MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Ootko koskaan miettinyt, että miten syvälle paskaan voi ihminen kätensä työntää ennen kuin lakkaa nauttimasta siitä? :D
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Voihan sen noinkin sanoa
Itse hiljaa miettinyt että miten paljon ylimääräistä aikaa eri ihmisillä voikaan olla.
Itse hiljaa miettinyt että miten paljon ylimääräistä aikaa eri ihmisillä voikaan olla.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
samaa pohtinu jo useamman vuoden ku seuraa näitä keskusteluja uusien autojen hinnoista ja vertailuista.. eli aivan liikaa luppoaikaa ihmisillä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Mitä ihmettä En nyt muista kovinkaan montaa ajorupeamaa, jolla EN olisi yhdelläkään omistamallani autolla runnonut pedaalia ihan tunteella pohjaan. Käsittää jokaisen saabin kaasarisatkusta 2,3T tonnarin kautta 9-5 3,0t:hen, Subarusta Fiat Punton kautta Pösöön ja n. 400hv Audiin... Siis about jokaisella ajokerralla, jos nyt ei ole kyse jostain alle 50m pihasiirtelystä... Että NELJÄ vuotta ajaa ilman pedaalin pohjaan polkaisua....tuntuu vähintäänkin omituiselta omaan pirtaan, mutta kaikki tyylilläänkoistha kirjoitti: ↑Pe Touko 06, 2022 09:43Koitas muuttuko kulku kun polkaisee oikeasti pohjaan. Jos on samanlainen kuin itäiset konsernisisaruksensa niin sieltä pohja-asennosta löytyy sellainen "naksahduksen" takana oleva ihan oikeasti kaasun pohjaan laittava. Mulla meni neljä vuotta ennen kuin keksin sen olemassaolon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Muistatkos muka itse tunteneesi sen pienen naksahduksen? Vai onko kansanauton muisto jo haihtunut testihäviäjällä ajaessasi?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Mistä tulikin mieleen, että mitähän kivaa kolopallosta on löytynyt kun ei ole tullut vielä reportaasia urakasta?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Alotin eilen 8:30 ja lopetin tänään 2:00. Nyt viä vaihteistoöljyjen läträäminen ja VCDS-hetki. Oli melkonen ranetapaus tää auto, kädet ristis käynnistän...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Melkone työpäivä
Mut kyl siinä joo aikaa vierähtää ku uus merkki ja homma.
Itellä menee yleensä isoin aika ohjeiden tavaamiseen ja/tai sopivien työkalujen ettimiseen.
Ranet kiinnostaa
Edit. Phevi astrojen toimitus lykätty vissiin ens vuoteen
Mut kyl siinä joo aikaa vierähtää ku uus merkki ja homma.
Itellä menee yleensä isoin aika ohjeiden tavaamiseen ja/tai sopivien työkalujen ettimiseen.
Ranet kiinnostaa
Edit. Phevi astrojen toimitus lykätty vissiin ens vuoteen
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Mä en oo kohdannu ainuttakaan keliä, kun tarttisin sumuvaloja eteen...
Siis ongelma on se, että jos haluaa ajaa automaattipitkillä, onnistuu se kyllä. Mutta jos välillä haluaaki ajaa jostain syystä manuaalipitkillä, niin se prosessi on tuskastuttava (ellei käy valokatkasijaa kääntämäs). Inkus automatiikka oli tavallaan manuaalipitkien "takana", tässä taas manuaalipitkät on sen automatiikan "takana". Pieni asia, mutta pistin merkille.
Siis tää kulkee kyl hyvin. Tarkotin sitä, että se 1.6 oli niin laiska tän rinnalla, että ihme kun sellasta edes harkittin puolitosissaan.
En ole miettinyt, mutta kokenut. Yksi XWD meni niin syvälle paskaan...
Noo tos oli muutaki hommaa välis, ja masennustauko. Ranet laitan kuvineen jahka kerkiän Nyt auto tuntuu pelaavan kuitenki, eli remontti oli sinänsä onnistunut. Tällä näkymää...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksia ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Nää DSG:t on vähän jänniä kyllä. Mulla taisi kyllä softauksessa kaasuvaste muuttua silleen että täydet hummat taitaa tulla jo siinä kickdownin kohdalla, ja kickdown vaan sitten alkaa arpomaan sitä pienintä vaihdetta ensin silmään omassa kolopallon sisaressa. Eipä sitä kohta 2 vuoden omistuksen aikana varmaan yli 2 käden sormien määrää ole kickdownia tullut käytettyä.V.J.S kirjoitti: ↑Pe Touko 06, 2022 19:02Mitä ihmettä En nyt muista kovinkaan montaa ajorupeamaa, jolla EN olisi yhdelläkään omistamallani autolla runnonut pedaalia ihan tunteella pohjaan. Käsittää jokaisen saabin kaasarisatkusta 2,3T tonnarin kautta 9-5 3,0t:hen, Subarusta Fiat Punton kautta Pösöön ja n. 400hv Audiin... Siis about jokaisella ajokerralla, jos nyt ei ole kyse jostain alle 50m pihasiirtelystä... Että NELJÄ vuotta ajaa ilman pedaalin pohjaan polkaisua....tuntuu vähintäänkin omituiselta omaan pirtaan, mutta kaikki tyylillään
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Kyl mä laulatan kaikki ramppivedot sun muut lappu lattiassa heti kun kone on lämmin. Oli kiire tai ei Johan se autokoulussakin opetettiin, että tavotenopeuteen pitää kiihdyttää ripeästi... Ja näillä normaalien perheautojen tehoilla se ei ole edes mitään kaahaamista, ainakaan mun mielestä.
Mut joo auto käy ja kukkuu. Tosiaan oli aika pitkät remonttipäivät. Hommahan alko ihan sujuvasti, ja ensimmäinen ihmetys tuli vastaan ahtoputken kanssa. Tuo putki kun on ahtimen päässä tommonen, että taitaa sopia vaikka mopoautoon
Noh, eiköhän tota ole mua pätevämmät insinöörit miettineet. Mutta ranehenkisyyttä osaan minäkin miettiä, ja tässä se oli jo paha. Nimittäin tyhjä kolo pultille
Mä olen ihan 100 % varma, että jokaselle pultille tossa laatikossa on paikkansa ja joka ton osaa koota niin, että työn lopuksi miettii mistä se yksi tuli, niin toivottavasti on joku rane omassa tallissaan tehnyt eikä kukaan vain ole maksanut laskua tollasesta työstä Kootessa mä sen verran ranetin, että siirsin varsinaisen pultin tonne startin taakse ja pistin 8.8 paskarautasen sitte tohon hyvälle hollille. Ei se varmaan kovaa pulttia korvaa, mutta on edes yritetty
Operaatio suju mallikkaasti ja tälle työkalusarjalle oli käyttöä. Lähinnä siis sille, että samasta avaimesta on useita eri pituuksia saatavilla...
Moottorin tukipalkkia ei ole, tai mikä sen nimi onkaan, niin piti olla luova. Ja täähän oli passeli, kun laatikkoa piti laskea 50 mm ja tää kiristy kutakuinki just sen verran alas kun päädyn tukipultit irrotti.
Apurunkoki tippu aika helpolla. Vähän sai olla luova mihin kaikkialle ohjausvaihteen ripusti, mutta onnistu se parilla liinalla lopulta.
Ja se ranehenkisyys jatku tässä. Noiden apurungon pulttien kiristys oli muistaakseni 70 Nm + 180 astetta, ja en mä sinänsä ammattimies näis hommis ole, mutta sen sanon, että varmana ei ollu avatessa tuolla kireydellä... Ihan sai sellasella 30 cm pitkällä räikällä vetää auki ilman tuskaa... (Ja ranetin mäki, kun virallises ohjees luki melkein jokases pultis "renew", mutta toteutin sen vain vauhtipyörän osalta.)
Laatikon irrotus oli aidosti helppo ja suoraviivanen. Siis pultit oli helpois paikois ja hiukan joutu raapiin päätä siä tää, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. "Vetarin malja" ottaa kii tommoseen pelliin, siitä oikeen varotettiin ohjeessa, ja sen kans kyllä kävi pieni vahinko ja jouduin naputtelemaan laatikon ja koneen välistä pelliä sitte suoraks. Takasi sen sai paremmin, kun isä oli auttamas. Laatikkoa siis piti kiertää hiukan ja käänellä ja ja ja. Ei ihan suoraan oikeas asennos saanu ylös.
Sitte vaan vauhtipyörä irti, toi keskilaakeri vingulla palasiks.
Uuden kiristys vaati apuvoimia räikkäliinasta. Kun ei ollut niitä virallisia jarrupaloja, jolla starttikehän hampailta lukittais vauhtipyörä
Sitte tuli operaatio vauhtipyörän boorien rasvaus. Eli tässä tapauksessa laatikon kytkinakselin, jos sitä sillä nimellä voi DSG:ssä kutsua kun kytkin on laatikon sisällä, puhdistus rasvaus. Mutta se piruhan klappas useita milliä sekä akselin suuntasesti että poikittain. Vähän kuin se kuuluisa hullun juttu. Aloin jo keskustelemaan isän kanssa hänen auton lainaamista ja taisin vähän tätä VAG-leiriä siinä sivus haukkuakki. Vannoutunut Audi-kaveri sentään toi VCDS:n lainaan ennen kuin kerkesin todeta, että tää auto kaipaa ohjelmointiläppärin sijaan lähinnä polttopulloja tai romuttamon prässin. Siinä vähän sitten tuli tyhjättyä hakekuormaa suuliin ja tehtyä muuta järkevämpää kuin rassata tätä maailmanlopun romua.
No kun mieli oli vähän kohentunut, en voinut vastustaa kiusausta siitä, että haluan avata laatikon. Mitä mä sillä klappaavalla v*tun painavalla rautakasalla teen, mutta saampa kuvan tänne Saab-foorumille kun DSG:n rattaat tippuu palasina lattialle ja laakerien kuulat vierii hallin lattian alimpaan monttuun. Pääty oli helposti kiinni, kun tossa 30 cm pizzalautasen näkösen kopan ympärillä oli vain lukkorengas. Rengas irti ja kolina kuulu:
Siellä oli sisällä toinen pizzalautanen ja irtonainen lukitusrengas
Mä hetken tutkailin ja vähän googlailin, niin siis varsinainen kytkinpaketti on tässä kuvassa, ja se on tolla segerillä kiinni.
Ja toi irtonainen pizzalautanen on siis joku välikappale, joka yhdistää ton kytkinakselin sitte vauhtipyörälle. Vaurioita ei näkynyt kytkimen booreilla (no laatikko toimi, tuskin se siis on koskaan edes sorvannut) eikä tän pizzalautasenkaan laakereilla.
Mä sitte painoin pizzalautasen takasi paikoilleen, lukitusrenkaan paikalleen ja laatikon kannen takaisin kiinni Lukitusrenkaas oli kyllä jotain jälkiä, että on liikkunut, mutta hyvin ne sinne tuntu sopivan. Ja kun tässä ei mitään häviä... Paitsi aikaa ja 100 € öljyt...
Sitte vaan kasaus käänteises järjestykses. Ja kun mikään ei saa maksaa mitään, niin tein vielä täyttötyökalun DSG:n öljyille vanhasta propusta.
Akun koodailussa ranetuksia tuli lisää. Eli tässä on stanssaukseltaan orkkisakku. Siis aika täsmää ja Ampeerit. Tais merkkiki. Ja akun päällä on sarjanumero. Mutta siitä kaikesta huolimatta VCDS kertoi auton akuksi raneakun...
No mähän siis jatkoin ranea ja korjasin ampeerit oikeaksi ja muutin viimesen ykkösen kakkoseksi, mutta pointti oli se, että olisko tähän myyntifiksinä vaihdettu alkuperäinen akku tilalle Ja ylinpäätään tuo laatikkohommeli ihmetyttää, kun vähän kaikki pultit oli löysällä ja niitä oli hukassakin. En tiä, ei kannata ajatella.
Tein adaptaatioiden nollauksen laatikolle, painelin ne kytkimen automaattisäädöt VCDS:llä ja hyvin tuo tuntuu toimivan. Kaikki töktök loppu kuin seinään. En tiä johtuko ne adaptaatiosta, vauhtiksesta vai pizzalautasesta, mutta nyt toimii. Huomenna toki on uusi päivä.
Kytkimen pizzalautasen kanssa se jäi mietityttämään, että vaihtoehtoja sille on oikeastaan kaksi:
1. se on seuraus jostain muusta viasta, ja odottaa hajoamistaan
2. kytkin on vaihdettu ja edellinen asentaja oli yhtä p*ska kuin hukatusta pultista ja olemattomista momenteista vois olettaakki
Niin tai näin, laatikkoremontti ei maksanut mitään ja ainaki tiedän mistä etsiä vikaa, jos ääniä alkaa kuulumaan.
Jaa niin. Tästä on taidettu jo koodata S&S pois. Uudellakin akulla herjaa, että virrankulutus on liian suurta. Ymmärtääkseni se viittaa siihen, että jotain jänniterajaa on nostettu. Kai sen VCDS:llä sais kaivettua esiin, jos jaksaa.
Mut joo auto käy ja kukkuu. Tosiaan oli aika pitkät remonttipäivät. Hommahan alko ihan sujuvasti, ja ensimmäinen ihmetys tuli vastaan ahtoputken kanssa. Tuo putki kun on ahtimen päässä tommonen, että taitaa sopia vaikka mopoautoon
Noh, eiköhän tota ole mua pätevämmät insinöörit miettineet. Mutta ranehenkisyyttä osaan minäkin miettiä, ja tässä se oli jo paha. Nimittäin tyhjä kolo pultille
Mä olen ihan 100 % varma, että jokaselle pultille tossa laatikossa on paikkansa ja joka ton osaa koota niin, että työn lopuksi miettii mistä se yksi tuli, niin toivottavasti on joku rane omassa tallissaan tehnyt eikä kukaan vain ole maksanut laskua tollasesta työstä Kootessa mä sen verran ranetin, että siirsin varsinaisen pultin tonne startin taakse ja pistin 8.8 paskarautasen sitte tohon hyvälle hollille. Ei se varmaan kovaa pulttia korvaa, mutta on edes yritetty
Operaatio suju mallikkaasti ja tälle työkalusarjalle oli käyttöä. Lähinnä siis sille, että samasta avaimesta on useita eri pituuksia saatavilla...
Moottorin tukipalkkia ei ole, tai mikä sen nimi onkaan, niin piti olla luova. Ja täähän oli passeli, kun laatikkoa piti laskea 50 mm ja tää kiristy kutakuinki just sen verran alas kun päädyn tukipultit irrotti.
Apurunkoki tippu aika helpolla. Vähän sai olla luova mihin kaikkialle ohjausvaihteen ripusti, mutta onnistu se parilla liinalla lopulta.
Ja se ranehenkisyys jatku tässä. Noiden apurungon pulttien kiristys oli muistaakseni 70 Nm + 180 astetta, ja en mä sinänsä ammattimies näis hommis ole, mutta sen sanon, että varmana ei ollu avatessa tuolla kireydellä... Ihan sai sellasella 30 cm pitkällä räikällä vetää auki ilman tuskaa... (Ja ranetin mäki, kun virallises ohjees luki melkein jokases pultis "renew", mutta toteutin sen vain vauhtipyörän osalta.)
Laatikon irrotus oli aidosti helppo ja suoraviivanen. Siis pultit oli helpois paikois ja hiukan joutu raapiin päätä siä tää, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. "Vetarin malja" ottaa kii tommoseen pelliin, siitä oikeen varotettiin ohjeessa, ja sen kans kyllä kävi pieni vahinko ja jouduin naputtelemaan laatikon ja koneen välistä pelliä sitte suoraks. Takasi sen sai paremmin, kun isä oli auttamas. Laatikkoa siis piti kiertää hiukan ja käänellä ja ja ja. Ei ihan suoraan oikeas asennos saanu ylös.
Sitte vaan vauhtipyörä irti, toi keskilaakeri vingulla palasiks.
Uuden kiristys vaati apuvoimia räikkäliinasta. Kun ei ollut niitä virallisia jarrupaloja, jolla starttikehän hampailta lukittais vauhtipyörä
Sitte tuli operaatio vauhtipyörän boorien rasvaus. Eli tässä tapauksessa laatikon kytkinakselin, jos sitä sillä nimellä voi DSG:ssä kutsua kun kytkin on laatikon sisällä, puhdistus rasvaus. Mutta se piruhan klappas useita milliä sekä akselin suuntasesti että poikittain. Vähän kuin se kuuluisa hullun juttu. Aloin jo keskustelemaan isän kanssa hänen auton lainaamista ja taisin vähän tätä VAG-leiriä siinä sivus haukkuakki. Vannoutunut Audi-kaveri sentään toi VCDS:n lainaan ennen kuin kerkesin todeta, että tää auto kaipaa ohjelmointiläppärin sijaan lähinnä polttopulloja tai romuttamon prässin. Siinä vähän sitten tuli tyhjättyä hakekuormaa suuliin ja tehtyä muuta järkevämpää kuin rassata tätä maailmanlopun romua.
No kun mieli oli vähän kohentunut, en voinut vastustaa kiusausta siitä, että haluan avata laatikon. Mitä mä sillä klappaavalla v*tun painavalla rautakasalla teen, mutta saampa kuvan tänne Saab-foorumille kun DSG:n rattaat tippuu palasina lattialle ja laakerien kuulat vierii hallin lattian alimpaan monttuun. Pääty oli helposti kiinni, kun tossa 30 cm pizzalautasen näkösen kopan ympärillä oli vain lukkorengas. Rengas irti ja kolina kuulu:
Siellä oli sisällä toinen pizzalautanen ja irtonainen lukitusrengas
Mä hetken tutkailin ja vähän googlailin, niin siis varsinainen kytkinpaketti on tässä kuvassa, ja se on tolla segerillä kiinni.
Ja toi irtonainen pizzalautanen on siis joku välikappale, joka yhdistää ton kytkinakselin sitte vauhtipyörälle. Vaurioita ei näkynyt kytkimen booreilla (no laatikko toimi, tuskin se siis on koskaan edes sorvannut) eikä tän pizzalautasenkaan laakereilla.
Mä sitte painoin pizzalautasen takasi paikoilleen, lukitusrenkaan paikalleen ja laatikon kannen takaisin kiinni Lukitusrenkaas oli kyllä jotain jälkiä, että on liikkunut, mutta hyvin ne sinne tuntu sopivan. Ja kun tässä ei mitään häviä... Paitsi aikaa ja 100 € öljyt...
Sitte vaan kasaus käänteises järjestykses. Ja kun mikään ei saa maksaa mitään, niin tein vielä täyttötyökalun DSG:n öljyille vanhasta propusta.
Akun koodailussa ranetuksia tuli lisää. Eli tässä on stanssaukseltaan orkkisakku. Siis aika täsmää ja Ampeerit. Tais merkkiki. Ja akun päällä on sarjanumero. Mutta siitä kaikesta huolimatta VCDS kertoi auton akuksi raneakun...
No mähän siis jatkoin ranea ja korjasin ampeerit oikeaksi ja muutin viimesen ykkösen kakkoseksi, mutta pointti oli se, että olisko tähän myyntifiksinä vaihdettu alkuperäinen akku tilalle Ja ylinpäätään tuo laatikkohommeli ihmetyttää, kun vähän kaikki pultit oli löysällä ja niitä oli hukassakin. En tiä, ei kannata ajatella.
Tein adaptaatioiden nollauksen laatikolle, painelin ne kytkimen automaattisäädöt VCDS:llä ja hyvin tuo tuntuu toimivan. Kaikki töktök loppu kuin seinään. En tiä johtuko ne adaptaatiosta, vauhtiksesta vai pizzalautasesta, mutta nyt toimii. Huomenna toki on uusi päivä.
Kytkimen pizzalautasen kanssa se jäi mietityttämään, että vaihtoehtoja sille on oikeastaan kaksi:
1. se on seuraus jostain muusta viasta, ja odottaa hajoamistaan
2. kytkin on vaihdettu ja edellinen asentaja oli yhtä p*ska kuin hukatusta pultista ja olemattomista momenteista vois olettaakki
Niin tai näin, laatikkoremontti ei maksanut mitään ja ainaki tiedän mistä etsiä vikaa, jos ääniä alkaa kuulumaan.
Jaa niin. Tästä on taidettu jo koodata S&S pois. Uudellakin akulla herjaa, että virrankulutus on liian suurta. Ymmärtääkseni se viittaa siihen, että jotain jänniterajaa on nostettu. Kai sen VCDS:llä sais kaivettua esiin, jos jaksaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Eli oliko se vika nyt alunperinkin vain tuo irrallaan oleva "pizzalautanen"?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Sitä en tiä. Mut kyllä vauhtipyöräki äänsi ainaki hiukan. Se iso rohina varmaan tuli tosta pizzalautasesta tai sitten sisällä irrallaan pyörineestä lukkorenkaasta. Nyt kun isot kalkatukset loppu, on seuraavana listalla öljypumpun putputus kylmämä Tosin se on vissiin kai vain "ominaisuus". Et jos vaihteisto kestää ja vaihteiston kannen stefa pitää öljyt sisällä kerran uudelleenkasattunaki, niin kohti uusia pettymyksiä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Kävin Turus ja samalla noukein XWD:n lainarenkaat takasi. Vähän kyl kävi mieles, et niin vain vaihdoin auton, jossa oli luonnetta ja hauskuutta, tämmöseen perustylsään pappa-autoon. Samalla tuli pari toteamusta:
-kolkin kontti on leveämpi ja syvempi (mittayksikkönä rengaskierros pystyssä)
-kolkin takapenkki on leveämpi, tai ainaki isofixit ulompana (mittayksikkönä anopin mielipide)
-DSG toimii edelleen äänettömästi ja eleettömästi
Muita ihmetyksiä, jotka oon kyllä lukenu mutta unohtanu, niin läpyskävaihteet on (ilman VCDS-puukotusta) turhat, koska auto heittää takasi automaatille heti kun on sitä mieltä, että käsin valittu vaihde on väärä. Toinen turhauttava toiminto on se, että voimansiirron nimissä ajan tietenki sportilla, mutta vakkari päällä auto käyttää D:n vaihteita On tää siis hyvä auto, en mä sillä, mutta on tässä huonotki puolensa kaikesta hehkutuksesta ja loputtomasta Tekniikan Maailman ylistämisestä huolimatta.
DSG:n kanssa on tosiaan nyt ainoa huoli se, että pitääkö vanha stefa. Pitää jarruremontin yhteydes tutkailla onko kytkinkopan alle tullu öljyä. Jos ei, niin ei kai siinä sitte muuta kuin iloisia kilometrejä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09