Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Uudet Teslat tulee myymään hyvin alennuksen jälkeen, muille automerkeille tulee kiire alentaa hintoja. 150000kr alennusta parhaimmillaan.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/JQl3dX ... -i-sverige
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JP_Vette kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 12:26
Eikai käyttöautoja jonkun laatikon väännönkeston takia osteta? Auto ostetaan sillä tekniikalla joka miellyttää, ja jos se ei riitä, sitte vaihdetaan autoa eikä viritetä sitä vanhaa... Kyllä se valmistaja koneen jatkoksi on valinnu sopivan laatikon. Vai onko musta tullu vaan vanha? :D
Oletko käynyt kokeilemassa 110hv ja 200 Nm dsg vaihteista kaasu autoa?

Minä olen. Aivan onneton esitys. Dsg pyrkii pitämään isoa vaihdetta ja kaasun painallus ei tunnu saavan mitään aikaan, kun koneen väännöt on heikot. Tulee tunne kuin kaasupolkimessa olisi tyhjää. Pitää painaa kunnolla jotta lähtee kiihtymään edes siedettävästi. Tällöin dsg sitten onkin pykältänyt jo monta pykälää alas ja kierrokset korkealla.

Saa noihin sen lastun jolloin varmaan autosta tulee jo ihan siedettävä, kun teho nousee 145 hv ja vääntö siihen kuivan dg200 maksimiin eli 250 Nm. Nyt sitten ollaan aivan kytkimen väännön tapissa. Kaunko kestää?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

viggen kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 16:07
Uudet Teslat tulee myymään hyvin alennuksen jälkeen, muille automerkeille tulee kiire alentaa hintoja. 150000kr alennusta parhaimmillaan.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/JQl3dX ... -i-sverige
Kieltämättä jos Teslan hinnat olisi heinäkuussa omaa autovalintaa tehdessäni olleet tämän päivän tasolla, niin olisi mennyt Y aika vakavasti harkintaan. Tuolloin halvin yykkönen oli 67 t€, nyt 49 t€. Tosin kesällä se halvin oli AWD Long Range, ja nyt RWD mormirangella. Mutta koska tuolloin tutkailin kaksivetoisia kilpailijoita hintaluokassa 50 t€, niin tämän päivän hinnoilla Y olisi vahvasti mukana vertailussani, tuolloin ei laisinkaan. Toisaalta tuolla hinnanalennuksella Tesla tuli vasta hinnaltaan noin tasoihin sen kanssa mitä pääehdokkaani olivat, eli Nissan Ariya, Skoda Enyaq ja Hyundai Ioniq 5. Eli Tesla olisi kyllä päässyt mukaan vertailuun mutta ei välttämättä olisi voittanut sitä ja olisin silti saattanut päätyä Hyundaihin.

Y:n valinnan tekisi helpoksi se että tuohon hintaan sisältyy jo vetokoukku eikä juurikaan mitään järkeviä optioita ole muutenkaan ruksittavissa ja varustelu on itselleni riittävä. Teslassa tosin osa varustelusta hoituu kk-maksullisella palvelulla, joten vertailtavuus voi vähän ontua.

Lisäksi kotisivuilla lupaillaan toimituksia nyt tilattaville autoille tammi-maaliskuussa 2023, mikä on aika paljon nopeammin kuin mitä millekään täyssähkölle luvattiin kesällä. En sitten tiedä minkälaisen toimitusajan noille kolmelle kilpailijalle nyt saisi, mutta tuskin ihan parissa kuukaudessa kun viime kesän autotkin on vielä toimittamatta ja niissä luovutuksia ennustellaan jonnekin ensi kesälle tai sen jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Onhan tuo mainio uutinen (teslan hinnanalennus) muut joutunevat seuraamaan perässä.

Huono puoli on se että eipä juuri kiinnosta kuin käteiskaupat tällä hetkellä. Esim suosikkikauppani Frendix 300eur luoton avausmaksu, 6,99-9,99% korko, 15eur käsittelykulu (ja toimistomaksukin liki 200eur) 15teur autolle luottokulut 4852,- Eipä kiinnosta osamaksut puhumattakaan hintaluokassa 40-50-60teur ja ei kyllä irtoa kuuttakymppiä käteistäkään.

Se että ajelee 15teur mummoautolla onkin sitten jo hanskojen heittämistä tiskiin, myönnän.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
Su Tammi 15, 2023 16:43
Minä olen. Aivan onneton esitys. Dsg pyrkii pitämään isoa vaihdetta ja kaasun painallus ei tunnu saavan mitään aikaan, kun koneen väännöt on heikot. Tulee tunne kuin kaasupolkimessa olisi tyhjää. Pitää painaa kunnolla jotta lähtee kiihtymään edes siedettävästi. Tällöin dsg sitten onkin pykältänyt jo monta pykälää alas ja kierrokset korkealla.
Tämä oli se toinen suuri syy miksi luovuin tuosta Hyundaista, siinähän on aivan vastaava laatikko (DGT7). Rekkaa ohittaessa ei oikein löydy konstia millä voisi käyttää koneen väännön hyödyksi koko ohituksen ajan. Automaatilla käyttäytyy juuri kuin kerroit. Manuaalimoodissa jos pykälsi etukäteen sopivalle vaihteelle esim. 70kmh ja 2500RPM, jolloin moottorin kierroksissa olisi varaa yli 140kmh tuolla vaihteella, ja tästä sitten kaasu pohjaan. Se perskutarallaa teki kikdownit ja peli menetetty. . Sama homma liikenneympyrään tullessa kun hidastaa vauhtia muun liikenteen vuoksi ja yhtäkkiä onkin rako edessä, mihin pääsisi...
Ah, kuinka ihanaa tuolla sähkärillä on tässä vaiheessa :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5316
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^En oo koittanu, mutta vaikka olisin, en siltikää valitsis käyttöautoa sen softauspotentiaalin mukaan :) Jos se on patalaiska jo tehtaalta lähties ollu, niin sellaseks myös jääkööt ja tarvittaessa siis ostamatta.

Jokunen vuosi sitte oli viä toinen ääni kellos, mut ne oli eri aikoja. Jokanen tallaa tyylillään, niin minä kuin muut :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Se perskutarallaa teki kikdownit ja peli menetetty. . Sama homma liikenneympyrään tullessa kun hidastaa vauhtia muun liikenteen vuoksi ja yhtäkkiä onkin rako edessä, mihin pääsisi..
Joo en kaasu dsgtä ajanut, kaverilla sellanen, vaan voin tunnistaa tuon kokemuksen jostain muista peleistä.
Vaikka nyt oma femma aut. on toiminut vallan mainiosti, alkaa huolettamaan milloinkohan se alkaa temppuileimaan(aut. öljynvaihdot tehty sillä lyhyemmällä välillä).
Viimeksi muokannut torque, Ke Tammi 18, 2023 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

anv kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 13:39
Ah, kuinka ihanaa tuolla sähkärillä on tässä vaiheessa :lol:
Allekirjoitan, nyt on ollut ensimmäistä kertaa omistusaikana sulia teitä ja ai että kun on mukavaa. :D

Tonnarin jälkeen oli kuusi vuotta sekä ittellä että puolisolla pelkkiä nuhapumppuja (tosin Hondan sai kyllä ahkeralla kepittämisellä ja kenkimisellä liikkumaan ihan ok) niin tuntuu aivan uskomattomalta miten helppoa nyt on ohittaa Qashqait ja Avensikset. Tonnarihan oli siis myös nuhapumppu tuohon kolmoseen verrattuna, mutta kyllä sekin kiihtyi helposti kortille vaarallisiin lukemiin.

Vielä on vähän totuttelemista välittömässä kaasunvasteessa, kun ensin tonnarin ja sittemmin dieselien (etenkin Sitikan) kanssa on ehtinyt opetella painamaan kaasun pohjaan nyt, jos paikka aukeaa parin sekunnin päästä. :mrgreen: Hondalla vaste oli myös melko välitön jos kierroksia oli riittävästi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

kanssa on ehtinyt opetella painamaan kaasun pohjaan nyt, jos paikka aukeaa parin sekunnin päästä.
tuohan se juttu on. Sähköpölyimurista painetaan nappia kui jotain siivoushommaa pitää tehdä(ja onhan meidän Miele'ssä se tehonsäätökin) :)
On tällä saabilla melko harvoin "uskaltanut", et ei laita polkimien kumilappua kovin usein pohjaan maantieajossa, vaan se juttu että pitää automaagilla tunnustella(vetoa) että nyt vielä ehtii.
Viimeksi muokannut torque, Ti Tammi 17, 2023 18:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Lämpötila +3astetta, ajossa Kia EV6 akun kapasiteetti tippui 152km, vaikka matka oli 80km 8O
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3562
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Konalle varattu aika ensimmäiseen määräaikaishuoltoon 15.2, hinta-arvio 157.4 euroa. Onhan sitä siinäkin, raitisilmasuodattimen vaihdosta ja piuhan päässä käyttämisestä. Mutta en urputa, koskapa en jaksa kikkailla, että ostaisin/vaihtaisin raikkarin ite ja säästäisin viisikymppiä. Onpahan sitten huoltovelvoite suoritettu. Reilusti alta kymppitonni tulee olemaan mittarissa, ellen nyt sitten ala yhtäkkiä ajella ympäriinsä :roll:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
Ti Tammi 17, 2023 17:11
Konalle varattu aika ensimmäiseen määräaikaishuoltoon 15.2, hinta-arvio 157.4 euroa. Onhan sitä siinäkin, raitisilmasuodattimen vaihdosta ja piuhan päässä käyttämisestä. Mutta en urputa, koskapa en jaksa kikkailla, että ostaisin/vaihtaisin raikkarin ite ja säästäisin viisikymppiä. Onpahan sitten huoltovelvoite suoritettu. Reilusti alta kymppitonni tulee olemaan mittarissa, ellen nyt sitten ala yhtäkkiä ajella ympäriinsä :roll:
Tuohon kun vielä laskee sen, että takuu pyörii, niin ilmaista on verrattuna muihin autoilun kustannuksiin.

Itse olen aina ajatellut (silloin harvoin, kun takuuautoja on ollut käsissä), että se ekstra 50-100e verrattuna "tattarisuon huoltoon" on vähän kuin palovakuutus.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

haa, unohtanut tuon asian täysin ku nyt ei uutta autoa tullut vuosiin hankittua.
Vaan oli se joillain merkeillä silloin aiemmin vuosia sitten että oli joku kiinteä hinta noiden ensihuoltojen kanssa, merkkiliikkessä.
Viimeksi muokannut torque, Ti Tammi 17, 2023 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3562
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, halpaahan tämä sähköauton huollattaminen on, mutta ei siinä huollossa kyllä juuri mitään tehdäkään, että sen puolesta. No, huollossa käytetään, että pysyy takuu voimassa, jos sattuu p-aska osumaan tuulettimeen. Typerää on 12kk/15 tkm huoltoväli sähköautossa, mutta Konahan on fossiiliauto oikeasti johon on vaan sähkömoottori istutettu, nykyaikaa olisi varmaan Teslan tyyli, että huoltoon sitten kun tarvitaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Ioniqissa tuo huoltoväli on rouheasti 2v/30000 tkm. Itselläni ei ole epäselvyyttä kumpi ensin tulee täyteen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin