteksti:
Lisäksi huikea lämmitettävä linssi auttaa pitämään linssin sulana haastavissakin olosuhteissa!
Eli kun lunta tulee "kivasti", pääsee tolla ihan jees. Mitä nyt kerää jäätä reunoille. Tieto lisää tuskaa, mutta linssi lämpiää.
Kun lunta tulee "ihan p**p paljo", pääsee tolla maks pari kilsaa. No ainahan keli on haastava semmosis olosuhteis, pitäähän sitä antaa armoa. Xenonit ja halogeenit kyllä pysyvät sulana ilman erillistä lämmitystä...
Ja kun lunta ei tule ollenkaan, niin toi varmaan toimii ihan yhtä hyvin kun lämmittämätönkin. Mitä nyt on satanen ekstrahintaa tuomassa mielenrauhaa niitä lumisateita varten, jotta sitten pärjää siinä "haastavassa olosuhteessa".
Ja joo, kokemusta ei ole lämmittämättömistä, joten voihan toi silti olla ihan hyvä. Ja kyllä tolla näkee, ei se valoteholtaan huono ole. Eli lamppuna kyllä ihan jees, en mä sillä.