eSID palikka -näppärä apuri
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Mistä näitä eSID- palikoita vielä saa? Käykö tuohon mun -03 ng aeroon esid3 vai pitääkö olla vanhempi? Onko näitä käytettynä liikenteessä?
Saab 9-3ss aero -03
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Tuo CIM vika voi olla ihan sattumanvarainen, mutta mikäli alkaa aiheuttamaan rattilukko vikaa niin sitten pitänee huolestua. Viittaa katkokseen virtalukolle.
Tämä Eberin paloilmapuhaltimen vika on todella tyypillinen ohjainkortin juotosvika. Eberi ei toimi ollenkaan tai sitten välillä toimii. Ei silti ajoa ja käyttöä todellisuudessa hirveästi haittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Joo, tuo rattilukkohan mietityttää... Toivottavasti ei uusi.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2020 18:21
Re: eSID palikka -näppärä apuri
03-06 malleihin ja 07- on eri mallit. Vanhempiin joutuu tekemään johdotustöitä, jos meinaa asentaa. Uutena saa esimerkiksi maptunilta:
https://www.maptunparts.fi/mittarit-sen ... -2006.html
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Joudut vetämään SIDille johdot:
http://www.esid.se/manuals/eSID_03-06_I ... Manual.pdf
On noita käytettynäkin liikenteessä. Fililppiiniläinen kundi myi eSID 2:sta (NG9-3 2007-2012) hintaan 63 euroa. Kysyin, että lähettäisikö Suomeen. Ei halunnut lähettää, joten tuplasin hinnan. Sitten suostui lähettämään. Ei vieläkään paha hinta tuosta. Ollut sen jälkeen kiinni meidän cabbessa
Ainoa huono homma oli, että kun vastaanotin tuon eSID 2:n, eSID 3 tuli juuri markkinoille
Mutta niissä oli aluksi toimitusongelmia, joten sinänsä ei harmita. Se eSID 3:ssa olevan DPF:n pakkopoltto olisi kyllä voinut olla aika ajoin hyödyllinen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Tuli huomattua ettei TTiD:ssä eSID3:lla saanut luettua kaikkia vikakoodeja, mitä Tech2:lla saa. Näytti nollaa koodia, vaikka todellisuudessa oli esim. koodi P242F75. Laitoin eSID:n kehittäjälle viestiä asiasta ja kertoi että kehittää korjausta parhaillaan. Tänään tuli postissa eSID3 takaisin uudella softalla ja nyt lukee nätisti myös tuon P242F75 koodin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Sitä olen ihmetellyt, että kun tuo eSIDin kehittäjä on fiksu kaveri, niin miksi ei ole saman tien kehittänyt päivitystä "on air", kun täytyy "vanhan koulukunnan" mukaisesti lähettää mokkula hänelle päivitykseenTimis kirjoitti: ↑Ma Syys 05, 2022 21:39Tuli huomattua ettei TTiD:ssä eSID3:lla saanut luettua kaikkia vikakoodeja, mitä Tech2:lla saa. Näytti nollaa koodia, vaikka todellisuudessa oli esim. koodi P242F75. Laitoin eSID:n kehittäjälle viestiä asiasta ja kertoi että kehittää korjausta parhaillaan. Tänään tuli postissa eSID3 takaisin uudella softalla ja nyt lukee nätisti myös tuon P242F75 koodin.
Ostaisi päivityksen netistä ja sen jälkeen yhdistäisi mokkulan tietokoneeseen. Tämä tietty vaatisi jonkinlaista OBD2-lukijaa hankittavaksi tietokoneen yhteyteen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Tuskin se palikan softa päivittyy siitä OBD-interfacen kautta, Voi toki olla että käyttää jotain vapata pinniä OBD-tökkelissä sarjaliikenteelle, mutta tuskin kuitenkaan niin, että yhteys olisi saavutettavissa ihan vaan jollain OBD-lukijalla, vaan todennäköisesti ne päivityspiuhat pitäisi rakentaa erikseen.
Lisäksi pitäisi tehdä softa sitä itse päivitystapahtumaa varten tietokoneelle ja nykypäivänä se pitäisi olla vähintään Windowsille ja Macille ja ylläpitää softaa käyttöjärjestelmien kehittyessä. Ne autot ei kuitenkaan enää kehity kun Saabit on tehty jo, joten päivityksen tarve ja hyöty vähenee ajan mittaan, eikä tuo ylläpitorumba maksa vaivaa.
Lisäksi pitäisi tehdä softa sitä itse päivitystapahtumaa varten tietokoneelle ja nykypäivänä se pitäisi olla vähintään Windowsille ja Macille ja ylläpitää softaa käyttöjärjestelmien kehittyessä. Ne autot ei kuitenkaan enää kehity kun Saabit on tehty jo, joten päivityksen tarve ja hyöty vähenee ajan mittaan, eikä tuo ylläpitorumba maksa vaivaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Mitä muuten tarkoittaa tuo ko. vikakoodi?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Hiukkassuodatin tukkeutunut. Joko ei ole annettu tehdä polttoja lyhkäsillä ajoilla tai sitten on joku vika, joka estää polton.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Tai vaikka imuputki halki, mikä lisää nokipäästöjä huomattavasti ja jossain kohtaa ei auton polttotoiminto enää pysy perässä vaan suodatin tukkeutuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Niinpä. Tarkoitinkin sitä, että jos eSIDin kehittäjä olisi ajatellut "new school" -asenteella, olisi myynyt eSIDin mukana romppeet, jolla voisi päivittää sen softan. Tietokoneelle OBD-lukija ja softa, sekä nettisivu, johon kirjautuneena voisi päivittää eSIDin.aero kirjoitti: ↑Ti Syys 06, 2022 06:14Tuskin se palikan softa päivittyy siitä OBD-interfacen kautta, Voi toki olla että käyttää jotain vapata pinniä OBD-tökkelissä sarjaliikenteelle, mutta tuskin kuitenkaan niin, että yhteys olisi saavutettavissa ihan vaan jollain OBD-lukijalla, vaan todennäköisesti ne päivityspiuhat pitäisi rakentaa erikseen.
Lisäksi pitäisi tehdä softa sitä itse päivitystapahtumaa varten tietokoneelle ja nykypäivänä se pitäisi olla vähintään Windowsille ja Macille ja ylläpitää softaa käyttöjärjestelmien kehittyessä. Ne autot ei kuitenkaan enää kehity kun Saabit on tehty jo, joten päivityksen tarve ja hyöty vähenee ajan mittaan, eikä tuo ylläpitorumba maksa vaivaa.
Toisaalta siinä menettäisi nuo päivittämisestä pyydettävät kustannukset, mutta luulisin noiden romppeiden myynnistä saavan paremman tuoton. Toki joku kolmas osapuoli voisi tehdä tuolla päivityksellä bisnestä, jos alkaisi päivittämään toisten eSIDejä.
Kunhan vain ideoin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Onko se nyt kauhean nyyskoolia enää nyppiä sitä pulikkaa autosta irti ja työntää kiinni tietokoneeseen? Wifiyhteys jollain WPS-systeemillä olisi monelle asiakkaalle parempi, mutta sekin monimutkastaisi sitä pulikkaa itseänsä.
Tosiaan, tuossa ajatuksessasi tulee vastaan niiden päivitysohjelmistojen (se tietokoneelle tuleva softa) ylläpito, jossa on oikeasti paljon enemmän hommaa kuin itse pulikan kehittämisessä ja edistämisessä, koska ne käyttöympäristöt kehittyy, toisin kuin auto, jota ei enää valmistajan toimesta päivitetä.
Tosiaan, tuossa ajatuksessasi tulee vastaan niiden päivitysohjelmistojen (se tietokoneelle tuleva softa) ylläpito, jossa on oikeasti paljon enemmän hommaa kuin itse pulikan kehittämisessä ja edistämisessä, koska ne käyttöympäristöt kehittyy, toisin kuin auto, jota ei enää valmistajan toimesta päivitetä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Olisihan tuossa mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta tietysti business case on loppujen lopuksi melko marginaalinen.
Keyvempänä ratkaisuna voisi toteuttaa tuosta pulikasta BT yhteyden kännykässä pyörivään softaan, jolloin voisi tarjota (päivittämisen lisäksi) pulikan tuottaman informaation kauniisti kännykän näytölle, vrt vaikkapa Torque.
Viimeisen päälle hifi ratkaisu olisi laittaa pulikkaan eSIM (tai tavallinen SIM) ja sitä kautta nettiyhteys, jolloin kännykällä voisi jopa etäohjata joitain auton toimintoja. Tämän toteuttaminen edes about turvallisesti edellyttäisi tosin sitä, että eSIDin toimittaja pystyttäisi palvelimen, joka mahdollistaa tuon pulikan ja kännykän naittamisen netin yli, niin kuin Volvolla ja muilla kännykkä apin tarjoavilla merkeillä on toteutettu. eSID siis "soittaisi kotiin" ja rekisteröityisi palvelimelle, johon vastaavasti kännykän softa ottaisi yhteyden ja tulisi naitetuksi pulikan kanssa.
Keyvempänä ratkaisuna voisi toteuttaa tuosta pulikasta BT yhteyden kännykässä pyörivään softaan, jolloin voisi tarjota (päivittämisen lisäksi) pulikan tuottaman informaation kauniisti kännykän näytölle, vrt vaikkapa Torque.
Viimeisen päälle hifi ratkaisu olisi laittaa pulikkaan eSIM (tai tavallinen SIM) ja sitä kautta nettiyhteys, jolloin kännykällä voisi jopa etäohjata joitain auton toimintoja. Tämän toteuttaminen edes about turvallisesti edellyttäisi tosin sitä, että eSIDin toimittaja pystyttäisi palvelimen, joka mahdollistaa tuon pulikan ja kännykän naittamisen netin yli, niin kuin Volvolla ja muilla kännykkä apin tarjoavilla merkeillä on toteutettu. eSID siis "soittaisi kotiin" ja rekisteröityisi palvelimelle, johon vastaavasti kännykän softa ottaisi yhteyden ja tulisi naitetuksi pulikan kanssa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: eSID palikka -näppärä apuri
Tuo on yhden harrastelijan tekemä, jos palikkaan olisi alkanut kaiken mahdollisen ymppäämään niin olisi varmasti vaatinut paljon enempi kehitystä. Esimerkiksi eberin ohjaus vaati paljon tutkimista kun tekijän kanssa aikoinaan meilejä vaihdoin. Lisäksi täytyy pitää huoli ettei lepovirta syö akkua tyhjäksi ja muuta mukavaa.
Parempi tuommoisenaan kuin kokonaan ilman
Parempi tuommoisenaan kuin kokonaan ilman
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2