Tää ois kyl kova. Laittas sen vaikka katkaisijalla, niin saisi napista apuvirtaa!
Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
^^silläkin uhalla että mennään vakavasti off-topic, niin kerropa lisää siitä millä olet saanut nuo kilot katoamaan. Oon aika lähellä tuota sun lähtölukemaa ja tavoite vois olla tuossa sun loppulukemassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
^Otsikko on sähköautoilua ja jos painaa vähemmän, sähköä kuluu vähemmän ! Siksipä Konankin keskikulutus on koko ajalta vain 13.9 kWh auton ilmoittamana.
Nopeat teesit:
-*Vähensin leivän syöntiä puoleen ja vaihdoin ruisleivästä kauraleipään
- Syön pienempiä annoksia
- Ei sipsiä, karkkeja, suklaata ja muuta, mitä et oikeasti tarvitse. Pullaa syön, anoppi on hyvä leipomaan. Mutta sitäkin kohtuudella.
- Yksi saunaolut kahden sijaan
-* Iltapala mieluusti ennen klo 20, sen jälkeen tulee yleensä vähintään 12 tuntia vesilinjalla, äkkiä tottuu
- Liikuntaa en ole lisännyt, sama kuin ennenkin
- N. 2kk ei aluksi tapahtunut mitään, sen jälkeen paino on laskenut tasaisesti 1-1.5 kg per kk
Sanoisin, että kohdat yksi ja viisi ovat merkittävimpiä, annoskoon pienentäminen heti perässä. Aika vähällä ihminen pärjää, kun haluaa.
Nopeat teesit:
-*Vähensin leivän syöntiä puoleen ja vaihdoin ruisleivästä kauraleipään
- Syön pienempiä annoksia
- Ei sipsiä, karkkeja, suklaata ja muuta, mitä et oikeasti tarvitse. Pullaa syön, anoppi on hyvä leipomaan. Mutta sitäkin kohtuudella.
- Yksi saunaolut kahden sijaan
-* Iltapala mieluusti ennen klo 20, sen jälkeen tulee yleensä vähintään 12 tuntia vesilinjalla, äkkiä tottuu
- Liikuntaa en ole lisännyt, sama kuin ennenkin
- N. 2kk ei aluksi tapahtunut mitään, sen jälkeen paino on laskenut tasaisesti 1-1.5 kg per kk
Sanoisin, että kohdat yksi ja viisi ovat merkittävimpiä, annoskoon pienentäminen heti perässä. Aika vähällä ihminen pärjää, kun haluaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Viggen"
- Viestit: 600
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Näkisin että kohdat 1,2 ja 3 ovat ne suurimmat tekijät. Kokonaiskalorit vaikuttavat. Paaston osuuden olen havainnut toimivaksi. Ollessani pätkäpaastolla (16h paasto ja 8h aikaa syödä) kehonkoostumus muuttui positiivisempaan suuntaan. Toki liikuntaa tuli säännöllisesti pyöräilystä ja salilla jumppailusta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Harmin paikka, noi kaikki on oikeestaan kokeiltu ja tietyllä tasolla jatkuvassa käytössä, mutta paino se vaan ei katoa
Mä aloitin vuoden alussa ruokavalion ilman lisättyä sokeria. Se sulkee siis automaattisesti pois käytännössä kaikki karkit, leivonnaiset, suklaan, makeat juomat yms. Sen lisäksi syön vain sokeroimatonta leipää (joka useimmiten on sitten kauraleipää) ja kastikkeet ja muut tökötit jää käytännössä kaikki pois. Ketsuppia ja sinappia löytyy sentään sokeroimattomina. Lihajalosteiden osalta olen antanut vapauden säännöstä, koska en halua leikkelehyllyllä viettää aina varttia tutkimassa tuoteselosteita ja niissä on joka tapauksessa aika vähän sokeria, jos on.
Ravintolaruokaa saan syödä nirsoilematta mutta jälkiruuat jätän väliin jos tarjolla ei ole esim sokeroimattomia tuoreita hedelmiä ja marjoja. Kylässä käydessä sama juttu, en siis rupea isännältä ja emännältä tivaamaan ruuasta että onko jossain ripaus sokeria, mutta jälkkärit jää väliin.
Sääntö koskee myös juomia, alkoholillisia ja alkoholittomia.
Vuoden alusta kesään asti katosi 1-1,5 kg per kuukausi. Kesällä tuli syötyä sitten vähän paremmin ja juotua sen verta olutta, että tuli pari kiloa takaisin. Lisäksi kesällä tuli herkuteltua sokeria korvaavilla tuotteilla hieman liikaa, eli sokerittomat proteiinipatukat ja Pepsi Max ym. tuli vähän liian tutuiksi. Kesäloman jälkeen jätin ne taas pois mutta paino ei ole lähtenyt uudelleen alas.
Pitäis kai annoskokoja kytätä vielä vähän tarkemmin ja iltasyöminen välillä vähän lipsuu. Tuoremehua tulee litkittyä liian usein, pitäis opetella juomaan vettä. Niissähän ei ole lisättyä sokeria mutta sokeria niissä silti on suunnilleen samat mitä peruslimsoissa.
Keväällä jo innostuin että tällä tahdilla lähtee vuodessa 15 kg, mutta johonkin se sitten lässähti.
Mä aloitin vuoden alussa ruokavalion ilman lisättyä sokeria. Se sulkee siis automaattisesti pois käytännössä kaikki karkit, leivonnaiset, suklaan, makeat juomat yms. Sen lisäksi syön vain sokeroimatonta leipää (joka useimmiten on sitten kauraleipää) ja kastikkeet ja muut tökötit jää käytännössä kaikki pois. Ketsuppia ja sinappia löytyy sentään sokeroimattomina. Lihajalosteiden osalta olen antanut vapauden säännöstä, koska en halua leikkelehyllyllä viettää aina varttia tutkimassa tuoteselosteita ja niissä on joka tapauksessa aika vähän sokeria, jos on.
Ravintolaruokaa saan syödä nirsoilematta mutta jälkiruuat jätän väliin jos tarjolla ei ole esim sokeroimattomia tuoreita hedelmiä ja marjoja. Kylässä käydessä sama juttu, en siis rupea isännältä ja emännältä tivaamaan ruuasta että onko jossain ripaus sokeria, mutta jälkkärit jää väliin.
Sääntö koskee myös juomia, alkoholillisia ja alkoholittomia.
Vuoden alusta kesään asti katosi 1-1,5 kg per kuukausi. Kesällä tuli syötyä sitten vähän paremmin ja juotua sen verta olutta, että tuli pari kiloa takaisin. Lisäksi kesällä tuli herkuteltua sokeria korvaavilla tuotteilla hieman liikaa, eli sokerittomat proteiinipatukat ja Pepsi Max ym. tuli vähän liian tutuiksi. Kesäloman jälkeen jätin ne taas pois mutta paino ei ole lähtenyt uudelleen alas.
Pitäis kai annoskokoja kytätä vielä vähän tarkemmin ja iltasyöminen välillä vähän lipsuu. Tuoremehua tulee litkittyä liian usein, pitäis opetella juomaan vettä. Niissähän ei ole lisättyä sokeria mutta sokeria niissä silti on suunnilleen samat mitä peruslimsoissa.
Keväällä jo innostuin että tällä tahdilla lähtee vuodessa 15 kg, mutta johonkin se sitten lässähti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 600
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Ne kokonaiskalorithan ne ratkaisee. Ravinteleissa ja erilaisissa ruokapaikoissa kun joutuu työn takia joskus syömään niin olen käyttänyt taktiikkana täyttää salaateilla ja rehuilla puolet lautasesta. Toki välttäen ne herkullisimmat pasta-/perunasalaatit
Jos haluaa viedä homman ns. next levelille niin laskee suurinpiirtein oman päivittäisen kaloritarpeensa ja lataa kännykkään esim. Yazio sovelluksen mihin laittaa ylös kaiken päivän aikana suuhunsa ahtaman. Vaatii toki keittiövaa'an käyttöä ja jonkun verran räknäämistä. Jenkit käyttää kaloritarpeen laskemiseen kaavaa *omapaino paunoissax14*. Kohtalaisen liki pääsee kertomalla oman painonsa kiloissa 30:llä. Siitä sitten 400-500 kcal per päivä veks ja viikottain pitäisi vaa'an lukeman pudota. Toki syödyn kalorimäärän pitää pudota samalla kun painokin putoaa.
Jos haluaa viedä homman ns. next levelille niin laskee suurinpiirtein oman päivittäisen kaloritarpeensa ja lataa kännykkään esim. Yazio sovelluksen mihin laittaa ylös kaiken päivän aikana suuhunsa ahtaman. Vaatii toki keittiövaa'an käyttöä ja jonkun verran räknäämistä. Jenkit käyttää kaloritarpeen laskemiseen kaavaa *omapaino paunoissax14*. Kohtalaisen liki pääsee kertomalla oman painonsa kiloissa 30:llä. Siitä sitten 400-500 kcal per päivä veks ja viikottain pitäisi vaa'an lukeman pudota. Toki syödyn kalorimäärän pitää pudota samalla kun painokin putoaa.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
100000km lähestyy uhkaavasti, mennee joulukuun aikana rikki. 75Mm omia ajoja jo takana, helmikuun alussa tulee kolme vuotta Konailua täyteen.
Muuten ollut huoletonta menoa, mutta 12V akku muistutteli jo niin usein kykenemättömyydestään varauksen ylläpitoon, niin hain Motonetista uuden (69 euroa) ja laitoin tällä päivämäärällä paikalleen. Samalla tipautin uusimmat kartatnja navisoftan ensin kotikoneelle, sitten Konan muistikortille, sitten paikalleen. Aika vähävaivaista, ihmettelen miksei ole tullut aiemmin päiviteltyä.
Pitäisi kontaktoida merkkihuoltoon, että onko mysteeri maailmalla selvinnyt ja löytyisikö siihen jo päivitystä, kun joku/jokin jää useammissa yksilöissä päälle syömään heikkoa virtaa. Seuraava huolto tulee helmi-maaliskuussa, niin josko siihen asti ainakin pärjäisi tuolla tuoreella akulla ilman jumalaisen Telwinin apuvirtalähteennapua. Senkin jo latasin ensimmäisen kerran
Muuten ollut huoletonta menoa, mutta 12V akku muistutteli jo niin usein kykenemättömyydestään varauksen ylläpitoon, niin hain Motonetista uuden (69 euroa) ja laitoin tällä päivämäärällä paikalleen. Samalla tipautin uusimmat kartatnja navisoftan ensin kotikoneelle, sitten Konan muistikortille, sitten paikalleen. Aika vähävaivaista, ihmettelen miksei ole tullut aiemmin päiviteltyä.
Pitäisi kontaktoida merkkihuoltoon, että onko mysteeri maailmalla selvinnyt ja löytyisikö siihen jo päivitystä, kun joku/jokin jää useammissa yksilöissä päälle syömään heikkoa virtaa. Seuraava huolto tulee helmi-maaliskuussa, niin josko siihen asti ainakin pärjäisi tuolla tuoreella akulla ilman jumalaisen Telwinin apuvirtalähteennapua. Senkin jo latasin ensimmäisen kerran
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
^Miehekkäät kilsat siellä alkaa olemaan sähkö-Konalle. Antautuiko alkuperäinen pikkuakku nyt, vai olitko jo kerran vaihtanut ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
100Mm tulee muuten huomenna täyteen, ellei tuo myrsky pidä auton kotona
^ tuo oli nyt toinen akku, eka vaihdettiin takuuseen elokuussa 2020. Tämänkin olisi sietänyt mennä, mutta elokuun huollossa todettiin, että hyvä se on. Toki huollon pihassa tarvitsin virta-apua tiskin takana istuneelta, mutta ei se lopputulokseen vaikuttanut.
^ tuo oli nyt toinen akku, eka vaihdettiin takuuseen elokuussa 2020. Tämänkin olisi sietänyt mennä, mutta elokuun huollossa todettiin, että hyvä se on. Toki huollon pihassa tarvitsin virta-apua tiskin takana istuneelta, mutta ei se lopputulokseen vaikuttanut.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Tiistaiaamu koitti ja liikennetilanne ei näyttänyt pahalta. Tai no näyttihän se aika pahalta, mutta läksin silti. Pahimmat kilometrit osuivat Munkkiniemestä Espalle, muutenhan keli oli normaali talvikeli. Vihdin kohdilla vähän pöllähteli lunta, mutta ennakoivalla ajolla pärjäsi.
Iltapäivällä seurailin uutisia hieman kauhulla ja pohdin jo yöpymistä Hesoissa. Espalla sattui vielä lähtöhetken lähestyessä olemaan joku pukkiparaati, mikä aiheutti omat lieveilmiönsä eli ruuhkan sivukaduille, joissa oli myös enemmän lunta. Omaa lähtemistä se lopulta viivästi noin 10min, ja sitten olikin jo tiet aikalailla hiljaisia Espasta alkaen. Matkalla näkyi ratikoita jumissa ja busseja jumissa, onneksi Turunväylällä ja kakkostiellä ei ollut esteitä matkanteolle.
Sieltä se 100Mm-lukemakin tuli. Kakku ja kynttilöitä!
Kotopihalla sitten pakkaskelin kulutus vielä, noin -10 tienoolla oli koko matkan ja rauhallinen vakkari 90km/h tahti: 17,8kWh lämpimästä luolasta lähtien.
Iltapäivällä seurailin uutisia hieman kauhulla ja pohdin jo yöpymistä Hesoissa. Espalla sattui vielä lähtöhetken lähestyessä olemaan joku pukkiparaati, mikä aiheutti omat lieveilmiönsä eli ruuhkan sivukaduille, joissa oli myös enemmän lunta. Omaa lähtemistä se lopulta viivästi noin 10min, ja sitten olikin jo tiet aikalailla hiljaisia Espasta alkaen. Matkalla näkyi ratikoita jumissa ja busseja jumissa, onneksi Turunväylällä ja kakkostiellä ei ollut esteitä matkanteolle.
Sieltä se 100Mm-lukemakin tuli. Kakku ja kynttilöitä!
Kotopihalla sitten pakkaskelin kulutus vielä, noin -10 tienoolla oli koko matkan ja rauhallinen vakkari 90km/h tahti: 17,8kWh lämpimästä luolasta lähtien.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
^Onnea
Mulla oli tänäänkin taulussa 18.x lukemat mennen tullen, niille nurkille se näyttää osuvan aika tarkkaan vähän raskaammassa kelissä ja pakkastakin toistakymmentä, autolle lämpöä sen vartin verran ennen lähtöä minkä ilmastointi on päällä kun laittaa Bluelinkistä päälle. Lumia on joutunut päältä pyyhkielemään, mutta klaseja ei ole tarvinnut vielä rapsuttaa.
Mulla oli tänäänkin taulussa 18.x lukemat mennen tullen, niille nurkille se näyttää osuvan aika tarkkaan vähän raskaammassa kelissä ja pakkastakin toistakymmentä, autolle lämpöä sen vartin verran ennen lähtöä minkä ilmastointi on päällä kun laittaa Bluelinkistä päälle. Lumia on joutunut päältä pyyhkielemään, mutta klaseja ei ole tarvinnut vielä rapsuttaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Sunnuntaina syttyi kakkuun kolmas kynttilä, kolme vuotta Konalla ajelua täynnä!
Kolmen vuoden aikana ajettuja kilometrejä noin 81500 kappaletta. Auto on toiminut perusvarmasti, ei täysin ongelmaton, mutta ei mitään pysäyttävää. Isoin harmi on ollut 12V akun purkautumiseen liittyvää, muut pikkujutut on saatu takuukorjauksilla kuntoon. Ensi viikolla olisi 105tkm huoltoa varattuna, siellä jatketaan taas 12V tutkintaa.
Pienikorkoista rahoitusdiiliä reilun kymppitonnin viimeisellä erällä on vielä kaksi vuotta jäljellä, takuuta melkein kolme vuotta. Seuraavan mahdollisen auton speksit ovat alkaneet hyvin hahmottua, ettei nyt ainakaan huonompaan vaihda. Voi myös olla, että tästä tulee pitoauto ja Outlander vaihtuisi isoon sähköiseen. Aika näyttää.
Kolmen vuoden aikana ajettuja kilometrejä noin 81500 kappaletta. Auto on toiminut perusvarmasti, ei täysin ongelmaton, mutta ei mitään pysäyttävää. Isoin harmi on ollut 12V akun purkautumiseen liittyvää, muut pikkujutut on saatu takuukorjauksilla kuntoon. Ensi viikolla olisi 105tkm huoltoa varattuna, siellä jatketaan taas 12V tutkintaa.
Pienikorkoista rahoitusdiiliä reilun kymppitonnin viimeisellä erällä on vielä kaksi vuotta jäljellä, takuuta melkein kolme vuotta. Seuraavan mahdollisen auton speksit ovat alkaneet hyvin hahmottua, ettei nyt ainakaan huonompaan vaihda. Voi myös olla, että tästä tulee pitoauto ja Outlander vaihtuisi isoon sähköiseen. Aika näyttää.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Ei kannata. Tunnetusti sähköautojen akut hajoaa välittömästi takuuajan päättymisen jälkeen, korjaus maksaa vähintään 20k€, goodwilliä ei ole koskaan saatavilla eikä kukaan enää ostakaan akkuvammaista sähköautoa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Eikö outlanderi osunut teidän käyttöön sopivaksi?
Vai vaan täyssähkö kiinnostaa?
Yllättävän kauan kona jo ollu, toki saattaa ajan tuntua itelle vääristää kun omaa sähkistä oottanu jo 14kuukautta
Välillä ajatukset jo karkaa et mitä sen jälkeen
Vai vaan täyssähkö kiinnostaa?
Yllättävän kauan kona jo ollu, toki saattaa ajan tuntua itelle vääristää kun omaa sähkistä oottanu jo 14kuukautta
Välillä ajatukset jo karkaa et mitä sen jälkeen
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
^^ Ei mut kato tähän on jo kertaalleen ajoakku vaihdettu (takaisinkutsukamppis) tuossa reilu 20tkm sitten, niin on ainaki 100tkm vielä akkua jäljellä! Vaihdetussa oli kyllä SOH lähellä sataa, mutta ei pilata hyvää spekulointia tosiasioilla.
^ Kyllähän meille Outlanderi on ollut hyvä käyttöauto ja kokonaispaketti koko perheen liikuttamiseen. Tylsä tasaisen harmaa kampe Eikä tuota bensaakaan ole älyttömästi polteltu, vaikka nyt ihan ei mennä siellä puhtaissa sähköajoissa kuukaudesta toiseen niinkuin rinnakkaisketjussa, kilsoja varmaan aikalailla saman verran ja huomattavan vähän Konaan verrattuna. Toki on vielä pehvanlämmittimet asentamatta, kun pitäisi mennä keväällä mittailemaan uudelleen akku mahdollista takuuvaihtoa varten. Niin, tässäkin ajoakku on ihan loppu! Mutta nämä on tosiaan näitä ajatuksia. Outlanderia makseltaisiin vielä kolmisen vuotta ja ekan vuoden aikana pääomaa ei ole vielä paljoa kadonnut.
^ Kyllähän meille Outlanderi on ollut hyvä käyttöauto ja kokonaispaketti koko perheen liikuttamiseen. Tylsä tasaisen harmaa kampe Eikä tuota bensaakaan ole älyttömästi polteltu, vaikka nyt ihan ei mennä siellä puhtaissa sähköajoissa kuukaudesta toiseen niinkuin rinnakkaisketjussa, kilsoja varmaan aikalailla saman verran ja huomattavan vähän Konaan verrattuna. Toki on vielä pehvanlämmittimet asentamatta, kun pitäisi mennä keväällä mittailemaan uudelleen akku mahdollista takuuvaihtoa varten. Niin, tässäkin ajoakku on ihan loppu! Mutta nämä on tosiaan näitä ajatuksia. Outlanderia makseltaisiin vielä kolmisen vuotta ja ekan vuoden aikana pääomaa ei ole vielä paljoa kadonnut.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.