Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei kellään sattuis olemaan kokemusta Victor reinz:n Reinzosil tai Reinzoplast tiivisteaineista? Tulisi loctiten 510/518 tilalle öljypohjan laippaan.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onko Vaasan alueella SAAB osaajaa/firmaa joka tarkistaisi öljysihdin ja tekisi E85 ohjelmoinnin? Auto 9-5 2.0T manuaali 150hv vm2004
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
VN-Dyno. Tekee myös softauksia.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Vaasassa teki Motonetkorjaamo Sahala Kivihaassa työn hyvin, nopeasti ja edullisesti.
Ja vaikka auto valmistettu 2004 oli öljysihti ja öljypohja tosi vahvassa karstassa kun lukenut että olisi niissä vuosimalleissa jo kunnossa.
Sahala puhdisti pohjan ja sihdin sekä tarkisti kiertokangen laakerit jotka oli ok ja kone käy nätisti vaikka öljyvalo vilahteli kuumana ja moottorijarrutuksissa. Ovat niitä aiemminkin tehneet. Suosittelen!
vaasa@motonetkorjaamo.fi
Taas kulkee hienostti ja takuulla olisi kilahtanut jos ei olisi putsattu.. yritin moottoripesuakin mutta todennäköisesti vain pahensi asiaa..
Ja vaikka auto valmistettu 2004 oli öljysihti ja öljypohja tosi vahvassa karstassa kun lukenut että olisi niissä vuosimalleissa jo kunnossa.
Sahala puhdisti pohjan ja sihdin sekä tarkisti kiertokangen laakerit jotka oli ok ja kone käy nätisti vaikka öljyvalo vilahteli kuumana ja moottorijarrutuksissa. Ovat niitä aiemminkin tehneet. Suosittelen!
vaasa@motonetkorjaamo.fi
Taas kulkee hienostti ja takuulla olisi kilahtanut jos ei olisi putsattu.. yritin moottoripesuakin mutta todennäköisesti vain pahensi asiaa..
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Juu sielä tutut asentajat, osaavat hommansa. Toki järkyttävä moka tarkistaa vain kk-laakerit..
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Minusta on älytöntä tarkistaa yleensäkään niitä laakereita ellei sitten vaihda niitä samalla vaivalla. Halpa osa kun samalla työmäärällä vaihtaa sekä kk että kl. Ja ei todellakaan vaan toisia niistä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Pyysin ihan itte vain tarkistamaan laakerit. Parempi se niihin on kurkata samalla ja jos täysin kunnossa niin miksi vaihtaa. Samaa tuumasin öljypumpun kanssa. Olis sen yläpäänkin voinut kurkata ja putsata mutta ei nyt sitäkään tehty. Erinomaisesti nyt kuitenkin toimii. Öljyvalo sammuu nyt lähes heti kun starttaa vs aiemmin jopa n 5 sekuntia kesti sammua ja käy nätisti.
Kyllä se pian taas askaretta kehittää jostain muualta
Kyllä se pian taas askaretta kehittää jostain muualta
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei minustakaan niitä alkuperäisiä kannata turhaan vaihtaa kun ovat valmiiksi hioutuneet muotoonsa, jos vähäkin epäilyttää niin silloin välittömästi vaihtaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Hyvä että tarkistettiin, sinänsä moka kylläkin kun usein runkolaakerit jo kuparilla / pyörinyt, ennen kun kierokangen laakerissa mitään näkyy , eli olis ollut parempi tarkistaa rk-laakerit
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Griffinin jakopää ääntää liikaa nin eilen otin auki mielenrauhan takia. 191t mittarissa ite ajanut 14t etanolilla ja edellinen 110t bensalla vaikka biopower alunperin. Oli ihan turha homma, kikkareita muutama suodattimessa ja mönjää vähä pohjalla no se mielenrauha Pohja e tullut ulos ilman nostamista , mutta arviolta pari senttia konetta ylös niin lopsahti helposti . Oli kumminkin silikonitiivistettä mutta laitoin ulkoreunalle niin tuskin pääse vahinkoa käymään Katkes vaan pinnapultti ja yritin migillä täyttää ja mutteri päähän. Vitut, pysyyhän tuo kahdellakin kiinni ja ens viikolla turboa irti. T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Moro!
Onko kuopiossa korjaamoa joka tekee öljypohjanpuhdistuksia?
Onko kuopiossa korjaamoa joka tekee öljypohjanpuhdistuksia?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tuli tämä jumppa tehtyä joulupäivänä kun muksut oli kipeänä ja aika kävi pitkätksi
OG 9-5, 2.3t, -07, AT kyseessä. 151tkm ajettu ja öljyjä vaihdettu tiuhaan. Hain auton Ruotsista 5/2022, etanolitulpat oli paikassa mutta olin skeptinen ja nyt ajanut etanolilla n. 4tkm joten päätin avata ja hyvä niin.
Anturien liittimet irti, DP pois ja pultit löysään myös "keskitunnelista" niin tipahti putki hyvin tieltä pois. Pohja taittui sen jälkeen pienellä väännöllä. Sihdin pinta-alasta noin puolet tukossa, osa karstasta niin jumissa että nuppineulalla tökin pois.
Kylmäharjoittelussa ennen tiivisteliiman (Loctite 510) laittamista totesin, että eipäs se sinne ihan niin vain menekään ja päädyin ottamaan hantin puolelta koneen korvan löysään ja tunkata vähän ylös (öljypohja oli siis jo pois tunkatessa) niin, että "kakkosnelosen" pätkä istui nätisti siihen apurungon viereen ja naapuri napautti kiilan paikkaan. Vaikka DP on pois on niin ainakin tässä mallissa on ahdas sieltä apurungon puolelta joten yhdyn Vesa67 kommentteihin täysin, että tilaa vaatii.
Sitten huoneenlämpöinen liima ja pohja paikkaan melko nopsaan. Hallissa oli varmaan aste pari pakkasta ja kone oli kylmä (öljyt valui yön yli).
Hyvin pitää ja onneksi tuli tehtyä. Vuosimallista ja öljyjen vaihtovälistä sanoisin, että ei pysty päättelemään lainkaan onko sihti tukossa vai ei.
DP irrottaessa oli myös hyvä todeta, että 120tkm kohdalla (yllättävän aikaisin...) vaihdetun turbo kaikki pultit melko löysässä. Kuten myös turbon voitelun poisto putki öljypohjaan löysässä ja lisäksi sieltä puuttui tiiviste. Vaihdoin samalla torxien tilalle 10mm kantaiset.
Huom. tarkkana myös momentin kanssa nimittäin "irvimomenttiin" laittamalla korkkaat kierteet aika helposti
OG 9-5, 2.3t, -07, AT kyseessä. 151tkm ajettu ja öljyjä vaihdettu tiuhaan. Hain auton Ruotsista 5/2022, etanolitulpat oli paikassa mutta olin skeptinen ja nyt ajanut etanolilla n. 4tkm joten päätin avata ja hyvä niin.
Anturien liittimet irti, DP pois ja pultit löysään myös "keskitunnelista" niin tipahti putki hyvin tieltä pois. Pohja taittui sen jälkeen pienellä väännöllä. Sihdin pinta-alasta noin puolet tukossa, osa karstasta niin jumissa että nuppineulalla tökin pois.
Kylmäharjoittelussa ennen tiivisteliiman (Loctite 510) laittamista totesin, että eipäs se sinne ihan niin vain menekään ja päädyin ottamaan hantin puolelta koneen korvan löysään ja tunkata vähän ylös (öljypohja oli siis jo pois tunkatessa) niin, että "kakkosnelosen" pätkä istui nätisti siihen apurungon viereen ja naapuri napautti kiilan paikkaan. Vaikka DP on pois on niin ainakin tässä mallissa on ahdas sieltä apurungon puolelta joten yhdyn Vesa67 kommentteihin täysin, että tilaa vaatii.
Sitten huoneenlämpöinen liima ja pohja paikkaan melko nopsaan. Hallissa oli varmaan aste pari pakkasta ja kone oli kylmä (öljyt valui yön yli).
Hyvin pitää ja onneksi tuli tehtyä. Vuosimallista ja öljyjen vaihtovälistä sanoisin, että ei pysty päättelemään lainkaan onko sihti tukossa vai ei.
DP irrottaessa oli myös hyvä todeta, että 120tkm kohdalla (yllättävän aikaisin...) vaihdetun turbo kaikki pultit melko löysässä. Kuten myös turbon voitelun poisto putki öljypohjaan löysässä ja lisäksi sieltä puuttui tiiviste. Vaihdoin samalla torxien tilalle 10mm kantaiset.
Huom. tarkkana myös momentin kanssa nimittäin "irvimomenttiin" laittamalla korkkaat kierteet aika helposti
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kun tuo nyt on se uudempi versio T7 jossa huohotus pitäisi toimia paremmin vrt ne alkupään T7, hieman utelen, oliko paljon mutaa ö.pohjassa ja sihdissä?OG 9-5, 2.3t, -07, AT kyseessä. 151tkm ajettu ja öljyjä vaihdettu tiuhaan. Hain auton Ruotsista 5/2022, etanolitulpat oli paikassa mutta olin skeptinen ja nyt ajanut etanolilla n. 4tkm joten päätin avata ja hyvä niin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei yhtään mutaa. Kaikki oli kovettunutta kerrosta niin pohjassa kuin sihdissä. Kuvia on jahka osaisi lisätä ne tänne
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
joo, ei tarvii kuvia laittaa, niitä löytyy netistä muutenkin. Muistelen kun oli se aiempi OG93 T7, niin olihan siellä jonkin verran kerääntynyt, se sihti tosin melko tukossa vaikka öljynvaihdot (GM) tehty ihan ajallaan ja hieman tiheämminkin. Vaan siihen sit myös sitä huohotinpäivitystä tehtiin.
Yksi vihje on se, kuinka nopeasti se öljypaineen valo sammuu käynnistäessä, vaikka öljymäärä&laatu oikein.Vuosimallista ja öljyjen vaihtovälistä sanoisin, että ei pysty päättelemään lainkaan onko sihti tukossa vai ei.
Viimeksi muokannut torque, Ke Tammi 04, 2023 15:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..