Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
^ tuohan ihan reality, jokin tovi sitten tuli käytyä Pärnussa, ja talvituiskeet puski. Ei silloin tosin paljon liikennettä ollut, vaan liikennevaloja gnoraasi tuo kuljettaja lähes kokonaan.
Ja sit oli se yksi bussimatka Tallinnan keskustassa, jarrut petti risteyksen alamäessä, onneksi oli valoisaan aikaan, jalankulkijat ehti havaita että tuo ei pysähdy. Me sit käveltiin kamppeineen satamaterminaalin.
Ja sit oli se yksi bussimatka Tallinnan keskustassa, jarrut petti risteyksen alamäessä, onneksi oli valoisaan aikaan, jalankulkijat ehti havaita että tuo ei pysähdy. Me sit käveltiin kamppeineen satamaterminaalin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Vain viispyttydieselissä ja kuutosbensassa ja vissiin osassa bensaturboja (1750TBi). Sitä pienemmissä on pääosin Opel-sukuinen M32, osassa bensaturboista Fiatin C635.
2.polvi kirjoitti: ↑Pe Tammi 13, 2023 21:27Noh. Yksi tuttu omisti sekä NG93 Aeron Stage 1 ja Golfin R-mallin tjsp. Sanoi ajaneensa sekä Alastarossa, että Ahvenistolla Saabilla kovempia kierrosaikoja. Molemmat oli ihan vakioita etuvetoisia alustasta ja jarruista lähtien. Golf oli 250hv, toki Aero softattuna sama. Golf oli sitten varmaan se 3.2l vapaastihengittävä. Vaikka Golfissa noin periaatteellisesti oli enemmän rataominaisuuksia, niin näin se tuttu kertoi. Eikä se edes ollut mikään Saabisti. Toki marginaalit ovat pieniä ja asioihin vaikuttaa miljoonat muuttujat. Mutta molemmat ihmeteltiin sitä, että miten "nopea" se NG93 on alustaltaan.
Kumman auton kuski tunsi paremmin? Kuskin touchi autoon ja se, miten limitille uskaltaa auton viedä, merkkaa helposti enemmän kuin auton kyvyt. Minä ajan Alastarolla kovempia aikoja diesel-159:llä kuin Ferrarilla, koska Alfan rajat on kutakuinkin tiedossa ja auton käytös ääritilanteissa tuttua. Fefe pystyy varmasti parempaan aikaan jos kuski osaa molempia ajaa, mutta rajojen löytymiseen liittyy paljon enemmän jännitystä kuin paljon tutummalla Alfalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Kyllä se NG9-3 on nopein Saab mutkateillä se on kiistatonta faktaa ja ehdottomasti paras ajaa kaikista Saabeista. Eittämättä Re-Axesin ansiosta. 159:n alusta on vaan jo seuraavaa sukupolvea, ja kehitys on mennyt eteenpäin. Itellä on haaveissa Giulia.. se on kuulemma uskomattoman upea ajaa. Alfa on ottanut luokassaan täysin Saabin paikan. Ainoa joka pystyy lyömään kiilaa saksalaisten väliin ja on luokassaan suorituskykyisin - aivan kuten Saab oli aikanaan. Lisäksi Giuliassa on ilmanvastuskerroin 0,26 sivustojen mukaan, että aerodynamiikkaakin autossa on - aivan kuten Saabissa. Kruunukin löytyy Viscontisuvun lohikäärmeen päästä - aivan kuten aarnikotkaltakin
Lisäksi Alfa jakaa mielipiteitä vähintään yhtä vakuuttavasti mitä Saab. Luonnollinen jatkumo siis Saab -> Alfa.
Lisäksi Alfa jakaa mielipiteitä vähintään yhtä vakuuttavasti mitä Saab. Luonnollinen jatkumo siis Saab -> Alfa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Ei juuri kokemusta ng93, OG95 piristetty viiru, kyllä se liikkuu myös hyvin mäkisellä mutkatiellä, sen verran tullut koettua, siinä joutuu välillä hieman himmamaan, kun alkaa tuntua että nyt menee liian nopeasti. Piristetty OG93 oli kyllä siinä että kuskilta loppuu ajohermot ennenkuin autosta veto loppuuKyllä se NG9-3 on nopein Saab mutkateillä se on kiistatonta faktaa ja ehdottomasti paras ajaa kaikista Saabeista.
Alfaa voisi kyllä sillä silmällä katsoa, vaan jos jotain pientä fiksattavaa, siinä tumput suorina ihmettelee.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Muistaakseni Golf oli ollut pidempään. Mutta tuo mitä kuvaat on juuri yksi niistä miljoonista muuttujista. Mutta oikeastaan pointti ei ole se, että saappi oli Golfia sekunnin tai jotain muuta merkityksetöntä nopeampi, vaan se että se ei ollut reilusti hitaampi. Oma käsitys nimittäin noista R-Golfeista on, että olisivat radalla varsin nopeita pelejä ja sellaiseen jo vähän suunniteltujakin. Aero Saappi tai vaikka GTI Golf taasen ovat tuiki tavallisia perheautoja, joskin vähän rivakampia sellaisiaaero kirjoitti: ↑Pe Tammi 13, 2023 22:04Kumman auton kuski tunsi paremmin? Kuskin touchi autoon ja se, miten limitille uskaltaa auton viedä, merkkaa helposti enemmän kuin auton kyvyt. Minä ajan Alastarolla kovempia aikoja diesel-159:llä kuin Ferrarilla, koska Alfan rajat on kutakuinkin tiedossa ja auton käytös ääritilanteissa tuttua. Fefe pystyy varmasti parempaan aikaan jos kuski osaa molempia ajaa, mutta rajojen löytymiseen liittyy paljon enemmän jännitystä kuin paljon tutummalla Alfalla.
Sun keississä tosiaan kynnys rajojen etsintään voipi olla Ferrarilla aavistuksen korkeampi kuin Alfalla. Tai ainakin itselläni olisi pienempi kynnys ajaa Alfa paalauskuntoon
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Tästä rohkenisin olla eri mieltä. 9-2x ja 9-4x:ää en ole koskaan ajanut, mutta muita viimeisimpiä Saab -malleja kyllä.
Niistä NG9-5 on mielestäni ylivoimaisesti paras Saab ajaa. Se menee kuin juna vaikkapa yli 200 km/h vesisateessa
Huono puoli siinä on, että se on "laiva". Esimerkiksi Helsingin keskustan ahtaita katuja (esim. Annankatu) ajaessa tai sinne pysäköidessä NG9-3 on parempi vaihtoehto.
Aivan totta. Itsekin olen tässä miettinyt mitä Saabien tilalle sitten kun on aika vaihtaa autoa. Alfa ja Jagge ovat molemmat käyneet mielessä, mutta niillä on sellainen maine, että uskaltaako
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
ng93 on kieltämättä hyvä ajettava.
Tuosta ReAxs -hehkutusta en ole ikinä ymmärtänyt. Jokaisesta autosta löytyy passiivinen takapyöräohjaus, joka perustuu kumipuslien joustamiseen. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ng93 tapauksessa ulkokaarteen puoleisen pyörän auraus pienenee, eli kääntää takapyörää ulkokaarretta kohti vähentäen aliohjautuvuutta. Toimii siis samoin päin kuten jäykkä taka-akseli
Ehkäpä se sitten on ng93 tapauksessa viritetty onnistuneemmin kuin muissa saabeissa?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
... Onnittelut hienosta vahingosta!!! Vaikka aina sanotaan että "irroitetaan asiayhteydestä"... mutta noinhan tossa pääsi käymään
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
https://www.saabplanet.com/saab-reaxs-u ... -steering/A_K_O kirjoitti: ↑La Tammi 14, 2023 12:12ng93 on kieltämättä hyvä ajettava.
Tuosta ReAxs -hehkutusta en ole ikinä ymmärtänyt. Jokaisesta autosta löytyy passiivinen takapyöräohjaus, joka perustuu kumipuslien joustamiseen. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ng93 tapauksessa ulkokaarteen puoleisen pyörän auraus pienenee, eli kääntää takapyörää ulkokaarretta kohti vähentäen aliohjautuvuutta. Toimii siis samoin päin kuten jäykkä taka-akseli
Ehkäpä se sitten on ng93 tapauksessa viritetty onnistuneemmin kuin muissa saabeissa?
Kyllä se operoi kummankin puolen pyöriä, ei ainoastaan ulkokaarteenpuoleista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Muistu mieleen jotain volkkarin golffi mk jotain, TV mainosta vuosien takaa, siinä kuvattiin kuinka takavaunun pyörätuentarakenne toimii. Ja en tiedä oliko etupäähänkin jotain spesiaalia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Kiinnostava ketju! 159:jä tulee aina välillä ihailtua ja jopa nettiautosta selailtua. Tosi nätti auto, kuten tietysti tuo Brerakin.
Pitäskö se Saabin jälkeen sekaantua näihin. Vai onko perheelliselle liian epäluotettavia .
Pitäskö se Saabin jälkeen sekaantua näihin. Vai onko perheelliselle liian epäluotettavia .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Itse oon ajellu +30tkm tuollaisella vajaa 400tkm ajetulla diesel 159:llä, ja se on ollut kaikista luotettavin auto tähän mennessä. Huolto-ohjelman ulkopuolisia korjauskuluja on tähän mennessä kertynyt n.350€, joten korjauskulut euroa per ajettu kilometri on tähän astisen autohistoriani alhaisimmat. Tiedä sitten onko sattunut vain uskomattoman hyvä yksilö kohdalle, vai liekö puhdasta legendaa nuo luotettavuusongelmat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Italian sääolosuhteissa varmaankin luotettava. Vaan hieman epäilen yhä kuinka hyvin pärjää noilla alfoilla kun täällä pohjolassa n +30/-30°C vaihtelevat sääolosuhteet. Alfoja tosin melko vähän täällä Suomessa, en muista olenko nähnyt tien reunalla. Uudempaa Lanciaa tosin nähnyt sjöban lavalla siirtymässä kylmänä talviaamuna ku olin itse OG93 liikkeellä. Vaan jos on talli jossa voi säilytellä alfaa ajojen välillä, mikäs siinä. Ja lisäksi, jos siinä alkaa jokin komponentti ilmoittelee finittoo, miten sen saa fiksattua?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Ei viime talven pakkasilla ollut mitään ongelmia, eikä kesällä myöskään. Napista käyntiin ja lisäksi pirun lämmin talviauto tuo diesel 159, kun lämpeneekin vielä nopeasti. Niiin, ja eikä ole mitään lisälämmittimiä. Perus kurja letkulämppäri ilman sisätilanpistoketta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Talvi voi olla hieman erilainen Nokialla kuin Kuusamossa
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726