Säästöpossut
Re: Säästöpossut
Varmaan 900:ssa ne massiivisen oloiset ja nihkeät ovet saa aikaan painon tuntua? Ne oli kyllä hienot, lapset ei saaneet niitä kiinni tai auki eikä aina vaimokaan. Oispa vielä Satku . Vaikka se kyllä tätä polttoainemenojen kasvun ongelmaa ratkaisisi.
Tossa ylempänä kirjottelinkin, että en oikein tiedä paljonko kilsoja tulee vuodessa nykyään. Pitäs kai alkaa taas pitää kirjaa asiasta!
Tossa ylempänä kirjottelinkin, että en oikein tiedä paljonko kilsoja tulee vuodessa nykyään. Pitäs kai alkaa taas pitää kirjaa asiasta!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Viggen"
- Viestit: 600
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Säästöpossut
Laskeskelin keväällä e95:n hinnan hipoessa lähes 2,5€/litra että accordilla ajo kustansi ~25€/100km pelkästään polttoaineiden osalta. Nykyhinnoilla puhuttas jopa alle 20€ samalle matkalle. Siihen kasvanut työmatka 186km edestakaisin 4-8 kertaa kuukaudessa plus muut ajot niin kaasufolkkarin hankinta oli äkkiä perusteltu vaikka pätkää pitääkin lyhentää samalla. 8€/100km eikä oikeastaan harmita ajella yhtään. 15tkm tullut kesäkuun alusta joten onhan siinä sen osalta tullut säästöä. Toki se raha näyttää palavan sitten kaikkeen muuhun ei kuitenkaan vaginismeihin. Ainakaan vielä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Säästöpossut
^Niinpä. Pojat ajaa kumpikin 1000 km/kk Accordeillaan, se on sellaiset 350-400e yhteensä polttoaineeseen joka kuukausi heidän osaltaan. Siihen sitten päälle se tosiseikka, että touhutonni vähintään per auto uppoaa joka vuosi ylläpitoon, niin alkaa väkisinkin miettiä, että olisiko ainakin yksi liisari poikien yhteisesti käytettäväksi ja toinen Accord lihoiksi oikea ratkaisu. Tommonen i20 mikä nyt on tulossa on -3L/100 km kulutuksesta pois, ei touhutonnia vuodessa korjauksiin vaan muutama satanen huoltoon, ei katsastusta kolmeen ekaan vuoteen, ei uusien renkaiden hankintaa, vero muutaman satasen halvempi vuodessa. Sitä yhtälöä kun pyörittelee, 229e/kk liisarimaksu pienenee kummasti ja pitää alkaa miettimään, mikä on se raha mikä oikeasti pitää maksaa siitä, että ajot hoituvat uudella autolla yllätyksettömästi. Silloin kun pojille nuo Accordit laitettiin ei ollut ajatuksissa, että menovesi on yhtäkkiä yli 2 euroa litra jatkuvasti.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2847
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Säästöpossut
Epäilemättä ja lisättynä tehostamattoman ohjauksen raskaudella sekä 70-luvun Eldoradon kääntösäteellä.Saabatti kirjoitti: ↑Su Joulu 04, 2022 16:41Varmaan 900:ssa ne massiivisen oloiset ja nihkeät ovet saa aikaan painon tuntua? Ne oli kyllä hienot, lapset ei saaneet niitä kiinni tai auki eikä aina vaimokaan. Oispa vielä Satku . Vaikka se kyllä tätä polttoainemenojen kasvun ongelmaa ratkaisisi.
Tossa ylempänä kirjottelinkin, että en oikein tiedä paljonko kilsoja tulee vuodessa nykyään. Pitäs kai alkaa taas pitää kirjaa asiasta!
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Säästöpossut
Mulla oli tehostettu ohjaus omassa. Missasinkohan jotain oleellista 900-kokemuksessani? En huomannut kääntösäteessäkään mitään ihmeellistä. Oispa vielä . Tai no, onhan kesällä sitten taas Femma.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Neljään. Ja taas säästyi rahaa
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2847
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Säästöpossut
Mulla oli tehostamaton ja hyvin sitä siihen aikaan jaksoi veivata. Kääntösäteestä en nyt välttämättä nimenomaisesti, mutta tankkimaista ylipäätään oli meno. Aika hyvä saavutus noin 1300 kiloiselta autolta, kun sittemmin reilu puoli metriä pidempää ja yli 60 % painavampaa sekä noin 20 senttiä leveämpää nelivetoautoa on tullut pyöritettyä kapeissa parkkihalleissa sormenpäällä
Mutta mutta, se satku oli silloin parasta, mitä olla voi
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Säästöpossut
Oma innostus saabeihin kumpuaa myös aikoinaan 2005 hankitusta kesäautosta, joka sattumankaupalla sattui valikoitumaan -86 900i 2d specialiin. Kosminen paska ruosteineen, vaikkakin vähän ajattu satkuksi ja siistillä sisustalla. Auto oli kuitenkin törkeän hyvä ajaa 30 vuotta vanhaksi hopaksi. Oli huomattavasti parempi ajaa kuin useat 90-luvun kikottimet. Ja siitä se sitten lähti pikkuhiljaa käsistä Saabismi. Ja kyllä noita og900 vahvuuksia ja sitä panssariauton statusta suitsuttaa hyvin topgearin video, jossa ne nosturilla pudottaa Saabin ja saman ikäluokan 300 bemun katolleen. Eli kyllä Saab oli korivahvuudessaan omaa luokkaa aikanaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Säästöpossut
Mulla paheni orastava jännetupintulehdus aikanaan kun ajelin muutaman päivän lankomiehen tehostamattomalla satkulla. Siitä se lähti mun saabismi
Sellaset fiilisjutut lähtee pienistä mutta usein toistuvista asioista. Perinteinen sellainen on se auton oven sulkeutumisesta kuuluva ääni ja yleinen tuntuma. Ja OG-satkun ovihan on kuin laittaisi kassaholvin oven kiinni, joten ei ihme että autosta jää lyhyemmänkin tuttavuuden jälkeen sellainen olo että se painaisi kuin synti.
Sellaset fiilisjutut lähtee pienistä mutta usein toistuvista asioista. Perinteinen sellainen on se auton oven sulkeutumisesta kuuluva ääni ja yleinen tuntuma. Ja OG-satkun ovihan on kuin laittaisi kassaholvin oven kiinni, joten ei ihme että autosta jää lyhyemmänkin tuttavuuden jälkeen sellainen olo että se painaisi kuin synti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Säästöpossut
^Myös vakaus etenkin loskassa oli asia, mikä toi panssarivaunutuntumaa satkuun. Pyöröntuenta, pyörän koko ja pyöränkulmat vaan on noissa sellasia, että se ei juur loskasta välitä.
Toki pitää myös muistaa, että jos sitä satkua vertaa nykyautojen sijasta aikalaisiinsa, niin painitaan keskimäärin ihan eri massaluokassa. Sieltä monen muistot kuitenkin kumpuaa.
Toki pitää myös muistaa, että jos sitä satkua vertaa nykyautojen sijasta aikalaisiinsa, niin painitaan keskimäärin ihan eri massaluokassa. Sieltä monen muistot kuitenkin kumpuaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Säästöpossut
No mä laskin niin, että kun neljäntenä pitää katsastaa, niin kolmena kertana ei Mutta samaa asiaa haettiin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Säästöpossut
Eihän tehostamaton Saabbi raskas käänneltävä ole, allekirjoituksen Micra on esimerkiksi allekirjoituksen Noppaa huomattavasti raskaampi. Tietenkin kääntöpuolena kierroksia ratissa on Nissanissa varmaan puolet vähemmän. Toki tehostamattomalla muistaa, että renkaita käännellään vain niiden pyöriessä, mutta oikeastaan ainut peli missä ei tehostinta ole, mutta mihin sitä olisi vähän kaivannut on kolmen tonnin omamassaltaan oleva traktori metsähommissa.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Säästöpossut
Oma 99 oli kyllä suhteellisen jäykkä veivattava parkkiin ahtaassa paikassa. Voisin kuvitella että jollain sirolla naisihmisellä voisi olla haasteita sellaisen kanssa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Säästöpossut
Eilen piti tankata Nokialla, kun aakkosasemallakin hinta oli 1.867 vaikka oli tankki vasta puolessa. Se tuntui jo lähes normaalilta.
Meidän 15Mm/a näyttää tältä euroissa. Punaisen viivan kohdalla vaihtui auto. VW tsi aikakaudelta puuttuu 220€ edestä muualta tankattua bensaa.
Eniten tuo hybridi säästää kaupunkiajossa. Siinä missä klonkswagenilla talviset tankilliset oli 9-10l/100 km on tällä menty alle neljän + sähköt. Kylpyläreissulla Nokialle Citikka tarjos noin 6l keskikulutusta talvinopeusrajoituksilla. Ei näillä kilsoilla ihan pääomakulujen erotusta kateta vaikka miten excelöisi
Meidän 15Mm/a näyttää tältä euroissa. Punaisen viivan kohdalla vaihtui auto. VW tsi aikakaudelta puuttuu 220€ edestä muualta tankattua bensaa.
Eniten tuo hybridi säästää kaupunkiajossa. Siinä missä klonkswagenilla talviset tankilliset oli 9-10l/100 km on tällä menty alle neljän + sähköt. Kylpyläreissulla Nokialle Citikka tarjos noin 6l keskikulutusta talvinopeusrajoituksilla. Ei näillä kilsoilla ihan pääomakulujen erotusta kateta vaikka miten excelöisi
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Säästöpossut
Eiköhän tuon hybridin tarkoituskin ole säästää juuri taajama-ajossa
Pitemmällä matkalla pelkkä bensa pitäisi tulla edullisemmaksi. En tiedä Touranista meneekö se alle 6 litran satasella talvirajoituksilla, kun on sellainen "jääkaappipakastin" korimalliltaan. Vastaava Golf mennee melko varmasti
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)