Polttoväliin taitaa vaikuttaa enemmän edellisen polton jälkeen koneessa käytettyjen diesellitrojen määrä kuin auton kulkema matka. Noin kerran tankillisella se polttelee, ja tankillisellahan ajelee ajotavasta ja -syklistä riippuen luokkaa 500-1000 km.
Toki koneen kunto, käytetty polttoaine, EGR:n toiminta/toimimatomuus/disablointi yms. seikat vaikuttaa polttoväliin myös. Mutta pelkkien kilsojen perusteella vaikea vertailla polttovälejä eri käyttäjien kesken.
Öljyväännölle löytyy foorumilta oma ketjunsa, siellä olis varmaan hyvä jatkaa tuota päättymätöntä kokemustenvaihtoa eri rasvoista.
Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Eber-topicissa kerrottiin OpComin toimivan sen vikakoodien lukemiseen. Kertooko koko auton vikakoodit?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Ja vielä öljystä, jos on Dexos2-merkintä, niin onko automaattisesti sopiva DPF:lle vai pitääkö sieltä erikseen alkaa selvittää jotain vähätuhkaisuusarvoja?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Minun ymmärtääkseni sillä pystyy lukemaan kaikki vikakoodit, mutta ohjelmoimaan pystyy vain Tech2:lla tai MDI:llä & Tech2Winillä (en tosin tiedä kuinka laajasti, pitäisi joskus kokeilla).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Siis 0w-30 lähtee paremmin kovassa pakkasessa käyntiin. Ihan empiirisesti koettu juttu. Moottorin keston osalta ei ole kokemusta.
ex 9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Omassa TTiD:ssä käytin ennen 0W-40 Teboilia ja nyt on ollut jo jonkin aikaa Mobilin 5W-30.
Saabin 0W- suositus koskee ainoastaan pikkuturbon kestävyyttä ja sekin vain niiden kylmäkäynnistysten jälkeisiä ensivoiteluita. Yksiturboisissa Saabilla 5W- suositus.
Itse en siis nykyään edes käytä tuota 0W öljyä vaikka Saab niin suositteleekin. Syynä on se, että DPF:lle sopivaa 0W öljyä on vaikea löytää kohtuu hintaista muuta merkkiä kuin Teboilia (Teboil pannassa) ja en juuri koskaan käynnistele autoa kylmästä ilman moottorin lämmitintä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)