Moro Eski. Meinasin röyhkeästi kopioida sun idean tuon öljyjäähyn osalta. Teetitkö noi öljyletkut jossain vai oliko valmista kamaa?Eski kirjoitti: ↑To Maalis 04, 2021 16:31
Nyt on letkut paikallaan. Suodattimenjalkaan laitettiin kaksoisnippa R3/8"UK - M20x1.5. Nipoista piti vielä sorvata siivu pois, ettei ne pohjaa jalkaan...
Letkuja pitikin vielä lyhentää, lyhyempi on nyt noin 70cm ja toinen 85cm.
PCS ltä löytyi race-jarrunestettä. Uudet teräspunosletkut on tilattu Race.fi -kaupasta. Myös tehostin ja sylinteri on nyt fiksattu...
Eski
OG 9-3 Nürburgring
Re: OG 9-3 Nürburgring
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, letkut on tehty mittatilauksena paikallisessa hydrauliikkapajassa.
Eski
Eski
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: OG 9-3 Nürburgring
Onko kärryssä aeron sisustus..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, johan se tämän ketjun ekalla sivulla on cruorin tarinaa ja kuva penkeistä ->
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Ryki oli taas talviunilla tavanomaisesti ja nyt on palattu liikenteeseen 21.4. alkaen. Toistaiseksi on pärjätty hienosti, mutta katsastus pitäisi taas hoitaa viimeistään toukokuun alussa ja pientä huoltoa, kuten öljynvaihto pitäisi toteuttaa.
Tänä talvena ei tullut tehtyä mitään remonttia, mutta jotain pientä on luvassa, kuten paksumman takajäykkärin vaihto ja kuskinpuoleinen alatukivarsi, jossa viime vuoden katsastuksessa havaittiin pientä välystä...
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Sellainen muutos tähän harrasteautoon tulikin nyt tehtyä, että siinä on nyt harrasteajoneuvovakuutus. Sain nimittäin selville, että ainakin Pohjolassa tämä harrasteajoneuvovakuutus on jopa halvempi kuin perinteinen vakuutus kevytkaskolla. Entinen vakuutus oli liikennevakuutus 80% bonuksilla ja kevytkasko 70% bonuksilla, joka maksoi vuodessa yhteensä noin 575e (omavastuut 150e + lasiturva). Nyt harrastevakuutukseen tuli auton vakuutusarvoksi 10.000e ja se maksaa yhteensä 500e (omavastuut 200e, ei lasiturvaa). Hintaan vaikuttaa tietenkin tuo auton vakuutusarvo, mutta tuo 10Ke on taatusti parempi, kuin perinteinen nettiautosta katsottu arvio halvimman samanikäisen raadon perusteella
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Miten toi vakuutusarvo määräytyi? Itellä myös harrasteauto ja en ole saanut omalta vakuutusyhtiöltä tyydyttävää vastausta kyseisen auton arvosta. Yks selitys oli että se arvioidaan tapaturman sattuessa.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, ihan itse sain sen esittää ja ensin laskettiin hinta 5ke arvolla, mutta ero tuohon kymppiin oli noin aika pieni, joten se oli parempi. Lisäksi piti täyttää lomake, jossa piti esittää arvio auton kunnosta ja mitä sille on tehty yms ja lähettää kuvat autosta ulkoa ja sisältä...
Eski
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Onko tuossa harrasteajoneuvon vakuutuksessa jotain rajoitteita esim. sen suhteen mihin vuodenaikaan autolla saa ajaa?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: OG 9-3 Nürburgring
Eipä ainakaan pohjolalla sellaista rajoitusta ole.
Tuolta löytyy tarkempaa tietoa ->
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vaku ... n-vakuutus
Eski
Tuolta löytyy tarkempaa tietoa ->
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vaku ... n-vakuutus
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Vapun kunniaksi piti vähän harrastaa, eli tehtiin pientä keväthuoltoa rykiin. Tavoitteena oli saada ryki katsastuskuntoon, koska leima umpeutuu noin viikon päästä. Ohjelmassa oli moottoriöljyn ja suodattimen sekä tulppien vaihto. Lisäksi viime vuonna teki tiukkaa saada päästömittauksessa lambdan lukema hyväksyttävälle alueelle, joten hommasin uuden anturin. Saabin oman anturin hinta oli liki 200e, joten tyydyin satasen tarvikkeeseen. Anturi vaihdettiin, mutta edelleen päästömittauksessa lambdan lukema meni aavistuksen yli sallitun, joten seuraavaksi tutkitaan mitä tuolle on tehtävissä softaa puukottamalla...
Apukuskin puolen alatukivarsi vaihdettiin myös, koska siinä havaittiin viime vuoden katsastuksessa alkavaa välystä.
Myös rykin omassa taka-akselissa kiinni ollut paksumpi taka-akselin kallistuksenvakaaja saatiin taas paikalleen.
Tuli tuo taka-akseli vaihdettua siistimpään, niin eihän sitä ruosteista jäykkäriä voinut siihen laittaa ennen kuin se on fiksattu...
Tässäpä vielä kuva konehuoneesta, johon edellämainittujen huoltohommien lisäksi vaihdettiin samalla myös käyttöhihna.
Eski
Apukuskin puolen alatukivarsi vaihdettiin myös, koska siinä havaittiin viime vuoden katsastuksessa alkavaa välystä.
Myös rykin omassa taka-akselissa kiinni ollut paksumpi taka-akselin kallistuksenvakaaja saatiin taas paikalleen.
Tuli tuo taka-akseli vaihdettua siistimpään, niin eihän sitä ruosteista jäykkäriä voinut siihen laittaa ennen kuin se on fiksattu...
Tässäpä vielä kuva konehuoneesta, johon edellämainittujen huoltohommien lisäksi vaihdettiin samalla myös käyttöhihna.
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Keväthuolto sai jatkoa, kun piti saada lambda kohdilleen päästömittausta varten. Temppu tehtiin softaa säätämällä. Aluksi laitettiin lambda-korjaus pois päältä, jolloin havaittiin, että seokset menee tyhjäkäynnillä reilusti laihalle, kun seosmittari näytti noin 16 lukemia. Tavoitteena on siis 14,7, joka vastaa lambdan lukemaa 1.0. Myös vedossa seokset menivät jopa yli 13, joka on jo hieman vaarallisella alueella. Niinpä softaa säädettiin paksummalle ja lopulta seokset asettuivat myös lambda päällä tuonne oikealle tasolle tyhjäkäynnillä ja myös vedossa näytti pysyvän alle 12 tasolla...
Sittenpä kävin PCS:llä päästötestissä ja edelleen lambda meni sitkeästi aavistuksen yli sallitun 1.03 kierroksilla, mutta lopulta testi meni läpi. Niinpä menin päästölapun kanssa katsastuskonttorille ja sieltä rykille myönnettiin taas vuosi ajoaikaa ilman korjauskehoituksia. Käkkärissä oli pientä heittoa, joka pitänee säätää jossain vaiheessa...
Eski
Sittenpä kävin PCS:llä päästötestissä ja edelleen lambda meni sitkeästi aavistuksen yli sallitun 1.03 kierroksilla, mutta lopulta testi meni läpi. Niinpä menin päästölapun kanssa katsastuskonttorille ja sieltä rykille myönnettiin taas vuosi ajoaikaa ilman korjauskehoituksia. Käkkärissä oli pientä heittoa, joka pitänee säätää jossain vaiheessa...
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Minkäs takia ne seokset oletusarvoisesti oli päin mäntyä? Oliko se nyt oikeasti ihan vaan softavika (päivitettiinkö softaa konerempan yhteydessä ja muuttuiko joku asia konerempassa) vai onko nyt softalla kompensoitu jotain, mikä oikeasti ei olekaan rautapuolella kohdallaan (bensanpaine, MAP, IAT...)?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG 9-3 Nürburgring
Jep, eipä ole kukaan keksinyt mikä tuon olisi aiheuttanut. Softaa ei tehty uusiksi konerempan jälkeen, mutta kylmäkäyntikarttoja muutettiin, kun kone kävi liian rikkaalla kylmänä.
Viime keväänä lambdasäätö temppuili myös päästötestissä, mutta silloin seokset eivät heittelleet noin paljon ja vedossa ainakin pysyivät aina alle 13. Tuo kylmäkäynnin rykiminen alkoi jo aikaisemmin, kun koneeseen asennettiin tuo Extreme-pakosarja, mutta se paheni rempan jälkeen. Uudessa koneessa on ainakin parempi kuuleri, joka ainakin voisi aiheuttaa jotain muutoksia.
Tulipa tuossa vaihdettua myös imuilman lämpöanturi, kun CE valo syttyi ja vikakoodi viittasi siihen suuntaan. Kaverilta löytyi sopiva käytetty anturi ja ainakaan toistaiseksi CE ei ole syttynyt uudestaan...
Eski
Viime keväänä lambdasäätö temppuili myös päästötestissä, mutta silloin seokset eivät heittelleet noin paljon ja vedossa ainakin pysyivät aina alle 13. Tuo kylmäkäynnin rykiminen alkoi jo aikaisemmin, kun koneeseen asennettiin tuo Extreme-pakosarja, mutta se paheni rempan jälkeen. Uudessa koneessa on ainakin parempi kuuleri, joka ainakin voisi aiheuttaa jotain muutoksia.
Tulipa tuossa vaihdettua myös imuilman lämpöanturi, kun CE valo syttyi ja vikakoodi viittasi siihen suuntaan. Kaverilta löytyi sopiva käytetty anturi ja ainakaan toistaiseksi CE ei ole syttynyt uudestaan...
Eski
Re: OG 9-3 Nürburgring
Autohan ilmeisesti käy brenkulla? Hyvin virtaavalla rännillä on vaikea saada päästöihin, rättiä putken päähän ja kaikki mahdolliset pienetkin reikäset tukkeeseen. Aikanaan piti semmonen sauma mikä tippasi kondenssivettä pistää tukkeeseen että meni lambda läpi.
Sit semmonen off-highway tapa. Päästömittari putken päähän, lambdakorjaus pois päältä ja inan rikkaalle tyhjäkäyntikartasta. Oma laajakaista näytti AFR 14.2 kun oli päästöt mittarin mielestä hyvät.
Sit semmonen off-highway tapa. Päästömittari putken päähän, lambdakorjaus pois päältä ja inan rikkaalle tyhjäkäyntikartasta. Oma laajakaista näytti AFR 14.2 kun oli päästöt mittarin mielestä hyvät.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.